Yıl: 2007 Cilt: 7 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 93 - 103 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Sosyal Becerileri Değerlendirme Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması (4-6 Yaş)

Öz:
Bu araştırmanın amacı, Sosyal Becerileri Değerlendirme Ölçeğinin 4-6 yas (SBDÖ) okulöncesi dönemdeki 4-6 yaş arasındaki çocuklara uygulanabilirliğine ilişkin bazı teknik özellikleri saptamaktır. Veri toplamak amacıyla, 4-6 yaş arasındaki 251 öğrenci sosyal beceriler açısından değerlendirmiştir. Ölçeğin geçerligi; kapsam ve yapı geçerliği olmak üzere iki ayrı yolla test edilmiştir. Kapsam geçerligi ile ilgili çalışmada uzman görüşüne başvurulmuştur. Kapsamla ve ölçeğin genel özellikleriyle ilgili olarak ölçeğin kaç faktörden oluştuğunu anlamak amacıyla faktör analizi yapılmıştır. Yinelenen analizler sonucunda ölçekte yer alan maddelerin dokuz faktörde toplandığı gözlenmiştir. Güvenirligi belirlemek amacıyla, Cronbach Alfa iç tutarlık katsayısı, iki yarım güvenirligi, ve test tekrar test güvenirlik katsayıları hesaplanmıştır. Cronbach alpha güvenirlik katsayısı .98, İki yarım güvenirlik katsayısı .89 ve test-tekrar test güvenirlik katsayısı ise .83 olarak bulunmuştur.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Reliability and Validity Study of the Social Skill Evaluation Scale (Age 4-6)

Öz:
The purpose of this study was to determine some technical features of the Social Skills Evaluation Scale 4-6, regarding the applicability for preschool children, from 4 to 6. 251 students from 4 to 6 were evaluated in terms of social skills, to be able to collect data. Validity of the scale was tested in two different ways. For the part that is related to content validity, an expert’s opinion was consulted. Concerning the validity and general features of the scale, to figure out how many factors this scale was formed, a factor analysis was conducted. As a result of the repeated analyses, it was monitored that the items of the scale were ranked in nine factors. To detect the reliability Cronbach Alpha internal consistency, two-half reliability and reliability coefficient of pretest, posttest were calculated. .98 Cronbach Alpha internal reliability coefficient, .89 two half reliability coefficient and .83 pretest posttest reliability coefficient were found fort his study.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akçamete, G. ve Avcıoglu, H. (2005). Sosyal Becerileri Değerlendirme Ölçeğinin (7–12 Yas) Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 5, 2.
  • Avcıoğlu, H. (2003). Okulöncesi Dönemdeki Çocuklara Sosyal Becerilerin Öğretilmesinde İşbirlikçi Öğrenme Yöntemi İle Sunulan Öğretim Programının Etkililiğinin İncelenmesi. OMEP Dünya Konsey Toplantısı ve Konferansı. Kuşadası, Türkiye.
  • Avcıoğlu, H. (2005). Etkinliklerle sosyal beceri öğretimi. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Avcıoglu, H. (2007) İşitme Engelli Çocuklara Sosyal Becerilerin Öğretilmesinde İşbirlikçi Öğrenme Yöntemi İle Sunulan Öğretim Programının Etkililiğinin İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi,Cilt / Sayı: 7/1.
  • Bacanlı, H. (2000). Sosyal beceri eğitimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım Ltd. Sti.
  • Bracken, B. A. (1987). Limitations of preschool instruments and standarts for minimal levels of technical adequacy. Journal of Psychoeducational Assessment, 4, 313-326.
  • Brockman, M.P. (1988). Best practices in assesment of social skills and peer interaction. Best Practices in School Psychology 31-41.
  • Cartledge, G. & Milburn, J.F. (1983). Social skills assesment and teaching in the schools. Advances in School Psychology, 3, 175-235.
  • Fantuzzo, J., Manz, P. H. & McDermott P. (1998). Preschool version of the social skills rating system: An empirical analysis of its use with low-income children. Journal of School Psychology, 36, 2, 199-214.
  • Elliot, S. N., Barnard, J. & Gresham, F. M. (1989). Preschoolers’ social behavior: Teachers’ and parents’ assessments. Journal of Psychoeducational Assessment, 7, 223-234.
  • Elksnin, L. K. & Elksnin, N. ( 1998). Teaching social skills to students with learning and behavior problems. Intervention in School and Clinic. 33 (3), 131-141.
  • Goodwin, M. W. (1999). Cooperative learning and social skills: What skills to teach and how to teach them. Intervention In School And Clinic, 35 (1), 29-33.
  • Gresham, F.M. & Elliot, S.N. (1987). The relationship between adaptive behavior and social skills: Issuues in definition and assesment. The Journal of Special Education, 21 (1), 167-181.
  • Guralnick,, M. J. & Weinhouse, E. (1983). Child-child social interactions: An analysis of assessment instruments for young children. Exceptional Children, 50, 268-271.
  • Hall, J.A. & Schlesinger, D. J. (1997). Social skills training in groups with developmentally disabled adults. Research on Social Work Practice, 7 (2), 187-202.
  • Hansen, D.J., Nangle, D. & Ellis, J.T. (1996). Reconsideration of the use of peer sociometrics for evaluating socialskills training. Behavior Modification, 20 (3), 281-299.
  • Haynes, O. W., Moran, M. J. & Pindzola, R. H. (1990). Communication disorders in the classroom. Iowa: Kendall Hunt Published Company.
  • Kelly, J.A. (1998). Social-skills training- a practical guide for interventions. New York: Springer Publishing Company.
  • Kline, P. (1994). Easy Guide to Factor Analysis. London: Routledge.
  • McGinnis, E. & Goldstein, A.P. (1984). Skillstreaming for the elementary school child. Champaign: Research press.
  • Merrel, K.W. & Gimpel, G.A. (1998). Social skills of children and adolescents. New Jersey: Lawrence Erlbaum Assciates, Inc.
  • Messick, S. (1989). Validity. In R.L. Linn (Ed.), Educational measurement (3rd ed., pp. 13-103). New York: Macmillan.
  • Özdamar, K. ( 1997). Paket Programlar İle İstatistiksel Veri Analizi I. Anadolu Üniversitesi Fen Fakültesi Yayınları, Eskişehir.
  • Özgüven, İ.E. (1994). Psikolojik testler. Ankara:Yeni Doguş Matbaası.
  • Rutherford, R., Mathur, B., Sarup, J., Quinn, R. & Mary, M. (1998). Promoting social communication skills through cooperative learning and direct instruction. Journal_Citation: Education and Treatment of Children, 21 (3), 354-369.
  • Spancer, M. B. & Markstrom-Adams, C. (1990). İdentity processes among racial and ethnic minority children in America. Child Development, 61, 290-310.
  • Strom, R. & Strom, P. (1996). Student evaluation of social skills. Journal of Instructional psychology. 23 (2), 111-117.
  • Sorias, O. (1986). Sosyal beceriler ve değerlendirme yöntemleri. Psikoloji Dergisi. 5 (20), 24-29.
  • Strain, P.S. & Odom, S.L. (1986). Peer social initiations: effective intervention for social skills development of exceptional children. Exeptional Children. 52 (6), 543-551.
  • Tezbaşaran, A. (1996), Likert Tipi Ölçek Geliştirme. Psikologlar Dernegi Yayınları, Ankara.
  • Thorkildsen, R. (1985). Using an interactive videodisc program to teach social skills to handicapped children. American Annals of the Deaf, 140 (5), 295-303.
  • Westwood, P. (1993). Commonsense methods for children with special needs strategies for the regular classroom. London
APA Avcıoğlu H (2007). Sosyal Becerileri Değerlendirme Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması (4-6 Yaş). , 93 - 103.
Chicago Avcıoğlu Hasan Sosyal Becerileri Değerlendirme Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması (4-6 Yaş). (2007): 93 - 103.
MLA Avcıoğlu Hasan Sosyal Becerileri Değerlendirme Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması (4-6 Yaş). , 2007, ss.93 - 103.
AMA Avcıoğlu H Sosyal Becerileri Değerlendirme Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması (4-6 Yaş). . 2007; 93 - 103.
Vancouver Avcıoğlu H Sosyal Becerileri Değerlendirme Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması (4-6 Yaş). . 2007; 93 - 103.
IEEE Avcıoğlu H "Sosyal Becerileri Değerlendirme Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması (4-6 Yaş)." , ss.93 - 103, 2007.
ISNAD Avcıoğlu, Hasan. "Sosyal Becerileri Değerlendirme Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması (4-6 Yaş)". (2007), 93-103.
APA Avcıoğlu H (2007). Sosyal Becerileri Değerlendirme Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması (4-6 Yaş). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 93 - 103.
Chicago Avcıoğlu Hasan Sosyal Becerileri Değerlendirme Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması (4-6 Yaş). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7, no.2 (2007): 93 - 103.
MLA Avcıoğlu Hasan Sosyal Becerileri Değerlendirme Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması (4-6 Yaş). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.7, no.2, 2007, ss.93 - 103.
AMA Avcıoğlu H Sosyal Becerileri Değerlendirme Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması (4-6 Yaş). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2007; 7(2): 93 - 103.
Vancouver Avcıoğlu H Sosyal Becerileri Değerlendirme Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması (4-6 Yaş). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2007; 7(2): 93 - 103.
IEEE Avcıoğlu H "Sosyal Becerileri Değerlendirme Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması (4-6 Yaş)." Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, ss.93 - 103, 2007.
ISNAD Avcıoğlu, Hasan. "Sosyal Becerileri Değerlendirme Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması (4-6 Yaş)". Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7/2 (2007), 93-103.