İlköğretim Öğrencilerinin Davranış Problemleriyle Başetme Konusunda Öğretmen-Psikolojik Danışman İşbirliğine İlişkin Görüşlerin Karşılaştırılması

Yıl: 2006 Cilt: 3 Sayı: 25 Sayfa Aralığı: 55 - 68 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlköğretim Öğrencilerinin Davranış Problemleriyle Başetme Konusunda Öğretmen-Psikolojik Danışman İşbirliğine İlişkin Görüşlerin Karşılaştırılması

Öz:
Bu araştırmada ilköğretimde görev yapan okul psikolojik danışmanları ile öğretmenlerin sınıftaki öğrenci davranış problemleriyle baş etmede öğretmen-danışman işbirliğine ilişkin görüşleri karşılaştırılmıştır. Araştırma biri özel, dördü devlet okulu olmak üzere toplam beş okulda görevli 17 öğretmen ile bu okullarda görevli 6 psikolojik danışmanla nitel araştırma yöntemlerinden görüşme yöntemi kullanılarak gerçekleştiriImiştir.Öğretmenler sınıflarında karşılaştıkları bazı prob­lemlerin çözümünde danışmandan yardım aldıklarını, bunu da bazen öğrenciyi danışmana gönderme, bazen de danışmandan ne yapacakları konusunda bilgi alma ve önerilerini uygulama şeklinde yaptıklarını vurgulamışlardır. Danışmanlar öğrenciyle bireysel görüşme yanında konsültasyon hizmeti çerçevesinde problem davranışlarla başa çıkmada öğretmenle görüşme, anne babayla görüşme, aile ve öğrenciyle birlikte görüşme, öğretmene önerilerde bulunma, aile ve öğretmenlere yönelik seminer çalışmaları düzenleme, grup rehberliği gibi çalışmalar yaptıklarını belirtmişlerdir. Araştırmadaki öğretmenlerin büyük çoğunluğu danışmanla işbirliği kurduğunu, psikolo­jik danışmanın verdiği önerileri uygulayarak olumlu sonuçlar aldıklarını belirtmişlerdir. Bu konudaki öğretmen-danışman işbirliğini öğretmen ve danışmanlar genel olarak yeterli bulmaktadırlar. Psikolojik danışmanlar da işbirliğine gönüllü olan öğretmenlerle yaptıkları çalışmalardan kısa sürede olumlu sonuçlar aldıklarını dile getirmişlerdir.
Anahtar Kelime: ilk öğretim öğrencileri sınıf içi davranış okul psikolojik danışmanları sınıf yönetimi davranış problemleri konsültasyon problem davranış görüşme psikolojik danışmanlar

Comparison of Teachers and Counselors' Ideas About Collaboration in Dealing With Students' Behaviour Problems in Primary Schools

Öz:
The purpose of this study was to compare teachers` and school counsellors` ideas about collaboration in dealing with students` behaviour problems. The study was conducted with 17 teachers and six school counsellors by using interview as a qualitative research method. Results showed that teachers ask help from school counsellors to manage behaviour prob­lems. They refer the child to counsellor and apply counsellor` s suggestions for dealing with misbehaviour. School counsellors reported that they do consultation with teachers to heIp them to cope with problem behaviour, by doing individual counsel­ling with the child, interviewing with parents, interviewing with parents and the child together, making suggestions for teachers, organising workshop for teachers and doing group counselling.Great majority of teachers agreed that they work collaboratively with school counsellors, apply their suggestions and they get positive results. Generally teachers and counsellors seemed to satisfy with teacher-counsellor collaboration. School counsellor also emphasised that if teachers are volunteered to work co-operatively they quickly get positive outcomes in solv­ing problems.
Anahtar Kelime: consultation problem behavior interview psychological counselors primary school students classroom behavior school counselors classroom management behavioral problems

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Atçı, A. (2004), İlköğretim I. kademe öğretmenlerinin sınıf içi problem davranışlara yönelik müdahalelerinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Atıcı, M. (1999). An exploration of the relationships between classroom management strategies and teacher efficacy in english and turkish primary school teachers. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Leicester Üniversitesi, Leicester
  • Baker, S. B. ve Gerler, E. R. (2001). Counseling in schools. (Ed: D. C. Locke, J. E. Myers, ve E. L. Heir) The Handbook of Counseling. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Benshoff, J. M., Poidevant, J. M. ve Cashwell, C. S. (1994). School discipline programs: Issues and implications for school counselors. Elementary School Guidance and Counseling, 28,163-169.
  • Borders, L. D. ve Drury, S. M. (1992). Comprehensive school counseling programs: A review for policymakers and practitioners. Journal of Counseling and Development, 70, 487-498.
  • Bulucu, Ö. (2003). İlköğretim I. kademe öğretmenlerinin sınıf davranış yönetiminde yetkinlik algılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Canter, L. ve Canter, M. (1992). Assertive discipline: Santa Monica, CA: Canter and Associates.
  • Cobb, H. C. ve Richards, H. C. (1983). Efficacy of counseling services in decreasing behaviour problems of elementary school children. Elementary School Guidance and Counseling, 7, 180-187.
  • Conoley, J. C. ve Conoley, C. W. (1981). Toward prescriptive consultation. (Ed: J. C. Conoley ve C. W. Conoley) Consultation in Schools. New York: Academic Press.
  • Dreikurs, R., Grunwald, B. B. ve Pepper, E C. (1982). Maintaining sanity in the classroom: Classroom management techniques. (2nd Edition) New York: Harper and Row.
  • Emmer, E. T. (1986). Effects of Teacher Training in Disciplinary Approaches. Washington, DC: Office of Educational Research and Improvement.
  • Gerier, E. R. (1985). Elementary school counseling research and the classroom learning environment. Elementary School Guidance and Counseling, 20, 39-48.
  • Glasser, W. (1986). Control theory in the classroom. New York: Harper and Row.
  • Glasser, W. (1992). The quality school: Managing students without coercion, (2nd Edition) New York: Harper and Row,
  • Glosoff, H. L. ve Koprowicz, C. L. (1990). Children achieving potential: An introduction to elementary school counseling and state-level policies. Alexandria, VA: American Association for Counseling and Development.
  • Hardesty, P. H. ve Dillard, J. M. (1994). The role of elementary school counselors compared wjth their middle and secondary school counterparts. Elementary School Guidance and Counseling, 29, 83-91.
  • Hovland, J. ve Smaby, M. H, (1996). At-risk children: Problems and interventions. Elementary School Guidance and Counseling, 31,1,43-52.
  • Jones, V. F. ve Jones, L. S. (1998). Comprehensive classroom management: creating communities of support and solving problems. (5th Edition) Boston: Allyn and Bacon.
  • Lapan, R. T., Gysbers, N. C. ve Sun. Y. (1997). The impact of more fully implemented guidance programs on the school experiences of high school students: A statewide evaluation study. Journal of Counseling and Development, 75, 292-302.
  • Martin, N. K. ve Baldwin, B. (1996). Helping beginning teachers foster healthy classroom management: Implications for elementary school counselors. Elementary School Guidance and Counseling, 31, 107-113.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. (2nd edition). Thousand Oaks and London: Sage Publication.
  • Morse, C. L. ve Russell, T. (1988). How elementary school counselors see their role: An empirical study. Elementary School Guidance and Counseling, 23, 54-62.
  • Myrick, R. D., Merhill, H. ve Swanson, L. (1986). Changing student attitudes through classroom guidance. The School Counselor, 33, 244-252.
  • Nelson, J. R. ve Dykeman, C. (1996). The effects of a group counseling intervention on students with behavioural adjustment problems. Elementary School Guidance and Counseling, 31, 1, 21-33.
  • Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods (2nd edition). Newbury Park: Sage Publication.
  • Strauss, A. & Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research: grounded theory procedures and techniques. Newbury Park and London: Sage Publications.
  • Türnüklü, A. (1999). Classroom management in Turkish and English primary classrooms. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Leicester Üniversitesi, Leicester.
APA Atıcı M (2006). İlköğretim Öğrencilerinin Davranış Problemleriyle Başetme Konusunda Öğretmen-Psikolojik Danışman İşbirliğine İlişkin Görüşlerin Karşılaştırılması. , 55 - 68.
Chicago Atıcı Meral İlköğretim Öğrencilerinin Davranış Problemleriyle Başetme Konusunda Öğretmen-Psikolojik Danışman İşbirliğine İlişkin Görüşlerin Karşılaştırılması. (2006): 55 - 68.
MLA Atıcı Meral İlköğretim Öğrencilerinin Davranış Problemleriyle Başetme Konusunda Öğretmen-Psikolojik Danışman İşbirliğine İlişkin Görüşlerin Karşılaştırılması. , 2006, ss.55 - 68.
AMA Atıcı M İlköğretim Öğrencilerinin Davranış Problemleriyle Başetme Konusunda Öğretmen-Psikolojik Danışman İşbirliğine İlişkin Görüşlerin Karşılaştırılması. . 2006; 55 - 68.
Vancouver Atıcı M İlköğretim Öğrencilerinin Davranış Problemleriyle Başetme Konusunda Öğretmen-Psikolojik Danışman İşbirliğine İlişkin Görüşlerin Karşılaştırılması. . 2006; 55 - 68.
IEEE Atıcı M "İlköğretim Öğrencilerinin Davranış Problemleriyle Başetme Konusunda Öğretmen-Psikolojik Danışman İşbirliğine İlişkin Görüşlerin Karşılaştırılması." , ss.55 - 68, 2006.
ISNAD Atıcı, Meral. "İlköğretim Öğrencilerinin Davranış Problemleriyle Başetme Konusunda Öğretmen-Psikolojik Danışman İşbirliğine İlişkin Görüşlerin Karşılaştırılması". (2006), 55-68.
APA Atıcı M (2006). İlköğretim Öğrencilerinin Davranış Problemleriyle Başetme Konusunda Öğretmen-Psikolojik Danışman İşbirliğine İlişkin Görüşlerin Karşılaştırılması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(25), 55 - 68.
Chicago Atıcı Meral İlköğretim Öğrencilerinin Davranış Problemleriyle Başetme Konusunda Öğretmen-Psikolojik Danışman İşbirliğine İlişkin Görüşlerin Karşılaştırılması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi 3, no.25 (2006): 55 - 68.
MLA Atıcı Meral İlköğretim Öğrencilerinin Davranış Problemleriyle Başetme Konusunda Öğretmen-Psikolojik Danışman İşbirliğine İlişkin Görüşlerin Karşılaştırılması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, vol.3, no.25, 2006, ss.55 - 68.
AMA Atıcı M İlköğretim Öğrencilerinin Davranış Problemleriyle Başetme Konusunda Öğretmen-Psikolojik Danışman İşbirliğine İlişkin Görüşlerin Karşılaştırılması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 2006; 3(25): 55 - 68.
Vancouver Atıcı M İlköğretim Öğrencilerinin Davranış Problemleriyle Başetme Konusunda Öğretmen-Psikolojik Danışman İşbirliğine İlişkin Görüşlerin Karşılaştırılması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 2006; 3(25): 55 - 68.
IEEE Atıcı M "İlköğretim Öğrencilerinin Davranış Problemleriyle Başetme Konusunda Öğretmen-Psikolojik Danışman İşbirliğine İlişkin Görüşlerin Karşılaştırılması." Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3, ss.55 - 68, 2006.
ISNAD Atıcı, Meral. "İlköğretim Öğrencilerinin Davranış Problemleriyle Başetme Konusunda Öğretmen-Psikolojik Danışman İşbirliğine İlişkin Görüşlerin Karşılaştırılması". Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi 3/25 (2006), 55-68.