Yıl: 2010 Cilt: 0 Sayı: 27 Sayfa Aralığı: 423 - 436 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

2005 Türkçe programına göre hazırlanmış ilköğretim birinci kademe Türkçe ders kitaplarının kelime hazinesi

Öz:
2005 Türkçe programına göre hazırlanmış ilköğretim birinci kademe (1-5. sınıflar) Türkçe ders kitaplarının kelime hazinesinin belirlenmesi araştırmamızın genel amacıdır. Bu çalışmada 2005 Türkçe Öğretim Programı’na uygun olarak hazırlanmış ve Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları ilköğretim birinci kademe (1-5. sınıflar) Türkçe ders kitaplarının kelime hazinesi incelenecektir. Çalışmanı evrenini 2005 Türkçe programına uygun olarak hazırlanmış ve 2005-2006 eğitim-öğretim yılında ilköğretim okullarında kullanılmış olan ilköğretim birinci kademe (1-5. sınıflar) Türkçe ders kitapları oluşturmaktadır. MEB Yayınları İlköğretim birinci kademe Türkçe ders kitapları çalışmanın örneklemini oluşturmaktadır. Veriler ders kitaplarında yer alan metinlerden elde edilmiştir. MEB Yayınları İlköğretim birinci kademe Türkçe ders kitaplarında yer alan metinler bilgisayar ortamına aktarılmış, Simple Concordance Program 4.07 programı ile her bir kitabın ham kelime listeleri oluşturulmuştur. Listelerde yer alan kelimelerden çekim ekleri silinerek tam listeler elde edilmiştir. İkinci aşamada, kitapların kelime listeleri “Microsoft Exel” programı yardımıyla yürürlükten kaldırılmış olan MEB Yayınları Türkçe ders kitapları ile karşılaştırılmış, bezerlikleri ve farklılıkları belirlenmiştir. Üçüncü aşamada kitapların kelime listeleri ilgili düzeydeki öğrencilerin kelime hazineleri ile karşılaştırılmış, benzerlikleri ve farklılıkları tespit edilmiştir. Bu çalışmada elde edilen bulgular, genel olarak Türkçe ders kitaplarının hazırlanmasında, kelime hazinesi açısından herhangi bir değerlendirme yapılmadığını ortaya koymaktadır. Programda kelime hazinesinin geliştirilmesi hedefi bulunmasına rağmen kitap yazarlarının bu durumu dikkate almaması kitaplar açısından büyük bir olumsuzluktur.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel

The vocabulary stock of the first stage of elementary school Turkish course books prepared within the framework of 2005 Turkish curriculum

Öz:
The general aim of the study is to determine the vocabulary stock of first stage of elementary schools Turkish course books that were prepared in light of the 2005 Turkish Curriculum. The study is based on a survey method. The universe in the study consists of first stage elementary school (1-5 grades) Turkish course books which were prepared in accordance with 2005 Turkish curriculum and used in elementary schools in 2005-2006 educational sessions. Also the samples of the study consist of M.E.B Publication first stage elementary school Turkish course books. The data have been gathered from the texts in course books. The texts in first stage elementary school Turkish course books have been transferred into computer and unprocessed word lists of each course book have been formed by “Simple Concordance Programme 4.07”. The complete lists have been gained by erasing inflections from the words in lists. At second phase, the word lists of these books have been compared with the vocabulary of M.E.B Publishing first stage elementary school Turkish course books which were abrogated, similarities and differences have been found by the help of “Microsoft Exel” programmer. At third phase, the word lists of the books have been compared with the vocabulary of the students at the same level, and their similarities and differences have been found.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • GÖZ, İ. (2003), Yazılı Türkçenin Kelime Sıklığı Sözlüğü, TDK Yay., Ankara.
  • KARADAĞ, Ö. (2005), İlköğretim I. Kademe Öğrencilerinin Kelime Hazinesi Üzerine Bir Araştırma, (Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi), Ankara:.
  • KURUDAYIOĞLU, M. (2005), İlköğretim II. Kademe Öğrencilerinin Kelime Hazinesi Üzerine Bir Araştırma, (Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi), Ankara.
  • VURAL, M. (2002), İlköğretim Okulu Programı, Yakutiye Yayıncılık, Erzurum.
  • MEB, Komisyon (2005), İlköğretim Türkçe 1 Ders Kitabı, MEB Yay., İstanbul.
  • MEB, Komisyon (2005), İlköğretim Türkçe 2 Ders Kitabı, MEB Yay., İstanbul.
  • MEB, Komisyon (2005), İlköğretim Türkçe 3 Ders Kitabı, MEB Yay., İstanbul.
  • MEB, Komisyon (2005), İlköğretim Türkçe 4 Ders Kitabı, MEB Yay., İstanbul.
  • MEB, Komisyon (2005), İlköğretim Türkçe 5 Ders Kitabı, MEB Yay., İstanbul.
  • MEB, Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı (2004), İlköğretim Türkçe Dersi (1-5. Sınıflar) Öğretim Programı, Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi, Ankara.
APA KARADAĞ Ö, KURUDAYIOGLU M (2010). 2005 Türkçe programına göre hazırlanmış ilköğretim birinci kademe Türkçe ders kitaplarının kelime hazinesi. , 423 - 436.
Chicago KARADAĞ ÖZAY,KURUDAYIOGLU Mehmet 2005 Türkçe programına göre hazırlanmış ilköğretim birinci kademe Türkçe ders kitaplarının kelime hazinesi. (2010): 423 - 436.
MLA KARADAĞ ÖZAY,KURUDAYIOGLU Mehmet 2005 Türkçe programına göre hazırlanmış ilköğretim birinci kademe Türkçe ders kitaplarının kelime hazinesi. , 2010, ss.423 - 436.
AMA KARADAĞ Ö,KURUDAYIOGLU M 2005 Türkçe programına göre hazırlanmış ilköğretim birinci kademe Türkçe ders kitaplarının kelime hazinesi. . 2010; 423 - 436.
Vancouver KARADAĞ Ö,KURUDAYIOGLU M 2005 Türkçe programına göre hazırlanmış ilköğretim birinci kademe Türkçe ders kitaplarının kelime hazinesi. . 2010; 423 - 436.
IEEE KARADAĞ Ö,KURUDAYIOGLU M "2005 Türkçe programına göre hazırlanmış ilköğretim birinci kademe Türkçe ders kitaplarının kelime hazinesi." , ss.423 - 436, 2010.
ISNAD KARADAĞ, ÖZAY - KURUDAYIOGLU, Mehmet. "2005 Türkçe programına göre hazırlanmış ilköğretim birinci kademe Türkçe ders kitaplarının kelime hazinesi". (2010), 423-436.
APA KARADAĞ Ö, KURUDAYIOGLU M (2010). 2005 Türkçe programına göre hazırlanmış ilköğretim birinci kademe Türkçe ders kitaplarının kelime hazinesi. Türklük Bilimi Araştırmaları, 0(27), 423 - 436.
Chicago KARADAĞ ÖZAY,KURUDAYIOGLU Mehmet 2005 Türkçe programına göre hazırlanmış ilköğretim birinci kademe Türkçe ders kitaplarının kelime hazinesi. Türklük Bilimi Araştırmaları 0, no.27 (2010): 423 - 436.
MLA KARADAĞ ÖZAY,KURUDAYIOGLU Mehmet 2005 Türkçe programına göre hazırlanmış ilköğretim birinci kademe Türkçe ders kitaplarının kelime hazinesi. Türklük Bilimi Araştırmaları, vol.0, no.27, 2010, ss.423 - 436.
AMA KARADAĞ Ö,KURUDAYIOGLU M 2005 Türkçe programına göre hazırlanmış ilköğretim birinci kademe Türkçe ders kitaplarının kelime hazinesi. Türklük Bilimi Araştırmaları. 2010; 0(27): 423 - 436.
Vancouver KARADAĞ Ö,KURUDAYIOGLU M 2005 Türkçe programına göre hazırlanmış ilköğretim birinci kademe Türkçe ders kitaplarının kelime hazinesi. Türklük Bilimi Araştırmaları. 2010; 0(27): 423 - 436.
IEEE KARADAĞ Ö,KURUDAYIOGLU M "2005 Türkçe programına göre hazırlanmış ilköğretim birinci kademe Türkçe ders kitaplarının kelime hazinesi." Türklük Bilimi Araştırmaları, 0, ss.423 - 436, 2010.
ISNAD KARADAĞ, ÖZAY - KURUDAYIOGLU, Mehmet. "2005 Türkçe programına göre hazırlanmış ilköğretim birinci kademe Türkçe ders kitaplarının kelime hazinesi". Türklük Bilimi Araştırmaları 27 (2010), 423-436.