Yıl: 2009 Cilt: 10 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 174 - 180 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Üniversite birinci sınıf öğrencilerinde ayrılma bireyleşme özellikleri ve depresyon ilişkisi

Öz:
Amaç: Bu çalışmada, üniversite öğrencisi gençlerin ayrılma bireyleşme özellikleri ve depresyon arasındakiilişkinin araştırılması amaçlanmıştır. Yöntem: Celal Bayar Üniversitesi bünyesinde bulunan tüm fakülteler ve dörtyıllık yüksekokulların birinci sınıflarında okuyan öğrencilerden 1026’sı araştırmanın örneklemini oluşturmuştur.Çalışmada sosyodemografik veri formu, Adolesan Ayrılma Bireyleşme Testi (AABT) ve Beck Depresyon Ölçeği(BDÖ) kullanılmıştır. İstatistiksel değerlendirmede AABT alt ölçek puanları ve BDÖ puanları arasındaki ilişkiPearson korelasyon testi, alt ölçek puanlarının BDE’nin kesme noktasına göre depresyon varlığı ile arasındakiilişki t testi kullanılarak değerlendirilmiştir. Bulgular: Örneklemin %20.6’sında (s=211) BDÖ’ye göre depresyonolduğu, BDÖ puan ortalamasının 10.98±9.02 olduğu saptanmıştır. Olumlu ayrılma bireyleşme sürecine işareteden AABT ‘arkadaşa yapışma’, ‘pratik yapma-aynalama’ ve ‘sağlıklı ayrılma’ alt ölçek puanları ile BDÖ puanlarıarasında istatistiksel olarak anlamlı negatif korelasyon; ayrılma bireyleşme açısından sorun olabileceğini düşün- düren AABT ‘ayrılma anksiyetesi’, ‘yutulma anksiyetesi’, ‘bağımlılığı yadsıma’ ve ‘reddedilme beklentisi’ alt ölçekpuanları ile BDÖ puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı pozitif korelasyon saptanmıştır. Ayrılma anksiyetesi,yutulma anksiyetesi, bağımlılığı yadsıma ve reddedilme beklentisi puanlarının BDÖ’ye göre depresyonu olanlardayüksek olduğu (sırası ile p<0.0001; p<0.0001; p<0.0001; p<0.0001), sağlıklı ayrılma puanlarının ise BDÖ’ye göredepresyonu olmayanlarda daha yüksek olduğu görülmüştür (p=0.031). Tartışma: Bu çalışmada, ergenlik döne- minde depresyon ve ayrılma bireyleşme sürecinin birbiriyle ilişkili olduğu gözlenmiştir. Ergenlikte bireyleşmedekiyetersizlik ya da diğer bir deyişle ergenin ayrılma bireyleşme dönemindeki görevleri yeterince başaramamasınındepresyon gelişimine neden olduğu ileri sürülebilir.
Anahtar Kelime:

Konular: Psikoloji Psikiyatri

The relationship between separation individuation and depression in first grade students of university

Öz:
Objective: The purpose of this study was to find out the relationship between separation individuation anddepression in university students. Methods: The sample consisted of 1026 first grade students of Celal BayarUniversity consisted the sample of this research a Sociodemographic Form, The Separation Individuation Test ofAdolescence (SITA) and Beck Depression Inventory (BDI) were used in this study. Statistical significance of therelationship between SITA subscale scores and BDI scores was assessed by Pearson correlation test andbetween SITA subscale scores and depression according to the cut-off values of BDI was assessed by usingStudent&#8217;s t-test. Results: 20.6% of the students had depression according to the cut-off values of BDI. The mean score of the BDI was 10.98±9.02. There was a statistically significant negative correlation between the scores ofSITA subscales &#8216;peer enmeshment&#8217;, &#8216;practicing-mirroring&#8217; and &#8216;healthy separation&#8217; which indicates positiveseparation individuation process and BDI scores when there was a statistically significant positive correlationbetween the scores of SITA subscales which indicates difficulties with separation individuation issues &#8216;separationanxiety&#8217;, &#8216;engulfment anxiety&#8217;, &#8216;dependency denial&#8217; and &#8216;rejection expectancy&#8217; and BDI scores. The scores of&#8216;separation anxiety&#8217;, &#8216;engulfment anxiety&#8217;, &#8216;dependency denial&#8217; and &#8216;rejection expectancy&#8217; subscales of SITA weresignificantly higher in the students with depression according to the cut-off values of BDI when healthy separationsubscale scores were significantly higher in the students with depression according to the cut-off values of BDI.Conclusion: In this study, it has seen that there was a relationship between depression and separation-individuation process in adolescence. Difficulties with separation individuation issues in adolescence, in otherwords failure in achieve developmental tasks during adolescence could cause depression.
Anahtar Kelime:

Konular: Psikoloji Psikiyatri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1. Mahler MS, Pine F, Bergmann A. İnsan Yavrusu- nun Psikolojik Doğumu. AN Babaoğlu (Çev. ed.), İstanbul, Metis Yayınları, 2003.
  • 2. Mahler MS. On human symbiosis and the vicis- situtes of individuation. New York, International Universities Press, 1968.
  • 3. Schneider S. Separation-individuation issues in psychosocial rehabilitation. Adolescence 1992, 27:137-145.
  • 4. Parman T. Ergenlik ya da Merhaba Hüzün. İkinci baskı, İstanbul, Bağlam Yayınları, 2003.
  • 5. Güney M. Ergenlik dönemi depresyonları. Psikiyatri Dünyası 1998; 2:41-44.
  • 6. Kuruoğlu AÇ. Ergenlik dönemi. A Aysev Soykan, Y Işık Taner (Eds.), Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları. İstanbul, Golden Print, 2007, s.196.
  • 7. Odağ C. Ergenler: Bizi Örnek Alanlar, Örnek Aldıklarımız. İzmir, Halime Odağ Psikanaliz ve Psikoterapi Vakfı Yayınları, No.7, 2005.
  • 8. Öztürk O. Ruh Sağlığı ve Bozuklukları. Sekizinci baskı, Ankara, Nobel Tıp Kitabevleri, 2001, s.75-96.
  • 9. Quintana SM, Kerr J. Relational needs in late adolescent separation-individuation. J Couns Dev 1993; 71:349-355.
  • 10. Anderson SA, Sabatelli RM. Differentiating differentiation and individuation: Conceptual and operational challenges. Am J Fam Ther 1990; 18:32- 50.
  • 11. Tuttle J. Family support, adolescent individuation and drug and alcohol involvement. J Fam Nurs 1995; 1:303-327.
  • 12. Blos P. The second individuation process of adolescence. Psychoanal Study Child 1967; 22:162-186.
  • 13. Vahip I. Ayrılma bireyleşme kuramı. Turk Psikiyatri Derg 1993; 4:60-66.
  • 14. Tyson PP, Tyson RM. Psychoanalytic Theories of Development, an Overview of Theories of Object Relations. New Haven, London, Yale University Press, 1990, p.90-94, 207-227.
  • 15. Görker I, Ü Korkmazlar, M Durukan, A Aydoğdu. Çocuk ve ergen psikiyatri kliniğine başvuran ergenlerde belirti ve tanı dağılımı. Klinik Psikiyatri Dergisi 2004; 7:103-110.
  • 16. Akdemir D, Çetin FÇ. Çocuk ve ergen psikiyatrisi bölümüne başvuran ergenlerin klinik özellikleri. Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı Dergisi 2008; 15:5-14.
  • 17. Armsden GC, McCouley E, Greenberg MT, Burke P, Mitchell JR. Parent and peer attachment in early adolescent depression. J Abnorm Child Psychol 1990; 18:683-697.
  • 18. Blatt SJ, Wein SJ, Chevron E, Quinlan DM. Parental representations and depression in normal young adults. J Abnorm Psychol 1979; 88:388-397.
  • 19. Dozier M, Chase Stovall K, Albus KE. Attachment and psychopathology in adulthood. J Cassidy, PR Shaver (Eds.), Handbook of Attachment, London, Guilford, 1999, p.125-154.
  • 20. Petersen AC, Sarigiani PA, Kennedy RE. Adolescent depression: why more girls? Youth Adolesc 1991; 20:247-269.
  • 21. Şenol S, Karacan E, Şener Ş. Çocuklarda ve ergenlerde depresyon. A Ekşi (Ed.), Ben Hasta Değilim. Çocuk Sağlığı ve Hastalıklarının Psikososyal Yönü. İstanbul, Nobel Tıp Kitabevleri, 1999, s. 335-343.
  • 22. Zetzel ER. Introduction to the symposium on ‘Depressive Illness.’ Int J Psychoanal 1960; 41:476-480.
  • 23. Winnicott DW. The depressive position in normal emotional development. Br J Med Psychol 1955, 28:89-100.
  • 24. Rubenfine DL. Notes on a theory of depression. Psychoanal Q 1968; 37:400-417.
  • 25. Milne LC, Lancaster S. Predictors of depression in female adolescents. Adolescence 2001; 36:207-223.
  • 26. Levine JB, Green JC, Millon T. The separationindividuation test of adolescence. J Person Assess 1986; 50:123-137.
  • 27. Kösem Şen F. Adolesan Ayrılma Bireyleşme Testi Geçerlik Güvenirlik Çalışması. Yayımlanmamış Uzmanlık Tezi, İzmir, Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi Çocuk Psikiyatrisi Anabilim Dalı, 2002.
  • 28. Beck AT. An invantory for measuring depression. Arch Gen Psychiatry 1961; 4:561-571.
  • 29. Hisli N. Beck Depresyon Envanterinin üniversite öğrencileri için geçerliği, güvenilirliği. Psikoloji Dergisi 1989; 7:3-13.
  • 30. Rutter M. The developmental psychopathology of depression: issues and perspectives. M Rutter, CE Izard, PB Read (Eds.), Depression in Young People: Developmental and Clinical Perspectives, New York, Guilford, 1986, p.3-30.
  • 31. Eskin M, Ertekin K, Harlak H, Dereboy Ç. Lise öğrencisi ergenlerde depresyonun yaygınlığı ve ilişkili olduğu etmenler. Turk Psikiyatri Derg 2008; 19:382-389.
  • 32. Frank SJ, Poorman MO, Van Egeren LA, Field DT. Perceived relationships with parents among adolescent inpatiens with depressed preoccupations and depressed moods. J Clin Child Psychol 1997; 26:205-215.
  • 33. Özbaran B. Major Depresif Bozukluğu Olan Ergenlerin Ayrılma Bireyleşme Özelliklerinin ve Anne Baba Tutumlarının Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Uzmanlık Tezi, İzmir, Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi Çocuk Psikiyatrisi Anabilim Dalı, 2004.
  • 34. Ammon G. The psychodynamics of the suicide event. Dynamische Psychiatrie 1974; 24:1-19.
APA TAŞKIN E, YÜKSEL G, Özmen E (2009). Üniversite birinci sınıf öğrencilerinde ayrılma bireyleşme özellikleri ve depresyon ilişkisi. , 174 - 180.
Chicago TAŞKIN E. Oryal,YÜKSEL Gürlek Ebru,Özmen Erol Üniversite birinci sınıf öğrencilerinde ayrılma bireyleşme özellikleri ve depresyon ilişkisi. (2009): 174 - 180.
MLA TAŞKIN E. Oryal,YÜKSEL Gürlek Ebru,Özmen Erol Üniversite birinci sınıf öğrencilerinde ayrılma bireyleşme özellikleri ve depresyon ilişkisi. , 2009, ss.174 - 180.
AMA TAŞKIN E,YÜKSEL G,Özmen E Üniversite birinci sınıf öğrencilerinde ayrılma bireyleşme özellikleri ve depresyon ilişkisi. . 2009; 174 - 180.
Vancouver TAŞKIN E,YÜKSEL G,Özmen E Üniversite birinci sınıf öğrencilerinde ayrılma bireyleşme özellikleri ve depresyon ilişkisi. . 2009; 174 - 180.
IEEE TAŞKIN E,YÜKSEL G,Özmen E "Üniversite birinci sınıf öğrencilerinde ayrılma bireyleşme özellikleri ve depresyon ilişkisi." , ss.174 - 180, 2009.
ISNAD TAŞKIN, E. Oryal vd. "Üniversite birinci sınıf öğrencilerinde ayrılma bireyleşme özellikleri ve depresyon ilişkisi". (2009), 174-180.
APA TAŞKIN E, YÜKSEL G, Özmen E (2009). Üniversite birinci sınıf öğrencilerinde ayrılma bireyleşme özellikleri ve depresyon ilişkisi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 10(3), 174 - 180.
Chicago TAŞKIN E. Oryal,YÜKSEL Gürlek Ebru,Özmen Erol Üniversite birinci sınıf öğrencilerinde ayrılma bireyleşme özellikleri ve depresyon ilişkisi. Anadolu Psikiyatri Dergisi 10, no.3 (2009): 174 - 180.
MLA TAŞKIN E. Oryal,YÜKSEL Gürlek Ebru,Özmen Erol Üniversite birinci sınıf öğrencilerinde ayrılma bireyleşme özellikleri ve depresyon ilişkisi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, vol.10, no.3, 2009, ss.174 - 180.
AMA TAŞKIN E,YÜKSEL G,Özmen E Üniversite birinci sınıf öğrencilerinde ayrılma bireyleşme özellikleri ve depresyon ilişkisi. Anadolu Psikiyatri Dergisi. 2009; 10(3): 174 - 180.
Vancouver TAŞKIN E,YÜKSEL G,Özmen E Üniversite birinci sınıf öğrencilerinde ayrılma bireyleşme özellikleri ve depresyon ilişkisi. Anadolu Psikiyatri Dergisi. 2009; 10(3): 174 - 180.
IEEE TAŞKIN E,YÜKSEL G,Özmen E "Üniversite birinci sınıf öğrencilerinde ayrılma bireyleşme özellikleri ve depresyon ilişkisi." Anadolu Psikiyatri Dergisi, 10, ss.174 - 180, 2009.
ISNAD TAŞKIN, E. Oryal vd. "Üniversite birinci sınıf öğrencilerinde ayrılma bireyleşme özellikleri ve depresyon ilişkisi". Anadolu Psikiyatri Dergisi 10/3 (2009), 174-180.