Yıl: 2010 Cilt: 9 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 816 - 827 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Öğretmen adaylarının empatik ve eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi

Öz:
Bu arastırmada öğretmen adaylarının elestirel düsünme ve empatik eğilimleri bağımlı değiskenleri ile okudukları program, sınıf düzeyleri, cinsiyetleri, anne ve baba eğitim düzeyleri, algıladıkları sosyo-ekonomik düzey bağımsız değiskenleri arasında anlamlı bir fark olup olmadığı arastırılmıstır. Arastırmanın evrenini Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesinde okuyan öğrenciler olusturmustur. Arastırmaya random yoluyla seçilen 671 öğretmen adayı katılmıstır. Arastırmada Kökdemir (2003) tarafından gelistirilen “California Elestirel Düsünme Eğilimi” (CCTDI) ile Dökmen (1988) tarafından gelistirilen “Empatik Eğilim Ölçeği” (EEÖ) kullanılmıstır. Ayrıca arastırmacı tarafından öğretmen adaylarının; okudukları program, sınıf düzeyi, cinsiyet, anne ve baba eğitim düzeyi, algıladıkları sosyo-ekonomik düzeyine iliskin sorulardan olusan bir “Kisisel Bilgi Formu” hazırlanmıs ve uygulanmıstır. Arastırma sonucunda öğretmen adaylarının elestirel düsünme eğilimi ile empatik eğilimi arasında pozitif yönde düsük düzeyde anlamlı bir iliski bulunmustur. Öğretmen adaylarının öğrenim gördükleri program, cinsiyet, sınıf düzeyi, algıladıkları sosyo-ekonomik düzey, anne eğitim düzeyleri, baba eğitim düzeylerine göre elestirel düsünme eğilimlerinin farklılasmadığı bulunmustur. Empatik eğilim ile arastırmadaki bütün bağımsız değiskenler arasındaki fark ise anlamlıdır.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akar, C. (2007). İlköğretim öğrencilerinde elestirel düsünme becerileri. Yayınlanmamıs Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Beyer, B. (1991). Teaching thinking skills: a handbook for elementary school teachers. Boston, USA, Allyn and Bacon, 1991.
  • Cüceloğlu, D. (1994). İyi düsün doğru karar ver. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Çetin, C.N. (2008). İlköğretim dördüncü sınıf öğrencilerinin empatik beceri düzeylerinin ana baba tutumları ve özsaygı ile iliskisi. Yayınlanmamıs Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çilenti, K. (1988). Eğitim teknolojisi ve öğretim (3.baskı). Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • Demirel, Özcan (2003). Öğretimde planlama ve değerlendirme öğretme sanatı (6.baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Dil (Coskun), S. (2001). Hacettepe üniversitesi hemsirelik yüksekokulu öğrencilerinin elestirel düsünme düzeyleri. Bilim Uzmanlığı Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Dökmen, Üstün (2005). İletisim çatısmaları ve empati. Ankara: Sistem Yayıncılık.
  • Dökmen, Ü. (1988). Empatinin yeni bir modele dayanılarak ölçülmesi ve psikodrama ile gelistirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 21 (1-2), 155-190.
  • Duru, E. (2002).Öğretmen adaylarında empatik eğilim düzeyinin bazı psikososyal değiskenler açısından incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2 (12), 21-35.
  • Erçoban, S. (2003). İlköğretim ikinci kademesindeki brans öğretmenlerinin empatik eğilim düzeylerinin çesitli değiskenler açısından incelenmesi. Yayınlanmamıs Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Ergül, H. F. (1995). Sağlık meslek lisesi öğrencilerinin benlik algı düzeyleri ile empatik eğilim ve empatik beceri düzeyleri arasındaki iliski. Yayınlanmamıs Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Facione, N. C. ve Facione, P. A. (1996). Externalizing the critical thinking inknowledge development and clinical judgment. Nursing Outlook, 44,129-136.
  • Gülveren, H. (2007). Eğitim fakültesi öğrencilerinin elestirel düsünme becerileri ve bu becerileri etkileyen elestirel düsünme faktörleri. Yayınlanmamıs Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Karakaya, D. A. (2001). Akdeniz üniversitesi’ndeki hemsirelik öğrencilerin empati becerileri. Yayınlanmamıs Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kökdemir, D. (2003). Belirsizlik durumlarında karar verme ve problem çözme Yayınlanmamıs Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kürüm, D. (2002). Öğretmen adaylarının elestirel düsünme gücü. Yayınlanmamıs Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskisehir.
  • Mete, S., E. Gerçek (2005). Pdö yöntemiyle eğitim gören hemsirelik öğrencilerinin empatik eğilim ve becerilerinin incelenmesi. ÇÜ Hemsirelik Yüksekokulu Dergisi, 9(2).
  • Öztürk, N. (2006). Hemsirelik öğrencilerinin elestirel düsünme düzeyleri ve elestirel düsünmeyi etkileyen faktörler. Yayınlanmamıs Yüksek Lisans Tezi, Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Sivas.
  • Profetto-McGrath J. (2003). The relationship of critical thinking skills and critical thinking dispositions of baccalaureate nursing students. Journal of Advanced Nursing, 43(6), 569-577.
  • Rehber, E. (2007). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin empatik eğilim düzeylerine göre çatısma çözme davranıslarının incelenmesi. Yayınlanmamıs Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Tokyürek, T. (2001). Öğretmen tutumlarının öğrencilerin elestirel düsünme becerilerine etkisi. Yayınlanmamıs Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Tümkaya, S., B. Aybek (2008). Üniversite öğrencilerinin elestirel düsünme eğilimlerinin sosyo-demografik özellikler açısından incelenmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17 (2), 387-402.
  • Vural, M. (2005). İlköğretim okulu ders programları ve öğretim klavuzları. Yakutiye Yayıncılık: Erzurum.
  • Yıldırım, A. (2001). Bosanma ile eslerin empatik eğilimleri arasındaki iliskinin incelenmesi. Yayınlanmamıs Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
APA EKİNCİ Ö, AYBEK B (2010). Öğretmen adaylarının empatik ve eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi. , 816 - 827.
Chicago EKİNCİ Öznur,AYBEK Birsel Öğretmen adaylarının empatik ve eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi. (2010): 816 - 827.
MLA EKİNCİ Öznur,AYBEK Birsel Öğretmen adaylarının empatik ve eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi. , 2010, ss.816 - 827.
AMA EKİNCİ Ö,AYBEK B Öğretmen adaylarının empatik ve eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi. . 2010; 816 - 827.
Vancouver EKİNCİ Ö,AYBEK B Öğretmen adaylarının empatik ve eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi. . 2010; 816 - 827.
IEEE EKİNCİ Ö,AYBEK B "Öğretmen adaylarının empatik ve eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi." , ss.816 - 827, 2010.
ISNAD EKİNCİ, Öznur - AYBEK, Birsel. "Öğretmen adaylarının empatik ve eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi". (2010), 816-827.
APA EKİNCİ Ö, AYBEK B (2010). Öğretmen adaylarının empatik ve eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi. İlköğretim Online (elektronik), 9(2), 816 - 827.
Chicago EKİNCİ Öznur,AYBEK Birsel Öğretmen adaylarının empatik ve eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi. İlköğretim Online (elektronik) 9, no.2 (2010): 816 - 827.
MLA EKİNCİ Öznur,AYBEK Birsel Öğretmen adaylarının empatik ve eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi. İlköğretim Online (elektronik), vol.9, no.2, 2010, ss.816 - 827.
AMA EKİNCİ Ö,AYBEK B Öğretmen adaylarının empatik ve eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi. İlköğretim Online (elektronik). 2010; 9(2): 816 - 827.
Vancouver EKİNCİ Ö,AYBEK B Öğretmen adaylarının empatik ve eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi. İlköğretim Online (elektronik). 2010; 9(2): 816 - 827.
IEEE EKİNCİ Ö,AYBEK B "Öğretmen adaylarının empatik ve eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi." İlköğretim Online (elektronik), 9, ss.816 - 827, 2010.
ISNAD EKİNCİ, Öznur - AYBEK, Birsel. "Öğretmen adaylarının empatik ve eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi". İlköğretim Online (elektronik) 9/2 (2010), 816-827.