İlköğretim matematik dersi (1–5) öğretim programı ve ders kitaplarında geometri kavramlarının sunuluğunun incelenmesi

Yıl: 2010 Cilt: 9 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 136 - 149 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlköğretim matematik dersi (1–5) öğretim programı ve ders kitaplarında geometri kavramlarının sunuluğunun incelenmesi

Öz:
Ders kitaplarında geometrik kavramların farklı konum ve boyutlarda ve öğrencilerin deneyimine uyacak bir şekilde sunulmasıyla öğrenmenin daha kalıcı olacağı savunulmaktadır. Bu çalışmanın amacı ilköğretim matematik öğretim programı ve bu programa göre yazılmış ders kitaplarında geometri kavramlarının sunuluşunda boyut ve konum çeşitliliğine ne ölçüde özen gösterildiğinin ortaya çıkarılmasıdır. Bu amaçla matematik öğretim programı ve Bakanlık tarafından hazırlanmış olan 2 set ders kitabı serisinde bulunan geometri ile ilgili bölümler doküman incelemesi yoluyla analiz edilmiştir. Bulgular gerek öğretim programında ve gerekse ders kitaplarında geometri kavramlarının sunuluşunda boyut ve konum farklılığının sistematik bir biçimde ele alınmadığını göstermektedir. Matematik eğitimi açısından doğurgular tartışılmaktadır. Anahtar Sözcükler: Ders kitapları, boyut, konum, temsiller, öğretim programı.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel

An analysis of the elementary school mathematics curriculum and presentation of geometry concepts in textbooks

Öz:
It is widely accepted that the learning becomes more enduring and deeper if geometric figures are presented in various orientations and dimensions in textbooks. The purpose of this study was to examine how the geometric concepts are presented in the indicators of the Turkish elementary mathematics curriculum (curriculum guidelines, textbooks and workbooks) in terms of different orientations and sizes. For this purpose, the elementary school mathematics curriculum and two sets of textbook series were examined. Results showed that the presentation of the geometric concepts in the indicators of curriculum (curriculum guidelines, textbooks and workbooks) were not systematically handled. Implications for mathematics education were discussed. Key Words: textbooks, dimension, orientation, representations, curriculum
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aksu, M., (1991). Matematik Öğretme- Öğrenme Süreci, Matematik Öğretimi. Editör: Bekir Özer. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları, S. 16-29.
  • Aktaş, Ş., Çimen, O., Günhan, E. & Oruç, A., (2007). İlköğretim 5. Sınıf Matematik Ders Kitabı. Devlet Kitapları, Ankara, Semih Ofset.
  • Aktaş, Ş., Çimen, O., Günhan, E. & Oruç, A., (2006). İlköğretim 5. Sınıf Matematik Öğrenci Çalışma Kitabı. Devlet Kitapları, Ankara, Semih Ofset.
  • Altun M. (2004). Matematik Öğretimi, İstanbul: Alfa Yayıncılık
  • Ay, M., Bülbül, R. & Ersayar, R., (2006). İlköğretim 1. Sınıf Matematik Ders Kitabı. Devlet Kitapları, Ankara, Semih Ofset.
  • Ay, M., Bülbül, R. & Ersayar, R., (2006). İlköğretim 1. Sınıf Matematik Öğrenci Çalışma Kitabı. Devlet Kitapları, Ankara, Semih Ofset.
  • Baykul, Y., (2002). İlköğretimde Matematik Öğretimi (1-5 Sınıfları için), (6. Baskı), Ankara, Pegem Yayıncılık.
  • Battista, M. T., (1994) On Greeno's environmental/model view of conceptual domains: A spatial/geometric perspective. Journal for Research in Mathematics Education, 25(1), 86-99.
  • Binbaşıoğlu, C., (1991). İyi Bir Öğretimin Temel İlkeleri, Ankara, Çağdaş Eğitim Dergisi, S. 165-168,
  • Busbridge, J., & Özçelik, D. A., (1997). İlköğretim Matematik Öğretimi, Ankara, Millî Eğitim Geliştirme Projesi.
  • Cohen, L. ve Manion, L. (1992). Research Method in Education. London and New York, (3. edition) Routledge Pres.
  • Clements, D. H. & Battista, M. T. (1992). Geometry and spatial reasoning. In D. Grouws (Ed.) Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning, (pp. 420-464). National Council of Teachers of Mathematics. Reston: VA.
  • Clements, D. H. (2000). Young Children's İdaes about Geometric Shapes. Teaching Children Mathematics. 10735836. Vol.6, Issue. 8
  • Dörttepe, C., Göğün, Y. & Diğerleri (2006). İlköğretim 4. Sınıf Matematik Ders Kitabı. Devlet Kitapları, Ankara, Semih Ofset.
  • Dörttepe, C., Göğün, Y. & Diğerleri (2006). İlköğretim 4. Sınıf Matematik Öğrenci Çalışma Kitabı. Devlet Kitapları, Ankara, Semih Ofset.
  • Ekiz, D., (2003). Eğitimde Araştırma Yöntem ve Metotlarına Giriş. Ankara, Anı Yayıncılık.
  • Ergün, M., (2007). Nitel Araştırma Yöntemleri, Bilimsel Araştırma Yöntemleri http://www.egitim.aku.edu.tr/. (2007.01.20).
  • Göğün, Y., Karaman, U., Mamaç, N. H. & Öncü F., (2007). İlköğretim 2.Sınıf Matematik Ders Kitabı. Devlet Kitapları, Ankara, Semih Ofset.
  • Göğün, Y., Karaman, U., Mamaç, N. H. & Öncü F., (2007). İlköğretim 2.Sınıf Matematik Öğrenci Çalışma Kitabı. Devlet Kitapları, Ankara, Semih Ofset.
  • Gözen, Ş. (2001). Matematik ve Öğretimi. İstanbul, Evrim Yayınları.
  • Gülten, İ., & Gülten, D. Ç., (2004). Lise 2. Sınıf Öğrencilerinin Geometri Dersi Notları İle Öğrenme Stilleri Arasındaki İlişki Bir Araştırma, Ankara, Eğitim Araştırmaları, (Eurasian Journal of Educational Research), 16, 74-87.
  • Hannibal, M.A.Z. (2000). Young Children's Developing Understanding of Geometric Shapes. Teaching Children Mathematics. Vol.5, Issue. 6, p. 353, 5s
  • Hoffer, A. (1981). Geometry is More Than Prof. Mathematics Teacher.
  • Khasawneh, A. (2000) Geometric Thought Within School Mathematics Textbooks in Jordan, Jordan,Proceedings of the International Conference on Jordan. "Mathematics for Living" November 18-23,
  • Mamaç, H. N., Ünsal, N. & Yavuz, F. D., (2007). İlköğretim 3. Sınıf Matematik Öğrenci Çalışma Kitabı. Devlet Kitapları, Ankara, Semih Ofset.
  • MEB. (2005). İlköğretim Matematik Dersi (1-5) Öğretim Programı, Meb. Gov ,_____http://ttkb.meb.gov.tr/index800.htm>. (2005. 05. 09 tarihinde indirilmiştir).
  • NCTM. (National Council of Teachers of Mathematics). (2000). Curriculum and Evaluation Standards for School Mathematics, 1997-1998 Handbook: NCTM Goals,Leaders, and Positionstatements, Reston. VA:The Council.
  • Olkun, S. (1999). Stimulating Children's Understanding of Rectangular Solids Made of Small Cubes.(Yayımlanmamış Doktora Tezi). Arizona State University. A.B.D.
  • Olkun, S., & Altun, A., (2003). İlköğretim Öğrencilerinin Bilgisayar Deneyimleri ile Uzamsal Düşünme ve Geometri Başarıları Arasındaki İlişki, The Turkish Online Journal of Educational Technology - TOJET October 2003 ISSN: 1303-6521 Volume 2. Issue 4. Article 13.
  • Olkun, S., (2003). Making Connections: Improving Spatial Abilities with Engineering Drawing Activities, International Journal of Mathematics Teaching and Learning (April, 17). [Online]: _____http://www.ex.ac.uk/cimt/ijmtl/ijabout.htm> (2006.02.18).
  • Olkun, S., & Toluk Uçar, Z., (2007) İlköğretimde Etkinlik Temelli Matematik Öğretimi, Ankara, (3. Baskı), Maya Akademi Yayın Dağıtım.
  • Strauss, A. ve Gorbin, J., (1990). Basics of Qualitative Reseach: Grounded Theory Procedures and Technique, London, SAGE.
  • Strauss, A. and Gorbin, J., (1998). Basics of Qualitative Reseach: Procedures and Techniques for Grounded Theory, London, SAGE.
  • Strauss, A. (1987). Qualitative Analysis for Social Scientists, MA; Cambridge, CambridgeUniversity Pres.
  • Toptaş, V., (2007). İlköğretim Matematik Dersi (1-5) Öğretim Programında Yer Alan 1. Sınıf Geometri Öğrenme Alanı Öğrenme-Öğretme Sürecinin İncelenmesi, Ankara, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, (Yayınlanmamış Doktora Tezi).
  • Ünsal, N., Yavuz, F. D. & Sarıöz, İ., (2007). İlköğretim 3. Sınıf Matematik Ders Kitabı. Devlet Kitapları, Ankara, Semih Ofset.
  • Yaşar& Gültekin, (2009). Uzaktan Eğitimde Kullanılan Ders Kitaplarının Yapısalcı Öğrenmeyi Gerçekleştirecek Biçimde Düzenlenmesi, http://209.85.129.132/search?q=cache:kIPIp8kO7OUJ:aof20.anadolu.edu.tr/bildiriler/Sefik_Yasar.doc+d ers+kitaplar%C4%B1+ve+uzaktan+e%C4%9Fitim%2B%C5%9Fefık+ya%C5%9Far&cd=2&hl=tr&ct=cl nk&gl=tr (07.07.2009)
  • Yıldırm, A., & Şimşek, H., (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemi, Ankara, Seçkin Yayıncılık.
  • Warrer, E. and English, L. (1995). Facility With Plane Shapes: A Multifaceted Skill. Educational Studies in Mathematics. 28(4). 365-383.
  • Hannibal, M.A.Z. (2000). Young Children's Developing Understanding of Geometric Shapes. Teaching Children Mathematics. Vol.5, Issue. 6, p. 353, 5s
  • Hoffer, A. (1981). Geometry is More Than Prof. Mathematics Teacher.
  • Khasawneh, A. (2000) Geometric Thought Within School Mathematics Textbooks in Jordan, Jordan,Proceedings of the International Conference on Jordan. "Mathematics for Living" November 18-23,
  • Mamaç, H. N., Ünsal, N. & Yavuz, F. D., (2007). İlköğretim 3. Sınıf Matematik Öğrenci Çalışma Kitabı. Devlet Kitapları, Ankara, Semih Ofset.
  • MEB. (2005). İlköğretim Matematik Dersi (1-5) Öğretim Programı, Meb. Gov ,_____http://ttkb.meb.gov.tr/index800.htm>. (2005. 05. 09 tarihinde indirilmiştir).
  • NCTM. (National Council of Teachers of Mathematics). (2000). Curriculum and Evaluation Standards for School Mathematics, 1997-1998 Handbook: NCTM Goals,Leaders, and Positionstatements, Reston. VA:The Council.
  • Olkun, S. (1999). Stimulating Children's Understanding of Rectangular Solids Made of Small Cubes.(Yayımlanmamış Doktora Tezi). Arizona State University. A.B.D.
  • Olkun, S., & Altun, A., (2003). İlköğretim Öğrencilerinin Bilgisayar Deneyimleri ile Uzamsal Düşünme ve Geometri Başarıları Arasındaki İlişki, The Turkish Online Journal of Educational Technology - TOJET October 2003 ISSN: 1303-6521 Volume 2. Issue 4. Article 13.
  • Olkun, S., (2003). Making Connections: Improving Spatial Abilities with Engineering Drawing Activities, International Journal of Mathematics Teaching and Learning (April, 17). [Online]: _____http://www.ex.ac.uk/cimt/ijmtl/ijabout.htm> (2006.02.18).
  • Olkun, S., & Toluk Uçar, Z., (2007) İlköğretimde Etkinlik Temelli Matematik Öğretimi, Ankara, (3. Baskı), Maya Akademi Yayın Dağıtım.
  • Strauss, A. ve Gorbin, J., (1990). Basics of Qualitative Reseach: Grounded Theory Procedures and Technique, London, SAGE.
  • Strauss, A. and Gorbin, J., (1998). Basics of Qualitative Reseach: Procedures and Techniques for Grounded Theory, London, SAGE.
  • Strauss, A. (1987). Qualitative Analysis for Social Scientists, MA; Cambridge, CambridgeUniversity Pres.
  • Toptaş, V., (2007). İlköğretim Matematik Dersi (1-5) Öğretim Programında Yer Alan 1. Sınıf Geometri Öğrenme Alanı Öğrenme-Öğretme Sürecinin İncelenmesi, Ankara, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, (Yayınlanmamış Doktora Tezi).
  • Ünsal, N., Yavuz, F. D. & Sarıöz, İ., (2007). İlköğretim 3. Sınıf Matematik Ders Kitabı. Devlet Kitapları, Ankara, Semih Ofset.
  • Yaşar& Gültekin, (2009). Uzaktan Eğitimde Kullanılan Ders Kitaplarının Yapısalcı Öğrenmeyi Gerçekleştirecek Biçimde Düzenlenmesi, http://209.85.129.132/search?q=cache:kIPIp8kO7OUJ:aof20.anadolu.edu.tr/bildiriler/Sefik_Yasar.doc+d ers+kitaplar%C4%B1+ve+uzaktan+e%C4%9Fitim%2B%C5%9Fefık+ya%C5%9Far&cd=2&hl=tr&ct=cl nk&gl=tr (07.07.2009)
  • Yıldırm, A., & Şimşek, H., (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemi, Ankara, Seçkin Yayıncılık.
  • Warrer, E. and English, L. (1995). Facility With Plane Shapes: A Multifaceted Skill. Educational Studies in Mathematics. 28(4). 365-383.
APA TOPTAS V (2010). İlköğretim matematik dersi (1–5) öğretim programı ve ders kitaplarında geometri kavramlarının sunuluğunun incelenmesi. , 136 - 149.
Chicago TOPTAS Veli İlköğretim matematik dersi (1–5) öğretim programı ve ders kitaplarında geometri kavramlarının sunuluğunun incelenmesi. (2010): 136 - 149.
MLA TOPTAS Veli İlköğretim matematik dersi (1–5) öğretim programı ve ders kitaplarında geometri kavramlarının sunuluğunun incelenmesi. , 2010, ss.136 - 149.
AMA TOPTAS V İlköğretim matematik dersi (1–5) öğretim programı ve ders kitaplarında geometri kavramlarının sunuluğunun incelenmesi. . 2010; 136 - 149.
Vancouver TOPTAS V İlköğretim matematik dersi (1–5) öğretim programı ve ders kitaplarında geometri kavramlarının sunuluğunun incelenmesi. . 2010; 136 - 149.
IEEE TOPTAS V "İlköğretim matematik dersi (1–5) öğretim programı ve ders kitaplarında geometri kavramlarının sunuluğunun incelenmesi." , ss.136 - 149, 2010.
ISNAD TOPTAS, Veli. "İlköğretim matematik dersi (1–5) öğretim programı ve ders kitaplarında geometri kavramlarının sunuluğunun incelenmesi". (2010), 136-149.
APA TOPTAS V (2010). İlköğretim matematik dersi (1–5) öğretim programı ve ders kitaplarında geometri kavramlarının sunuluğunun incelenmesi. İlköğretim Online (elektronik), 9(1), 136 - 149.
Chicago TOPTAS Veli İlköğretim matematik dersi (1–5) öğretim programı ve ders kitaplarında geometri kavramlarının sunuluğunun incelenmesi. İlköğretim Online (elektronik) 9, no.1 (2010): 136 - 149.
MLA TOPTAS Veli İlköğretim matematik dersi (1–5) öğretim programı ve ders kitaplarında geometri kavramlarının sunuluğunun incelenmesi. İlköğretim Online (elektronik), vol.9, no.1, 2010, ss.136 - 149.
AMA TOPTAS V İlköğretim matematik dersi (1–5) öğretim programı ve ders kitaplarında geometri kavramlarının sunuluğunun incelenmesi. İlköğretim Online (elektronik). 2010; 9(1): 136 - 149.
Vancouver TOPTAS V İlköğretim matematik dersi (1–5) öğretim programı ve ders kitaplarında geometri kavramlarının sunuluğunun incelenmesi. İlköğretim Online (elektronik). 2010; 9(1): 136 - 149.
IEEE TOPTAS V "İlköğretim matematik dersi (1–5) öğretim programı ve ders kitaplarında geometri kavramlarının sunuluğunun incelenmesi." İlköğretim Online (elektronik), 9, ss.136 - 149, 2010.
ISNAD TOPTAS, Veli. "İlköğretim matematik dersi (1–5) öğretim programı ve ders kitaplarında geometri kavramlarının sunuluğunun incelenmesi". İlköğretim Online (elektronik) 9/1 (2010), 136-149.