Yıl: 2010 Cilt: 11 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 93 - 111 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Beden eğitimi öğretmen adaylarının öz-yeterlik algıları ile mesleki kaygıları arasındaki ilişki

Öz:
Bu çalışma, beden eğitimi öğretmen adaylarının öz-yeterlik algıları ile mesleki kaygı durumlarıarasındaki ilişkiyi incelemeyi amaçlamaktadır. Bu amaçla çalışmaya, beden eğitimi sporöğretmenliği bölümlerinde okuyan ve araştırmaya gönüllü olarak katılmayı kabul eden 130’ukadın, 217’si erkek toplam 347 beden eğitimi öğretmen adayı katılmıştır. Beden eğitimi öğretmenadaylarına, Tschannen-Moran ve Hoy tarafından geliştirilen, geçerlik ve güvenilirlik çalışmasıÇapa ve diğ. tarafından yapılmış Öz-yeterlik ölçeği ile McCormack tarafından geliştirilen,geçerlik güvenirlik çalışması Özer ve diğ. tarafından yapılan Beden Eğitimi Öğretmenleri içinMesleki Kaygı ölçeği uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre öz-yeterlikdurumunun cinsiyet, lisanslı spor yapma ve lise türü değişkenine göre anlamlı farklılaştığıgörülmüştür. Ayrıca öz-yeterlik ve mesleki kaygı durumları arasında orta düzeyde korelasyonolduğu da saptanmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Spor Bilimleri

Investigation of the relationship between preservice physical education teachers’ sense of self-efficacy and professional concerns

Öz:
This study aims at comparing the preservice physical education teachers’ self-efficacy beliefs andprofessional concern levels. 347 PE teachers candidate, 130 women and 217 men, accepted toparticipate voluntarily in the study. Data were collected through Teachers’ Sense of EfficacyScale (TSES) developed by Tschannen-Moran and Hoy and adapted into Turkish by Çapa,Çakıroğlu and Sarıkaya, and Concern Scale for Physical Education Teachers developed byMcCormack (1996) and adapted into Turkish by Özer, Şad, Açak and Kafkas. According to thefindings of the study subjects’ self-efficacy levels differed significantly by gender, doing sportswith a license and type of high school. Moreover, a moderate level of correlation was foundbetween self-efficacy and professional concern levels.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Spor Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akbulut, E. (2006). Müzik öğretmeni adaylarının mesleklerine ilişkin öz yeterlik inançları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 24–33.
  • Anderson, R., Greene, M., & Loewen, P. (1988). Relationships among teachers’ and students’ thinking skills, sense of efficacy, and student achievement. Alberta Journal of Educational Research, 34, 148–165.
  • Ashton, P. T., & Webb, R. B. (1986). Making a difference: Teachers’ sense of efficacy and student achievement. New York: Longman.
  • Ashton, P. T., Webb, R. B., & Doda, N. (1983). A study of teachers' sense of efficacy. Final report, executive summary. Gainsville, University of Florida.
  • Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84, 191–215.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: the exercise of control. New York: W.H. Freeman and Company.
  • Bullough, R. V. Jr. (1990). Personal history and teaching metaphors in preservice teacher education. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, Boston, MA, April.
  • Calderhead, J., & Roboson, M. (1991). Images of teaching: Student teachers early conceptions of classroom practice. Teaching and Teacher Education, 7:1-8.
  • Caprara, G. V., Barbaranelli, C., Steca, P. & Malone, P. S. (2006). Teachers' self-efficacy beliefs as determinants of job satisfaction and students' academic achievement: a study at the school level. Journal of School Psychology, 44, 473-490.
  • Chacon, C. T. (2005). Teachers’ perceived efficacy among English as a foreign language teachers in middle schools in Venezuela. Teaching and Teacher Education, 21, 257-272.
  • Chan, D. W. (2008). General, collective, and domain-specific teacher self-efficacy among Chinese prospective and in-service teachers in Hong Kong. Teaching and Teacher Education, 24, 1057-1069.
  • Coladaria, T., & Bretton, W. (1997). Teacher efficacy, supervision, and the special education resource-room teacher. Journal of Educational Research, 90(4), 230-239.
  • Colodarci, T. (1992). Teachers’ sense of efficacy and commitment to teaching. Journal of Experimental education, 60, 323-337.
  • Czerniak, C. M., & Lumpe, A. T. (1996). Relationship between teacher beliefs and science education reform. Journal of Science Teacher Education, 7, 247–266.
  • Çakan, M. (2004). Öğretmenlerin ölçme-değerlendirme uygulamaları ve yeterlik düzeyleri: ilk ve ortaöğretim. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(2), 99-114
  • Çakır, Ö., Kan, A. ve Sünbül, Ö. (2006). Öğretmenlik meslek bilgisi ve tezsiz yüksek lisans programlarının tutum ve özyeterlik açısından değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2 (1), 36-47.
  • Çapa, Y., Çakıroğlu, J. ve Sarıkaya, H. (2005). The development and validation of a Turkish version of the teachers’ sense of efficacy scale. Eğitim ve Bilim, 30 (137), 74–81.
  • Erdem, M. (2008). The Effects of the blended teaching practice process on prospective teachers teaching self- efficacy and epistemological beliefs. Eurasian Journal of Educational Research, 30, 81–98.
  • Fuller, F.F. (1969). Concerns of teachers: A developmental conceptualization. American Educational Research Journal, 6, 207-226.
  • Fuller, F.F. & Brown, O.H. (1975). Becoming a teacher. K. Ryan (Ed.), Teacher Education (The 74th Yearbook of the National Society for the Study of Education, (pp. 25 – 52).
  • Gibson, S., & Dembo, M. H. (1984). Teacher efficacy: A construct validation. Journal of Educational Psychology, 76, 569–582.
  • Goddard, R. D., Hoy, W. K. & Hoy, A. W. (2004). Collective Efficacy Beliefs:Theoretical Developments, Empirical Evidence, and Future Directions. Educatıonal Researcher, 33(3), 3-13
  • Guillaum, A. M., & Rudney, G. (1993). Student teachers' growth independence: An analysis of their changing concerns. Teaching et al. independence: An analysis of their changing concerns. Teaching and Teacher Education, 9, 65-80.
  • Guskey, T. R. (1988). Teacher efficacy, self-concept, and attitudes toward the implementation of instructional innovation. Teaching and Teacher Education, 4, 63–69.
  • Hoy,W., & Woolfolk, A. (1990). Socialization of student teachers. American Educational Research Journal, 27, 279-300.
  • Kahyaoglu, M., & Yangın, S. (2007). İlköğretim öğretmen adaylarının mesleki öz- yeterliklerine ilişkin görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi. 15 (1), 73-84.
  • Karasar N. (2002). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Lewitt,K.E. (2001). An analysis of elementary teachers belief regarding. The Teaching and Learning of Science education, 86(1),122
  • Lin HL, Gorrell J. (2001). Exploratory analysis of pre-service teacher efficacy in taiwan, Teaching and Teacher Education, 17, 623-635.Soodak ve Podell, 1997;
  • McCormack, Ann. (1996). Exploring the developmental view of the perceived concerns of preservice teachers. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 24 (3), 259-268.
  • Meek, A.,G. & Behets, D. (1999). Physical education teachers’ concerns towards teaching. Teaching and Teacher Education, 15,497-505
  • Midgley, C., Feldlaufer, H., & Eccles, J. (1989). Change in teacher efficacy and student self- and taskrelated beliefs in mathematics during the transition to junior high school. Journal of Educational Psychology, 81, 247–258.
  • Mirzeoğlu, D., Aktağ, I. ve Boşnak, M. (2007). Beden eğitimi öğretmeni, öğretmen adayı ve beden eğitimi ve spor yüksekokullarında görev yapan öğretim elemanlarının mesleki yeterlik duygusunun karşılaştırılması. Spor Bilimleri Dergisi, 18 (3), 109-125
  • Moore, W., & Esselman, M. (1992). Teacher ezcacy, power, school climate and achievement: A desegregating district's experience. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, San Francisco.
  • Morgil, İ., Seçken, N., ve Yücel, A. S. (2004). Kimya öğretmen adaylarının öz-yeterlik inançlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(1), 62-72
  • Özer, N., Şad, S. N., Acak, M. ve Kafkas, M. E. (2009, May 1-3). Turkish version of teacher concern questionnaire-physical education: validity and reliability studies. Paper presented at the 1st International Congress of Educational Research. Çanakkale.
  • Pigge, F. L., & Marso, R. N. (1987b). Relationships between student characteristics and changes in attitudes, concerns, anxieties, and con"dence about teaching during teacher preparation. Journal of Educational Research, 81, 109-115.
  • Pigge, F. L., & Marso, R. N. (1997). A seven year longitudinal multi-factor assessment of teaching concerns development through preparation and early teaching. Teaching and Teacher Education, 13, 225-235.
  • Ross, J. A. (1992). Teacher efficacy and the effect of coaching on student achievement. Canadian Journal of Education, 17, 51–65.
  • Taşğın, Ö., (2006). Beden eğitimi ve spor yüksekokulunda okuyan öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14:2, 679-686.
  • Taşmektepligil, Y., Yılmaz, Ç., Osman İ., ve Kılcıgil, E. (2006). İlköğretim okullarında beden eğitimi ders hedeflerinin gerçekleşme düzeyi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4(4), 139-147
  • Tschannen-Moran, M. & Woolfolk-Hoy, A. (2001). Teacher efficacy: Capturing an elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17, 783–805.
  • Üstüner, M., Demirtaş. H., Cömert, M. ve Özer, N. (2009). Ortaöğretim öğretmenlerinin öz-yeterlik algıları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(17), 1-16
  • Woolfolk-Hoy, A., & Spero, R. B. (2005). Changes in teacher efficacy during the early years of teaching: A comparison of four measures. Teaching and Teacher Education, 21, 343–356.
  • Zahorik, J. (1989). Stability and yexibility in teaching. Paper presented in the Annual Meeting of the American Educational Research Association, Boston, MA, March.
APA KAFKAS M, AÇAK M, ÇOBAN B, Karademir T (2010). Beden eğitimi öğretmen adaylarının öz-yeterlik algıları ile mesleki kaygıları arasındaki ilişki. , 93 - 111.
Chicago KAFKAS M. Emin,AÇAK Mahmut,ÇOBAN Bilal,Karademir Tamer Beden eğitimi öğretmen adaylarının öz-yeterlik algıları ile mesleki kaygıları arasındaki ilişki. (2010): 93 - 111.
MLA KAFKAS M. Emin,AÇAK Mahmut,ÇOBAN Bilal,Karademir Tamer Beden eğitimi öğretmen adaylarının öz-yeterlik algıları ile mesleki kaygıları arasındaki ilişki. , 2010, ss.93 - 111.
AMA KAFKAS M,AÇAK M,ÇOBAN B,Karademir T Beden eğitimi öğretmen adaylarının öz-yeterlik algıları ile mesleki kaygıları arasındaki ilişki. . 2010; 93 - 111.
Vancouver KAFKAS M,AÇAK M,ÇOBAN B,Karademir T Beden eğitimi öğretmen adaylarının öz-yeterlik algıları ile mesleki kaygıları arasındaki ilişki. . 2010; 93 - 111.
IEEE KAFKAS M,AÇAK M,ÇOBAN B,Karademir T "Beden eğitimi öğretmen adaylarının öz-yeterlik algıları ile mesleki kaygıları arasındaki ilişki." , ss.93 - 111, 2010.
ISNAD KAFKAS, M. Emin vd. "Beden eğitimi öğretmen adaylarının öz-yeterlik algıları ile mesleki kaygıları arasındaki ilişki". (2010), 93-111.
APA KAFKAS M, AÇAK M, ÇOBAN B, Karademir T (2010). Beden eğitimi öğretmen adaylarının öz-yeterlik algıları ile mesleki kaygıları arasındaki ilişki. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 93 - 111.
Chicago KAFKAS M. Emin,AÇAK Mahmut,ÇOBAN Bilal,Karademir Tamer Beden eğitimi öğretmen adaylarının öz-yeterlik algıları ile mesleki kaygıları arasındaki ilişki. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 11, no.2 (2010): 93 - 111.
MLA KAFKAS M. Emin,AÇAK Mahmut,ÇOBAN Bilal,Karademir Tamer Beden eğitimi öğretmen adaylarının öz-yeterlik algıları ile mesleki kaygıları arasındaki ilişki. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.11, no.2, 2010, ss.93 - 111.
AMA KAFKAS M,AÇAK M,ÇOBAN B,Karademir T Beden eğitimi öğretmen adaylarının öz-yeterlik algıları ile mesleki kaygıları arasındaki ilişki. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2010; 11(2): 93 - 111.
Vancouver KAFKAS M,AÇAK M,ÇOBAN B,Karademir T Beden eğitimi öğretmen adaylarının öz-yeterlik algıları ile mesleki kaygıları arasındaki ilişki. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2010; 11(2): 93 - 111.
IEEE KAFKAS M,AÇAK M,ÇOBAN B,Karademir T "Beden eğitimi öğretmen adaylarının öz-yeterlik algıları ile mesleki kaygıları arasındaki ilişki." İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, ss.93 - 111, 2010.
ISNAD KAFKAS, M. Emin vd. "Beden eğitimi öğretmen adaylarının öz-yeterlik algıları ile mesleki kaygıları arasındaki ilişki". İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 11/2 (2010), 93-111.