"Star-marka" stratejisiyle yapılan televizyon reklamlarının marka farkındalığı ve marka sadakati oluşturma sürecindeki rolü ve etkisi

Yıl: 2010 Cilt: 0 Sayı: 13 Sayfa Aralığı: 107 - 144 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

"Star-marka" stratejisiyle yapılan televizyon reklamlarının marka farkındalığı ve marka sadakati oluşturma sürecindeki rolü ve etkisi

Öz:
Günümüzde markaların istilasına uğramış bir çağda yaşamaktayız. Aynı ürün veya hizmetle ilgili hemen her gün ortaya çıkan rakipler, yeni ve daha yaratıcı pazarlama taktikleriyle tüketici tercihlerini etkilemeye çalışmaktadırlar. Hiç şüphesiz, bu süreçte işletmeler açısından nihai amaç marka olmaktır. Marka eskiden bir logo ve/veya bir ürünün adıyken bugün ürünün adından daha öte, benzersiz kimlikleri ve kaliteleri kapsayan, neredeyse mistik bir kreasyondur. Başka bir deyişle marka, tüketicinin satın aldığı ve doyum sağladığı bir dizi nitelik vaadidir. Nitelikler somut veya görünmez, akılcı ya da duygusal olabilir. Sonuçta marka, işletmeyle müşteri arasında karşılıklı ilişkiye dair bir söz veya kalite güvencesidir. Bugün markalaşma sürecinde en yaygın kullanılan uygulamalardan biri ürün-star eşlemesine dayanan reklam stratejisidir. Bu çalışmamızla, bu stratejinin marka farkındalığı (tanınırlığı-hatırlanırlığı) ve marka bağlılığına etkisi araştırılmıştır. Bu kapsamda marka-ünlü eşleşmesiyle yapılmış on farklı televizyon reklamı örneklem olarak seçilmiş, Elazığ ilinde 500 deneğe anket tekniği uygulanmış ve sonuçlar SPSS paket programıyla değerlendirilmiştir.
Anahtar Kelime: reklam pazarlama stratejileri TV reklamcılığı yıldız marka anket pazarlama iletişimi marka sadakati ünlü kişiler marka bilinirliği

Konular: İletişim Halkla İlişkiler

The Role and the effect of “Star-brand” strategy in television advertisements in creating brand awareness and brand loyalty

Öz:
Today we live in an era of brands invasion. Competitors that emerge almost every day about the same product or service, with new and more creative marketing tactics, try to influence consumers’ preferences. Without doubt, in this process the ultimate goal for enterprises is to become a brand. Brand that used to be a logo and/or name of a product, symbolize today almost a mystical creation including unique identity and quality of a product. In other words, brand is a series of promises that consumers purchase and by which satisfaction is provided. Qualities can be concretes or invisible; rational or emotional. Eventually brand is a promise or guarantee of quality in the mutual relationship between the entreprises and the customers. Today in the branding process, one of the most commonly used strategies is the “product-star” match. In this study, the role and the effect of “star-brand” strategy in television advertisements in creating brand awareness and brand loyalty is investigated. In this context on a sample of ten different televison advertisements using celebrities, 500 subjects have been questionned in Elazığ and the results have been evaluated with the SPSS program.
Anahtar Kelime: marketing communication brand loyalty celebrities brand awareness advertisement marketing strategies TV advertising star brand name questionnaire

Konular: İletişim Halkla İlişkiler
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • AK, Mehmet (1998) Firma ve Markalarda Kurumsal Kimlik ve İmaj, Işıl Ofset Yayınları, İstanbul.
  • BARTLE, John (2001), "Reklamın Katkısı", Leslie Butterfiled (ed.), Reklamda Mükemmele Ulaşmak, Çev. İpek Van Den Born, Reklamcılık Vakfı Yayınları, İstanbul.
  • BOZKURT, İzzet (2006), İletişim Odaklı Pazarlama, Tüketiciden Müşteri Yaratmak, Media Cat Yayınları, İstanbul.
  • BROADBENT, Simon (2003), Hesap Verebilen Reklam, Çev. Haluk Mesci, Reklamcılık Vakfı Yayınları, İstanbul.
  • ÇAVAŞ, Sevda (1996), "Young&Rubicam Reklamevi Markanızın Değerini Ölçüyor", Marketing Türkiye Dergisi, Yıl: 6, Sayı: 123, İstanbul.
  • ÇİFTYILDIZ Saim Saner, SÜTÜTEMİZ Nihal (2007), "Tüketici İlgisinin Marka Bağlılığına Etkisi", Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (13) 2007/1 : 37-55.
  • ERDOĞAN, Zafer B. (1999), “Celebrity Endorsement: A Literature Review”, Journal of Marketing Management, Cilt: 15, Sayı: 4, ss: 29-314. http://dx.doi. org/10.1362/026725799784870379. 05.03.2010.
  • ERSOY Seher, "Ergenlik Dönemindeki Tüketicinin Sosyalleşme Sürecine Bireysel Faktörlerin Etkisi", http://www.koopkur.org.tr/pdf/karinca/823.pdf, (21.12.2008).
  • FİDAN Bülent, "Markalar Ünlülerle Nasıl Eşleşiyor?", Marketing Türkiye Dergisi, Yıl: 2, Sayı: 38, İstanbul.
  • KAPTAN, Saim (1993), Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yayınları, Ankara.
  • KOCABAŞ Füsun, ELDEN Müge, SERRA İnci Çelebi (1999), Marketing P.R., Media Cat Yayınları, Ankara.
  • KURTBAŞ, İhsan (2007), Kurumsal Marka Çerçevesinde Başarılı Markanın Yarar ve Etkileri Örnek Firma: “Vestel”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Elazığ.
  • MARANGOZ, Mehmet (2008), "Marka Değeri Algılamalarının Marka Yayılmaya Etkileri", http://eab.ege.edu.tr/pdf/7_2/C7-S2-M5.pdf, (24.12.2008).
  • ORTANCİL Gözde, "Reklamlarda Star Stratejisi", http://ilef.ankara.edu.tr/reklam/ yazi.php?yad=8657, (14.08.2007).
  • ÖZGEN Erol, Ebru (2002), "Marka Sadakati Yaratmak", İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 12, İstanbul.
  • PERRY Wısnom (2003), Markanın DNA’sı Eşsiz ve Dayanaklı Markalar Yaratmanın Kuralları, Çev. Zeynep Yılmaz, İstanbul.
  • RIES Al, RIES Laura (2005), Marka Yaratmanın 22 Kuralı, Çev. Atakan Özdemir, Madia Cat Yayınları, İstanbul.
  • RIES Al ve RIES Laura (2005), Markaların Evrimi, Çev. Neşe Kars Tayanç ve Dinç Tayanç, Media Cat yayınları, İstanbul.
  • RONALD E. Goldsmith, LAFFERTY Barbara A. and NEWELL Stephen J. "The Impact of Corporate Credibility and Celebrity Credibility on Consumer Reaction to Advertisements and Brands". Journal of Advertising, Vol. 29, No. 3 (Autumn, 2000), pp. 43-54. http://www.jstor.org/action/showPublisher?publisherCode=m es
  • SEQUELA Jacques (1990), Yarın Çok Star Olacak, Çev. Mine Haksal, Afa Yayınları, İstanbul.
  • ŞİMŞEK Sedat, UĞUR İmran (2003), "Star Stratejisi ve Uygulamaları", Selcuk Universitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 10.
  • YILMAZ Veysel, "Tüketici Memnuniyeti ve İhtiyaçlarının Marka Sadakatine Etkisi: Sigara Markasına Uygulanması", http://www.anadolu.edu.tr/arastirma/hakemli_ dergiler/sosyal_bilimler/pdf/2005-1/sos_bil.15.pdf, 23.11.2009.
  • YURDAKUL Müberra, "İlişkisel Pazarlama Anlayışında Müşteri Sadakati Olgusunun Ayrıntılı Bir Şekilde Analizi", http://sbe.dpu.edu.tr/17/268-287.pdf
  • "Dizi Kahramanları Markalara Ne Katıyor?", Media Cat, Yıl: 6, Sayı: 46, ss: 13.
  • "Galaksinin Yeni Yıldızı", Media Cat, sportsB12, Temmuz/Ağustos, 2003, 12.
  • "Markalar Yıldızlarını Nasıl Seçiyor?", Media Cat, sportsB12, Ocak/Şubat, 2003, 22.
  • http://reader.feedshow.com, (18.07.2008).
  • http://www.businessweek.com.tr/general/sonsayi.asp?cN=128&contID=2705. (09/01/2009).
  • http://www.docstoc.com/docs/12162917/CELEBRITY-ENDORSEMENT/ (05.03.2010).
APA KURTBAŞ İ, BARUT B (2010). "Star-marka" stratejisiyle yapılan televizyon reklamlarının marka farkındalığı ve marka sadakati oluşturma sürecindeki rolü ve etkisi. , 107 - 144.
Chicago KURTBAŞ İHSAN,BARUT Basri "Star-marka" stratejisiyle yapılan televizyon reklamlarının marka farkındalığı ve marka sadakati oluşturma sürecindeki rolü ve etkisi. (2010): 107 - 144.
MLA KURTBAŞ İHSAN,BARUT Basri "Star-marka" stratejisiyle yapılan televizyon reklamlarının marka farkındalığı ve marka sadakati oluşturma sürecindeki rolü ve etkisi. , 2010, ss.107 - 144.
AMA KURTBAŞ İ,BARUT B "Star-marka" stratejisiyle yapılan televizyon reklamlarının marka farkındalığı ve marka sadakati oluşturma sürecindeki rolü ve etkisi. . 2010; 107 - 144.
Vancouver KURTBAŞ İ,BARUT B "Star-marka" stratejisiyle yapılan televizyon reklamlarının marka farkındalığı ve marka sadakati oluşturma sürecindeki rolü ve etkisi. . 2010; 107 - 144.
IEEE KURTBAŞ İ,BARUT B ""Star-marka" stratejisiyle yapılan televizyon reklamlarının marka farkındalığı ve marka sadakati oluşturma sürecindeki rolü ve etkisi." , ss.107 - 144, 2010.
ISNAD KURTBAŞ, İHSAN - BARUT, Basri. ""Star-marka" stratejisiyle yapılan televizyon reklamlarının marka farkındalığı ve marka sadakati oluşturma sürecindeki rolü ve etkisi". (2010), 107-144.
APA KURTBAŞ İ, BARUT B (2010). "Star-marka" stratejisiyle yapılan televizyon reklamlarının marka farkındalığı ve marka sadakati oluşturma sürecindeki rolü ve etkisi. İleti-ş-im, 0(13), 107 - 144.
Chicago KURTBAŞ İHSAN,BARUT Basri "Star-marka" stratejisiyle yapılan televizyon reklamlarının marka farkındalığı ve marka sadakati oluşturma sürecindeki rolü ve etkisi. İleti-ş-im 0, no.13 (2010): 107 - 144.
MLA KURTBAŞ İHSAN,BARUT Basri "Star-marka" stratejisiyle yapılan televizyon reklamlarının marka farkındalığı ve marka sadakati oluşturma sürecindeki rolü ve etkisi. İleti-ş-im, vol.0, no.13, 2010, ss.107 - 144.
AMA KURTBAŞ İ,BARUT B "Star-marka" stratejisiyle yapılan televizyon reklamlarının marka farkındalığı ve marka sadakati oluşturma sürecindeki rolü ve etkisi. İleti-ş-im. 2010; 0(13): 107 - 144.
Vancouver KURTBAŞ İ,BARUT B "Star-marka" stratejisiyle yapılan televizyon reklamlarının marka farkındalığı ve marka sadakati oluşturma sürecindeki rolü ve etkisi. İleti-ş-im. 2010; 0(13): 107 - 144.
IEEE KURTBAŞ İ,BARUT B ""Star-marka" stratejisiyle yapılan televizyon reklamlarının marka farkındalığı ve marka sadakati oluşturma sürecindeki rolü ve etkisi." İleti-ş-im, 0, ss.107 - 144, 2010.
ISNAD KURTBAŞ, İHSAN - BARUT, Basri. ""Star-marka" stratejisiyle yapılan televizyon reklamlarının marka farkındalığı ve marka sadakati oluşturma sürecindeki rolü ve etkisi". İleti-ş-im 13 (2010), 107-144.