Yıl: 2010 Cilt: 35 Sayı: 157 Sayfa Aralığı: 167 - 180 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Okul iklimi ölçeği'nin (OİÖ) geliştirilmesi

Öz:
Okul iklimi, okuldaki öğretmen, öğrenci, okul yöneticileri ve veliler dahil olmak üzere herkesin etkilediği ve etkilendiği örgütsel bir özelliktir. Türkiye’de yapılan çalışmalarda okul iklimi, okul yöneticileri veya öğretmenlerin ilişkileri çerçevesinde tanımlanmış ve bu araştırmalarda çoğunlukla okul yöneticilerinin veya öğretmenlerin görüşlerine başvurulmuştur. Okul ikliminden en çok etkilenen grup olan öğrenciler ise bu araştırmaların kapsamı dışında bırakılmıştır. Bu nedenle öğrencilere yönelik Okul İklimi Ölçeğinin geliştirilmesi bu araştırmanın amacıdır. Ölçek ilköğretim okullarının 6., 7. ve 8. sınıf öğrencilerinden oluşan 482 kişilik bir örneklem grubuna uygulanmıştır. Ölçeğin yapı ve ölçüm geçerliği için açımlayıcı faktör analizi ve doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Analizler sonucunda ölçeğin üç boyuttan oluşan oldukça iyi uyum değerlerine sahip bir ölçek olduğu ortaya çıkmıştır.
Anahtar Kelime: örgütsel iklim okul iklimi öğrenci başarısı etki ilk öğretim okulları

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Aile Çalışmaları

Development of the school climate scale (SCS)

Öz:
School climate is an organizational feature which has effects on and affected by teachers, students, school principals and parents. In the scope of the school climate studies conducted in Turkey, school climate has been defined within the framework of the relations of school principals or teachers, and these studies have only asked for the opinions of school principals and teachers. However, students -the group most affected by the school climatehave been left out of the scope of these studies. Therefore, present study aimed at developing school climate scale focused on students. The scale was applied on a sample group of 482 students attending 6th, 7th and 8th grades of primary schools. The exploratory factor analysis and confirmatory factor analyses were made to test structural and measurement validity of the scale. Analysis results proved that the scale is a three-dimensional scale with high goodness-of-fit values.
Anahtar Kelime: school climate student achievement impact primary schools organizational climate

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Aile Çalışmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Anderson, C.S. (1982). The search for school climate: A review of research. Review of Educational Research, 52(3), 368-420.
  • Balcı, A. (2001). Etkili okul ve okul geliştirme. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.
  • Brand, S. & Felner, R.D. (1996). Cross-situational inconsistency in behavioral assessments and family/school environments. Journal of Community Psychology, 24, 160-174.
  • Brand, S.; Felner, R.; Shim, M.; Seitsinger, A.; Dumas, T. (2003) Middle school ımprovement and reform: Development and validation of a school-level assessment of climate, cultural pluralism, and school safety. Journal of Educational Psychology, 95 (3), 570-88.
  • Bucak, E. B. (2002). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesinde Örgüt İklimi: “Yönetimde Ast-Üst İlişkileri” Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Retrieved on 18 March 2009 at URL http://www.mu.edu.tr/sbe/sbedergi/dosya/7_2.pdf
  • Bursalıoğlu, Z (2002). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Deryakulu, D. ve Büyüköztürk, Ş. (2005). Epistemolojik İnanç Ölçeğinin Faktör Yapısının Yeniden İncelenmesi: Cinsiyet ve Öğrenim Görülen Program Türüne Göre Epistemolojik İnançların Karşılaştırılması. Eğitim Araştırmaları. 5 (18), 57-70.
  • Comer, J.P. (2001). School that develop children. American Prospect, 12 (7), 30-35.
  • Cushing, L. S.;Horner, R.H.; & Barrier,H. (2008). Validation and congruent validity of a direct observation tool to assess student social climate. Journal of Positive Behavior Interventions. [Online] Retrieved on 28-June-2008 at URL: http://pbi.sagepub.com
  • Çapa, Y., Çakıroğlu, J., & Sarıkaya, H. (2005). Development and validation of Turkish version of teachers’ sense of efficacy scale. TED Eğitim ve Bilim, 30 (137), 74-81.
  • Ellis, T. I. (1988). School climate. Retrieved on 18 March 2009 at URL http://www.eric.ed.gov ERIC No: ED291154.
  • Ertekin, Y. (1978). Örgüt İklimi. Ankara: Türkiye ve Orta Doğu Amme İdaresi Enstitüsü Yayınları.
  • Freiberg, H. J. (1998). Measuring school climate: Let me count the ways. Educational Leadership, 56 (1), 22-26.
  • Goddard, R.D.; Woolfolk-Hoy, A ve Hoy, W.K. (2000) Collective teacher efficacy: ITs meaning, measure, and ımpact on student achievement. American Educational Research Journal, 37, 479-507.
  • Gonder, P.O., Hymes, D. (1994), Improving school climate and culture. American Association of School Administrators, Arlington, VA.
  • Gottfredson, G. D. ve Gottfredson, D. C. (1985). Victimizatization in schools. New York: Plenum.
  • Günbayı, İ. (2007). School climate and teachers’ perceptions on climate factors: research into nine urban high schools. The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET, 6(3), [Online] Retrieved on 2 February 2008 at URL: http://www.tojet.net/articles/637.htm.
  • Halpin, A.W., & Croft, D.B. (1963). The organizational climate of schools. Chicago: Midwest Administration Center.
  • Hernandez, T. & Seem, S. J. (2004). A safe school climate: A systemic approach and the school counselor. Professional School Counseling, 7 (4), 256-263.
  • Hoy, W. K. & Clover, I. R. (1986). Elementary school climate: A revision of the OCDQ Educational Administration Quarterly, 22 (1), 93-110.
  • Hoy W. K. & Sabo, D.J. (1998). Quality middle schools: Open and healty. Thousand Oaks, CA: Corwin
  • Hoy, W. K.; Tarter, C. & Kottkamp, R.B.(1991) Open schools/healty schools: Measuring organizational climate. Beverly Hills: Sage Publication
  • Hoy, W.K. (2003). School Climate. In J.W. Guhtrie (Ed.), Encylopedia of education (second edition) (ss.2121-2124), New York: Thompson Gale.
  • Hoy, W. K., Miskel, C.C. (1991). Educationl adimistration: theory research and practice. Boston: Mc. Graw Hill. Inc.
  • James, B. (1994). School violence and the law: The search for suitable tools. School Psychology Review, 32(2), 190-203.
  • Jöreskog, K.G. & Sörbom, D. (1993). Lirsel 8: Structural equation modelling with the SIMPLIS command language. Lincolnwood, IL: Scientific Software International.
  • Kallestad, J.H., Olweus, D. & Alsaker, F. (1998). School climate reports from Norweginan teachers: A methodological and substantive study. School Effectivenes and School İmprovement, 9 (1), 70-94.
  • Karadağ, E., Baloğlu, N., Korkmaz, T., Çalışkan, N. (2008). Eğitim kurumlarında örgüt iklimi ve örgüt etkinlik algısı arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD). 9 (3), 63-71.
  • Kartal, H., Bilgin, A. (2009). Öğretmen ve öğrenci gözüyle zorbalık ve okul iklimi. Euroasian Jounal of Educational Researc. (EJER), 36. Retrieved on 18 september 2008 at URL http://www.ejer. com.tr
  • Loukas, A., Suzuki, R. Horton, K.D. (2006) Examining School Connecyedness as a mediator of school climate effects. Journal of Research on Adolesence, 16 (3), 491-502.
  • Manning, M. L. & Saddlemire, R. (1996). Developing a sense of community in secondary schools. National Association of Secondary School Principals. NASSP Bulletin, 80 (584), 41-48. [Online] Retrieved on 2-February-2008 at URL: http://eric.ed.gov.
  • Marshall, M.L. (2008) Examining school climate: defin,ng Factors and educational influences. Center for Research on School Safety, School Climate and Classroom Management. [Online] Retrieved on 24-May-2008 at URL: http://education.gsu.edu/schoolsafety/.
  • Özdil, K. (2005). “İlköğretim okullarında öğretmenlerin yöneticilerine ve birbirlerine duydukları güven düzeyi ile örgütsel iklimi arasındaki ilişki”, Yayımlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Özer, A. (2005). Kariyer Danışmanlığında Kullanılabilecek Bir Ölçme Aracı: Bankacı Kişilik Envanterinin Geliştirilmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(24), 162-176.
  • Scales., P.C., & Taccogna, J. (2001). Developmental assets for school and life. The Education Digest, 66 (6), 34-39.
  • Shann, M.H. (1999). Academics and a culture of caring: The relatioship between school achievement and prosocial and antisocial behaviors in four urban middle schools. School Effectiveness and School Improvement, 10 (4), 390-413.
  • Sweetland, S. R. & Hoy, W. K. (2000) School characteristics and educational outcomes: Toward an organizational model of student acchievement in middle schools. Educational Administration Quarterly. 36 (5), 703-729.
  • Sümer, N. (2000) Yapısal Eşitlik Modelleri: Temel Kavramlar ve Örnek Uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3 (6), 49-74.
  • Şişman, M. (2002). Örgütler ve Kültürler. Ankara:Pegem A yayıncılık.
  • Şimşek, Ö.F. (2007) Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş Temel İlkeler ve Lisrel Uygulamaları. Ankara: Ekinoks.
  • Tableman, B. (2004) School climate and learning. Best Practice Briefs. [Online] Retrieved on 12- February-2008 at URL: http://outreach.msu.edu/bpbriefs/archive.asp.
  • Taymaz, H. (2003). Okul Yönetimi. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Tavşancıl, E. (2002) Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Turan, S. (1998). Measuring Organizational Climate and Organizational Commitment in the Turkish Educational Context. Paper presented an the University Counsil for Educational Administration’s Annual Meeting. October 29-Nowember 1, 1998, St. Louis, Missouri, USA. (ERIC NO: ED429359),
  • Varol, M. (1989). Örgüt Kültürü ve Örgüt İklimi. Ankara Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 44 (1), 220-235.
  • Vessel, G. (1997). School Climate questionnaire. Oxford:Gordon Vessels. [Online] Retrieved on 11-December-2007 at URL: http://outreach.msu.edu/bpbriefs/issues/brief31.pdf.
  • Welsh, W. N. (2000). The effects of school climate on school disorder. ANNALS, AAPSS, 567, [Online] Retrieved on 14-June-2008 at URL: http://ann.sagepub.com/cgi/content/ refs/567/1/88.
APA ÇALIK T, KURT T (2010). Okul iklimi ölçeği'nin (OİÖ) geliştirilmesi. , 167 - 180.
Chicago ÇALIK TEMEL,KURT TÜRKER Okul iklimi ölçeği'nin (OİÖ) geliştirilmesi. (2010): 167 - 180.
MLA ÇALIK TEMEL,KURT TÜRKER Okul iklimi ölçeği'nin (OİÖ) geliştirilmesi. , 2010, ss.167 - 180.
AMA ÇALIK T,KURT T Okul iklimi ölçeği'nin (OİÖ) geliştirilmesi. . 2010; 167 - 180.
Vancouver ÇALIK T,KURT T Okul iklimi ölçeği'nin (OİÖ) geliştirilmesi. . 2010; 167 - 180.
IEEE ÇALIK T,KURT T "Okul iklimi ölçeği'nin (OİÖ) geliştirilmesi." , ss.167 - 180, 2010.
ISNAD ÇALIK, TEMEL - KURT, TÜRKER. "Okul iklimi ölçeği'nin (OİÖ) geliştirilmesi". (2010), 167-180.
APA ÇALIK T, KURT T (2010). Okul iklimi ölçeği'nin (OİÖ) geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 35(157), 167 - 180.
Chicago ÇALIK TEMEL,KURT TÜRKER Okul iklimi ölçeği'nin (OİÖ) geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim 35, no.157 (2010): 167 - 180.
MLA ÇALIK TEMEL,KURT TÜRKER Okul iklimi ölçeği'nin (OİÖ) geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, vol.35, no.157, 2010, ss.167 - 180.
AMA ÇALIK T,KURT T Okul iklimi ölçeği'nin (OİÖ) geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim. 2010; 35(157): 167 - 180.
Vancouver ÇALIK T,KURT T Okul iklimi ölçeği'nin (OİÖ) geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim. 2010; 35(157): 167 - 180.
IEEE ÇALIK T,KURT T "Okul iklimi ölçeği'nin (OİÖ) geliştirilmesi." Eğitim ve Bilim, 35, ss.167 - 180, 2010.
ISNAD ÇALIK, TEMEL - KURT, TÜRKER. "Okul iklimi ölçeği'nin (OİÖ) geliştirilmesi". Eğitim ve Bilim 35/157 (2010), 167-180.