Yıl: 2008 Cilt: 16 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 567 - 576 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Kimya Laboratuarının Etkililiğinin Aksiyon Araştırması Yaklaşımıyla Geliştirilmesi

Öz:
Temel kimya laboratuarı, Eğitim Fakülteleri’ndeki fen bilgisi öğretmenliği öğrencilerinin alması gereken kimya dersinin bir parçasıdır. Kimya laboratuarı öğrencilerin bazı laboratuar etkinlikleri yaparak çeşitli fen kavramlarını ve işlemlerini öğrenebildikleri yerdir. Fakat öğrencilerin kimya laboratuarından her zaman yeterince yararlanamadığı bilinmektedir. Bu çalışmada kimya laboratuarında etkili bir öğrenme ortamı oluşturmak için yapılabilecekler araştırılmıştır. Çalışmanın örneklemi, KTÜ Fatih Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği Programında öğrenim gören 44 öğrencidir. Çalışmada aksiyon araştırması yaklaşımı kullanılmıştır. Araştırma verileri tam katılımlı gözlem, Tahmin-gözlem-açıklama (TGA) formları ve sınıf tartışması ile toplanmıştır. TGA stratejisinin kimya laboratuarındaki öğrenme ürünlerini geliştirmede yararlı bir strateji olduğu ve deneylerin anlaşılmasına katkı sağladığı görülmüştür.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1. Lazarowitz, R. ve Tamir, P. (1994). Research on using laboratory instruction inscience. Gabel, D. (Ed.). Handbook of research on science teaching and learning, New York: Macmillan.
  • 2. Ayas, A., Çepni, S., Turgut, F. ve Johnson, P. (1997). Kimya öğretimi. Yök/Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi-Öğretmen Eğitimi Dizisi, Ankara: YÖK.
  • 3. Rollnick, M. Dlamini, B., Lotz, S. ve Lubben, F. (2001). Views of south african chemistry students in university bridging programs on the reliability of experimental data. Research in Science Education, 31, 553–573.
  • 4. Novak, J.D. (1988). Learning science and the science of learning. Studies in Science Education, 15, 77-101.
  • 5. Tobin, K., Tippins, D.J. ve Gallard, A.J. (1994). Research on instructional strategies for teaching science. Gabel, D. (Ed.). Handbook of research on science teaching and learning, New York: MacMillan.
  • 6. Hansen, L.D., Garner, J.L., Wilson, B.J., Cluff,C.L. ve Nordmeyer, F.R. (1996). Teaching concepts in begining chemistry with simple exploratory experiments. J. of Chemical Education, 73 (9), 840-842.
  • 7. Kurt, Ş., Devecioğlu, Y. ve Akdeniz, A.R. (2002). Fen bilgisi öğretmen adaylarının temel fizik laboratuar becerilerini kazanma düzeylerinin klinik mülakatlarla tespiti. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, ODTÜ, Ankara.
  • 8. Novak, J.D. (2002). Meaningful learning: The essential factor for conceptual change in limited or ınapproriate propositional hierarchies leading to empowerment of learning, Science Education, 86 (4), 548-571.
  • 9. Ülgen, G. (2001). Kavram geliştirme kuramlar ve uygulamalar, 3. Baskı, Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • 10. White, R. ve Gunstone, R. (1992). Probing understanding. London: Falmer Press.
  • 11. Palmer, D.H. (1995). The "POE" in the primary school: an evaluation. Research in Science Education, 25 (3), 323-332.
  • 12. Kearney, M., Treagust, D.F., Yeo, S. ve Zadnik, M. (2001). Student and teacher perceptions of use of multimedia supported predict-observe-explain tasks to probe understanding. Research in Science Education, 31, 589-615.
  • 13. Wu, Y.T. ve Tsai, C. (2005). Effects of constructivist-oriented instruction on elementary school students’ cognitive structures. Journal of Biological Education, 39 (3), 113-120.
  • 14. Özbay, Y. (1999). Gelişim ve öğrenme psikolojisi araştırma– teori-uygulama. Ankara: Empati Yayıncılık.
  • 15. Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metodlarına giriş: nitel, nicel ve eleştirel kuram metodolojileri. Ankara:Anı Yayıncılık.
  • 16. Küçük, M. (2002). Hizmet-İçi Aksiyon Araştırması Kurs Programının Fen Bilgisi Öğretmenlerine Uygulanması: Bir Örnek Olay Çalışması. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Trabzon.
  • 17. Cohen, L. ve Mannion, L. (1998). Research methods in education. 4. Baskı, London: Routledge Press.
  • 18. Carr, W. ve Kemmis, S.(1986). Becoming critical. Falmer Press, Lewes. İn: Cohen, L., Mannion, L. ( 1998). Research methods in education. 4. Baskı, London: Routledge Press.
  • 19. Çepni, S. (2001). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon: Erol Ofset Matbaacılık.
APA TEKİN S (2008). Kimya Laboratuarının Etkililiğinin Aksiyon Araştırması Yaklaşımıyla Geliştirilmesi. , 567 - 576.
Chicago TEKİN Seher Kimya Laboratuarının Etkililiğinin Aksiyon Araştırması Yaklaşımıyla Geliştirilmesi. (2008): 567 - 576.
MLA TEKİN Seher Kimya Laboratuarının Etkililiğinin Aksiyon Araştırması Yaklaşımıyla Geliştirilmesi. , 2008, ss.567 - 576.
AMA TEKİN S Kimya Laboratuarının Etkililiğinin Aksiyon Araştırması Yaklaşımıyla Geliştirilmesi. . 2008; 567 - 576.
Vancouver TEKİN S Kimya Laboratuarının Etkililiğinin Aksiyon Araştırması Yaklaşımıyla Geliştirilmesi. . 2008; 567 - 576.
IEEE TEKİN S "Kimya Laboratuarının Etkililiğinin Aksiyon Araştırması Yaklaşımıyla Geliştirilmesi." , ss.567 - 576, 2008.
ISNAD TEKİN, Seher. "Kimya Laboratuarının Etkililiğinin Aksiyon Araştırması Yaklaşımıyla Geliştirilmesi". (2008), 567-576.
APA TEKİN S (2008). Kimya Laboratuarının Etkililiğinin Aksiyon Araştırması Yaklaşımıyla Geliştirilmesi. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(2), 567 - 576.
Chicago TEKİN Seher Kimya Laboratuarının Etkililiğinin Aksiyon Araştırması Yaklaşımıyla Geliştirilmesi. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi 16, no.2 (2008): 567 - 576.
MLA TEKİN Seher Kimya Laboratuarının Etkililiğinin Aksiyon Araştırması Yaklaşımıyla Geliştirilmesi. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, vol.16, no.2, 2008, ss.567 - 576.
AMA TEKİN S Kimya Laboratuarının Etkililiğinin Aksiyon Araştırması Yaklaşımıyla Geliştirilmesi. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi. 2008; 16(2): 567 - 576.
Vancouver TEKİN S Kimya Laboratuarının Etkililiğinin Aksiyon Araştırması Yaklaşımıyla Geliştirilmesi. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi. 2008; 16(2): 567 - 576.
IEEE TEKİN S "Kimya Laboratuarının Etkililiğinin Aksiyon Araştırması Yaklaşımıyla Geliştirilmesi." Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 16, ss.567 - 576, 2008.
ISNAD TEKİN, Seher. "Kimya Laboratuarının Etkililiğinin Aksiyon Araştırması Yaklaşımıyla Geliştirilmesi". Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi 16/2 (2008), 567-576.