İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin sözlük kullanma alışkanlıkları üzerine bir değerlendirme

Yıl: 2010 Cilt: 0 Sayı: 27 Sayfa Aralığı: 735 - 751 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin sözlük kullanma alışkanlıkları üzerine bir değerlendirme

Öz:
Bu arastırmanın amacı, ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin sözlük kullanma alıskanlıklarının belirlenmesidir. Arastırmanın nicel örneklemini Sakarya ili Hendek ilçesindeki ilköğretim okullarında öğrenim gören 407 öğrenci; nitel çalısma grubunu ise 10 Türkçe öğretmeni olusturmaktadır. Arastırmada nicel ve nitel arastırma tekniklerinin birlikte yer aldığı ‘çoklu metot’ kullanılmıstır. Nicel veriler, “Öğrencilerin bilinmeyen kelimelerde sözlük kullanma alıskanlıklarını belirleme anketi” ile nitel veriler ise Türkçe öğretmenleriyle yapılan görüsmelerle elde edilmistir. Arastırmanın nicel verileri, SPSS 13.0 istatistik programı aracılığıyla; nitel verileri ise içerik analizi tekniği ile değerlendirilmistir. Arastırma sonucunda öğrencilerin büyük bir kısmının, okudukları metinlerde anlamını bilmediği kelimeler için metnin bağlamından hareketle anlamı tahmin etmek yerine hemen sözlüğe baktıkları; diğer yandan öğrencilerin ders dısı okuma etkinliklerinde sözlük kullanmaya yönelik olumlu tutum gelistirmediği belirlenmistir. Öğrencilerin sözlük kullanma bilincini ve alıskanlığını gelistirmeye yönelik birtakım öneriler dile getirilmistir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel

On the evaluation of the primary education second level students' dictionary use habits

Öz:
The purpose of this study is to identify habits of primary second stage student’s use of dictionary. The quantitative sample of this study is composed of 407 students who study in primary schools in Sakarya province, Hendek District and the qualitative working group of this study is composed of 10 Turkish teachers. In this study, multiple methods were used which both had qualitative and quantitative research techniques together. Quantitative data was gatherwd by “survey which identifies using dictionary habits of students when they came across an unknown word”; besides qualitative data was obtained by interviewing with Turkish teachers. Quantitative data of the study was analyzed by the means of SPSS 13.0 statistcs program. Morover, the qualitative data was evaluated by the content analysis merhod. As a result of this study, it was determined that a large proportion of the students prefer looking up in dictionary instead of guessing the meaning of the unknown words in the text . However they develop in the extracurricular reading activity a negative attitude towards the use of dictionary. Some recommendations were made to develop the student’s awareness and habits for use of dictionary.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • AKÇAMETE, G. (1999), Etkili ve Hızlı Okuma-Okumayı Nasıl Gelistirebiliriz?, Aydoğdu Ofset Ankara.
  • BEECH, J. R. (2004), “Using a dictionary: Its influence on children’s reading, spelling, and phonology” Reading Psychology, 25, s. 19–36.
  • BİLGİN, N. (2006), Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi. Teknikler ve Örnek Çalısmalar, Siyasal Kitabevi, Ankara.
  • BÖLER, T. (2006), “Türkçe Sözlük (TDK) ile Örnekleriyle Türkçe Sözlük’ü (MEB) karsılastırma denemesi” Sosyal Bilimler Arastırmaları Dergisi, 1, s. 101-118.
  • BUDAK, Y. (2000), “Sözcük Öğretimi ve Sözlüğün İslevi” Dil Dergisi, 92, s. 19-25.
  • COADY, J. (1993), “Research on ESL/EFL Vocabulary Acquisition: Putting it in context”, (T. Huckin, M. Haynes, & J. Coady, Eds.), Second Language Reading and Vocabulary Learning, Ablex Publishing Corporation, Norwood, NJ, pp. 3–23
  • COADY, J. (1997), “L2 Vocabulary Acquisition: A synthesis of the research” (J. Coady & T. Huckin, Eds.), Second Language Vocabulary Acquisition, Cambridge University Pres, Cambridge, pp. 273–290
  • CÜCELOĞLU, D. (1991), İnsan ve Davranısı, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • DEMİR, C. (2006), “Türkçe/Edebiyat Eğitimi ve Kisisel Kelime Serveti”, Milli Eğitim, 169. http: //yayim.meb.gov.tr/dergiler/169/celal.pdf (son erisim 21 Mayıs 2009).
  • EKİZ, D. (2003), Eğitimde Arastırma Yöntem ve Metotlarına Giris, Anı Yayınları, Ankara.
  • FİSHER, R. (1995), Teaching Children To Think, Stanley Thornes Publishers, London.
  • GAİRNS, R.; Redman, S. (1986), Working With Words: A Guide To Teaching And Learning Vocabulary, Cambridge University Press. USA.
  • GARDNER, D. (2007), “Children’s Immediate Understanding of Vocabulary: Contexts and Dictionary Definitions.”, Reading Psychology, 28, 331-373.
  • GÖĞÜS, B. (1978), Türkçe ve Yazın Eğitimi, Kadıoğlu Matbaası, Ankara.
  • GÜNES, F. (2003), “Okuma Yazma Öğretiminde Cümlenin Önemi”, Türklük Bilimi Arastırmaları (Türkçenin Öğretimi Özel Sayısı), S. 13, s. 39-48.
  • HUCKİN, T. & Coady, J. (1999), “Incidental vocabulary acquisition in a second language: A review” SSLA, 21, s. 181–193.
  • HULSTİJN, J. H. (2003), Incidental and intentional learning, (Eds. C. J. Doughty & M. H. Long), The Handbook of Second Language Acquisition, Blackwell Publishing, Oxford, pp. 349–381.
  • JOYCE, B.; Calhoun, E.; Hopkins, D. (2000), Models of Learning Tools for Teaching, Open University Pres, USA.
  • KARASAR, N. (2000), Bilimsel Arastırma Yöntemi, Nobel Yayınları, Ankara.
  • KAVCAR, C.; Oğuzkan, F.; Sever, S. (1998), Türkçe Öğretimi, Engin Yayınları, Ankara.
  • LAUFER, B., & Hadar, L. (1997), “Assessing the effectiveness of monolingual, bilingual, and “bilingualized” dictionaries in the comprehension and production of new words”, The Modern Language Journal, 81, s. 189– 196.
  • LOUİS, C. & Lawrence, M. (1997), Research Methods in Education, Routledge Pres, London.
  • MACKEY, W. F. (1969), Language Teaching Analysis, Longman Green & Co Ltd, London.
  • MAY, T. (1996), Social Research –Issues, Methods and Process, Open University Pres, Buckingham.
  • MCKEOWN, M. G. (1993), “Creating effective definitions for young word learners”, Reading Research Quarterly, 28, s. 17–31.
  • MEB (2006), İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı (6, 7, 8. Sınıflar), MEB Yayınları, Ankara.
  • MEB (2006), “Ders Kitapları ile Eğitim Araçlarının İncelenmesi ve Değerlendirilmesine İliskin Yönerge”, Tebliğler Dergisi, 2589. http: //mevzuat.meb.gov.tr/html/2589_0.html (son erisim 21 Mayıs 2009).
  • NATION, I. S. P. (2001), Learning Vocabulary in Another Language, Cambridge University Pres, Cambridge.
  • NIST, S. L., & Olejnik, S. (1995), “The role of context and dictionary definitions on varying levels of word knowledge”, Reading Research Quarterly, 30(2), s. 172–193.
  • NOVAK, J. D. (1998), Learning, Creating, and Using Knowledge, Lawrence Erlbaum Associates, USA.
  • NUNAN, D. (1998), Language Teaching Methodology, Prentica Hall, London.
  • ORLICH, D.-Harder, R.J.-Callahan, R.C.-Gibson, H. W. (2001), Teaching Strategies, Houghton Mifflin Company, USA.
  • ÖZBAY, M.-Melanlıoğlu, D. (2008), “Türkçe Eğitiminde Kelime Hazinesinin Önemi”, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(5), s. 30- 45.
  • PATTON, M. Q. (1990), Qualitative Evaluation and Research Methods, Sage Publications, USA.
  • ROBB, L. (2003), Teaching Reading in Social Studies, Science, and Math, Scholastic Inc, USA.
  • SAĞIROĞLU, M. (2002), İlköğretim Okullarında Türkçe Dil Bilgisi Öğretimi, Nobel Yayınları, Ankara.
  • SCOTT, J. A., & Nagy, W. E. (1997), “Understanding the definitions of unfamiliar verbs”, Reading Research Quarterly, 32(2), s. 184–200.
  • SILVERMAN, D. (2000), Doing Qualitative Research, Sage Publications, London.
  • STANOVICH, K. E., & Cunningham, A. E. (1992), “Studying the consequences of literacy within a literate society: The cognitive correlates of print exposure”, Memory & Cognition, 20, s. 51–68.
  • TAVSANCIL, E. (2002), Tutumların Ölçülmesi ve SPPS ile Analizi, Nobel Yayınları, Ankara.
  • TURAL, S. (2002), “Kavramlar ve Terimler Ortak Düsünüsün Ürünü ve Anahtarıdır”, Türk Dili, 607, s. 59-66.
  • ÜLGEN, G. (1996), Kavram Gelistirme, Setma Yayınları, Ankara.
  • WOOD, D. (1999), How Children Think and Learn, Blackwell Publishers, USA.
  • YILDIRIM, A.-Simsek, H. (2005), Sosyal Bilimlerde Nitel Arastırma Yöntemleri, Seçkin Yayınları, Ankara.
APA YAMAN H (2010). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin sözlük kullanma alışkanlıkları üzerine bir değerlendirme. , 735 - 751.
Chicago YAMAN Havva İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin sözlük kullanma alışkanlıkları üzerine bir değerlendirme. (2010): 735 - 751.
MLA YAMAN Havva İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin sözlük kullanma alışkanlıkları üzerine bir değerlendirme. , 2010, ss.735 - 751.
AMA YAMAN H İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin sözlük kullanma alışkanlıkları üzerine bir değerlendirme. . 2010; 735 - 751.
Vancouver YAMAN H İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin sözlük kullanma alışkanlıkları üzerine bir değerlendirme. . 2010; 735 - 751.
IEEE YAMAN H "İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin sözlük kullanma alışkanlıkları üzerine bir değerlendirme." , ss.735 - 751, 2010.
ISNAD YAMAN, Havva. "İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin sözlük kullanma alışkanlıkları üzerine bir değerlendirme". (2010), 735-751.
APA YAMAN H (2010). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin sözlük kullanma alışkanlıkları üzerine bir değerlendirme. Türklük Bilimi Araştırmaları, 0(27), 735 - 751.
Chicago YAMAN Havva İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin sözlük kullanma alışkanlıkları üzerine bir değerlendirme. Türklük Bilimi Araştırmaları 0, no.27 (2010): 735 - 751.
MLA YAMAN Havva İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin sözlük kullanma alışkanlıkları üzerine bir değerlendirme. Türklük Bilimi Araştırmaları, vol.0, no.27, 2010, ss.735 - 751.
AMA YAMAN H İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin sözlük kullanma alışkanlıkları üzerine bir değerlendirme. Türklük Bilimi Araştırmaları. 2010; 0(27): 735 - 751.
Vancouver YAMAN H İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin sözlük kullanma alışkanlıkları üzerine bir değerlendirme. Türklük Bilimi Araştırmaları. 2010; 0(27): 735 - 751.
IEEE YAMAN H "İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin sözlük kullanma alışkanlıkları üzerine bir değerlendirme." Türklük Bilimi Araştırmaları, 0, ss.735 - 751, 2010.
ISNAD YAMAN, Havva. "İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin sözlük kullanma alışkanlıkları üzerine bir değerlendirme". Türklük Bilimi Araştırmaları 27 (2010), 735-751.