Yıl: 2012 Cilt: 0 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 79 - 107 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Yalın hizmet - değer akış haritalama ve bir acil serviste uygulama

Öz:
Yalın üretim, İkinci Dünya Savaşı’ndan sonra, Taiichi Ohno’nun önderliğinde, ilk olarak Toyota Motor Fabrikası’nda uygulanmaya başlanan bir sürekli iyileştirme felsefesidir. Üretimdeki tüm israfları elimine etmeyi hedefleyen bir sistemdir. Yalın üretim uygulamaları, yoğun olarak imalat sistemlerinde kullanılmıştır. Günümüzde bilgisayar teknolojisi ve bilgi çağının etkisiyle hizmet sistemleri hızla gelişmeye başlamıştır. Son yıllarda yapılan çalışmalar, yalın üretim tekniklerinin hizmet işletmelerinde de kullanılabileceğini göstermiştir. Bu çalışmada, yalın üretim felsefesi ile imalat sistemlerinde elde edilen faydaların, hizmet sistemlerinde de sağlanabilirliği araştırılmıştır. Sağlık Bakanlığı’na bağlı bir Numune Eğitim ve Araştırma Hastanesi Acil Servisi’nde gözlemler yapılmıştır. Bu gözlemlerden elde edilen veriler doğrultusunda, Değer Akışı Haritalama tekniği ile acil servisin mevcut durum haritası çıkarılmıştır. Mevcut durum haritası analiz edilerek, yalın üretim felsefesinin sisteme uygulanabilir ilkeleri doğrultusunda gelecek durum haritası çıkarılmıştır. Mevcut ve gelecek durum haritaları karşılaştırılarak hizmet sistemlerine uygulanabilirliği değerlendirilmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Bilgisayar Bilimleri, Yazılım Mühendisliği İşletme Endüstri Mühendisliği Bilgisayar Bilimleri, Bilgi Sistemleri İşletme Finans

Lean service/ value stream mapping and application in an emergency service

Öz:
Lean production is a continuous improvement philosophy that was first applied to Toyota Motor Company under the leadership of Taiichi Ohno, after the World War II. It was a system focusing on eliminating overall loss in the production process. Lean practices have been used extensively in manufacturing systems. Today, service systems have started to improve fast by the effects of computer technology and information age. Research done in recent years have shown that lean production techniques could be used also in service business. In this study, In this study, the ability of achieving benefits gained in manufacturing systems by lean production philosophy is checked for service systems. Observations have been done in the emergency service of a Training and Research Hospital of the Ministry of Health. In line with the data obtained from these observations, current status map of the emergency service has been created by Value Stream Mapping technique. By analyzing the current status map, a future status map is created in accordance with lean production philosophy principles that can be applied to the system. The adaptability of lean production philosophy to service systems has been evaluated by comparing the value streams results of the current and the future status maps.
Anahtar Kelime:

Konular: Bilgisayar Bilimleri, Yazılım Mühendisliği İşletme Endüstri Mühendisliği Bilgisayar Bilimleri, Bilgi Sistemleri İşletme Finans
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • 1. BHASIN, S., BURCHER, P., 2006, Lean viewed as a philosophy, Journal of Manufacturing Technology Management, 17 (1), 56- 72.
  • 2. WOMACK, J. P., JONES, D. T., 1998, Yalın Düşünce, Nesime Acar, Sistem Yayıncılık, İstanbul, 11-43.
  • 3. ROTHER, M., SHOOK, J., 1999, Learning to See: Value stream mapping to create value and eliminate muda, The Lean Enterprise Institute Inc, USA.
  • 4. KIM, C. S., SPAHLINGER, D. A., KIN, J. M., BILLI, J. E., 2006, Lean Health Care: What can hospitals learn from a world- class automaker?, Journal of Hospital Medicine, 1, 191-199.
  • 5. BALCI, D., 2006, Tam Zamanında Üretim Felsefesinin Hizmet Sistemlerine Uygulanabilirliği: Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesi Erişkin Acil Servisi’nde Bir Uygulama, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • 6. TERAKYE, C., GÜRER, G., 2007, Ankara Numune Eğitim ve Araştırma Hastanesi Acil Servis Kliniğinde Yalın Hizmet/ Değer Akış Haritalama, Bitirme Projesi, Gazi Üniversitesi, Mühendislik-Mimarlık Fakültesi, Ankara.
  • 7. PORTIOLI, A., 2008, Lean Healthcare, An Experience in Italy, IFIP International Federation for Information Processing, 257, 485-492.
  • 8. JOOSTEN , T., BONGERS, I., JANSSEN, R., 2009, Application of lean thinking to health care: Issues and observations, International Journal for Quality in Health Care, 21 (5), 341- 347.
  • 9. LANGABEER, J. R., DELLIFRAINE, J. L., HEINEKE, J., ABBASS, I., 2009, Implementation of Lean and Six Sigma quality initiatives in hospitals: A goal theoretic perspective, Springer Science, 9 (21), 1-15.
  • 10. DICKSON, E. W., ANGUELOV, Z., VETTERICK, D., ELLER, A., SINGH, S., 2009, Use of Lean in the Emergency Department: A Case Series of 4 Hospitals, American College of Emergency Physicians, 54 (4), 504-510.
  • 11. DICKSON, E. W., SINGH, S., CHEUNG, D. S., WYATT, C. C., NUGENT, A. S., 2009, Application of Lean Manufacturing Tecniques in the Emergency Department, The Journal of Emergency Medicine, 37 (2), 177–182.
  • 12. ANEAH İstatistik Birimi, 2010, Acil Servis Hasta Sayısı, Ankara.
APA EFE Ö, ENGİN O (2012). Yalın hizmet - değer akış haritalama ve bir acil serviste uygulama. , 79 - 107.
Chicago EFE Ömer Faruk,ENGİN Orhan Yalın hizmet - değer akış haritalama ve bir acil serviste uygulama. (2012): 79 - 107.
MLA EFE Ömer Faruk,ENGİN Orhan Yalın hizmet - değer akış haritalama ve bir acil serviste uygulama. , 2012, ss.79 - 107.
AMA EFE Ö,ENGİN O Yalın hizmet - değer akış haritalama ve bir acil serviste uygulama. . 2012; 79 - 107.
Vancouver EFE Ö,ENGİN O Yalın hizmet - değer akış haritalama ve bir acil serviste uygulama. . 2012; 79 - 107.
IEEE EFE Ö,ENGİN O "Yalın hizmet - değer akış haritalama ve bir acil serviste uygulama." , ss.79 - 107, 2012.
ISNAD EFE, Ömer Faruk - ENGİN, Orhan. "Yalın hizmet - değer akış haritalama ve bir acil serviste uygulama". (2012), 79-107.
APA EFE Ö, ENGİN O (2012). Yalın hizmet - değer akış haritalama ve bir acil serviste uygulama. Verimlilik Dergisi, 0(4), 79 - 107.
Chicago EFE Ömer Faruk,ENGİN Orhan Yalın hizmet - değer akış haritalama ve bir acil serviste uygulama. Verimlilik Dergisi 0, no.4 (2012): 79 - 107.
MLA EFE Ömer Faruk,ENGİN Orhan Yalın hizmet - değer akış haritalama ve bir acil serviste uygulama. Verimlilik Dergisi, vol.0, no.4, 2012, ss.79 - 107.
AMA EFE Ö,ENGİN O Yalın hizmet - değer akış haritalama ve bir acil serviste uygulama. Verimlilik Dergisi. 2012; 0(4): 79 - 107.
Vancouver EFE Ö,ENGİN O Yalın hizmet - değer akış haritalama ve bir acil serviste uygulama. Verimlilik Dergisi. 2012; 0(4): 79 - 107.
IEEE EFE Ö,ENGİN O "Yalın hizmet - değer akış haritalama ve bir acil serviste uygulama." Verimlilik Dergisi, 0, ss.79 - 107, 2012.
ISNAD EFE, Ömer Faruk - ENGİN, Orhan. "Yalın hizmet - değer akış haritalama ve bir acil serviste uygulama". Verimlilik Dergisi 4 (2012), 79-107.