Yıl: 2010 Cilt: 0 Sayı: 27 Sayfa Aralığı: 137 - 159 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Söz varlığının oluşumu ve gelişiminde çocuk edebiyatının rolü

Öz:
Bu çalışma, söz varlığının oluşumu ve gelişiminde çocuk edebiyatı ürünlerinin etkisini değerlendirmek üzere hazırlanmıştır. Söz varlığı kavramı ve onu meydana getiren unsurlar genel hatları ile tartışılmış, çocuğun dil oluşumundan itibaren sözlü edebiyat ürünleri ile ne şekilde karşılaştığı ve bu durumun çocuk üzerindeki etkisi örneklerle değerlendirilmiştir. Temel dil becerilerinin dağılımı ve çocuk edebiyatı ürünleri ile ilişkileri ayrıntılı biçimde bir şema üzerinde gösterilmiş ve açıklanmıştır. Edinilen söz varlığı unsurlarının derinlik, ağırlık, genişlik ve çağrışım açısından etkileşimi, bir bağlam çerçevesinde örneklendirilmiş ve buradan hareketle, edebî türler ile söz varlığı unsurlarının arasındaki ilişki mevcut araştırmalardan örnekler verilerek ayrıntılı olarak değerlendirilmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Antropoloji

The role of child literature in building and developing vocabulary

Öz:
This study has been carried out in order to evaluate the effects of child literature upon the existence and the development the of vocabulary. The concept of vocabulary and the its related elements were discussed and outlined in this study. How does a child internalize oral literature since the acquisition of mother tongue and the the effects of this on child development has been evaluated with examples. The distribution of main language abilities and their relationships with child literature has been demonstrated on the scheme and explained in a detailed way. The interaction among the elements of acquired vocabulary in connection with depth, weight, width and associations has been set an example and the relationship between literary genres and vocabulary has been evaluated by giving examples from the previous studies in detail.
Anahtar Kelime:

Konular: Antropoloji
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • AKSAN, Doğan (2002), Anadilimizin Söz Denizinde, Bilgi Yayınevi, Ankara.
  • AKSAN, Doğan (2004), Türkçenin Sözvarlığı, Engin Yayınevi, Ankara.
  • AKSOY, Ömer Asım (1936), “Bir Dili Öğrenmek İçin En Lüzumlu Kelimeler ve Bu Kelimelerin Belirtme Usulü”, Gaziantep, Gaziantep Halkevi Dil, Edebiyat, Tarih Şubesi Yayınları.
  • BAŞ, Bayram (2006), 1985-2005 Yılları Arasında Çocuk Edebiyatı Sahasında Yazılmış Tahkiyeli Metinlerin Söz Varlığı Üzerine Bir Araştırma, (Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi), Ankara.
  • BİLGİNER, Hayriye (2002), “Down Sendromlu Çocuklarda Dil Gelişim”,. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, Ankara, C. 19, S.1/1, s.164-179.
  • HÜRRİYET BİLİM (2003),“Büyük Keşif: Bebekler Üç Aylıkken Ana Dilini Tanıyor”; Hürriyet Bilim, S: 91. 4 Ekim 2003.
  • ÇİFTÇİ, Musa (1991), Bir Grup Yükseköğrenim Öğrencisi Üzerinde Kelime Serveti Araştırması. (Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara.
  • DAVASLIGİL, Ümit (1980), Farklı Sosyo-ekonomik ve Kültürel Çevreden Gelen Birinci Sınıf Çocuklarının Dil Gelişimine Okulun Etkisi, İstanbul Üniversitesi Pedagoji Enstitüsü Pedagoji Dergisi (1), s. 167-186.
  • GÖĞÜŞ, Beşir (1978) Orta Dereceli Okullarımızda Türkçe ve Yazın Eğitimi, Gül Yayınevi, Ankara.
  • GÖZ, İlyas (2003), Yazılı Türkçenin Kelime Sıklığı Sözlüğü, TDK Yayınları, Ankara.
  • HARIT, Ömer (1971) Kelime Hazinesi Araştırması, MEB Planlama Araştırma ve Koordinasyon Dairesi, Yayın 103, Araştırma Bölümü, Ankara
  • KARADAĞ, Özay (2005), İlköğretim I. Kademe Öğrencilerinin Kelime Hazinesi Üzerine Bir Araştırma, (Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Yayınlanmamış Doktora Tezi), Ankara.
  • KOÇAK, Hikmet (1999), Sağlık Meslek Lisesi Öğrencilerinin Kelime Hazinesi İle İlgili Bir Araştırma, (Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara
  • KÖKSAL, Aydın (2003). Dil ile Ekin, Toroslu Kitaplığı, İstanbul.
  • KURUDAYIOĞLU, Mehmet- KARADAĞ, Özay (2005), Kelime Hazineleri Çalışmaları Açısından Kelime Kavramı Üzerine Bir Değerlendirme, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, (25), 2005-2.
  • KURUDAYIOĞLU, Mehmet (2005), İlköğretim II. Kademe Öğrencilerinin Kelime Hazinesi Üzerine Bir Araştırma, (Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi), Ankara
  • ONAN, Bilginer (2009), “Eklemeli Dil Yapısının Türkçe Öğretiminde Oluşturduğu Bilişsel (Kognitif) Zeminler”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Hatay, C. 6, S.11, s.237-264.
  • PIERCE, Joe E. (1960), Türkçe Kelime Sayımı (A Frequency Count of Turkish Words), MEB Yayım Müdürlüğü Basılı Eğitim Malzemeleri Hazırlama Merkezi, Ankara
  • PİLAV, Salim (2008), Üniversite Birinci Sınıf Öğrencilerinin Söz Varlığı Üzerine Bir Araştırma, (Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi), Ankara.
  • SUBKLEW, Erna- AKSARI, M.Fevzi- KÖKSAL, Tayfur (1988) Kelimeler, Weisbaden: Der Hessische Kultur Minister.
  • TEMPLIN, Stephen A. (1995), “Reliable & Valid Testing of Productive Vocabulary: Speaking Vocabulary”, Test. Annual Meeting of the Teachers of English to Speakers of Other Languages, March 26- April 1, Long Beach CA (ERIC ED390269).
  • TOSUNOĞLU, Mesiha (1998), İlköğretim Okuluna Başlayan Öğrencilerin Okuma Yazmayı Öğrenmeden Önceki Kelime Serveti Üzerine Bir Araştırma, (Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi), Ankara.
  • TDK (2005), Türkçe Sözlük, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
APA BAŞ B (2010). Söz varlığının oluşumu ve gelişiminde çocuk edebiyatının rolü. , 137 - 159.
Chicago BAŞ BAYRAM Söz varlığının oluşumu ve gelişiminde çocuk edebiyatının rolü. (2010): 137 - 159.
MLA BAŞ BAYRAM Söz varlığının oluşumu ve gelişiminde çocuk edebiyatının rolü. , 2010, ss.137 - 159.
AMA BAŞ B Söz varlığının oluşumu ve gelişiminde çocuk edebiyatının rolü. . 2010; 137 - 159.
Vancouver BAŞ B Söz varlığının oluşumu ve gelişiminde çocuk edebiyatının rolü. . 2010; 137 - 159.
IEEE BAŞ B "Söz varlığının oluşumu ve gelişiminde çocuk edebiyatının rolü." , ss.137 - 159, 2010.
ISNAD BAŞ, BAYRAM. "Söz varlığının oluşumu ve gelişiminde çocuk edebiyatının rolü". (2010), 137-159.
APA BAŞ B (2010). Söz varlığının oluşumu ve gelişiminde çocuk edebiyatının rolü. Türklük Bilimi Araştırmaları, 0(27), 137 - 159.
Chicago BAŞ BAYRAM Söz varlığının oluşumu ve gelişiminde çocuk edebiyatının rolü. Türklük Bilimi Araştırmaları 0, no.27 (2010): 137 - 159.
MLA BAŞ BAYRAM Söz varlığının oluşumu ve gelişiminde çocuk edebiyatının rolü. Türklük Bilimi Araştırmaları, vol.0, no.27, 2010, ss.137 - 159.
AMA BAŞ B Söz varlığının oluşumu ve gelişiminde çocuk edebiyatının rolü. Türklük Bilimi Araştırmaları. 2010; 0(27): 137 - 159.
Vancouver BAŞ B Söz varlığının oluşumu ve gelişiminde çocuk edebiyatının rolü. Türklük Bilimi Araştırmaları. 2010; 0(27): 137 - 159.
IEEE BAŞ B "Söz varlığının oluşumu ve gelişiminde çocuk edebiyatının rolü." Türklük Bilimi Araştırmaları, 0, ss.137 - 159, 2010.
ISNAD BAŞ, BAYRAM. "Söz varlığının oluşumu ve gelişiminde çocuk edebiyatının rolü". Türklük Bilimi Araştırmaları 27 (2010), 137-159.