Türkiye'deki reklâmlarda toplumsal cinsiyet ve sunumu
Yıl: 2010 Cilt: 11 Sayı: 88 Sayfa Aralığı: 101 - 111 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
Türkiye'deki reklâmlarda toplumsal cinsiyet ve sunumu
Öz: Bu makalede, Türkiye’deki reklâmlarda toplumsal cinsiyet ve sunumu incelenmektedir. Bu amaca yönelik toplumsal cinsiyetin tanımı, toplumsal cinsiyet ve medya ilişkisi göz önünde bulundurularak toplumsal cinsiyetin Türkiye’de, 2005–2009 yılları arasında yayınlanan seçilmiş reklâm örneklerinden hareketle reklâmlarda işlenişi değerlendirilmiştir. Reklâm ve tanıtım ikisi ayrılmaz bir bütündür. Reklâm tanıtım faaliyetini gerçekleştirmek için birçok unsurdan faydalanır. Faydalanılan unsurlardan bir tanesi de toplumsal cinsiyet, diğer bir ifadeyle toplum tarafından belirlenen cinsiyet rolleridir. Kadın ve erkek cinselliğinin reklâmlarda kullanımı ve müesseseye sağladığı yarar sonucunda; kadın, erkek ve reklâm ayrılmaz bir bütün olmuştur. Böylece onlar her yönüyle medya sektöründe kullanılmaya başlanmıştır. Sonuç olarak reklâm ve cinsiyet bir arada düşünülmeli, toplumsal cinsiyet rollerinin reklâmlarda fazlaca işlendiği göz önünde bulundurulmalıdır.
Anahtar Kelime: Konular:
Gender and presentation in advertisement in Turkey
Öz: In this article, gender and presentations in advertisement in Turkey is examined. To achieve this goal, gender’s definition consider and gender and media relations, the gender’s dealing in advertisement were evaluated with the motion from advertisement in Turkey which is published in selected advertising samples between the years 2005-2009. Advertising and promotion are both an integral whole. Advertisement benefits from many factors to perform promotional activities. One of the elements in beneficiary is gender, in other words, it is gender roles which are determined by society. Women, men and advertisement become an whole as a result of the benefits to institution of advertisement and presentation of women and men’s sexuality on advertisement. Therefore, they have been used in the media sector in every way. As a result, advertisement and gender should be consider together, gender roles should be taken into consideration advertisement overly processed.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Ergin, Muharrem, 2008, Dede Korkut Kitabı, İstanbul: Boğaziçi Yayınları.
- Ökten, Şevket, 2009, “Toplumsal Cinsiyet ve İktidar: Güneydoğu Anadolu Bölgesinin Toplumsal Cinsiyet Düzeni”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2/8 Yaz 2009, S. 303-312.
- Özgür, A. Ziya, 1996, “Reklâm Filmlerinde Görülen Kadınların İşlevsel Rolleri”, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fak. Dergisi Sayı:14 Nisan, S. 233-240.
- Tekin, İklim, 2006, Kadın Sorunlarına Yönelik Sosyal Sorumluluk Kampanyaları ve Reklâmlarda Kadın Cinsiyetinin Sunumu, İstanbul: M.Ü. S.B.E. İletişim Bilimleri Anabilim Dalı, Reklâmcılık ve Tanıtım Bilim Dalı, (Yayınlanmamış YLT.)
- Yılmaz, R. Ayhan ve Canan Uluyağcı, (2007), “Televizyon Reklâmlarında Çocuğa İlişkin Toplumsal Cinsiyet Rollerinin Sunumu”, İst. G.Ü. İletişim Fak. Yayını, Sayı:6, S.141-157
- Yüksel, N. Aysun, 2006, “Otomobil Reklâmlarında Yerleşik Toplumsal Cinsiyet Kalıpları: Türkiye de Yayınlanan Televizyon Reklâmları Üzerine Bir Çalışma”, Konya: S.Ü. İletişim Fak. Yayınları, Ocak, C.4, Sayı.2, S. 115-124.
- Sanal Kaynaklar
- http://tdkterim.gov.tr/bts/ TDK Sözlüğü ve TBKK Sözlüğü 05/12/2010
- http://www.dailymotion.com/video/x7sykn_experbilgisayar- reklam-filmi_tech 07/12/2010
- http://www.reklamarşivi.com “Reklâm Video ve Resimleri” 01/12/2009
- http://www.vidivodo.com/340408/ulker-metroreklam, 17/03/2010
- http://www.vidivodo.com/361715/metro-reklamvideo 17/03/2010
APA | OZDEMIR M (2010). Türkiye'deki reklâmlarda toplumsal cinsiyet ve sunumu. , 101 - 111. |
Chicago | OZDEMIR MEHMET Türkiye'deki reklâmlarda toplumsal cinsiyet ve sunumu. (2010): 101 - 111. |
MLA | OZDEMIR MEHMET Türkiye'deki reklâmlarda toplumsal cinsiyet ve sunumu. , 2010, ss.101 - 111. |
AMA | OZDEMIR M Türkiye'deki reklâmlarda toplumsal cinsiyet ve sunumu. . 2010; 101 - 111. |
Vancouver | OZDEMIR M Türkiye'deki reklâmlarda toplumsal cinsiyet ve sunumu. . 2010; 101 - 111. |
IEEE | OZDEMIR M "Türkiye'deki reklâmlarda toplumsal cinsiyet ve sunumu." , ss.101 - 111, 2010. |
ISNAD | OZDEMIR, MEHMET. "Türkiye'deki reklâmlarda toplumsal cinsiyet ve sunumu". (2010), 101-111. |
APA | OZDEMIR M (2010). Türkiye'deki reklâmlarda toplumsal cinsiyet ve sunumu. Milli Folklor Dergisi, 11(88), 101 - 111. |
Chicago | OZDEMIR MEHMET Türkiye'deki reklâmlarda toplumsal cinsiyet ve sunumu. Milli Folklor Dergisi 11, no.88 (2010): 101 - 111. |
MLA | OZDEMIR MEHMET Türkiye'deki reklâmlarda toplumsal cinsiyet ve sunumu. Milli Folklor Dergisi, vol.11, no.88, 2010, ss.101 - 111. |
AMA | OZDEMIR M Türkiye'deki reklâmlarda toplumsal cinsiyet ve sunumu. Milli Folklor Dergisi. 2010; 11(88): 101 - 111. |
Vancouver | OZDEMIR M Türkiye'deki reklâmlarda toplumsal cinsiyet ve sunumu. Milli Folklor Dergisi. 2010; 11(88): 101 - 111. |
IEEE | OZDEMIR M "Türkiye'deki reklâmlarda toplumsal cinsiyet ve sunumu." Milli Folklor Dergisi, 11, ss.101 - 111, 2010. |
ISNAD | OZDEMIR, MEHMET. "Türkiye'deki reklâmlarda toplumsal cinsiyet ve sunumu". Milli Folklor Dergisi 11/88 (2010), 101-111. |