Algılanan kurumsal itibar ve kurumdan ayrılma niyeti arasındaki ilişkide bir ara değişken olarak özdeşleşmenin rolü

Yıl: 2009 Cilt: 9 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 35 - 52 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Algılanan kurumsal itibar ve kurumdan ayrılma niyeti arasındaki ilişkide bir ara değişken olarak özdeşleşmenin rolü

Öz:
Çalışmamızın amacı kurumdan ayrılma niyeti ve özdeşleşme üzerinde algılanan kurumsal itibarın ne derecede etkili olduğunu ve özdeşleşmenin kurumsal itibar ve ayrılma niyeti arasındaki ilişkide bir ara değişken olarak etkili olup olmadığını araştırmaktır. Sözü edilen ilişkileri analiz edebilmek için hizmet sektöründe çeşitli iş yerlerindeki bir grup çalışana anket uygulanmıştır. Elde edilen veriler çoklu regresyon analizi ile incelenmiş ve algılanan kurumsal itibarın kurum ile özdeşleşme aracılığıyla kurumdan ayrılma niyeti üzerinde anlamlı bir etkisinin olduğu gözlemlenmiştir. Ayrıca erkeklerin örgütsel özdeşleşmelerinin kadınlara göre daha fazla olduğu anlaşılmıştır. Kadın ve erkeklerin kurumdan ayrılma niyet düzeylerinde bir farklılık bulunmamıştır.
Anahtar Kelime: maksat kurumsal itibar

The mediating effect of identification on the relationship between perceived external prestige and intention to leave

Öz:
The primary aim of this study is to explore the effect of perceived external image on intention to leave and identification, and to find out whether identification mediates the relationship between perceived external image and intention to leave. In order to analyze the above mentioned relationships, questionnaires were distributed to employees working in different industries. Upon analysis of the data by hierarchical regression analysis perceived external image was observed to have a significant effect on intention to leave and identification mediated this relationship. Males were observed to have higher identification than females, and there was no significant difference in the perceived external image levels of male and female samples.
Anahtar Kelime: corporate reputation intention

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Ajzen, I. ve Fishbein, M. 1980. Understanding attitudes and predicting social behavior. Englewood Cliffs, NY: Prentice Hall.
  • Ashforth, B. E. ve Mael, F. 1989. Social identity theory and the organization. Academy of Management Review, 14: 20–39.
  • Bartels J., Pruyn, A., De Jong M. D. ve Joustra I. 2007. Multiple organizational identification levels and the impact of perceived external prestige and communication climate. Journal of Organizational Behavior, 28: 173–190.
  • Bowen D. D. 1986. The role of identification in mentoring female protegees. Group & Organization Studies, 11(1-2): 61-75.
  • Cameron, J. E. 2004. A three-factor model of social identity. Self and Identity, 3: 239-262
  • Carmeli, A. 2005. Perceived external prestige, affective commitment, and citizenship behaviors. Organization Studies, 26: 443.
  • Carmeli, A. ve Freund, A. 2002. The relationship between work and workplace attitudes and perceived external prestige. Corporate Reputation Review, 5: 51–68.
  • Carmeli, A., Gilat, G. ve Weisberg J. 2006. Perceived external prestige, organizational identification and affective commitment: A stakeholder approach. Corporate Reputation Review, 9(2): 92-104.
  • Cheney, G. 1983. On the various and changing meaning of organizational membership: A field study of organizational identification. Communication Monographs, 50: 342-362.
  • Ceylan, A. ve Özbal, S. 2008. Özdeşleşme yoluyla sadakat oluşturma üzerine üniversite mezunları arasında yapılan bir çalışma. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 9(1): 81-110.
  • Cole, M. S. ve Bruch, H. 2006. Organizational identity strength, identification, and commitment and their relationships to turnover intention: Does organizational hierarchy matter? Journal of Organizational Behavior, 27: 585-605.
  • Corno F., Reinmoeller, P. ve Nonaka, I. 1999. Knowledge creation within industrial systems. Journal of Management & Governance, 3(4): 379-394.
  • De Moura, G. R., Abrams, D., Retter, C., Gunnarsdottir, S. ve Ando, K. 2009. Identification as an organizational anchor: How identification and job satisfaction combine to predict turnover intention. European Journal of Social Psychology, 39(4): 540-557.
  • Dutton, J.E., Dukerich, J.M. ve Harquail, C.V. 1994. Organizational images and member identification. Administrative Science Quarterly, 39: 239-263.
  • Eagly, A., Karau, S. J. ve Makhijani, M. G. 1995. Gender and the effectiveness of leaders: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 117: 125-145.
  • Ellemers, N., Kortekaas, P. ve Ouwerkerk, J. W. 1999. Self-categorisation, commitment to the group and group self-esteem as related but distinct aspects of social identity. European Journal of Social Psychology, 29(2-3): 371-389.
  • Fuller, J.B., Hester, K., Barnett, T., Frey L., Relyea, C. ve Beu, D. 2006. Perceived external prestige and internal respect: New insights into the organizational identification process. Human Relations, 59(6): 815-846.
  • Gautam, T., Van Dick, R. ve Wagner, U. 2004. Organizational identification and organizational commitment: Distinct aspects of two related concepts. Asian Journal of Social Psychology, 7: 301-315.
  • Harris, G.E. ve Cameron, J.E. 2005. Multiple dimensions of organizational identification and commitment as predictors of turnover intentions and psychological well-being. Canadian Journal of Behavioural Science, 37(3): 159-169.
  • Herrbach, O., Mignonac, K. ve Gatignon, A. 2004. Exploring the role of perceived external prestige in managers’ turnover intentions. International Journal of Human Resource Management, 15: 1390–1407.
  • Hoe, S. L. 2006. Tacit knowledge, Nonaka and Takeuchi Seci model and informal knowledge processes. International Journal of Organization Theory and Behavior, 9(4): 490-502.
  • Iyer, M.V., Bamber, E.M. ve Barefield, R.M. 1997. Identification of accounting firm alumni with their former firm: Antecedents and outcomes. Accounting. Organizations and Society, 22: 315–336.
  • Jones, G.R. 2004. Organizational theory, design and change. Prentice Hall.
  • Kalemci Tüzün, İ. 2007 Antecedents of turnover intention toward a service provider. The Business Review, Cambridge, 8(2): 128.
  • Ketchand, A.A. ve Strawser, J.R. 2001. Multiple dimensions of organizational commitment: Implications for future accounting research. Behavioral Research in Accounting, 13: 221.
  • Kitapçı, H., Çakar, N.D. ve Sezen, B. 2005. The combined effects of employee trust and employee identification on intention to quit. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (www.e-sosder.com), 3 (12): 33-41.
  • Luthans, F. 2002. Organizational behavior. 9. Baskı. McGraw-Hill.
  • Mael, F. A. ve Ashforth, B.E. 1992. Alumni and their alma mater: A partial test of the reformulated model of organizational identification. Journal of Organizational Behavior, 13(2): 103–123.
  • Mael, F.A. ve Ashforth, B.E. 1995. Loyal from day one: Biodata, organizational identification, and turnover among newcomers. Personnel Psychology, 45(2): 309.
  • Meyer, J.P. ve Allen, N.J. 1991. A three-component conceptualization of organizational commitment. Human Resource Management Review, 1: 61-89.
  • Mignonac, K., Herrbach, O. ve Guerrero, S. 2006. The interactive effects of perceived external prestige and need for organizational identification on turnover intentions. Journal of Vocational Behavior, 69(3): 477–493.
  • Nonaka, I. 1994. A dynamic theory of organizational knowledge creation. Organization Science, 5: 14-37.
  • Örücü E., Kılıç R. ve Kılıç T. 2007. Cam tavan sendromu ve kadınların üst düzey yönetici pozisyonuna yükselmelerindeki engeller: Balıkesir ili örnegi. Yönetim ve Ekonomi, 14(2): 117-135
  • Price, J.L. 2001. Reflections on the determinants of voluntary turnover. International Journal of Manpower, 22: 600–624.
  • Scott, C.R, Connaughton, S.L. Diaz-Saenz, H.R., Maguire, K., Ramirez, R., Richardson, B., Shaw, S.P. ve Morgan, D. 1999. The impacts of communication and multiple identifications on intent to leave. Management Communication Quarterly, 12(3): 400.
  • Smidts, A., Pruyn, A.T.H. ve Riel, van C.B.M. 2001. The impact of employee communication and perceived external prestige on organizational identification. Academy of Management Journal, 44(5): 1051.
  • Somers, M.J. 1995. Organizational commitment, turnover and absenteeism: An examination of direct and indirect effects. Journal of Organizational Behavior, 16: 49–58.
  • Tajfel, H. 1982. Social identity and intergroup relations. Cambridge: Cambridge Unıversity Press.
  • Tajfel. H. ve Turner, J.C. 1986. The social identity theory of intergroup relations. S. Worchel (Der.). Psychology of intergroup relations. Chicago: Nelson Hall.
  • Timberlake, S. 2005. Social capital and gender in the workplace. Journal of Management Development, 24: 34–44.
  • Turner, J.C. 1985. Social categorization and the self concept: A social cognitive theory of group behaviour. E.J.Lawler (Der.), Advances in Group Processes. Greenwich, Conn.: Jal Pres.
  • TÜİK 2009. Hanehalkı işgücü araştırması 2009 şubat dönemi sonuçları (Ocak, Şubat, Mart 2009), http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=4054.
  • Van Knippenberg, D. ve Van Schie, E.C.M. 2000. Foci and correlates of organizational identification. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 73: 137-147.
  • Wegge, J., Van Dick, R., Fisher, G.K., Wecking, C. ve Moltzen, K. 2006. Work motivation, organizational identification, and well-being in call centre work. Work & Stress, 20(1): 60-83.
  • Yavas, U., Bilgin, Z. ve Shemwell, D. J. 1999. Service quality and relationship-oriented outcomes in the hair-care services: an analysis of differences between males and females. Journal of Professional Services Marketing, 19 (1): 15-29.
APA ÖZ ÜNLER E, BULUTLAR F (2009). Algılanan kurumsal itibar ve kurumdan ayrılma niyeti arasındaki ilişkide bir ara değişken olarak özdeşleşmenin rolü. , 35 - 52.
Chicago ÖZ ÜNLER Ela,BULUTLAR Füsun Algılanan kurumsal itibar ve kurumdan ayrılma niyeti arasındaki ilişkide bir ara değişken olarak özdeşleşmenin rolü. (2009): 35 - 52.
MLA ÖZ ÜNLER Ela,BULUTLAR Füsun Algılanan kurumsal itibar ve kurumdan ayrılma niyeti arasındaki ilişkide bir ara değişken olarak özdeşleşmenin rolü. , 2009, ss.35 - 52.
AMA ÖZ ÜNLER E,BULUTLAR F Algılanan kurumsal itibar ve kurumdan ayrılma niyeti arasındaki ilişkide bir ara değişken olarak özdeşleşmenin rolü. . 2009; 35 - 52.
Vancouver ÖZ ÜNLER E,BULUTLAR F Algılanan kurumsal itibar ve kurumdan ayrılma niyeti arasındaki ilişkide bir ara değişken olarak özdeşleşmenin rolü. . 2009; 35 - 52.
IEEE ÖZ ÜNLER E,BULUTLAR F "Algılanan kurumsal itibar ve kurumdan ayrılma niyeti arasındaki ilişkide bir ara değişken olarak özdeşleşmenin rolü." , ss.35 - 52, 2009.
ISNAD ÖZ ÜNLER, Ela - BULUTLAR, Füsun. "Algılanan kurumsal itibar ve kurumdan ayrılma niyeti arasındaki ilişkide bir ara değişken olarak özdeşleşmenin rolü". (2009), 35-52.
APA ÖZ ÜNLER E, BULUTLAR F (2009). Algılanan kurumsal itibar ve kurumdan ayrılma niyeti arasındaki ilişkide bir ara değişken olarak özdeşleşmenin rolü. Yönetim Araştırmaları Dergisi, 9(1), 35 - 52.
Chicago ÖZ ÜNLER Ela,BULUTLAR Füsun Algılanan kurumsal itibar ve kurumdan ayrılma niyeti arasındaki ilişkide bir ara değişken olarak özdeşleşmenin rolü. Yönetim Araştırmaları Dergisi 9, no.1 (2009): 35 - 52.
MLA ÖZ ÜNLER Ela,BULUTLAR Füsun Algılanan kurumsal itibar ve kurumdan ayrılma niyeti arasındaki ilişkide bir ara değişken olarak özdeşleşmenin rolü. Yönetim Araştırmaları Dergisi, vol.9, no.1, 2009, ss.35 - 52.
AMA ÖZ ÜNLER E,BULUTLAR F Algılanan kurumsal itibar ve kurumdan ayrılma niyeti arasındaki ilişkide bir ara değişken olarak özdeşleşmenin rolü. Yönetim Araştırmaları Dergisi. 2009; 9(1): 35 - 52.
Vancouver ÖZ ÜNLER E,BULUTLAR F Algılanan kurumsal itibar ve kurumdan ayrılma niyeti arasındaki ilişkide bir ara değişken olarak özdeşleşmenin rolü. Yönetim Araştırmaları Dergisi. 2009; 9(1): 35 - 52.
IEEE ÖZ ÜNLER E,BULUTLAR F "Algılanan kurumsal itibar ve kurumdan ayrılma niyeti arasındaki ilişkide bir ara değişken olarak özdeşleşmenin rolü." Yönetim Araştırmaları Dergisi, 9, ss.35 - 52, 2009.
ISNAD ÖZ ÜNLER, Ela - BULUTLAR, Füsun. "Algılanan kurumsal itibar ve kurumdan ayrılma niyeti arasındaki ilişkide bir ara değişken olarak özdeşleşmenin rolü". Yönetim Araştırmaları Dergisi 9/1 (2009), 35-52.