Yıl: 2009 Cilt: 0 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 43 - 52 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Bir eğitim süreci olarak görsel okuryazarlık

Öz:
Kitle iletişim araçlarının aralıksız iletiler yaydığı ve görsel kültürün giderek yükseldiği enformasyon çağında, bireyin çoklu okur yazarlıklarının yanısıra görsel okur yazarlığı da zorunlu hale gelmiştir. Sayısız bildirişim ögeleriyle karşılaşan birey, hem günlük yaşamında hem de eğitim sürecinde algıladığı imge ve görselleri, doğru anlamlandırıp, değerlendirmek durumundadır. Kuşkusuz, imgelerin süratle akıp geçtiği görsel dünya içinde etkili iletişim kurabilmek, farklı görselleri tanımlayabilmek, yorumlayabilmek için görsel okuryazarlık becerilerine sahip olmak gerekmektedir. Günümüzde düşünme, öğrenme ve imgeler yoluyla kendini ifade edebilme ancak görsel okuryazarlık becerileriyle mümkün olacaktır. Eğitim sürecinde görsel okuryazarlık; bireyin görsel mesaj oluşturma ve yorumlama yeteneklerini zenginleştiren, aynı zamanda öğrencilerin görsel imgeleri kullanarak okuma ve yazma becerilerinin gelişimini sağlayan yeni eğitim programlarıyla mümkün olacaktır.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Visual literacy as an education process

Öz:
In the information period where means of mass communication conveys masages continously and where the visual culture is gettig wider day by day, the visual literacy as well as multi-literacy of an individual has become compulsory. An individual who faces with numerous elements of communication transfers has to evaluate and give meanings to perceived visual imageries during both in his daily life and education process. It is doubless for an individual to discribe and interpret the different visuals to construct effective communication in the visual world. In today’s world, expressing one’s self with thinking, learning and imageies is only possible with the skills of visual literacy. The field of visual literacy is credited with the development of educational programs that enhance students’ abilities to interpret and create visual massages, as well as improvement of reading and writing skills through the use of visual imagery.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ausburn, F. B., (1975). A Comparison Of Multiple And Linear Image Presentations Of A Comparative Visual Location Task With Visual And Haptic College Students. [ERİC Document. ED 101727.]
  • Avgerinou, M., Ericson, J., (1997). A Review of the Concept of Visual Literacy. British Journal of Education Technology 28, No. 4, October 97.
  • Ballstaedt, St.-P., (2004). Kognition und Wahrnehmung in der Informations- und Wissensgesellschaft. Konsequenzen gesellschaftlicher Veränderungen für die Psyche. In Kübler, H.-D. & Elling, Elmar (Hg.), Die Wissensgesellschaft. Bonn: Bundeszentrale für politische Bildung. Online PDF-Dosyası: http://www.bpb.de/files/HA65KC.pdf
  • Bamford, A. (2003). The Visual Literacy White Paper. UK: Adobe Systems Incorporated. http://www.adobe.co.uk/education/pdf/adobe visual_literacy paper.pdf (18.12.2008)
  • Bleed, R., (2005). Visual Literacy in Higher Education. http://www.educause. edu/ (ID: ELIWEB053) (23.06.2008)
  • Braden, R. A., Hortin, J. A., (1982). Identifying the Theoretical Foundations of Visual Literacy. Journal of Visual/Verbal Languaging, 2, S. 37-42 [ERİC: EJ308706]
  • Callow, J., (2008). Show Me: Principles for Assessing Students’ Visual Literacy. The Reading Teacher, 61(8) 2008 [DOI:10.1598/RT.61.8.3]
  • Curtis, D., (1987). Introduction to Visual Literacy. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall
  • Debes, J., (1969a). The loom of visual literacy: an overview. Audiovisual Instruction 14 (8)
  • Debes, J., (1969b). Some hows and whys of visual literacy. Educational Screen and Audiovisual Guide 14-15 ve 34
  • Duchastel, P. C., (1980). Research on Illustrations in Instructional Texts. ERIC Document. ED215324.
  • Erhan, İ., (1978). Endüstri Tasarımında Kullanıcı Araç İlişkisi Açısından Görsel Bildirişim. İ.D.G.S.A. Yay., İstanbul
  • Heinich, R., Molenda, M., Russell, J., Smaldino, S., (1996) Instructional media and Technologies for Learning. (5. Ed.) Engelwood Cliffs, NJ: Prentice- Hall, Inc.
  • Huber, H. D., (2004). Visuelle Performativitaet. İn: Hans Dieter Huber, Bettina Lockemann, Michael Scheibel: Visuelle Netze. Wissenräume in der Kunst. Ostfildern-Ruit: HatjeCantz Verlag 2004, S. 31-38
  • IVLA- International Visual Literacy Association- What is visual Literacy? http://www.ivla.org (10.12.2008)
  • Kellner, D., (1998). Multiple Literacies And Critical Pedagogy In A Multicultural Society. Educational Theory, Volume 48 Issue 1, S. 103 – 122. [DOI: 10.1111/j.1741-5446.1998.00103.x]
  • McCarthy, S.J., & Raphael. T.E. (1992). Alternative research perspectives. J.W. Irwin & M.A. Doyle (Eds.). Reading/Writing Connections. Learning from Research . S. 2- 30 . Newark, NJ: International Reading Association.
  • Mc Gee, P., Veronica, D., (2007). Wikis and Postcasts and Blogs! Oh My! Whta is a Faculty Member Supposed to Do? EDUCAUSE 9/10 http://www. educause.edu (22.12.2008)
  • Metros, S. E., (2005). Visualizing Knowledge In New Educational Environments: A course on learning objects. Open Learning. 20/1. [DOI: 10.1080/ 0268051042000322122]
  • Metros, S. E., (2008). The Educator’s Role in Preparing Visually Literate Learners. Theory into Practice. 47 S. 102-109 [DOI: 10.1080/00- 405840801992264]
  • Metros, S., Woolsey, K., (2006). Visual Literacy: An Institutional imperative. EDUCAUSE Review, 41(3), 80–81. http://www.educause.edu (15.12.2008)
  • Sims, E., O’Leary, R.,Cook, J., & Butland, G. (2002). Visual literacy: What is it and do we need it to use learning technologies effectively? Document from Presentation at 2002 ASCILITE Conference.
  • Stokes, S., (2002). Visual Literacy in Teaching and Learning: A Literature Perspective Electronic Journal for the Integration of Technology in Education. Vol.1, No.1, S. 10-19
APA ZEREN G, ARSLAN R (2009). Bir eğitim süreci olarak görsel okuryazarlık. , 43 - 52.
Chicago ZEREN Gülbin,ARSLAN RUMİYE Bir eğitim süreci olarak görsel okuryazarlık. (2009): 43 - 52.
MLA ZEREN Gülbin,ARSLAN RUMİYE Bir eğitim süreci olarak görsel okuryazarlık. , 2009, ss.43 - 52.
AMA ZEREN G,ARSLAN R Bir eğitim süreci olarak görsel okuryazarlık. . 2009; 43 - 52.
Vancouver ZEREN G,ARSLAN R Bir eğitim süreci olarak görsel okuryazarlık. . 2009; 43 - 52.
IEEE ZEREN G,ARSLAN R "Bir eğitim süreci olarak görsel okuryazarlık." , ss.43 - 52, 2009.
ISNAD ZEREN, Gülbin - ARSLAN, RUMİYE. "Bir eğitim süreci olarak görsel okuryazarlık". (2009), 43-52.
APA ZEREN G, ARSLAN R (2009). Bir eğitim süreci olarak görsel okuryazarlık. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 0(3), 43 - 52.
Chicago ZEREN Gülbin,ARSLAN RUMİYE Bir eğitim süreci olarak görsel okuryazarlık. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 0, no.3 (2009): 43 - 52.
MLA ZEREN Gülbin,ARSLAN RUMİYE Bir eğitim süreci olarak görsel okuryazarlık. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, vol.0, no.3, 2009, ss.43 - 52.
AMA ZEREN G,ARSLAN R Bir eğitim süreci olarak görsel okuryazarlık. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2009; 0(3): 43 - 52.
Vancouver ZEREN G,ARSLAN R Bir eğitim süreci olarak görsel okuryazarlık. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2009; 0(3): 43 - 52.
IEEE ZEREN G,ARSLAN R "Bir eğitim süreci olarak görsel okuryazarlık." Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 0, ss.43 - 52, 2009.
ISNAD ZEREN, Gülbin - ARSLAN, RUMİYE. "Bir eğitim süreci olarak görsel okuryazarlık". Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 3 (2009), 43-52.