''Neoliberal estetik''ten Habitus''a bourdieu ve popüler kültür

Yıl: 2009 Cilt: 0 Sayı: 10 Sayfa Aralığı: 71 - 92 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

''Neoliberal estetik''ten Habitus''a bourdieu ve popüler kültür

Öz:
Pierre Bourdieu, popüler kültür olgusunu beğeni yargısının toplumsal eleştirisi bağlamında çözümleyerek kültürel alanın bireylerin yaşam tarzları ve pratiklerini sınıflandırıcı ve ayrıştırıcı ideolojik boyutu üzerinde durur. Buna göre, popüler haz, en basit deyimle, birleştirici değil, ayrıştırıcıdır. Bireylere birtakım yatkınlıklar, alışkanlıklar ve kalıcı eğilimler aşılamak suretiyle onları egemen kültürel sisteme bağlar. Bourdieu, popüler kültür aracılığıyla, toplumsal sınışarın kültürel pratikler üzerinden inşa edildiği bir ideolojik etkileme sürecinin altını çizer. Ona göre, “bedene dönüşmüş bir toplumsallık” anlamına gelen habitus, egemen kültürel sistemin gizil ideolojik kanalıdır. Genel olarak “alan”ı, sadece anlamsal ilişkilerin kurulduğu bir yer olarak değil, aynı zamanda güç ilişkileri ve toplumsal mücadelelerin gerçekleştiği bir “değişim” yeri olarak tasavvur eden Bourdieu, kültürel alanın kendisini de aynı sınıfsal iktidar çatışmalarının sahnelendiği bu ayrıştırıcı zeminden farklı bir şey olarak düşünmez. Bu çalışmada, Bourdieu’nün kavradığı anlamda popüler kültürün “neoliberal estetik” ve “habitus” kavramlarıyla ilişkisi bağlamında kuramsal bir eleştirisine odaklanılmaktadır.
Anahtar Kelime: popüler kültür kitle iletişim araçları egemen ideoloji ticarileşme küreselleşme habitus kapitalist toplum Bourdieu yoz beğeni kültürel sermaye kültürel alan toplumsal sınıflar neoliberal estetik

Konular: Film, Radyo, Televizyon

From ''Neoliberal aesthetic'' to ''Habitus'' to Bourdieu and popular culture

Öz:
Pierre Bourdieu analyzes popular culture phenomenon within the scope of social criticism of appreciation attitude. He focuses on the ideological dimension of the cultural field, which classifies and discriminates individuals’ life styles and practices. Accordingly, popular pleasure -in its simplest terms- is not integrative but discriminative. It binds individuals to the dominant cultural system by imposing some tendencies, habits and permanent predispositions on them. Bourdieu underlines an ideological influence process where popular culture creates social classes on the basis of cultural practices. According to Bourdieu, habitus which means “a concretized socialization” is the potential ideological channel of the dominant culture. Generally describing the “field” as a “transformation” area where power relationships and social struggles take place as well as semantic relationships, Bourdieu does not isolate the field of culture from this discriminative basis where class-based power conflicts are experienced. This study focuses on a theoretical criticism of popular culture, as understood by Bourdieu, in the scope of its relationship with “neoliberal aesthetic” and “habitus” concepts.
Anahtar Kelime: kitsch cultural capital cultural field social classes neoliberal aesthetics popular culture mass media dominant ideology commercialization globalization habitus capitalist society Bourdieu

Konular: Film, Radyo, Televizyon
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • ADORNO, Theodor W. & HORKHEMİER, Max (1996), Aydınlanmanın Diyalektiği II, Çev. Oğuz Özügül, Ankara, Kabalcı Yayınları.
  • BOLO, Jacques (2008), “Bourdieu, sociologue de la communication?”, www. exergue.com / h / 2005–07 / medias / faute02.html, (erişim tarihi: 17 Ocak 2008).
  • BOURDIEU, Pierre (1979), La Distinction: Critique social du jugement, Paris, Éditions de Minuit.
  • BOURDIEU, Pierre (1994), Les Raisons pratiques, Paris, Ed. du Seuil.
  • BOURDIEU, Pierre (1997), Les Méditations pascaliennes, Paris, Ed. du Seuil.
  • BOURDIEU, Pierre (1998), “Contre le fléau néo-libéral”, Entretien avec Pierre Bourdieu, Le Temps, 28-29 Mars, p.11.
  • BOURDIEU, Pierre (1999), “Les changes de survie de la culture”, Tages Anzeiger, 8 Décembre.
  • BOURDIEU, Pierre (2000), Televizyon Üzerine, Çev. Turhan Ilgaz, İstanbul, Yapı Kredi Yayınları.
  • BOURDIEU, Pierre & Wacquant D.J. Loic (2003), Düşünümsel Bir Antropoloji İçin Cevaplar, Çev. Nazlı Ökten, İstanbul, İletişim Yayınları.
  • BOURDIEU, Pierre (2006), Karşı Ateşler, Çev. Halime Yücel,İstanbul, Yapı Kredi Yayınları.
  • BOURDIEU, Pierre (2006), “Bourdieu / La vulgate planétaire”, http://www.parisphilo.com/article-3540803.html, (erişim tarihi: 17 Ağustos).
  • ERDOĞAN, İrfan (1999), “Popüler Kültür: Kültür Alanında Egemenlik ve Mücadele”, (der) Nazife Güngör, Popüler Kültür ve İktidar içinde, Ankara, Vadi Yayınları, ss.18-52.
  • FABIANI, Jean-Louis (2008), “Peut-on encore parler de légitimité culturelle?”, http://www2.culture.gouv.fr/deps/colloque/fabiani.pdf, (erişim tarihi: 31 Ocak).
  • FISKE, John (1999), Popüler Kültürü Anlamak, Çev. Süleyman İrvan, Ankara, Bilim ve Sanat Yayınları.
  • GRIGNON, Claude & PASSERON, Jean-Claude (1982), Sur les cultures populaires, Les Cahiers du cercom. Seuil, Paris, in Dominique Pasquier, “La ‘culture populaire’ à l’épreuve des débats sociologiques”, HERMES, no: 42, 2005, pp.60-69.
  • KAHRAMAN, Hasan Bülent (2003), Kitle Kültürü Kitlelerin Afyonu, İstanbul, Agora Kitaplığı Yayınları.
  • KOZANOĞLU, Hayri, GÜR, Nurullah, ÖZDEN, Barış Alp (2008), Neoliberalizmin Gerçek 100’ü, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • KÖSE, Hüseyin (2004), Bourdieu Medyaya Karşı, İstanbul, Papirüs Yayınları.
  • KÖSE, Hüseyin (2006), Medyatik Parodigma, İstanbul, Yirmi Dört Yayınları.
  • KÖSE, Hüseyin (2007), Alternatif Medya, İstanbul, Yirmi Dört Yayınları.
  • LITS, Marc (2003), “De la Pléiade à la Star Academy”, Louvain, no: 144, Décembre, pp.12-14.
  • MATTELART, Armand ve NEVEU, Erik (2007), Kültürel İncelemelere Giriş, Çev: Hüsnü Dilli, İstanbul, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • PASSERON, Jean-Claude (1994), “Littérature et sociologie”, in L’Art de la recherche, (J. Lautman et P.M Menger), Paris, La Documentation française.
  • SEMIR, de Vladimir (1998), “La Dérive du journalisme”, Alliage, no: 37-38. http://www.tribunes.com/tribune/alliage/37-38/semir.htm, (erişim tarihi: 10 Ocak 2008).
  • SIM, Stuart (2006), Postmodern Düşüncenin Eleştirel Sözlüğü, Çev. Mukadder Erkan-Ali Utku, Ankara, Ebabil Yayınları.
APA Acaroğlu M (2009). ''Neoliberal estetik''ten Habitus''a bourdieu ve popüler kültür. , 71 - 92.
Chicago Acaroğlu Mustafa ''Neoliberal estetik''ten Habitus''a bourdieu ve popüler kültür. (2009): 71 - 92.
MLA Acaroğlu Mustafa ''Neoliberal estetik''ten Habitus''a bourdieu ve popüler kültür. , 2009, ss.71 - 92.
AMA Acaroğlu M ''Neoliberal estetik''ten Habitus''a bourdieu ve popüler kültür. . 2009; 71 - 92.
Vancouver Acaroğlu M ''Neoliberal estetik''ten Habitus''a bourdieu ve popüler kültür. . 2009; 71 - 92.
IEEE Acaroğlu M "''Neoliberal estetik''ten Habitus''a bourdieu ve popüler kültür." , ss.71 - 92, 2009.
ISNAD Acaroğlu, Mustafa. "''Neoliberal estetik''ten Habitus''a bourdieu ve popüler kültür". (2009), 71-92.
APA Acaroğlu M (2009). ''Neoliberal estetik''ten Habitus''a bourdieu ve popüler kültür. İleti-ş-im, 0(10), 71 - 92.
Chicago Acaroğlu Mustafa ''Neoliberal estetik''ten Habitus''a bourdieu ve popüler kültür. İleti-ş-im 0, no.10 (2009): 71 - 92.
MLA Acaroğlu Mustafa ''Neoliberal estetik''ten Habitus''a bourdieu ve popüler kültür. İleti-ş-im, vol.0, no.10, 2009, ss.71 - 92.
AMA Acaroğlu M ''Neoliberal estetik''ten Habitus''a bourdieu ve popüler kültür. İleti-ş-im. 2009; 0(10): 71 - 92.
Vancouver Acaroğlu M ''Neoliberal estetik''ten Habitus''a bourdieu ve popüler kültür. İleti-ş-im. 2009; 0(10): 71 - 92.
IEEE Acaroğlu M "''Neoliberal estetik''ten Habitus''a bourdieu ve popüler kültür." İleti-ş-im, 0, ss.71 - 92, 2009.
ISNAD Acaroğlu, Mustafa. "''Neoliberal estetik''ten Habitus''a bourdieu ve popüler kültür". İleti-ş-im 10 (2009), 71-92.