Yıl: 2012 Cilt: 37 Sayı: 165 Sayfa Aralığı: 93 - 103 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin bitişik eğik yazı yazma gelişimlerinin incelenmesi

Öz:
Bu araştırmanın amacı, ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin bitişik eğik yazı yazmagelişimlerini incelemektir. Araştırma, Ankara İli’ndeki üç ilköğretim okulunda okuyan toplam117 birinci sınıf öğrencisiyle yürütülmüştür. Araştırmada betimsel model kullanılmıştır.Öğrencilerin birinci dönem başında, sonunda ve ikinci dönem sonunda bitişik eğik yazıylayazdıkları metinler “Bitişik Eğik Yazı Değerlendirme Formu” kullanılarak değerlendirilmiştir.Öğrencilerin bu formdan aldıkları puanlar arasında anlamlı bir fark olup olmadığı “İlişkiliÖrneklemler (Tekrarlı Ölçümler) İçin Tek Yönlü ANOVA” kullanılarak analiz edilmiştir.Araştırmada öğrencilerin bitişik eğik yazılarının okunaklılık açısından gelişim göstermediği,yazma hızı açısından ise gelişim gösterdiği sonuçlarına ulaşılmıştır. Elde edilen bu sonuçlarbağlamında, ilköğretim birinci sınıftaki bitişik eğik yazı öğretimine yönelik öneriler getirilmiştir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akyol, H. (2009). Türkçe İlkokuma- Yazma Öğretimi. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Başaran, M. ve Karatay, H. (2005). Eğik El Yazısı Öğretimi. Milli Eğitim Dergisi, 168.
  • Bay, Y. (2010). Ses Temelli Cümle Yöntemiyle İlk Okuma-Yazma Öğrenen İlköğretim Birinci Sınıf Öğrencilerinin Okuma-Yazma Hızları ve Okuduğunu Anlama Düzeyleri. Ahi Evren Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (1), 257-277.
  • Berninger, V. (1999). Coordinating transcription and text generation in working memory during composing: Automatic and constructive processes. Learning Disability Quarterly, 22 (2) ,99- 112.
  • Berninger, V. & Graham, S. (1998). Language by hand: a synthesis of a decade of research on handwriting. Handwriting Review, 12, 11-25.
  • Bradfield, T. A. (2009). “General Outcome Measures of Beginning Handwriting Development”. The Degree of Doctor of Philosophy. The University of Minnesota.
  • Chartrel, E. & Vinter, A. (2008). The impact of spatio-temporal constraints on cursive letter handwriting in children. Learning and Instruction, 18, 537-547.
  • Erdoğan, Ö. & Erdoğan, T. (2010). The opinions of classroom teachers, pre-service teachers of classroom teaching and first year students of primary education on cursive handwriting. In G. T. Papanikos and N. Pappas (Eds.), Horizons in education (pp. 367-379) Athens: Athens Institute for Education and Research.
  • Feder, K. P., Majnemer, A., Bourbonnais, D., Blayney, M. & Morin, I. (2007). Handwriting performance on the etch-m of students in a grade one regular education program. Physical & Occupational Therapy in Pediatrics, 27 (2), 43-62.
  • Galanis, J. A. (2008). “The Effect Of The Handwriting Without Tears Program On Student Cursive Writing Achievement At Central Institute For The Deaf (CID)”. Master of Science in Deaf Education. Washington University School of Medicine Program in Audiology and Communication Sciences.
  • Graham, S., Berninger, V., Weintraub, N. & Schafer, W. (1998). Development of handwriting speed and legibility in grades 1-9. The Journal of Educational Research. 92 (1), 42-52.
  • Graham, S., Harris K. R., Mason, L., Fink-Chorzempa, B., Moran, S. & Saddler, B. (2008). How do primary grade teachers teach handwriting? A national survey. Reading and Writing,21(1-2),49-69.
  • Graham, S. & Miller, L. (1980). Handwriting research and practice: A unified approach. Focus on Exceptional Children, 13, 1-16.
  • Graham, S. & Weintraub, N. (1996). A review of handwriting research: Progress and prospects from 1980 to 1994. Educational Psychology Review, 8, 7–87.
  • Güneş, F. (2007). Türkçe Öğretimi ve Zihinsel Yapılandırma. Ankara: Nobel Yayın.
  • Güneş, F. (2006). Niçin Bitişik Eğik Yazı?. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 71, 17-19.
  • Kazu, H. ve Ersözlü, N. Z. (2006). Yeni Müfredatla Gelen Bitişik Eğik Yazıya İlişkin Öğretmen Görüşleri, Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi Bildiriler Kitabı içerisinde (s. 238-248). Ankara: Kök Yayıncılık.
  • McHale, K. & S. A. Cermak. (1992). Fine motor activities in elementary school: Preliminary findings and provisional implications for children with fine motor problems. American Journal of Occupational Therapy, 46, 898–892.
  • MEB. (2009). İlköğretim Türkçe Öğretim Programı ve Kılavuzu (1-5. Sınıflar). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basım Evi.
  • Rosenblum, S., Weiss, P. L. & Parush, S. (2004). Handwriting evaluation for developmental dysgraphia: Process versus product. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal, 17, 433-458.
  • Şahinel, M. G. ve Karasu, M. (2007). Türkçe 1-5. Sınıflar Öğretim Programı İlk Okuma-Yazma Öğretimine İlişkin Öğretmen Görüşleri. VI. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu Bildiriler Kitabı içerisinde (s. 233-238). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tseng, M. H. & Chow, S. M. K. (2000). Perceptual-motor function of school-age children with slow handwriting speed. The American Journal of Occupational Therapy, 54 (1), 83–88.
  • Turan, M. ve Akpınar, B. (2008). İlköğretim Türkçe Dersi İlkokuma-Yazma Öğretiminde Kullanılan Ses Temelli Cümle ve Bitişik Eğik Yazı Yöntemlerinin Değerlendirilmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18 (1), 121-138.
  • Turan, M., Özercan, M. G. ve Şahin, Ç. (2008). Sınıf Öğretmenlerinin Yazı Türlerine İlişkin Görüşleri. VII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu Bildiriler Kitabı içerisinde (s. 683-688). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Vinter, A. & Chartrel, E. (2008). Visual and proprioceptive recognition of cursive letters in young children. Acta Psychologica, 129, 147–156.
  • Vinter, A. & Chartrel, E. (2010). Effects of different types of learning on handwriting movements in young children. Learning and Instruction, 20, 476-486.
  • Volman, M. J. M., Van Schendel B. M. & Jongmans, M. J. (2006). Handwriting difficulties in primary school children: A search for underlying mechanisms. The American Journal of Occupational Therapy, 60 (4), 451-460.
  • Yıldız, M., Yıldırım, K. ve Ateş, S. (2009). Sınıf Öğretmenlerinin Sınıf Tahtasına Yazdıkları Yazıların Okunaklılık Bakımından Öğrencilere Model Olmadaki Uygunluğu. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6 (2), 75-88.
APA erdoğan t (2012). İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin bitişik eğik yazı yazma gelişimlerinin incelenmesi. , 93 - 103.
Chicago erdoğan tolga İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin bitişik eğik yazı yazma gelişimlerinin incelenmesi. (2012): 93 - 103.
MLA erdoğan tolga İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin bitişik eğik yazı yazma gelişimlerinin incelenmesi. , 2012, ss.93 - 103.
AMA erdoğan t İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin bitişik eğik yazı yazma gelişimlerinin incelenmesi. . 2012; 93 - 103.
Vancouver erdoğan t İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin bitişik eğik yazı yazma gelişimlerinin incelenmesi. . 2012; 93 - 103.
IEEE erdoğan t "İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin bitişik eğik yazı yazma gelişimlerinin incelenmesi." , ss.93 - 103, 2012.
ISNAD erdoğan, tolga. "İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin bitişik eğik yazı yazma gelişimlerinin incelenmesi". (2012), 93-103.
APA erdoğan t (2012). İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin bitişik eğik yazı yazma gelişimlerinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 37(165), 93 - 103.
Chicago erdoğan tolga İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin bitişik eğik yazı yazma gelişimlerinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim 37, no.165 (2012): 93 - 103.
MLA erdoğan tolga İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin bitişik eğik yazı yazma gelişimlerinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, vol.37, no.165, 2012, ss.93 - 103.
AMA erdoğan t İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin bitişik eğik yazı yazma gelişimlerinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim. 2012; 37(165): 93 - 103.
Vancouver erdoğan t İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin bitişik eğik yazı yazma gelişimlerinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim. 2012; 37(165): 93 - 103.
IEEE erdoğan t "İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin bitişik eğik yazı yazma gelişimlerinin incelenmesi." Eğitim ve Bilim, 37, ss.93 - 103, 2012.
ISNAD erdoğan, tolga. "İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin bitişik eğik yazı yazma gelişimlerinin incelenmesi". Eğitim ve Bilim 37/165 (2012), 93-103.