Yıl: 2009 Cilt: 0 Sayı: 35 Sayfa Aralığı: 1 - 20 Metin Dili: İngilizce İndeks Tarihi: 29-07-2022

The Effects of Discovery Learning on Students’ Success and Inquiry Learning Skills

Öz:
Problem Durumu: Bilim ve teknoloji alanında nitelikli bireyler yetiştirmeyi sağlamadaki en önemli araçlardan biri, doğru kullanılan farklı öğretim yöntem ve teknikleridir. Öğrencilerin keşfeden, eleştirel düşünen, sorgulayan ve problem çözme becerileri gelişmiş bireyler olarak yetişmeleri, Fen ve teknoloji öğretiminin temel ilkeleri arasında yer almaktadır. Bu nedenle Türkiye’de de Fen Öğretim Programı da karşılaştığı problemleri sorgulayan ve çözebilen, Fen okuryazarı bireyler yetiştirmeyi amaçlayan programlar olarak geliştirilmelidir. Günümüzde de bireylerin kendi bilgilerini kendilerinin oluşturarak daha iyi öğrendikleri yapılandırmacı öğrenme yaklaşımına uygun yöntemlerin kullanılması gerektiği düşünülmektedir. Bu yöntemlerden biri de buluş yoluyla öğrenmedir. Çalışmada, ilköğretim 7. sınıflardaki öğrencilerin Fen derslerinde “Ya Basınç Olmasaydı?” ünitesine ait konuların Buluş yoluyla öğrenme yöntemine dayalı fen öğretiminde günlük plan ve etkinliklerle, geleneksel öğretime göre öğrencilerin akademik başarılarına, sorgulayıcı öğrenme becerileri algılarına ve kalıcılığa etkisi belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın Amacı: Buluş yoluyla öğrenme yöntemine dayalı etkileşimli bir öğrenme ortamı sağlayarak; Türkiye’deki Fen öğretim programına uygun ve yapılandırmacı yaklaşımı temel alan sorgulayıcı öğrenme becerilerini geliştirmeye yönelik olarak hazırlanmış, öğrencilerin pasif durumdan aktif duruma geçmelerini sağlayacak etkinliklerin öğrencilerin öğrenme düzeylerine etkisini araştırarak, geleneksel öğretim yöntemiyle ders sunulan grubun öğrenme düzeyiyle karşılaştırmaktır. Araştırmanın Yöntemi: Araştırmada ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Bu araştırmanın problemi, “Buluş Yoluyla Öğrenme Yöntemine Dayalı Fen öğretiminin, öğrencilerin akademik basarıları, sorgulayıcı öğrenme becerileri algıları ve bilgilerin kalıcılığı üzerinde etkisi var mıdır?” seklinde ifade edilebilir. Araştırma grubunu, Türkiye’nin büyük bir şehri olan İzmir ilindeki orta düzeyde bir gelir dağılımı olan resmi bir ilköğretim okulu’nda 7. sınıflarında okuyan 28’i deney, 29’u kontrol grubu olmak üzere toplam 57 (30 Erkek-27 Kız) öğrenciyle çalışılarak gerçekleştirilmistir. Öğretim 2006-2007 öğretim yılının ikinci döneminde, dört haftalık bir sürede haftada üç ders saati olmak üzere toplam 12 ders saati olarak gerçekleştirilmiştir. Öğrencilere öğretimden önce ve sonra sorgulayıcı öğrenme becerileri algı ölçeği ile “Ya Basınç Olmasaydı” ünitesine ait Akademik başarı testi uygulanmıştır. Her iki grupta da buluş yoluyla öğrenme yöntemi konusunda deneyimli aynı fen öğretmeni ile öğretim yapılmıştır. Araştırmanın Bulguları: Deney ve kontrol gruplarındaki öğrencilerin uygulama öncesindeki akademik başarı düzeyleri ve sorgulayıcı öğrenme becerileri algıları, uygulamadan sonra artmıstır. Fakat, ön test akademik basarıları ve sorgulayıcı öğrenme becerileri algılarında anlamlı bir farklılık olmayan iki gruptan deney grubunun, kontrol grubuna göre son testte daha başarılı olduğu ve sorgulayıcı öğrenme becerileri algılarında bir artış gözlendiği belirlenmistir. Deney grubu öğrencilerinin son test başarı puanları ile son test sorgulayıcı öğrenme becerileri algısı ölçeği puanları arasında orta düzeyde, pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu görülmektedir (r=0,394; p<0,05). Buna göre, son başarı testinden yüksek puan alan öğrencilerin sorgulayıcı öğrenme becerileri algılarının da olumlu olduğu söylenebilir. Kontrol grubu öğrencilerinin son test başarı puanları ile son test sorgulayıcı öğrenme becerileri algısı ölçeği puanları arasında düşük düzeyde, pozitif bir ilişki vardır (r=0,201; p>0,05). Bu durum, kontrol grubundaki öğrencilerin son test basarı puanları artmış olsa bile, sorgulayıcı öğrenme becerileri algısı ölçeği puanlarının fazla değişmemesi şeklinde açıklanabilir. Deney ve kontrol grubundaki başarıların kalıcılığını sağlamada, deney grubunda geleneksel gruba göre farkın anlamlı olduğu ve bulus yoluyla öğrenme yöntemiyle yapılan uygulamaların öğrenciler üzerinde olumlu değisiklikler yarattığı söylenebilir. Öğrencilerin tümü yapılan görüşmelerde buluş yoluyla öğrenme yöntemine dayalı uygulamaları sevdiklerini, bundan sonra yapılacak olan fen derslerinin bu yönteme dayalı olarak yapılmasını istediklerini ve derslerde bu yöntemin öğrenmeye faydası olduğunu ifade etmişlerdir. Araştırmanın Sonuçları ve Önerileri: Deney ve kontrol gruplarının her ikisinde de basarı testi sonuçlarına göre öğretim sonrasında basarı düzeylerinde bir yükselme saptanmıştır. Fakat başarı düzeyindeki bu artış, deney grubunda daha fazladır. Deney ve kontrol gruplarındaki öğrencilerin ön test sonuçlarına göre Sorgulayıcı Öğrenme Becerileri Algısı puanlarında anlamlı herhangi bir farklılık görülmezken, son Sorgulayıcı Öğrenme Becerileri Algısı puanları arasında deney grubu lehine anlamlı bir farklılık vardır. Deney ve kontrol gruplarının son Sorgulayıcı Öğrenme Becerileri Algısı puanları arasında anlamlı bir farkın olması, yapılandırmacı yaklaşıma dayalı buluş yoluyla öğrenme yönteminin Sorgulayıcı Öğrenme Becerileri Algılarını olumlu yönde etkilediğini göstermektedir. Fen derslerini, grup çalışmaları seklinde etkinlikler ve deneyler yaparak isleyen öğrencilerin Sorgulayıcı Öğrenme Becerileri Algılarının, geleneksel öğretimle ders yapılan öğrencilere göre daha olumlu olduğu belirlenmiştir. Buluş yoluyla öğrenme yöntemine göre öğrenciler kendi bilgilerini kendileri keşfettiklerinden, bilgiyi geleneksel öğretim yöntemleri ile doğrudan aktarmak yerine, öğrencilerin aktif oldukları, grup halinde çalıştıkları, kavram ve bilgileri sorgulayarak kendilerinin keşfetmelerini sağlayan; yaparak, yasayarak ve düşünerek öğrenmelerini gerçeklestirebilecekleri öğrenme ortamları oluşturulmalıdır. Buluş yoluyla öğrenmeye dayalı uygulamaların daha verimli olması için öğrencilerin gruplar halinde sınıf içi etkinliklere katılmalarını ve fen laboratuarını aktif olarak kullanmalarını gerektirmektedir. Fen derslerinde, pahalı ve bulunması zor olan
Anahtar Kelime: educational programs discovery learning method inquiry-based learning student's success science courses science education inquiry learning skills curriculum elementary school students

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Anastasi, A. (1988). Psychological testing. New York: Macmillan.
  • Bruner, J. S. (1961). The act of discovery. Harvard Educational Review, 31, 21–32.
  • Bruner, J. S. (1966). Some elements of discovery. In Shulman L. S., Keislar, E. R. (Ed.), Learning by discovery: A critical appraisal. Chicago: Rand McNally, pp. 104-111.
  • Bruner, J. S. (1968). Toward a theory of instruction. New York: W.W. Norton and Company.
  • De Jong, T., & Van Joolingen, W. R. (1998). Discovery learning with computer simulations of conceptual domains. Review of Educational Research, 68, 179–201.
  • Gijlers, H., de Jong, T. (2005). The relation between prior knowledge and students’ collaborative discovery learning processes. Journal of Research in Science Teaching, 42, 264-282.
  • Hammer, D. (1997). Discovery learning and discovery teaching. Cognition and Instruction, 15(4), 485-529.
  • Kaptan, F., & Korkmaz, H. (2000). Yapisalcilik (constructivism) kurami ve fen ögretimi, Çagdas Egitim Dergisi, 265, 22-27.
  • Kara, Y. & Ozgün-Koca, S. A. (2004). The application of discovery learning and meaningful learning approaches in mathematics classes: Two lesson plans on “the square of addition of two terms”. Ilkogretim Online, 3(1), 2-10
  • Keys, C. W. & Bryan, L. A. (2001). Co-constructing inquiry-based science with teachers: Essential research for lasting reform. Journal of Research in Science Teaching, 38, 631-645
  • Kipnis, N. (2005). ‘Chance in science: The discovery of electromagnetism by H.C. Oesrsted’, Science & Education, 14, 1-28.
  • Kipnis, N. (2007). Discovery in science and in science education, Science & Education, 16, 883-920.
  • Lee, O., Hart, J. E., Cuevas, P. & Enders, C. (2004). Professional development in inquirybased science for elementary teachers of diverse student groups, Journal of Research in Science Teaching, 41(10), 1021-1043.
  • Matson, J. O. (2006). Misconceptions about the nature of science, inquiry-based instruction, and constructivism: Creating confusion in the science classroom, Electronic Journal of Literacy through Science, 5(6), 1-10.
  • Matthews, M. R. (2002). Constructivism and science education: A further appraisal, Journal of Science and Technology, 11(2), 121-134.
  • National Research Council ([NRC], 2004). National science education standards, Washington, DC: National Academy Press.
  • Njoo, M. K. H. (1994). Exploratory learning with a computer simulation: Learning processes and instructional support. Eindhoven: Technische Universiteit Eindhoven.
  • Özgüven, Đ. E. (1998). Psikolojik Testler. Ankara: Pdrem Yayınları.
  • Suters, A. L. (2004). An exploratory study of the impact of an inquiry-based professional development course on the beliefs and instructional practices of urban in-service teachers. The Annual Meeting of the National Association for Research in Science Teaching. The University of Tennessee, Knoxville
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranıssal ölçümlerde güvenilirlik ve geçerlilik. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Taşkoyan, N. S. (2007). Fen ve teknoloji ogretiminde sorgulayici ogrenme stratejilerinin ogrencilerin sorgulayici oğrenme becerileri, akademik basarilari ve tutumlari uzerindeki etkisi (Unpublished Mastering Thesis). Dokuz Eylul University, Institute of Educational Sciences, Izmir.
  • Tatar, N. & Kuru, M. (2006). The effect of inquiry-based learning approach in science education on academic achievement, Hacettepe University Journal of Education, 31, 147-158
  • Turnuklu, A. (2000). Egitimbilim arastirmalarinda etkin olarak kullanilabilecek nitel bir arastirma tekniği: Gorusme. Kuram ve Uygulamada Egitim Yonetimi, 6 (24), 543- 559.
  • Tuzun, H. (2006). Egitsel bilgisayar oyunlari ve bir ornek: Quest Atlantis. Hacettepe University Journal of Education, 30, 220-229.
  • Unal, G. & Ergin, Ö. (2006). Bulus yoluyla fen ögretiminin ögrencilerin akademik basarilarina, ögrenme yaklasimlarina ve tutumlarina etkisi, Journal of Turkish Science Education, 3(1), 36-52.
APA BALIM A (2009). The Effects of Discovery Learning on Students’ Success and Inquiry Learning Skills. , 1 - 20.
Chicago BALIM Ali Günay The Effects of Discovery Learning on Students’ Success and Inquiry Learning Skills. (2009): 1 - 20.
MLA BALIM Ali Günay The Effects of Discovery Learning on Students’ Success and Inquiry Learning Skills. , 2009, ss.1 - 20.
AMA BALIM A The Effects of Discovery Learning on Students’ Success and Inquiry Learning Skills. . 2009; 1 - 20.
Vancouver BALIM A The Effects of Discovery Learning on Students’ Success and Inquiry Learning Skills. . 2009; 1 - 20.
IEEE BALIM A "The Effects of Discovery Learning on Students’ Success and Inquiry Learning Skills." , ss.1 - 20, 2009.
ISNAD BALIM, Ali Günay. "The Effects of Discovery Learning on Students’ Success and Inquiry Learning Skills". (2009), 1-20.
APA BALIM A (2009). The Effects of Discovery Learning on Students’ Success and Inquiry Learning Skills. Eurasian Journal of Educational Research, 0(35), 1 - 20.
Chicago BALIM Ali Günay The Effects of Discovery Learning on Students’ Success and Inquiry Learning Skills. Eurasian Journal of Educational Research 0, no.35 (2009): 1 - 20.
MLA BALIM Ali Günay The Effects of Discovery Learning on Students’ Success and Inquiry Learning Skills. Eurasian Journal of Educational Research, vol.0, no.35, 2009, ss.1 - 20.
AMA BALIM A The Effects of Discovery Learning on Students’ Success and Inquiry Learning Skills. Eurasian Journal of Educational Research. 2009; 0(35): 1 - 20.
Vancouver BALIM A The Effects of Discovery Learning on Students’ Success and Inquiry Learning Skills. Eurasian Journal of Educational Research. 2009; 0(35): 1 - 20.
IEEE BALIM A "The Effects of Discovery Learning on Students’ Success and Inquiry Learning Skills." Eurasian Journal of Educational Research, 0, ss.1 - 20, 2009.
ISNAD BALIM, Ali Günay. "The Effects of Discovery Learning on Students’ Success and Inquiry Learning Skills". Eurasian Journal of Educational Research 35 (2009), 1-20.