"Su Üzerine Yazı Yazmak" mı "Başına Talih Kuşu Konmak" mı? öğretmen adaylarının arama motoru deneyimleri
Yıl: 2010 Cilt: 10 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 515 - 546 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
"Su Üzerine Yazı Yazmak" mı "Başına Talih Kuşu Konmak" mı? öğretmen adaylarının arama motoru deneyimleri
Öz: İnternet kaynaklarının baş döndürücü bir hızla çoğalması, öğretmen adayları için bilgiye erişim becerilerini önemli bir hâle getirmiştir. Bu araştırma, öğretmen adaylarının arama motoru kullanma deneyimlerini metaforlar aracılığıyla ortaya çıkarmak; bu deneyimlerin sınıf düzeyi ve bilgisayar deneyim yılına göre farklılık gösterip göstermediğini saptamak amaçlarıyla yürütülmüştür. Çalışmaya Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü Sınıf Öğretmenliği programına kayıtlı 335 öğretmen adayı katılmıştır. Bu betimsel çalışmada veriler, katılımcıların arama motoru kullanım deneyimlerini gerekçesiyle birlikte ifade eden birer metafor üretmeleriyle toplanmıştır. Elde edilen nitel veriler içerik analizi, frekans analizi ve yüzde teknikleri kullanılarak temalaştırılmış; bu deneyim temalarının, bilgisayar deneyim yılı ve sınıf düzeylerine göre değişip değişmediğini belirlemede, iki değişken için Kay-Kare Testi kullanılmıştır. Bulgular, bilgiye erişimde koşullar, fırsatlar ve sorunlar boyutlarına dikkatleri çekerken sorunlu deneyimlerin daha baskın olduğunu göstermektedir. Katılımcıların deneyimlerinin bilgisayar kullanım yılına göre değişmediği görülürken, sınıf düzeylerine göre farklılaştığı bulunmuştur. Bulgular, sınıf öğretmeni yetiştirme sürecinde, bilgiye erişim becerilerini öğreten ve geliştiren deneyimlere daha sıklıkla yer verilmesi gerektiğini göstermektedir.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
- Akdağ, M. ve Karahan, M. (2004). Üniversite öğrencilerinin bilgi okuryazarlık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 29(134), 19-27.
- Akkoyunlu, B. ve Yılmaz, M. (2005). Öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlık düzeyleri ile internet kullanım sıklıkları ve internet kullanım amaçları. Eğitim Araştırmaları, 19, 1-14.
- Albion, P. (2007). Student teachers’ confidence and competence for finding information on the Internet. In C. Crawford, K. McFerrin, J. Price, R. Weber, & D. A. Willis. (Eds.), Proceedings of Society for Information Technology and Teacher Education Conference 2007. (pp. 1244-1249). Chesapeake, VA: AACE.
- Aldemir, A. (2004). Öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlığı düzeyleri üzerine bir araştırma: Sakarya Üniversitesi örneği. Yayımlanmamış yüksel lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- Bakay, M. E. (2005). Th e internet competency levels of Turkish high school students and related conditions. P.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 94–103.
- Berg, B. L. (1998). Qualitative research methods for the social sciences. Needham Heights, MA: Allyn & Bacon.
- Bogdan, R. C., & Biklen, S. K. (1998). Qualitative research for education: An introduction to theory and methods. Needham Heights, MA: Allyn & Bacon.
- Borg, W. R., Gall, J. P., & Gall, M. D. (1993). Applying educational research: A practical guide. White Plains, NY: Longman.
- Colaric, S. M., Fine, B., & Hofmann, W. (2004). Pre-service teachers and search engines: Prior knowledge and instructional implications. Paper presented at the Association for Educational Communications and Technology Conference, 27th, Chicago, IL. 19–23 October 2004. (ERIC Document Reproductio Service No. ED 485 064).
- Cornford, I. R. (2002). Learning-to-learn strategies as a basis for effective lifelong learning. International Journal of Lifelong Education, 21(4), 357–368.
- Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (1998). Collecting and interpreting qualitative materials. Thousand Oaks, CA: Sage.
- Ersoy, A. ve Türkkan, B. (2009). İlköğretim öğrencilerinin resimlerinde internet algısı. İlköğretim Online, 8(1), 57-73. http://ilkogretim-online.org.tr/vol8say1/v8s1m6. pdf adresinden 15 Mayıs 2009 tarihinde edinilmiştir.
- Graham, L., & Metaxas, P. T. (2003). Of course it’s true; I saw it on the Internet!: Critical thinking in the Internet era. Communications of the ACM, 46(5), 71–75.
- Güven, M. (2008). Information literacy: Learning to learn and teacher training. Electronic Journal of Social Sciences, 7(24), 20-36.
- Hector, M. (2005). Accessing information: Th e Internet-a highway or a maze. Gifted Child Today, 28(3), 32-37.
- Huerta, E., & Sandoval-Almazán, R. (2007). Digital literacy: Problems faced by telecenter users in Mexico. Information Technology for Development, 13(3), 217-232.
- Ivie, S. D. (2001). Metaphor: A model for teaching critical thinking. Contemporary Education, 72(1), 18-22.
- Karahan M., & İzci E. (2001). Üniversite öğrencilerinin internet kullanım düzeyleri ve beklentilerinin değerlendirilmesi. Millî Eğitim Dergisi, 150. http://yayim.meb.gov. tr/dergiler/150/karahan_izci.htm adresinden 15 Aralık 2007 tarihinde edinilmiştir.
- Kennedy, G. E., Judd, T. S., Churchward, A., Gray, K., & Krause, K. L. (2008). First year students experiences with technology: Are they really digital natives? Australasian Journal of Educational Technology, 24(1), 108-122. Retrieved January 12, 2009, from http://www.ascilite.org.au/ajet/ajet24/kennedy.pdf.
- Kurbanoğlu, S. (2002). www bilgi kaynaklarının değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 19(1), 11-25.
- Lakoff , G., & Johnson, M. (1980). Methaphors we live by. Chicago, IL: University of Chicago Press.
- Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. Th ousand Oaks, CA: Sage.
- Oliver, B., & Goerke, V. (2007). Australian undergraduates’ use and ownership of emerging technologies: Implications and opportunities for creating engaging learning experiences for the Net Generation. Australasian Journal of Educational Technology, 23(2), 171-186. Retrieved December 20, 2008, from http://www.ascilite. org. au/ajet/ajet23/oliver.html.
- Parsons, S. C., Brown, P. U., & Worley, V. (2004). A metaphor analysis of preservice teachers’ reflective writings about diversity. Curriculum and Teaching Dialogue, 6(1), 49-58.
- Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods. Newbury Park, CA: SAGE.
- Prenksy, M. (2001). Digital natives, digital immigrants. On the Horizon, 9(5). Retrieved December 18, 2008, from http://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20 -%20Digital%20 Natives,%20Digital%20 Immigrants%20-%20Part1.pdf.
- Saban, A. (2003). A Turkish profile of prospective elementary school teachers and their views of teaching. Teaching and Teacher Education, 19, 829-846.
- Saban, A. (2004). Prospective classroom teachers’ metaphorical images of selves and comparing them to those they have of their elementary and cooperating teachers. International Journal of Educational Development, 24, 617-635.
- Saban, A., Koçbeker, B. N. ve Saban, A. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6(2), 461-522.
- Seidman, I. (1998). Interviewing as qualitative research: A guide for researchers in education and the social sciences. New York, NY: Teachers College Press.
- Silman, F. ve Şimşek, H. (2006). Türkiye ve Amerika Birleşik Devletleri okulları ve merkezi eğitim kurumlarına mecazlar yoluyla bir bakış. Eğitim Araştırmaları, 23, 177-187.
- Silverman, D. (2000). Interpreting qualitative data: Methods for analysing talk, text and interaction. Th ousand Oaks, CA: SAGE.
- Şahin, A., Çermik, H., & Doğan, B. (2009a). Crawling in the virtual environment: Prospective teachers’ usage of Google search engine. Eurasian Journal of Educational Research, 35, 77-92.
- Şahin, A., Çokadar, H., & Uşak, M. (2008). Context, process and change: Th e status of prospective teachers’ perception of teaching process. Essays in Education, 23,129-141.
- Şahin, A., Doğan, B. ve Çermik, H. (2009b). Öğretmen adaylarının arama motoru kullanırken karşılaştıkları temel sorunlar. P. Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 166-177.
- Tapscott, D. (1998). Growing up digital: Th e rise of the net generation. New York, NY: The McGraw-Hill Companies. Thomas, G. P., & McRobbie, C. J. (1999). Using metaphor to probe students’ conceptions of chemistry learning. International Journal of Science Education, 21(6), 667- 685.
- Usluel, Y. K. (2006). Öğretmen adayları ve öğretmenlerin bilgi okuryazarlığı özyeterliklerinin karşılaştırılması. Eğitim Araştırmaları, 22, 233-243.
- Yalçınalp, S. ve Aşkar, P. (2003). Öğrencilerin bilgi arama amacıyla İnternet’i kullanım biçimlerinin incelenmesi. TOJET, 2(4). http://www.tojet.net/articles/2415.htm adresinden 3 Ocak 2008 tarihinde edinilmiştir.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
APA | SAHIN A, Çermik H, DOĞAN B (2010). "Su Üzerine Yazı Yazmak" mı "Başına Talih Kuşu Konmak" mı? öğretmen adaylarının arama motoru deneyimleri. , 515 - 546. |
Chicago | SAHIN ABDURRAHMAN,Çermik Hülya,DOĞAN Birsen "Su Üzerine Yazı Yazmak" mı "Başına Talih Kuşu Konmak" mı? öğretmen adaylarının arama motoru deneyimleri. (2010): 515 - 546. |
MLA | SAHIN ABDURRAHMAN,Çermik Hülya,DOĞAN Birsen "Su Üzerine Yazı Yazmak" mı "Başına Talih Kuşu Konmak" mı? öğretmen adaylarının arama motoru deneyimleri. , 2010, ss.515 - 546. |
AMA | SAHIN A,Çermik H,DOĞAN B "Su Üzerine Yazı Yazmak" mı "Başına Talih Kuşu Konmak" mı? öğretmen adaylarının arama motoru deneyimleri. . 2010; 515 - 546. |
Vancouver | SAHIN A,Çermik H,DOĞAN B "Su Üzerine Yazı Yazmak" mı "Başına Talih Kuşu Konmak" mı? öğretmen adaylarının arama motoru deneyimleri. . 2010; 515 - 546. |
IEEE | SAHIN A,Çermik H,DOĞAN B ""Su Üzerine Yazı Yazmak" mı "Başına Talih Kuşu Konmak" mı? öğretmen adaylarının arama motoru deneyimleri." , ss.515 - 546, 2010. |
ISNAD | SAHIN, ABDURRAHMAN vd. ""Su Üzerine Yazı Yazmak" mı "Başına Talih Kuşu Konmak" mı? öğretmen adaylarının arama motoru deneyimleri". (2010), 515-546. |
APA | SAHIN A, Çermik H, DOĞAN B (2010). "Su Üzerine Yazı Yazmak" mı "Başına Talih Kuşu Konmak" mı? öğretmen adaylarının arama motoru deneyimleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10(1), 515 - 546. |
Chicago | SAHIN ABDURRAHMAN,Çermik Hülya,DOĞAN Birsen "Su Üzerine Yazı Yazmak" mı "Başına Talih Kuşu Konmak" mı? öğretmen adaylarının arama motoru deneyimleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 10, no.1 (2010): 515 - 546. |
MLA | SAHIN ABDURRAHMAN,Çermik Hülya,DOĞAN Birsen "Su Üzerine Yazı Yazmak" mı "Başına Talih Kuşu Konmak" mı? öğretmen adaylarının arama motoru deneyimleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, vol.10, no.1, 2010, ss.515 - 546. |
AMA | SAHIN A,Çermik H,DOĞAN B "Su Üzerine Yazı Yazmak" mı "Başına Talih Kuşu Konmak" mı? öğretmen adaylarının arama motoru deneyimleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2010; 10(1): 515 - 546. |
Vancouver | SAHIN A,Çermik H,DOĞAN B "Su Üzerine Yazı Yazmak" mı "Başına Talih Kuşu Konmak" mı? öğretmen adaylarının arama motoru deneyimleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2010; 10(1): 515 - 546. |
IEEE | SAHIN A,Çermik H,DOĞAN B ""Su Üzerine Yazı Yazmak" mı "Başına Talih Kuşu Konmak" mı? öğretmen adaylarının arama motoru deneyimleri." Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10, ss.515 - 546, 2010. |
ISNAD | SAHIN, ABDURRAHMAN vd. ""Su Üzerine Yazı Yazmak" mı "Başına Talih Kuşu Konmak" mı? öğretmen adaylarının arama motoru deneyimleri". Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 10/1 (2010), 515-546. |