Yıl: 2010 Cilt: 0 Sayı: 52 Sayfa Aralığı: 126 - 149 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Ortaçağ felsefesinde ahlaki bir problem olarak "dünya -algısı"

Öz:
Ortaçağ felsefesi modern dönemlerde hala tartışılmaya devam etmektedir. Rasyonalistler ortaçağları, bilim sanat ve felsefe bakımından karanlık çağlar olarak kabul etmekte ve insanın kendisi ve dünya hakkında tasarrufta bulunma hakkının olmadığını söylemektedirler. Buna karşılık , bazıları da aydınlanmanın getirmiş olduğu ve insanın, bilimsel ve düşünsel bakımdan ilerlemesini sağlayan değerlerin ilk kökenlerinin ortaçağlarda olduğunu savunmuşlardır. Bu çalışmada ortaçağ İslam ve Hıristiyanlık felsfesinde dünya algısı ve bu algının ahlaki boyutları ele alınacaktır. El-Kindi, Farabi, İbn-i Sina , Gazali ve İbn Miskeveyh gibi Müslüman filozoflarla, Aziz Augutine ve Thomas Aquinas gibi Hısritiyan felsefesinin temsilcileri ortaçağlardaki dünya algısının oluşmasında etkili olan filozofların görüşleri bu bağlamda tartışılacaktır.
Anahtar Kelime: ortaçağ felsefesi tasavvuf st. augustine felsefe tarihi ortaçağ islam felsefesi hristiyan felsefesi yaratılış etik dünya algısı

Konular: Ortaçağ ve Rönesans Çalışmaları Bilim Felsefesi ve Tarihi Felsefe

The world-apprehension as an ethical problem at the medieval philosophy

Öz:
Ethics and the religion are the two importent aspects of the philosophies that had emerged at the medieval ages. Natuarally, Philosophers have dealt with other problems, like , knowledge, language, being and time. But they have given them a religios flavor. İn this paper paper ı will demonstrate how mode of world-perception of the mediaval Muslim and Christian philsophers impact their thoughts on ethics. Muslim philosophers like El-Kindi, al-Farabi, Avicenna , al-Ghazzali and İbn Miskeveyh, Rumi as well as the Christian Philsophers like St. Augsutine and St. Thomas.
Anahtar Kelime: creation ethics world perception medieval philosophy sufism st. augustine history of philosophy middle ages islam philosophy christian philosophy

Konular: Ortaçağ ve Rönesans Çalışmaları Bilim Felsefesi ve Tarihi Felsefe
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adamson, Peter el-Kindi, (Oxford University Press 2007) 148.
  • Anderson ,Michael, Medieval Culture in Europe, M. et A. Livres Paris 1938.
  • Aristoteles, Basic Works of Arsitotle , I-I , ed. Richard Mc Keon , Random House New York 1941.
  • Aqunas , St. Thomas, Summa Theologiae , I ( Mc Graw Hill Book Company, New Yorkl976.
  • Aqunas , St. Thomas, Summa contra Gentiles, trans. English Dominican Fathers from Leonine Edition. New York: Benziger Brothers, 1924. (Past Masters [elektronik kaynak]; Charlottesville: InteLex Corp., 1996.)
  • Augustine, Saint The Enchiridion: On Faith, Hope, and Love, trans. J. F. Shaw and ed. Henry Paolucci Chicago: Regnery Gateway, 1961.
  • Augustine, SaintThe Nature of the Good against the Manichees (De natura boni), Augustine: Earlier Writings, içinde İng. Trerc. ve ed. . ed. J. H. S. Burleigh, Library of Christian Classics , Philadelphia, Westminster Press, 1953.
  • Augustine, Saint The City Of God, İng. tere. Gerald G. Walsh, s. J. At. al. (image Books , Double Day New York 1958) 332 : 15. 2.
  • Augustine, Saint, İtiraflar, çev. Dominik Pamir , Temuçin Yayınları , İstanbul 1997.
  • Blumenberg , Hans, The Legitimacy of fhe Modern Age, trans. Robert M. Wallace , (Cambridge , MA ,MIT Pres 1983).
  • Bolat, "Ali İbn Atâ'nın Tasavvufî Yaklaşımları" , Tasavvuf, İlmi ve Akademik Araştırma Dergisi, sayı XIII (Ankara 2004)
  • Caizzi,, Fernanada Declava "Minor Socratics" , Blackwell Companion to Ancient Philosophy, edt. Mary Louise
  • Canlis , Julie, " Being Made Human : The Significance of Creation for İreaneus' Doctrinine of Participation", Scottish Journal Of Theology 58, no. 4 (2005).
  • Cunningham , Connor , "Language : Wittgenstein After Theolog", Radical Orthodoxy : A New Theology , ed. John Milbank, Catherina Pickstock , Graham Ward, Routledge , London 1999.
  • Çağırıcı,Mustafa, İslam Düşüncesinde Ahlak, 3. baskı, (Dem Yayınlan, İstanbul 2006) s. 254.
  • Gill and Pierre Pellegrin, (Balackwall Publishing MA 2006) ss-119-136
  • Ege, Ufuk , "The Portrayals of the Universe in Medieval Literature", Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Cografya Fakültesi Dergisi, 40 3-4 (2000), 255-274.
  • Epikuros, Mektuplar ve Maksimler, çev. Hayrullah Örs, İstanbul 1962.
  • Farabi, İdeal Devlet ,Çev. Ahmet Arslan, Vadi Yayınları Ankara 1997.
  • Farabi, İdeal Devlet ,Çev. Ahmet Arslan,Mutluluğun Kazanılması, Çev. Ahmet Arslan, (Vadi Yayınları Ankara 1999,) 65-66.
  • Gazzâlî, el-Maksadu 'l-esnâ fi şerh-i esmâillahi 'l-husnâ, Beyrut, trsz,
  • Gazzâlî, İhyâ-u Ulûmiddîn, Kahire 1334.
  • Gazzâlî, Yalan Dünya, Bedir Yayınları, İstanbul 2007.
  • Gilson , Etienne, Ortaçağ Felsefesinin Ruhu, çev. Şamil ÖÇ AL, 2. baskı Açılımkitap İstanbul 2005.
  • Gökberk ,Macit , Felsefe Tarihi , ,Remzi Kitabevi ,9. Baskı, İstanbul 1998.
  • Gündüz, Şinasi, Sâbiîler, (Son Gnostikler), 2. Baskı ,Vadi Yayınları, Ankara 1999.
  • Henry, P., and H. R. Schwyzer.. Plotini Opera , Volume VI. (Oxford Clarendon Press, 1964, 1976, 1982), s. İ8 vd.
  • İbn Miskeveyh, Tehzîbu 'l-ahlak, ve tathîru 'l-a 'râk (Beyrut 1398)
  • İbn Sina, el-İşârât ve 't-tenbîhât, (Farsçaya ) tere. Dr. Hasan Melikşâhî, ( Tahran 1363.)
  • İbn Sina,en-Necât, neşr. M. Tâki Daniş, Tahran 1364 .
  • İbn Sina,er-Risâletü 'l-arşiyye, Kahire 1980.
  • İbn Sina, Kitâbu 'ş-şifâ, Metafizik II, çev. Ekrem Demirli Ömer Türker, Litera Yayıncılık, İstanbul 2005.
  • Jonas , Hans, Gnostic Religion, Boston, Beacon 1991.
  • Kaçuradi, İonna i, Etik, Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları, Ankara 1999
  • Kenny Anthony, Ancient Philosophy, Clarendon Press, Oxford 2006.
  • Kerferd , G. B., "The Sophist" , Routledge History of Philosophy, Vol 1 From Begining to Plato ,ed. C.C. W. Taylor, (New York 1997) ss-225-249.
  • Kindi, Üzüntüden Kurtulmanın Yolları, tahk. Ve Çev. Mustafa Çağırıcı, İFAV yayınları, İstanbul 1998.
  • Kindi,Risâleler, çev. Mahmut KAYA, İstanbul 1994.
  • King, Karen L. What is Gnosticism ? (Harvard University Press , 2003)
  • Knowless , David , The Evolution of Medieval Thought, 2nd Edition , London: Longman, 1988.
  • Kutluer, İlhan, Akıl ve İtikad, Kelam ve Felsefe İlişkileri Üzerine Araştırmalar, İz Yayıncılık, İstanbul 196.
  • Leff , Gordon, "The Fourteenth Century and The Decline of Scholasticism" Past and Present 9, no. 1. (1956).
  • Lewis , C. S., The Discarded images, (Cambridge University Press Cambridge 1979)
  • Maclnyrre , Alasdair, Ethik'in Kısa Tarihi , çev. Hakkı Hünler, Solmaz Zelyut Hünler, Paradigma Yayınları İstanbul 2001.
  • Murata, Sachiko The Tao of İslam: A Sourcebook on Gender Relationship in islamic Thought, State University of New York Press , Albany 1992.
  • Mevlana, Konularına Göre Açıklamalı Mesnevi Tercümesi, tere. Şefik Can, 5. baskı İstanbul-2003, c. I-II s. 307-308, bey. 686-690.
  • Nasr, Seyyid Hüseyin "Existence fwujud) and Quiddity (mahiyyah) in islamic Philosophy",_international Philosophical Quarterly_, (Fordham University Press, December, (New York 1989) Vol. XXIX, No. 4, issue no. 116, s. 414.
  • Platon, Phaidon, Türkçesi Hamdi Ragıp Atademir Kemal Yetkin , Sosyal Yayınlar, İstanbul 2001.
  • Schneevind , J. B., "Voluntarism and the Foundation of Ethics" , Proceedings and Adresses of the American Philosophical Association 70, no. 2 (1996).
  • Türker, Mübahat Üç Tehâfüt Bakımından Felsefe ve Din Münâsebeti , Türk Tarih Kurumu Basımevi, Ankara 1956.
  • Weber , Max, Sosyoloji Yazıları, Çeviren, Taha Parla 3. Baskı, İstanbul 1993.
  • Weber , Max Protestan Ahlakı ve Kapitalizmin Ruhu , Çev. Zeynep Aruoba, Hil Yayınları İstanbul 1985.
APA ÖÇAL Ş (2010). Ortaçağ felsefesinde ahlaki bir problem olarak "dünya -algısı". , 126 - 149.
Chicago ÖÇAL Şamil Ortaçağ felsefesinde ahlaki bir problem olarak "dünya -algısı". (2010): 126 - 149.
MLA ÖÇAL Şamil Ortaçağ felsefesinde ahlaki bir problem olarak "dünya -algısı". , 2010, ss.126 - 149.
AMA ÖÇAL Ş Ortaçağ felsefesinde ahlaki bir problem olarak "dünya -algısı". . 2010; 126 - 149.
Vancouver ÖÇAL Ş Ortaçağ felsefesinde ahlaki bir problem olarak "dünya -algısı". . 2010; 126 - 149.
IEEE ÖÇAL Ş "Ortaçağ felsefesinde ahlaki bir problem olarak "dünya -algısı"." , ss.126 - 149, 2010.
ISNAD ÖÇAL, Şamil. "Ortaçağ felsefesinde ahlaki bir problem olarak "dünya -algısı"". (2010), 126-149.
APA ÖÇAL Ş (2010). Ortaçağ felsefesinde ahlaki bir problem olarak "dünya -algısı". Felsefe Dünyası, 0(52), 126 - 149.
Chicago ÖÇAL Şamil Ortaçağ felsefesinde ahlaki bir problem olarak "dünya -algısı". Felsefe Dünyası 0, no.52 (2010): 126 - 149.
MLA ÖÇAL Şamil Ortaçağ felsefesinde ahlaki bir problem olarak "dünya -algısı". Felsefe Dünyası, vol.0, no.52, 2010, ss.126 - 149.
AMA ÖÇAL Ş Ortaçağ felsefesinde ahlaki bir problem olarak "dünya -algısı". Felsefe Dünyası. 2010; 0(52): 126 - 149.
Vancouver ÖÇAL Ş Ortaçağ felsefesinde ahlaki bir problem olarak "dünya -algısı". Felsefe Dünyası. 2010; 0(52): 126 - 149.
IEEE ÖÇAL Ş "Ortaçağ felsefesinde ahlaki bir problem olarak "dünya -algısı"." Felsefe Dünyası, 0, ss.126 - 149, 2010.
ISNAD ÖÇAL, Şamil. "Ortaçağ felsefesinde ahlaki bir problem olarak "dünya -algısı"". Felsefe Dünyası 52 (2010), 126-149.