Reklam, toplumsal cinsiyet kalıp yargıları ve iktidar
Yıl: 2008 Cilt: 6 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 17 - 29 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
Reklam, toplumsal cinsiyet kalıp yargıları ve iktidar
Öz: Reklam iletişimi; hedef kitlenin, reklam verenin amacı doğrultusunda davranmasını sağlamak için kontrollü bir mesaj iletmektedir. Bu kontrollü mesaj tasarlanırken toplumsal ve kültürel değerlere başvurulur ve verilen mesajın kabul edilirliğini arttırmak için reklamın kurgusu gerçek hayata dayandırılır. Özelikle kadınlara yönelik olan reklamlarda, verilen mesajın etkinliğinin arttırılması için; gerçek hayatta kadından beklenen toplumsal cinsiyet rolü ve bu role ait olan belirlenmiş iktidar alanları reklam filmleri aracılığıyla farklı senaryolarla yeniden üretilmekte ve tekrarlarla pekiştirilmektedir. Bu çalışmada Ace markasının çamaşır suyu reklamlarının değişmez karakteri Ayşe Teyze’nin bir otorite figürü olarak kadının iktidar alanını vurguladığı Berber ve Devir Ace ile Ekonomi Devri temalı reklam filmlerindeki iktidar ve otorite imgeleriyle toplumsal cinsiyete dair kalıp yargılar içerik analizi yöntemiyle incelenmeye çalışılmıştır.
Anahtar Kelime: Aunt Ayşe washes the most economic snow-white laundry advertising, gender and competence
Öz: Advertising communication transmits a controlled message for making the target audience behave according to the sales target of the advertiser. The design of this controlled message to expand the acceptability of the product must refer to the target’s socio-cultural values and be based on real life. This is especially true in the advertisements directed at women. To increase acceptability, the real life gender roles and the competence areas belonging to these roles are reproduced and assured by different scenarios and repetitions. In this paper, two advertising films of Ace brand Berber and Devir Ace ile Ekonomi Devri are analyzed by the content analysis method. The constant brand face, Ayfle Teyze, emphasizes the competence area of the woman as an authority figure and the analysis reveals the competence and authority images with the estimated gender forms.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akal, Cemal Bali. (2003). İktidarın Üç Yüzü. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
- Akar, Murat Yaşar. (2007). Marksist ve Foucaultcu İktidar Anlayışları Üzerine Sosyolojik Bir Karşılaştırma, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kırıkkale: Kırıkkale Üniversitesi, SBE.
- Aytar, Rıfat. (2006). “Sakal ve Bıyık Tıraşı”. http://www.dermaneturk.com, http://www.dermaneturk.com/okd/sayi512006/ sakalvebiyiktrasi.doc (Erişim Tarihi: 6 Kasım 2008).
- Baltaş, Zuhal, Baltaş, Acar. (1995). Bedenin Dili. İstanbul: Remzi Kitabevi.
- Baudrillard, Jean. (2004). Tüketim Toplumu. İkinci Basım, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
- Berger, John. (2006). Görme Biçimleri. On ikinci Basım, İstanbul: Metis Yayınları.
- Brewster, Arthur Judson. (2001). Introduction to Advertising. Hawaii: University Press of the Pasific Honolulu.
- Connell, R.W. (1998). Toplumsal Cinsiyet ve İktidar. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
- Denquin,Jean-Marie. (1992). Science Politique. Paris: Presses Universitaires de France.
- Ghelli, Francesco. (2005). Letteratura E Publicitá. Roma: Carocci Publicazione.
- Gillian, Dyer. (1982). Advertising as Communication. London: Routledge Publications.
- Işık Terapisi. www. http://www.isikte rapi.com (Erişim Tarihi: 6 Kasım 2008).
- Kaypakoğlu, Serdar. (2008). Kişilerarası İletişim: Cinsiyet Farklılıkları, Güç ve Çatı şma. İstanbul: Derin Yayınları.
- Koyuncu Güçbilmez, Büke. (2005). İktidar ve Kadın, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi SBE.
- Pease, Allan. (1997). Beden Dili. İkinci Basım, İstanbul: Rota Yayınları.
- Pitrelli, Nico, Manzoli, Federica, Montolli, Barbara. (2006). “Science in Advertising: Uses and Consumptions in the Italian Pres”, Public Understanding of Science. Sayı: 15.
- Poggi, Gianfranco. (2007). Devlet, Do- ğası, Gelişimi ve Geleceği. çev. Aysun Babacan, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
- Sennett, Richard. (1992). Otorite. Çev. Kamil Durand, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
- Şimşek, Sedat. (2006). Reklam ve Geleneksel İmgeler. İstanbul: Nüve Kültür Merkezi Yayınları.
- Topçuoğlu, Nur. (1996). Basında Reklam ve Tüketim Olgusu. Ankara: Vadi Yayı nları.
- Wilmshurst, John, Mackay, Adrian. (2004). The Fundamentals of Advertising. Burlington: Elsevier, Butterworth, Heinemann.
APA | MERAL SEDEN P (2008). Reklam, toplumsal cinsiyet kalıp yargıları ve iktidar. , 17 - 29. |
Chicago | MERAL SEDEN Pınar Reklam, toplumsal cinsiyet kalıp yargıları ve iktidar. (2008): 17 - 29. |
MLA | MERAL SEDEN Pınar Reklam, toplumsal cinsiyet kalıp yargıları ve iktidar. , 2008, ss.17 - 29. |
AMA | MERAL SEDEN P Reklam, toplumsal cinsiyet kalıp yargıları ve iktidar. . 2008; 17 - 29. |
Vancouver | MERAL SEDEN P Reklam, toplumsal cinsiyet kalıp yargıları ve iktidar. . 2008; 17 - 29. |
IEEE | MERAL SEDEN P "Reklam, toplumsal cinsiyet kalıp yargıları ve iktidar." , ss.17 - 29, 2008. |
ISNAD | MERAL SEDEN, Pınar. "Reklam, toplumsal cinsiyet kalıp yargıları ve iktidar". (2008), 17-29. |
APA | MERAL SEDEN P (2008). Reklam, toplumsal cinsiyet kalıp yargıları ve iktidar. Civilacademy Sosyal Bilimler Dergisi, 6(3), 17 - 29. |
Chicago | MERAL SEDEN Pınar Reklam, toplumsal cinsiyet kalıp yargıları ve iktidar. Civilacademy Sosyal Bilimler Dergisi 6, no.3 (2008): 17 - 29. |
MLA | MERAL SEDEN Pınar Reklam, toplumsal cinsiyet kalıp yargıları ve iktidar. Civilacademy Sosyal Bilimler Dergisi, vol.6, no.3, 2008, ss.17 - 29. |
AMA | MERAL SEDEN P Reklam, toplumsal cinsiyet kalıp yargıları ve iktidar. Civilacademy Sosyal Bilimler Dergisi. 2008; 6(3): 17 - 29. |
Vancouver | MERAL SEDEN P Reklam, toplumsal cinsiyet kalıp yargıları ve iktidar. Civilacademy Sosyal Bilimler Dergisi. 2008; 6(3): 17 - 29. |
IEEE | MERAL SEDEN P "Reklam, toplumsal cinsiyet kalıp yargıları ve iktidar." Civilacademy Sosyal Bilimler Dergisi, 6, ss.17 - 29, 2008. |
ISNAD | MERAL SEDEN, Pınar. "Reklam, toplumsal cinsiyet kalıp yargıları ve iktidar". Civilacademy Sosyal Bilimler Dergisi 6/3 (2008), 17-29. |