Evlilik öncesi ilişki geliştirme programının romantik ilişkiler yaşayan üniversite öğrencilerinin iletişim becerileri ve çatışma iletişim tarzları üzerine etkisinin incelenmesi

Yıl: 2010 Cilt: 6 Sayı: 23 Sayfa Aralığı: 87 - 99 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Evlilik öncesi ilişki geliştirme programının romantik ilişkiler yaşayan üniversite öğrencilerinin iletişim becerileri ve çatışma iletişim tarzları üzerine etkisinin incelenmesi

Öz:
Bu araştırmanın amacı, Evlilik Öncesi İlişki Geliştirme Programı'nın romantik ilişkiler yaşayan üniversite öğrencilerinin iletişim becerileri ve çatışma iletişim tarzları üzerine etkisini incelemektir. Araştırmanın katılımcıları az altı aydan beri birlikteliği olan ve evlenmeyi planlayan üniversite öğrencisi çiftlerden oluşmaktadır (n=16). Araştırmada iletişim becerisi "İletişim Becerileri Envanteri" (Ersanlı ve Balcı, 1998) çatışma durumundaki iletişim tarzları da "Çatışma İletişim Tarzları Ölçeği" (Uysal, 2002) ile ölçülmüştür. Deney grubunda yer alan deneklere dokuz oturumdan oluşan Evlilik Öncesi İlişki Geliştirme Programı uygulanmıştır. Araştırma sonucunda Evlilik Öncesi İlişki Geliştirme Programı'nın romantik ilişkiler yaşayan üniversite öğrencisi çiftlerin iletişim becerileri üzerinde etkili olduğu, fakat programın çatışmaya ilişkin olumlu iletişim tarzlarını geliştirmede etkili olmadığı bulunmuştur.
Anahtar Kelime: evlilik öncesi eğitim evlilik öncesi ilişki üniversite öğrencileri çatışma çözme becerisi evlilik öncesi ilişki geliştirme programı çatışma iletişim tarzları ölçeği kişilerarası iletişim iletişim becerileri romantik ilişki iletişim becerileri envanteri

Konular: İletişim Eğitim, Eğitim Araştırmaları Davranış Bilimleri

The investigation of effects of premarital relationships enhancement program on conflict communication style and communication skills of university students with romantic relationship

Öz:
The purpose of this research is to investigate the effects of Premarital Relationships Enhancement Program on the communication skills and conflict communication style of couples who are planning marry. The participants are university students (n=16) who have been together for at least six months. Communication skills were measured by "the Communication Skills Inventory" (Ersanlı ve Balcı, 1998), conflict communication style was measured by "the Conflict Communication Styles Questionnaire" (Uysal, 2002). The Premarital Relationships Enhancement Program was implemented to the participants of the experimental group at 9 sessions. The results demonstrated that Premarital Relationships Enhancement Program is an effective program to increase communication skills of university students. But Premarital Relationships Enhancement Program did not have positive effect on conflict communication style of university students.
Anahtar Kelime: conflict communication scale interpersonal communication communication skills romantic relationship communication skills inventory premarital education premarital relationship university students conflict resolution skill premarital relationship enhancement program

Konular: İletişim Eğitim, Eğitim Araştırmaları Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adler-Baeder, F., Kerpelman, J.L., Schramm, D.G., Hig-ginbotham, B., & Paulk. (2007). The Impact of Relationship Education on Adolescents of Diverse Backgrounds. Family Relations, 56(3):291-303
  • Bagrozzi, D. A., Bagrozzi, J. I., Anderson, S. A., & Pol-lane, L. (1984). Premarital Education Training Sequence (PETS): A 3-year Follow-up of Experimental Study. Journal of Counseling and Development, 63:91-100.
  • Butler, M. H., & Wampler, K. S. (1999). A Meta Analytic Update of Research on the Couple Communication Program. American Journal of Family Therapy, 27:223-237.
  • Büyüköztürk, Ş. (2006). Verilerin Analizi El Kitabı. Pe-gem A Yayıncılık, Ankara.
  • Çaplı, O. (1992). Evlenmeye Hazır mısınız? Bilgi Yayınevi, Ankara.
  • Chun, S. H. (2003). Assessing A Pre-Marital Education Program, School of Theology and Mission. Doctor of Dissertation, Oral Roberts University.
  • Davis, M. W. (1995). An Experimental Study of the 'Growing Together' Marriage Preparation Program. Doctor of Dissertation , Purdue University.
  • Devlet Bakanlığı Aile Araştırma Kurumu Başkanlığı. (1998). III. Aile Şurası.
  • Ersanlı, E. (2007). Evlilik İlişkilerinde Eşlerin Akılcı Olamayan İnançlarıyla Baş etmelerinde Bilişsel Davranışçı Yaklaşıma Dayalı Evlilik İlişkisini Geliştirme Programının Etkisi. Doktora Tezi, Ondokuzmayıs Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun.
  • Ersanlı, K., & Balcı, S. (1998). İletişim Becerileri Envanteri Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(10):7-12.
  • Ersanlı, K., & Kalkan, M., (2003). Evlilik İlişkisini Geliştirme Programının Evli Çiftlerin Evlilik İlişkilerini Değerlendirmelerine Etkisi, Psikiyatri Psikoloji Psikofarmakoloji Dergisi, 11(3): 219-226.
  • Halford, W. K„ Sanders, M.R.,& Behrens, B.C. (2001). Can Skills Training Prevent Relationship Problems in At-Risk Couples? Four-Year Effects of a Behavioral Relationship Education Program. Journal of Family Psychology, 15(4):750-768.
  • Hendrix, H., & Hunt, H. (1999). Imago Relationship Therapy: Creating a Conscious Marriage or Relationship. Preventive Approaches in Couples Therapy, Berger, R., and Hannah M. T. (Eds.). Brunner/Mazel, Inc, Philadelphia, pp.169-196.
  • Kalkan, M. (2002). Evlilik İlişkisini Geliştirme Programının, Evlilerin Evlilik Uyum Düzeyine Etkisi. Doktora Tezi, Ondokuzmayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun.
  • Kalkan, M., Ersanlı, E. (2008). Bilişsel-Davranışçı Yaklaşıma Dayalı Evlilik İlişkisini Geliştirme Programının Evli Bireylerin Evlilik Uyumuna Etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 8(3):963-986.
  • Kalkan, M., Ersanlı, E. (2009). The Effects of the Cognitive-Behavioral Marriage Enrichment Program on the Dysfunctional Attitudes of Couples. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,36
  • L'abaie, L. (1999). Structured Enrichment and Distance Writing for Couple. Preventive Approaches in Couples Therapy, Berger, R. and Hannah, M. T. (Eds.). Brunner/Mazel, Inc, Philadelphia, pp. 106-124.
  • Larsen, A.S., & Olson, D.H. (1989). Predicting Marital Satisfaction Using Prepare: A Replication Study. Journal of Marital and Family Therapy, 15(3):311-322.
  • Markman, H. J., Floyd, F. J., Stanley, S. M., & Storaas-li, R. D. (1988). Prevention of Marital Distress: A Longitudinal Investigation. Journal of Counseling and Clinical Psychology, 56(2): 210-217.
  • Markman, H. J., & Hahlweg, K. (1993). The Prediction and Prevention of Marital Distress: An International Perspective. Clinical Psychology Review,13: 29-43.
  • Markman, H.J., Stanley, S., & Blumberg, S.L. (1994). Fighting for Your Marriage: Positive Steps for Preventing Divorce and Preserving a Lasting Love. John Wiley & Sons by Jossey-Bass, San Francisco.
  • Ondaş, B. (2007). Üniversite Öğrencilerinin Evlilik ve Eş Seçimi ile İlgili Görüşlerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Öyekçin, D.G. (2008). Bir Devlet Hastanesi Psikiyatri Kliniğine Bir Yıl İçinde Başvuran Olguların Sos-yo-Demografik Özellikleri ve Psikiyatrik Tanı Dağılımı. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 9:39-43.
  • Özabacı, N. (2004). Evlilik Öncesi ilişkiler. Evlilik Okulu, Yavuzer H. (Ed.), Remzi Yayınevi, İstanbul, ss. 39-53.
  • Özgüven, H.D., & Sayıl, I. (1999). Ankara Üniversitesi Kriz Merkezine Bir Yıl Süresince Başvuran Yeni Vakaların Sorun Alanları ve Tanılarına Göre Değerlendirilmesi. Kriz Dergisi, 7: 7-13.
  • Ridely, C. A., & Sladeczek, I. E. (1992). Premarital Relationship Enhancement: Its Effects on Needs to Relate to Others. Family Relations, 41(2):148-153.
  • Shumate, S. G. (1997). The Effect of A Committed Relationship Training on Marital Expectation and Communication Styles of Young Adults. Doctor of Dissertation, The University of North Carolina, Greensboro.
  • Stanley, S. M., Blumberg, S. L. ve Markman, H. J. (1999). Helping Couples Fight for Their Marriages: The PREP Approach, Preventive Approaches in Couples Therapy. Preventive Approaches in Couples Therapy, Berger, R. and Hannah, M. T. (Eds.). Brunner/Mazel, Inc, Philadelphia, pp. 279-303.
  • Sevim-Aydemir, S. (1996). Transaksiyonel Analize Dayalı Bir Eğitim Programının Evli Çiftlerin Ego Durumları ve Evlilik Yaşamlarına İlişkin Bazı Değişkenlere Etkisi. Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (2009). Evlenme ve Boşanma İstatistikleri. Tüik Haber Bülteni, Sayı:108, http:// www.tüik.gov.tr (25.06.2009).
  • Uysal, D. (2002). Örgütlerde Kişilerarası Adil Davranış Algısı ile Çatışma İletişim Tarzları Arasındaki İlişki. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Psikoloji Ana Bilim Dalı, Ankara.
  • Tunç, İ.A.(2008). Van'da kadın sorunları ve eğitim.Yü-züncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, http//edergi.yyu.edu.tr adresinden 1.08.2008 tarihinde alınmıştır
  • Yılmaz, T. ve Kalkan,M. (2010) The Effects of the Premarital Relationship Enrichment Program on the Relationship Satisfaction of Couples", Educational Sciences: Theory & Practices, 10, 3, 1893-1920.
  • Zoost, B.V. (1973). Premarital Communication Skills Education with University Students. Family Coordinator, 22(2) :187-191.
APA DURAN Ş, HAMAMCI Z (2010). Evlilik öncesi ilişki geliştirme programının romantik ilişkiler yaşayan üniversite öğrencilerinin iletişim becerileri ve çatışma iletişim tarzları üzerine etkisinin incelenmesi. , 87 - 99.
Chicago DURAN Şenol,HAMAMCI Zeynep Evlilik öncesi ilişki geliştirme programının romantik ilişkiler yaşayan üniversite öğrencilerinin iletişim becerileri ve çatışma iletişim tarzları üzerine etkisinin incelenmesi. (2010): 87 - 99.
MLA DURAN Şenol,HAMAMCI Zeynep Evlilik öncesi ilişki geliştirme programının romantik ilişkiler yaşayan üniversite öğrencilerinin iletişim becerileri ve çatışma iletişim tarzları üzerine etkisinin incelenmesi. , 2010, ss.87 - 99.
AMA DURAN Ş,HAMAMCI Z Evlilik öncesi ilişki geliştirme programının romantik ilişkiler yaşayan üniversite öğrencilerinin iletişim becerileri ve çatışma iletişim tarzları üzerine etkisinin incelenmesi. . 2010; 87 - 99.
Vancouver DURAN Ş,HAMAMCI Z Evlilik öncesi ilişki geliştirme programının romantik ilişkiler yaşayan üniversite öğrencilerinin iletişim becerileri ve çatışma iletişim tarzları üzerine etkisinin incelenmesi. . 2010; 87 - 99.
IEEE DURAN Ş,HAMAMCI Z "Evlilik öncesi ilişki geliştirme programının romantik ilişkiler yaşayan üniversite öğrencilerinin iletişim becerileri ve çatışma iletişim tarzları üzerine etkisinin incelenmesi." , ss.87 - 99, 2010.
ISNAD DURAN, Şenol - HAMAMCI, Zeynep. "Evlilik öncesi ilişki geliştirme programının romantik ilişkiler yaşayan üniversite öğrencilerinin iletişim becerileri ve çatışma iletişim tarzları üzerine etkisinin incelenmesi". (2010), 87-99.
APA DURAN Ş, HAMAMCI Z (2010). Evlilik öncesi ilişki geliştirme programının romantik ilişkiler yaşayan üniversite öğrencilerinin iletişim becerileri ve çatışma iletişim tarzları üzerine etkisinin incelenmesi. Aile ve Toplum, 6(23), 87 - 99.
Chicago DURAN Şenol,HAMAMCI Zeynep Evlilik öncesi ilişki geliştirme programının romantik ilişkiler yaşayan üniversite öğrencilerinin iletişim becerileri ve çatışma iletişim tarzları üzerine etkisinin incelenmesi. Aile ve Toplum 6, no.23 (2010): 87 - 99.
MLA DURAN Şenol,HAMAMCI Zeynep Evlilik öncesi ilişki geliştirme programının romantik ilişkiler yaşayan üniversite öğrencilerinin iletişim becerileri ve çatışma iletişim tarzları üzerine etkisinin incelenmesi. Aile ve Toplum, vol.6, no.23, 2010, ss.87 - 99.
AMA DURAN Ş,HAMAMCI Z Evlilik öncesi ilişki geliştirme programının romantik ilişkiler yaşayan üniversite öğrencilerinin iletişim becerileri ve çatışma iletişim tarzları üzerine etkisinin incelenmesi. Aile ve Toplum. 2010; 6(23): 87 - 99.
Vancouver DURAN Ş,HAMAMCI Z Evlilik öncesi ilişki geliştirme programının romantik ilişkiler yaşayan üniversite öğrencilerinin iletişim becerileri ve çatışma iletişim tarzları üzerine etkisinin incelenmesi. Aile ve Toplum. 2010; 6(23): 87 - 99.
IEEE DURAN Ş,HAMAMCI Z "Evlilik öncesi ilişki geliştirme programının romantik ilişkiler yaşayan üniversite öğrencilerinin iletişim becerileri ve çatışma iletişim tarzları üzerine etkisinin incelenmesi." Aile ve Toplum, 6, ss.87 - 99, 2010.
ISNAD DURAN, Şenol - HAMAMCI, Zeynep. "Evlilik öncesi ilişki geliştirme programının romantik ilişkiler yaşayan üniversite öğrencilerinin iletişim becerileri ve çatışma iletişim tarzları üzerine etkisinin incelenmesi". Aile ve Toplum 6/23 (2010), 87-99.