Sınıf öğretmeni adaylarının bilgisayar öz-yeterlilik inançları ve eğitim teknolojilerine yönelik tutumları
Yıl: 2011 Cilt: 12 Sayı: 2suppl Sayfa Aralığı: 23 - 40 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
Sınıf öğretmeni adaylarının bilgisayar öz-yeterlilik inançları ve eğitim teknolojilerine yönelik tutumları
Öz: Sınıf öğretmeni adaylarının bilgisayar öz-yeterlik inançları ve eğitim teknolojilerine karşıtutumlarının incelemeyi amaçlayan bu araştırma Rize Üniversitesi Eğitim Fakültesi SınıfÖğretmenliği programında öğrenim görmekte olan toplam 217 sınıf öğretmeni adayıüzerinde yapılmıştır. Araştırmada, sınıf öğretmeni adaylarının bilgisayar öz-yeterlikinançları ile eğitim teknolojilerine karşı tutumları, öğrenim gördükleri sınıfa (birinci vedördüncü sınıf), cinsiyetlerine, eğitim yaşamlarında bilgisayarla ilk karşılaştıkları eğitimkademesine ve bilgisayar sahibi olup olmama gibi değişkenlere göre karşılaştırılmıştır.Ayrıca, öğretmen adaylarının bilgisayar öz-yeterlik inançları eğitim teknolojilerineyönelik tutumlarından kestirilmeye çalışılmıştır. Bilgisayar Öz-yeterlik Algısı Ölçeği(Aşkar ve Umay, 2001) ve Teknoloji Tutum Ölçeği (Yavuz, 2005) ile toplanan verilerüzerinde yapılan analizler sonucunda, sınıf öğretmeni adaylarının bilgisayar öz-yeterlikinançlarının eğitim teknolojilerine yönelik tutumlarından istatistiksel olarak anlamlıdüzeyde kestirilebildiği gözlenmiştir. Öte yandan, erkek öğretmen adaylarının bilgisayaröz-yeterlik inançlarının kız öğretmen adaylarınkinden, kişisel bilgisayar sahibi olanöğretmen adaylarının bilgisayar öz-yeterlik inançları ise bilgisayar sahibi olmayanadayların bilgisayar öz-yeterlik inançlarından daha yüksek çıkmıştır.
Anahtar Kelime: Konular:
Primary pre-service teachers computer self-efficacy beliefs and attitudes toward educational technologies
Öz: This study aims to investigate primary pre-service teachers’ computer self-efficacy beliefsand attitudes towards educational technologies. The study was performed on 217 primarypre-service teachers in the Faculty of Education in Rize University. Data were collectedthrough the applications of Computer Self-Efficacy Scale (Aşkar and Umay, 2001) andTechnology Attitude Scale (Yavuz, 2005). Pre-service teachers’ computer self-efficacy beliefs and attitudes towards educational technologies were compared based on thevariables such as class level, gender, computer ownership, and computer experiences.Moreover, pre-service teachers’ computer self-efficacy beliefs were predicted from theirattitudes toward educational technologies. The study results revealed that male pre-serviceteachers have higher computer self-efficacy beliefs than their female counter parts andpre-service teachers owning personal computer have higher computer self-efficacy beliefsthan those do not have personal computer. The study results also indicated that the pre- service teachers’ computer self-efficacy beliefs can be predicted from their attitudestowards educational technologies.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akkoyunlu, B.; Orhan, F (2003). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi (BÖTE) bölümü öğrencilerinin bilgisayar kullanma öz-yeterlik inancı ile demografik özellikleri arasındaki ilişki, The Turkish Online Journal of Educational Technology- TOJET, 2(3), 1-11.
- Akkoyunlu, B., Orhan, F. ve Umay, A. (2005). Bilgisayar öğretmenleri için “bilgisayar öğretmenliği öz-yetrlik ölçeği” geliştirme çalışması, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 1-8.
- Akpınar, Y. (2003). Öğretmenlerin yeni bilgi teknolojileri kullanımında yükseköğretimin etkisi: İstanbul okulları örneği, The Turkish Online Journal of Educational Technology- TOJET, 2(2), 79-96.
- Arslan, A. (2008). Öğretmen adaylarının bilgisayar destekli eğitim yapmaya yönelik tutumları ve öz yeterlik algıları arasındaki ilişki, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi; www.esosder.org, 7(24), 101-109.
- Aşkar, P. ve Umay, A. (2001). İlköğretim Matematik Öğretmenliği Öğrencilerinin Bilgisayarla İlgili Öz-Yeterlilik Algısı, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21,1-8.
- Bandura, A. (1977). Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84 (2), 191-215.
- Bandura, A. (1981). Self-referent thought: A developmental analysis of self-efficacy; in J. Flavell and L. Ross (Eds). Social Cognitive Development: Frontiers and Possible Futures, Cambridge, England: Cambridge University Press.,200-239.
- Başarıcı, R. ve Ural, A. (2009). Bilgisayar öğretmen adaylarının bilgisayar destekli eğitime yönelik tutumları, International Online Journal of Educational Sciences, 1(1), 165-176.
- Busch, T. (1995). Gender differences in self-efficacy and attitudes toward computers, Journal of Educational Computing Research, 12(2), 147-158.
- Can, Ş. (2010). Attitudes of pre-service teachers from the department of elementary education towards the effects of materials use on learning, The Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 9(2), 46-54.
- Çelik, H. C. ve Bindak, R. (2005). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin bilgisayara yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(10), 27-38.
- Çelik, H. C. ve Kahyaoğlu, M. (2007). İlköğretim öğretmen adaylarının teknolojiye yönelik tutumlarının kümeleme analizi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(4), 571-586.
- Çuhadar, C. ve Yücel, M. (2010). Yabancı dil öğretmeni adaylarının bilgi ve iletişim teknolojilerinin öğretim amaçlı kullanımına yönelik öz-yeterlik algıları, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakütesi Dergisi, 27, 199-210.
- Çetin, B. (2008). Marmara Üniversitesi sınıf öğretmeni adaylarının bilgisayarla ilgili öz- yeterlik algılarının incelenmesi, Dicle Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 101-114.
- Demiralay, R. ve Karadeniz, Ş. (2010). Bilgi ve iletişim teknolojileri kullanımının ilköğretim öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlığı öz-yeterlik algılarına etkisi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10(2), 819-851.
- Ekici, G., Gülya, H. ve Taşkın, N. (2008). Öğretmen adaylarının zekâ türleriyle bilgisayarla ilgili öz-yeterlik algıları arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi, Akademik Dizayn Dergisi, 3, 94-103.
- Erdemir, N., Bakırcı, H. ve Eyduran, E. (2009). Öğretmen adaylarının eğitimde teknoloji kullanabilme özgüvenlerinin tespiti, Türk Fen Eğitimi Dergisi, 6(3), 99-108.
- Khorrami-Arani, O. (2001). Researching computer self-efficacy, International Education Journal (Educational Research Conference 2001 Special Issue), 2(4), 17-25.
- Koohang, A. A. (1989). A study of attitudes toward computers: Anxiety, confidence, liking and perception of usefulness, Journal of Research on Computing in Education, 22, 137-150; Busch, T. (1995). Gender differences in self-efficacy and attitudes toward computers, Journal of Educational Computing Research, 12, 147-158.
- Köseoğlu, P., Yılmaz, M., Gerçek, C. ve Soran, H. (2007). Bilgisayar kursunun bilgisayara yönelik başarı, tutum ve öz-yeterlik inançları üzerine etkisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 203-209.
- Loyd, B. H. ve Gressard, C. (1984). The effects of sex, age, and computer experience on computer attitudes, AEDS Journal, 18, 67-77; Busch, T. (1995). Gender differences in self-efficacy and attitudes toward computers, Journal of Educational Computing Research, 12, 147-158.
- Özçelik, H. ve Kurt, A. A. (2007). İlköğretim öğretmenlerinin bilgisayar öz-yeterlikleri: Balıkesir ili örneği, İlköğretim Online [Elementary Education Online], 6(3), 441-451. http://ilkogretim-online.org.tr.
- Seferoğlu, S. S. (2009). İlköğretim okullarında teknoloji kullanımı ve yöneticilrin bakış açıları, Akademik Bilişim ‘2009, XI. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, 11-13 Şubat 2009, Harran Üniversitesi, Şanlıurfa.
- Tekinarslan, E. (2008). Eğitimciler için temel teknmoloji yeterlikleri ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi; www.esosder.org, 7(26), 186-205.
- Teo, T. (2008). Pre-service teachers’ attitudes towards computer use: A Singapore survey, Australasian Journal of Educational Technology, 24(4), 413-424.
- Usta, E. ve Korkmaz, Ö. (2010). Öğretmen adaylarının bilgisayar yeterlikleri ve teknoloji kullanımına ilişkin algıları ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 1335-1349.
- Yavuz, S. (2005). Developing a technology attitude scale for pre-service chemistry teachers, The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4, 1-9.
- Yavuz, S. ve Coşkun, A. E. (2008). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin tutum ve düşünceleri [Attitudes and perceptions of elementary teaching through the use of technology in education], H. Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 34 (2008), 276-286.
- Yılmaz, M., Gerçek, C., Köseoğlu, P. ve Soran, H. (2006). Hacettepe Üniversitesi biyoloji öğretmen adaylarının bilgisayar öz-yeterlik inançlarının incelenmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 278-287.
- Yılmaz, İ., Ulucan, H. ve Pehlivan, S. (2010). Beden Eğitimi Öğretmenliği Programında öğrenim gören öğrencilerin eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin tutum ve düşünceleri, Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 105-118.
APA | İPEK C, ACUNER H (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının bilgisayar öz-yeterlilik inançları ve eğitim teknolojilerine yönelik tutumları. , 23 - 40. |
Chicago | İPEK Cemalettin,ACUNER H. Yusuf Sınıf öğretmeni adaylarının bilgisayar öz-yeterlilik inançları ve eğitim teknolojilerine yönelik tutumları. (2011): 23 - 40. |
MLA | İPEK Cemalettin,ACUNER H. Yusuf Sınıf öğretmeni adaylarının bilgisayar öz-yeterlilik inançları ve eğitim teknolojilerine yönelik tutumları. , 2011, ss.23 - 40. |
AMA | İPEK C,ACUNER H Sınıf öğretmeni adaylarının bilgisayar öz-yeterlilik inançları ve eğitim teknolojilerine yönelik tutumları. . 2011; 23 - 40. |
Vancouver | İPEK C,ACUNER H Sınıf öğretmeni adaylarının bilgisayar öz-yeterlilik inançları ve eğitim teknolojilerine yönelik tutumları. . 2011; 23 - 40. |
IEEE | İPEK C,ACUNER H "Sınıf öğretmeni adaylarının bilgisayar öz-yeterlilik inançları ve eğitim teknolojilerine yönelik tutumları." , ss.23 - 40, 2011. |
ISNAD | İPEK, Cemalettin - ACUNER, H. Yusuf. "Sınıf öğretmeni adaylarının bilgisayar öz-yeterlilik inançları ve eğitim teknolojilerine yönelik tutumları". (2011), 23-40. |
APA | İPEK C, ACUNER H (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının bilgisayar öz-yeterlilik inançları ve eğitim teknolojilerine yönelik tutumları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2suppl), 23 - 40. |
Chicago | İPEK Cemalettin,ACUNER H. Yusuf Sınıf öğretmeni adaylarının bilgisayar öz-yeterlilik inançları ve eğitim teknolojilerine yönelik tutumları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 12, no.2suppl (2011): 23 - 40. |
MLA | İPEK Cemalettin,ACUNER H. Yusuf Sınıf öğretmeni adaylarının bilgisayar öz-yeterlilik inançları ve eğitim teknolojilerine yönelik tutumları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.12, no.2suppl, 2011, ss.23 - 40. |
AMA | İPEK C,ACUNER H Sınıf öğretmeni adaylarının bilgisayar öz-yeterlilik inançları ve eğitim teknolojilerine yönelik tutumları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2011; 12(2suppl): 23 - 40. |
Vancouver | İPEK C,ACUNER H Sınıf öğretmeni adaylarının bilgisayar öz-yeterlilik inançları ve eğitim teknolojilerine yönelik tutumları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2011; 12(2suppl): 23 - 40. |
IEEE | İPEK C,ACUNER H "Sınıf öğretmeni adaylarının bilgisayar öz-yeterlilik inançları ve eğitim teknolojilerine yönelik tutumları." Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, ss.23 - 40, 2011. |
ISNAD | İPEK, Cemalettin - ACUNER, H. Yusuf. "Sınıf öğretmeni adaylarının bilgisayar öz-yeterlilik inançları ve eğitim teknolojilerine yönelik tutumları". Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 12/2suppl (2011), 23-40. |