Yıl: 2007 Cilt: 7 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 167 - 176 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

ÖZ-Güven Ölçeği'nin Geliştirilmesi ve Psikometrik Özellikleri

Öz:
Bu çalısmanın amacı Öz-güven Ölçeği’ni geliştirmek ve ölçeğin geçerlik ve güvenirligini incelemektir. Araştırma İstanbul, Kocaeli ve Sakarya’nın çeşitli liselerinde öğrenim gören 796 lise öğrencisi üzerinde yürütülmüştür. Araştırmada geçerlik çalışmaları olarak yapı ve uyum geçerlikleri, güvenirlik çalışmaları olarak ise iç tutarlılık ve test-tekrar test güvenirlikleri ve madde analizi yapılmıştır. Yapılan faktör analizi sonucunda toplam varyansın % 43.6’sını açıklayan ve iç öz-güven ile dış öz-güven şeklinde iki faktör altında toplanan 33 madde elde edilmiştir. Ölçeğin faktör yükleri .31 ile .75 arasında sıralanmaktadır. Ölçeğin iki faktörlü yapısının dogrulanması amacıyla yapılan doğrulayıcı faktör analizinde Ki-kare değerinin (x2=700.41, sd=488, p=0.00) anlamlı oldugu görülmüştür. Uyum indeksi degerleri ise RMSEA=.044, NFI=.90, CFI=.96, IFI=.96, RFI=.89, GFI=.94, AGFI=.91 ve SRMR=.058 olarak bulunmuştur. Uyum geçerliği çalışmasında Coopersmith Benlik Saygısı Envanteri ile geliştirilen ölçek arasındaki korelasyonun .87 oldugu belirlenmiştir. Öz-güven Ölçeği’nin iç tutarlılık katsayıları ölçeğin bütünü için .83, iç öz-güven ve dış öz-güven alt ölçekleri için sırasıyla, .83 ve .85 olarak bulunmuştur. Ölçeğin test-tekrar test güvenirlik katsayıları ise ölçeğin bütünü için .94, iç öz-güven alt ölçeği için .97 ve dış özgüven için .87 olarak bulunmuştur. Ölçeğin madde-toplam korelasyonlarının .30 ile .72 arasında değiştigi görülmüştür. Bu bulgulara dayanarak Öz-güven Ölçeği’nin eğitim ve psikoloji alanında kullanılabilecek, geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı oldugu söylenebilir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

The Development and Psychometric Characteristics of the Self-Confidence Scale

Öz:
The aim of this study was to investigate the validity and reliability of the Self-confidence Scale. The sample of the study consists of 796 high school students. In this research construct and concurrent validities, internal consistency and test-retest reliabilities, and item-total correlations were examined. As a result of factor analysis for construct validity, two factors have emerged which named inner self confidence and external self confidence, consist of 33 items, and account for the 43.6% of the total variance. Confirmatory factor analysis showed that the two-factor model fitted the data (x2=700.41, df=488, p=0.00, RMSEA=.044, NFI=.90, CFI=.96, IFI=.96, RFI=.89, GFI=.94, AGFI=.91, and SRMR=.058). The correlation between Coopersmith Self Esteem Inventory and Self-confidence Scale which was developed in this study was found .87. The internal consistencies were .83 for entire scale, .83 for inner self confidence, and .85 for external self confidence. Test-retest reliability coefficients were .94 for entire scale, .97 for inner self confidence, and .87 for external self confidence. Findings also demonstrated that item-total correlations ranged from .30 to .72. According to these findings the Self-confidence Scale can be named as a valid and reliable instrument that could be used in the field of education and psychology.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Andrew, S. (1998). Self-efficacy as a predictor of academic performance in science. Journal of Advanced Nursing,27, 596-603.
  • Arkes, H. R., & Garske, J. P. (1982). Psychological theories of motivation. Monterey, CA: Brooks/Cole.
  • Balcı, A. (1995). Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: 72 TDFO Bilgisayar Yayıncılık.
  • Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward an unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84, 191-215.
  • Bandura, A. (1982). Self-efficacy in human agency. American Psychologist, 37, 122-147.
  • Bandura, A. (1986). The explanatory and predictive scope of self-efficacy theory. Journal of Social and Clinical Psychology, 4, 359-373.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.
  • Büyüköztürk, Ş. (2004). Veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö., Kahveci, Ö., & Demirel, F. (2004). Güdülenme ve Öğrenme Stratejileri Ölçeği’nin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 4(2), 207-239.
  • Coopersmith, S. (1967). The antecedents of self-esteem. Palo Alto CA: Consulting Psychologists Press.
  • Feltz, D. L. (1988). Self-confidence and sports performance. Exercise and Sports Science Reviews, 16, 423-458.
  • Feltz, D. L. (1992). Understanding motivation in sport: A self-efficacy perspective. In G. Roberts (Ed.), Motivation in sport and exercise (s. 93-105). Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Grundy, S. E. (1993). The confidence scale and psychometric characteristics. Nurse Educator, 18(1), 6-9.
  • Harter, S. (1982). The perceived competence scale for children. Child Development, 53, 87-97.
  • Harvey, V., & McMurray, N. (1994). Self-efficacy: A means of identifying problems in nursing education and career progress. International Journal of Nursing Studies, 31, 471-485.
  • Hayes, E. F. (1998). Mentoring and nurse practitioner student self-efficacy. Western Journal of Nursing Research, 20, 521-535.
  • Hu, L. T., & Bentler, P. M. (1999).
  • Lenney, E. (1981). What’s fine for the gander isn’t always good for the goose: Sex differences in self-confidence as a function of ability area and comparison with others. Sex Roles, 7, 905-924.
  • Lent, R. W., Brown, S. D., & Larkin, K. C. (1986). Self-efficacy in the prediction of academic performance and perceived career options. Journal of Counseling Psychology, 33, 265-269.
  • Multon, K. D., Brown, S. D., & Lent, R. W. (1991). Relation of self-efficacy beliefs to academic outcomes: A metaanalytic investigation. Journal of Counseling Psychology, 38, 30-38.
  • Nicholls, J. G. (1984). Achievement motivation: Conceptions of ability, subjective experience, task choice and experience. Psychological Review, 91, 328-346.
  • Ortiz, M. S., & Hunter, T. S. (1993). Development of a scale to measure pharmacy student confidence using personal computer. American Journal of Pharmaceutical Education, 57, 130-134.
  • Pajares, F. (1996). Self-efficacy beliefs in academic settings. Review of Educational Research, 66, 543-578.
  • Pişkin, M. (1997, Nisan). Türk ve İngiliz lise öğrencilerinin benlik saygısı yönünden karşılaştırılması. III. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi, Adana, Türkiye.
  • Popovich, N. G., & Rogers, W. J. (1987). An assessment of pharmacy student confidence in learning. American Journal of Pharmaceutical Education, 51, 17-23.
  • Ranelli, P. L., & Nelson, J. V. (1998). Assessing writing perceptions and practice of pharmacy students. American Journal of Pharmaceutical Education, 62, 426-432.
  • Schunk, D. H. (1984). Sequential attributional feedback and children’s achievement behaviors. Journal of Educational Psychology, 76, 1159-1169.
  • Schunk, D. H. (1985). Self-efficacy and classroom learning. Psychology in the Schools, 22, 208-223.
  • Schunk, D. H. (1991). Self-efficacy and academic motivation. Educational Psychologist, 26, 207-231.
  • Shrauger, J. S., & Schohn, M. (1995). Self-confidence in college students: Conceptualization, measurement, and behavioral implications. Assessment, 2, 255-278.
  • Stankov, L. & Crawford, J. D. (1997). Self-confidence and performance on tests of cognitive abilities. Intelligence,25(2), 93-109.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (1996). Using multivariate statistics. New York: HarperCollins College Publishers.
  • Vealey, R. (1986). Conceptualization of sport confidence and competitive orientation: Preliminary investigation and instrument development. Journal of Sport Psychology, 8, 221-246.
  • Zimmerman, B. J. (2000). Self-efficacy: An essential motive to learn. Contemporary Educational Psychology, 25,82-91.
APA AKIN A (2007). ÖZ-Güven Ölçeği'nin Geliştirilmesi ve Psikometrik Özellikleri. , 167 - 176.
Chicago AKIN Ahmet ÖZ-Güven Ölçeği'nin Geliştirilmesi ve Psikometrik Özellikleri. (2007): 167 - 176.
MLA AKIN Ahmet ÖZ-Güven Ölçeği'nin Geliştirilmesi ve Psikometrik Özellikleri. , 2007, ss.167 - 176.
AMA AKIN A ÖZ-Güven Ölçeği'nin Geliştirilmesi ve Psikometrik Özellikleri. . 2007; 167 - 176.
Vancouver AKIN A ÖZ-Güven Ölçeği'nin Geliştirilmesi ve Psikometrik Özellikleri. . 2007; 167 - 176.
IEEE AKIN A "ÖZ-Güven Ölçeği'nin Geliştirilmesi ve Psikometrik Özellikleri." , ss.167 - 176, 2007.
ISNAD AKIN, Ahmet. "ÖZ-Güven Ölçeği'nin Geliştirilmesi ve Psikometrik Özellikleri". (2007), 167-176.
APA AKIN A (2007). ÖZ-Güven Ölçeği'nin Geliştirilmesi ve Psikometrik Özellikleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 167 - 176.
Chicago AKIN Ahmet ÖZ-Güven Ölçeği'nin Geliştirilmesi ve Psikometrik Özellikleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7, no.2 (2007): 167 - 176.
MLA AKIN Ahmet ÖZ-Güven Ölçeği'nin Geliştirilmesi ve Psikometrik Özellikleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.7, no.2, 2007, ss.167 - 176.
AMA AKIN A ÖZ-Güven Ölçeği'nin Geliştirilmesi ve Psikometrik Özellikleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2007; 7(2): 167 - 176.
Vancouver AKIN A ÖZ-Güven Ölçeği'nin Geliştirilmesi ve Psikometrik Özellikleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2007; 7(2): 167 - 176.
IEEE AKIN A "ÖZ-Güven Ölçeği'nin Geliştirilmesi ve Psikometrik Özellikleri." Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, ss.167 - 176, 2007.
ISNAD AKIN, Ahmet. "ÖZ-Güven Ölçeği'nin Geliştirilmesi ve Psikometrik Özellikleri". Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7/2 (2007), 167-176.