Yıl: 2011 Cilt: 0 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 229 - 247 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Turizmde destinasyon seçimini etkileyen temel unsurlar ve pazarlama stratejileri

Öz:
Dünya turizmindeki gelişmeler ve eğilimler, turizm pazarlamasını ülke boyutundan destinasyon boyutuna taşımış ve yeni destinasyonların ve yeni turistik ürünlerin ortaya çıkmasına yol açmıştır. Türkiye gibi çok geniş bir coğrafi alanı kapsayan bir ülkede, bütün ülkeyi tek bir turistik çekim alanı olarak görmek ve pazarlamak doğru değildir. Bu nedenle, turizmin bölgesel gelişmede öncü rolü oynayabilmesi için destinasyon düzeyindeki pazarlama faaliyetlerine önem ve ağırlık verilmesi gerekmektedir. Bu çalışmada, turizm destinasyonlarının pazarlanmasında bölgenin bir turistik ürün haline getirilebilmesi ve bu ürünün pazarlanabilmesi ile ilgili pazarlama stratejileri belirlenmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm Coğrafya

The essential elements that affect the choice of destinatin tourism and marketing strategie

Öz:
Developments and trends in the world tourism has shifted the interest of tourism marketing from the country to regional perspective, leading the way to new destinations and products.In a country like Turkey with a vast geographical area, it is not a right policy to consider and market the whole country as a single attraction center. Besides, tourism centers in Turkey present crucial differences both in factors of supply and in socio-economic characteristics. For this reason to assume a leading role of the economy in the regional development it is necessary to consider tourism marketing activities on a regional basis. In this study, strategies have been designed and proposed for the development and marketing of particular regions as a tourism product.
Anahtar Kelime:

Konular: Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm Coğrafya
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • ARSLAN, Kahraman. Türkiye’de Kongre Turizmini Geliştirme İmkanları, İTO Yayınları, No:2008-34, İstanbul, 2008.
  • ATAY, Lütfi ve AKYURT, Hasan. “Turizm Endüstrisinde Destinasyon Yönetimi”, Sürdürülebilir Rekabet Avantajı Elde Etmede Turizm Sektörü Sektörel Stratejiler ve Uygulamalar, URAK Uluslararası Rekabet Araştırmaları Kurumu Derneği, İstanbul, 2007.
  • AVCIKURT, Cevdet. Turizmde Tanıtma ve Satış Geliştirme, Değişim Yayınları, İkinci Baskı, İstanbul, 2005.
  • BAHAR, Ozan ve KOZAK, Metin. Küreselleşme Sürecinde Uluslararası Turizm ve Rekabet Edebilirlik, Detay Yayıncılık, Ankara, 2005.
  • BAHAR, Ozan ve KOZAK, Metin. Turizm Ekonomisi, Detay Yayıncılık, Ankara, 2006.
  • BALOĞLU, Şehmus & MCCLEARY, Ken W. “A Model of Destination Image Formation”, Annals of Tourism Research, 1999, (35):11-15.
  • BALOĞLU, Şehmus & MANGALOĞLU, Mehmet “Turist Destination Images of Turkey, Egypt, Greece and Italy as Perceived by Based Four Operator and Travel Agents”, Tourism Management, 2001, (22):1-9
  • CALDWELL, N. & FREİRE, J.R. “The Differences Between Branding a Country, a Region and a City: Applying the Brand Box Model”, Journal of Brand Management, 2004, 12(1):50-61.
  • FYALL, Alan CALLAD, Christine & EDWARDS , Brenda. “Relationship Marketing: The Challenge for Destinations”, Annals of Tourism Research, 2003, Vol:30, (3):644-659
  • GOETSCH, L.David &STANLEY, Davis B. Introduction to Total Quality, New Jersey, Pentice-Hall, Inc. 1997.
  • GOULDING, Catherina. “Grounded Theory, Ethnograpy and Phenomenology: A Comperative Analysis of Three Qualitative Strategies for Marketing Research”, European Journal of Marketing, 2005, 39 (3/4):294-308.
  • GUMMESSON, Evert. “Qualitative Research in Marketing: Road-map for a wilderness of Complexity and Unpredictability”, European Journal of Marketing, 2005, 39 (3/4):309-327.
  • HANKINSON, Graham. “The Brand Images of Tourism Destinations: A Study of the Saliency of Organic Images”, Journal of Product and Brand Management, 2004, 13(1):145-153.
  • HOSANY, Sameer, EKİNCİ, Yüksel ve UYSAL, Mahmut. “Destination Image and Destination Personality: An Application of Branding Theories to Tourism Places”, Journal of Business Research, 2006, (59):638-642.
  • İÇÖZ, Orhan. Turizm İşletmelerinde Pazarlama, Turhan Kitabevi, Ankara, 2001
  • İSLAMOĞLU, Ahmet Hamdi. “Turizm Pazarlama Araştırmaları için Bir Model Önerisi”, Pazarlama Dünyası, 1989, Yıl:3, Sayı(16):38-40.
  • KAVARATZIS, Mihail. “Place Branding: A Review of Trends and Conceptual Models”, The Marketing Review, 2005, (5):329-342.
  • LEIESEN, Birgit. “Image Segmentation: The Case of a Tourism Destination”, Journal of Services Marketing, 2000, Vol:15, (9).
  • MCINTOSCH, R. & GOELDNER, C.R. Turizm, İlkeler, Uygulamalar, Felsefeler, (Çev.Aylin Mutlu), Tugev Yayını, İstanbul, 1987.
  • MIDDLETON, Victor.T.C. & JACKİE Clarke. Marketing in Travel and Tourism, 3rd Edition, Butterworth-Heinemann, Oxford, 2001.
  • MYERS, J.A. “Interests, Institutions, and Organizations: The Case of Tourism Promotion Financing and Destination Marketing Organizations in Michigan, 1986-1996”, A Dissertation of Doctor of Philosophy, Michigan State University, 1998.
  • OKTAYER, Nagihan, SUSAM, Nazan ve ÇAK, Murat. Türkiye’de Turizm Ekonomisi, İTO Yayın No:2007-69, İstanbul, 2007.
  • OLALI , Hasan Ve ALP, Timur. Turizm Ekonomisi, Ofis Matbaacılık, İzmir, 1988.
  • OPPERMAN, Martin. “Convention destination images: analysis of association meeting planner’s perceptions”, Tourism Management, 1996, Vol.17, (3):175-182.
  • ÖZDEMİR, Gökçe. “Destinasyon Yönetimi ve Pazarlama Temelleri: İzmir için Bir Destinasyon Modeli Önerisi”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir, 2007.
  • POLLOCK, Ann. “The Role of Electronic Brochures in Selling Travel: Implications for Businesses and Destinations”, Australian Journal of Hospitality Management, 1996, 3(1):25-30.
  • RANDALL, J.L. & GUSTKE, L.D. “Top Ten Travel and Tourism Trends”, Randall Travel Marketing, Inc. 18p. http://visitfingerlakes.com/partners/images/research/2005_Top_Ten_Travel _and_Tourism_Trends.pdf Erişim Tarihi (11.02.2011).
  • SARI, Yyaşar Ve KOZAK, Metin. “Turizm Pazarlamasına İnternetin Etkisi: Destinasyon Web Siteleri İçin Bir Model Önerisi”, Akdeniz Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 2005, (9):248-271.
  • SENGE, Peter. Beşinci Disiplin, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2000.
  • SINCLAIR, M, Thea. Economics of Tourism, 1997, London, UK, Routledge.
  • ŞAHİN, A. “Turizm Sektöründe Bölgesel Markalaşma Stratejileri”, Sürdürülebilir Rekabet Avantajı Elde Etmede Turizm Sektörü Sektörel Stratejiler ve Uygulamalar, URAK Uluslararası Rekabet Araştırmaları Kurumu Derneği, İstanbul, 2007.
  • TEK, Ömer Baybars. “İzmir Kentinin Pazarlanması”, Pazarlama Dünyası, 2008, Ocak-Şubat, (2008/1):46.
  • TİMUR, Alp ve İÇÖZ, Orhan. Ege Bölgesi Turizminin Sektörel Analizi ve Gelişme Stratejileri, ESİAD Yayın No:94/ESA-7, İzmir, 1994.
  • ÜNAL, Nadir. “Rekabet Düzeyi En Yüksek Sektör Turizm”, Standard, 2001, Yıl:40, (470)
  • ÜNÜSAN, Çağatay ve SEZGİN, Mete. Turizmde Strateji Eksenli Pazarlama İletişimi, Nüve Yayınları:23, Konya, 2005.
  • WANG, C.H. “Predicting Tourism Demand Using Fuzzy Time Series and Hybrid Grey Theory”, Tourism Management, 2003, Volume 25, (3):367-374.
APA ERSUN N, ARSLAN İ (2011). Turizmde destinasyon seçimini etkileyen temel unsurlar ve pazarlama stratejileri. , 229 - 247.
Chicago ERSUN Nur,ARSLAN İSMET KAHRAMAN Turizmde destinasyon seçimini etkileyen temel unsurlar ve pazarlama stratejileri. (2011): 229 - 247.
MLA ERSUN Nur,ARSLAN İSMET KAHRAMAN Turizmde destinasyon seçimini etkileyen temel unsurlar ve pazarlama stratejileri. , 2011, ss.229 - 247.
AMA ERSUN N,ARSLAN İ Turizmde destinasyon seçimini etkileyen temel unsurlar ve pazarlama stratejileri. . 2011; 229 - 247.
Vancouver ERSUN N,ARSLAN İ Turizmde destinasyon seçimini etkileyen temel unsurlar ve pazarlama stratejileri. . 2011; 229 - 247.
IEEE ERSUN N,ARSLAN İ "Turizmde destinasyon seçimini etkileyen temel unsurlar ve pazarlama stratejileri." , ss.229 - 247, 2011.
ISNAD ERSUN, Nur - ARSLAN, İSMET KAHRAMAN. "Turizmde destinasyon seçimini etkileyen temel unsurlar ve pazarlama stratejileri". (2011), 229-247.
APA ERSUN N, ARSLAN İ (2011). Turizmde destinasyon seçimini etkileyen temel unsurlar ve pazarlama stratejileri. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 0(2), 229 - 247.
Chicago ERSUN Nur,ARSLAN İSMET KAHRAMAN Turizmde destinasyon seçimini etkileyen temel unsurlar ve pazarlama stratejileri. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 0, no.2 (2011): 229 - 247.
MLA ERSUN Nur,ARSLAN İSMET KAHRAMAN Turizmde destinasyon seçimini etkileyen temel unsurlar ve pazarlama stratejileri. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, vol.0, no.2, 2011, ss.229 - 247.
AMA ERSUN N,ARSLAN İ Turizmde destinasyon seçimini etkileyen temel unsurlar ve pazarlama stratejileri. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 2011; 0(2): 229 - 247.
Vancouver ERSUN N,ARSLAN İ Turizmde destinasyon seçimini etkileyen temel unsurlar ve pazarlama stratejileri. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 2011; 0(2): 229 - 247.
IEEE ERSUN N,ARSLAN İ "Turizmde destinasyon seçimini etkileyen temel unsurlar ve pazarlama stratejileri." Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 0, ss.229 - 247, 2011.
ISNAD ERSUN, Nur - ARSLAN, İSMET KAHRAMAN. "Turizmde destinasyon seçimini etkileyen temel unsurlar ve pazarlama stratejileri". Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 2 (2011), 229-247.