Yıl: 2010 Cilt: 10 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 61 - 64 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Kırıkkale Makine Kimya Endüstrisi Barut Fabrikası’ndaki patlama sonrası acil servis yönetimi

Öz:
Amaç: Kitlesel felaket sayılabilecek endüstriyel kazalar çok sayıda yaralanma ve ölüm ile sonuçlanabilmektedir. Bu tip kitlesel yaralanmalara karşı acil servislerin verdikleri uygun reaksiyon kısıtlı zamanda ölüm ve yaralanmaları engelleyebilmektedir. Biz, 29 Ağustos 2008 tarihinde Kırıkkale Makine Kimya Endüstrisi Barut Fabrikası’ndaki şiddetli patlama sonrasında acil servisimize getirilen hastaların incelenmesini ve Kırıkkale Yüksek İhtisas Hastanesi Acil Servisinin gerçekleştirdiği uygulamaları paylaşmak istedik. Gereç ve Yöntem: Kırıkkale Yüksek İhtisas Hastanesi Acil Servisi’ne 29.8.2008 tarihinde Kırıkkale Makine Kimya Endüstrisi (MKE) Barut Fabrikası’ndaki patlama sonucu getirilen hastaların bilgisayar kayıtları tespit edilerek, rapor ve dosyaları geriye dönük incelenmiştir. Ayrıca acil servisimizin gerçekleştirdiği uygulamalar paylaşılmıştır. Bulgular: Yirmi üç hastanın 8’i 112’yle getirilirken, 1 hastanın sevkli, 14 hastanın ise kendi imkânlarıyla geldiği görüldü. Hastalardan birinin Glaskow Koma Skalası 3, geri kalanların ise 15 idi. Cilt kesisi, kırık, ağrı, şişlik gibi şikâyetler en sık görülmekteydi. Skalp kesisi ve yumuşak doku travması en sık görülen bulgu ve tanılardı. Hastaların acil servisde ortalama kalış süreleri 2.89 saatti. İlk müdahaleleri yapılan hastalardan 19’u acil müşahade odasında tutularak sonrasında taburcu edildi. İntrakraniyal kanaması olan bir hasta öldü. Plastik cerrahi ve ortopedi servisine yatırılan 3 hasta şifa ile taburcu edildi. Sonuç: Hasta sayısının azlığı ve genel durumlarının iyiliği organizasyonun yönetimini kolaylaştırmış olsa da, daha zor şartlar için her zaman hazırlıklı olunmalıdır. Kitlesel olaylarda zararların ortadan kaldırılması, en azından en alt seviyeye indirilmesi ancak etkin bir şekilde bu kitlesel felaketleri yönetmekle mümkün olmaktadır. Yönetim sisteminin istenen ölçüde planlanan hedeflere ulaşabilmesi için felaket öncesi ve sonrasındaki tüm çalışmalar koordineli bir şekilde yürütülmelidir.
Anahtar Kelime:

Konular: Acil Tıp

Explosion at gunpowder factory Kırıkkale Chemical Industry Machinery after emergency service management

Öz:
Objective: Industrial accidents as a form of disaster, can result in numerous injuries and deaths. Appropriate management of this type of mass injuries in emergency room can prevent deaths and injuries. In this study, we aimed to investigate the patient profiles and clinical management provided at Kırıkkale Yüksek İhtisas Hospital ED, following the violent explosion in the nearby gunpowder plant of the Industry of Machinery-Chemistry (MKE) in Kırıkkale on August 29, 2008. Methods: Medical records of injured employees that visited Kırıkkale Yüksek İhtisas Hospital ED after the explosion in gunpowder plant of Mechanical and Chemical Industry on August 29, 2008 were retrospectively reviewed. Results: Total of 23 patients admitted to our emergency room. Nine out of 23 patients were transferred with ambulance, while the remaining 14 patients arrived ED by other means. Only one patient had a Glasgow Coma Scale of 3, while all others scored 15. Skin laceration, fractures, swelling, scalp incision and soft tissue injuries were among the observed findings in physical examination. The mean length of stay in emergency room was 2.89 hour. Nineteen of the patients examined in emergency room were discharged after observation for 24 hours. One patient died of intracranial bleeding. Three patients were admitted to the orthopedic service and plastic surgery, and were discharged following their treatment. Conclusions: Although management and organization seemed to be not so difficult in this incident, EDs should always be prepared for more difficult situations. The elimination or reduction of losses in the event of disasters can be accomplished by effective management of disasters both inside and outside the EDs. For disaster management systems to be successful, all response actions should be conducted in a coordinated manner.
Anahtar Kelime:

Konular: Acil Tıp
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1. Knight B. Knight’s forensic pathology. 3rd ed. London: Arnold; 41, 2004.
  • 2. Göksoy E. Cerrahpaşa Tıp Fakültesi sürekli tıp eğitimi etkinlikleri kitle yaralanmaları ve afet hekimliği sempozyumu. İstanbul: s. 9-21; 9-10 Mart 2000.
  • 3. Acar H, Vural S, Yıldırım M, Çavuşoğlu Z, Öztürk Y, Olcay E. Büyük kazalara bağlı kitlesel hasta başvurularında acil servis organizasyonu. Ulusal Travma Dergisi 1996;2:133-5.
  • 4. Ege R. Felâket ve kazalarda ilk ve acil yardım. Türkiye Klinikleri Dergisi 1986;6(3).
  • 5. Keskin Ö, Kalemoğlu M. Deprem ve triaj. Ulusal Travma Dergisi 2002;8:108-111.
  • 6. Maningas PA, Robison M, Mallonee S. The EMS response to the Oklahoma City bombing. Prehosp Disaster Med 1997;12:80-5.
  • 7. Dokur M, Soydinç H, Korkut İ, Yıldırım C. Kalorifer kazanı patlaması felaketi olay ve olgu analizi. Akademik Acil Tıp Dergisi 2007;2;39-61.
APA KARAKUŞ A, KANDİŞ H, Deniz T, ŞAHAN M (2010). Kırıkkale Makine Kimya Endüstrisi Barut Fabrikası’ndaki patlama sonrası acil servis yönetimi. , 61 - 64.
Chicago KARAKUŞ Ali,KANDİŞ Hayati,Deniz Turgut,ŞAHAN Mustafa Kırıkkale Makine Kimya Endüstrisi Barut Fabrikası’ndaki patlama sonrası acil servis yönetimi. (2010): 61 - 64.
MLA KARAKUŞ Ali,KANDİŞ Hayati,Deniz Turgut,ŞAHAN Mustafa Kırıkkale Makine Kimya Endüstrisi Barut Fabrikası’ndaki patlama sonrası acil servis yönetimi. , 2010, ss.61 - 64.
AMA KARAKUŞ A,KANDİŞ H,Deniz T,ŞAHAN M Kırıkkale Makine Kimya Endüstrisi Barut Fabrikası’ndaki patlama sonrası acil servis yönetimi. . 2010; 61 - 64.
Vancouver KARAKUŞ A,KANDİŞ H,Deniz T,ŞAHAN M Kırıkkale Makine Kimya Endüstrisi Barut Fabrikası’ndaki patlama sonrası acil servis yönetimi. . 2010; 61 - 64.
IEEE KARAKUŞ A,KANDİŞ H,Deniz T,ŞAHAN M "Kırıkkale Makine Kimya Endüstrisi Barut Fabrikası’ndaki patlama sonrası acil servis yönetimi." , ss.61 - 64, 2010.
ISNAD KARAKUŞ, Ali vd. "Kırıkkale Makine Kimya Endüstrisi Barut Fabrikası’ndaki patlama sonrası acil servis yönetimi". (2010), 61-64.
APA KARAKUŞ A, KANDİŞ H, Deniz T, ŞAHAN M (2010). Kırıkkale Makine Kimya Endüstrisi Barut Fabrikası’ndaki patlama sonrası acil servis yönetimi. Türkiye Acil Tıp Dergisi, 10(2), 61 - 64.
Chicago KARAKUŞ Ali,KANDİŞ Hayati,Deniz Turgut,ŞAHAN Mustafa Kırıkkale Makine Kimya Endüstrisi Barut Fabrikası’ndaki patlama sonrası acil servis yönetimi. Türkiye Acil Tıp Dergisi 10, no.2 (2010): 61 - 64.
MLA KARAKUŞ Ali,KANDİŞ Hayati,Deniz Turgut,ŞAHAN Mustafa Kırıkkale Makine Kimya Endüstrisi Barut Fabrikası’ndaki patlama sonrası acil servis yönetimi. Türkiye Acil Tıp Dergisi, vol.10, no.2, 2010, ss.61 - 64.
AMA KARAKUŞ A,KANDİŞ H,Deniz T,ŞAHAN M Kırıkkale Makine Kimya Endüstrisi Barut Fabrikası’ndaki patlama sonrası acil servis yönetimi. Türkiye Acil Tıp Dergisi. 2010; 10(2): 61 - 64.
Vancouver KARAKUŞ A,KANDİŞ H,Deniz T,ŞAHAN M Kırıkkale Makine Kimya Endüstrisi Barut Fabrikası’ndaki patlama sonrası acil servis yönetimi. Türkiye Acil Tıp Dergisi. 2010; 10(2): 61 - 64.
IEEE KARAKUŞ A,KANDİŞ H,Deniz T,ŞAHAN M "Kırıkkale Makine Kimya Endüstrisi Barut Fabrikası’ndaki patlama sonrası acil servis yönetimi." Türkiye Acil Tıp Dergisi, 10, ss.61 - 64, 2010.
ISNAD KARAKUŞ, Ali vd. "Kırıkkale Makine Kimya Endüstrisi Barut Fabrikası’ndaki patlama sonrası acil servis yönetimi". Türkiye Acil Tıp Dergisi 10/2 (2010), 61-64.