Yıl: 2011 Cilt: 14 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 32 - 37 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Sağlık yüksek okulu öğrencilerinin ilk klinik stres düzeyleri

Öz:
Tanımlayıcı tipteki bu çalışma, Hemşirelik ve Ebelik birinci sınıf öğrencilerinin ilk klinik uygulama sonrası yaşadıkları stres düzeyleri ve bunu etkileyen faktörleri tespit etmek amacıyla yapıldı. Araştırma, Çanakkale ilinde bir Sağlık Yüksekokulunda 2009-2010 Eğitim- öğretim yılında öğrenim gören hemşirelik ve ebelik I. sınıf öğrencilerinden araştırmaya katılmayı kabul eden 83 öğrenci üzerinde gerçekleştirildi. Veriler araştırmacılar tarafından hazırlanan öğrenci tanıtım formu ve klinik uygulama sonrasında stres düzeylerini belirlemek amacıyla Klinik Stres Anketi (KSA) kullanılarak toplandı. Verilerin analizi bilgisayarda SPSS 15.00 istatistik programında yüzdelik, ortalama ve t testi ile yapıldı. Araştırmada öğrencilerin KSA puan ortalamaları 54.2±8.9 olarak saptanmış, öğrencilerin ortalamanın üstünde stres yaşadıkları tespit edildi. Öğrencilerin bölümleri ile KSA toplam puan ortalamaları arasında (t=2.65, P=0.010 ) ve kendini kliniğe hazır hissetme durumu ile KSA alt boyut puan ortalamaları arasında anlamlı bir fark bulunurken, klinik deneyim öncesi kliniğin tanıtılması ve kliniğe hazır hissetme durumları ile KSA puan ortalaması arasında anlamlı bir fark olmadığı tespit edildi. Hemşirelik ve Ebelik öğrencilerinin klinik uygulamaya çıktıkları ilk gün sonundaki stres düzeyi puanlarının ortalamanın üzerinde olduğu tespit edildi. Öğrencilerde stres yaratan etkenlerin azaltılması önerilebilir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Hemşirelik

The first stress levels of the students of vocational higher school of health

Öz:
This descriptive study was carried out in order to determine the stress levels which the freshmen in the Nursing and Wifery Higher School experienced after their first clinic practices and the factors which affected them. The research was conducted on a voluntary basis on 83 freshmen studying in the Nursing and Midwifery department of a Vocational Higher School of Health in the province of Çanakkale in the 2009-2010 educational year. The data were obtained through students’ identification forms prepared by the researchers and Clinical Stress Survey ( CSS), which was conducted to determine the students’ stress levels after the clinic practice. The analysis was done in SPSS 15.00 statistical program of the computer with percentage, average and t tests. In the research, average point of the students’ KSA was calculated as 54.2+ 8.9 and it was found that the students experienced stress over the average. While a significant difference was found between the students’ departments and total average points( t=2.65, P=0.010) and between their receptivity to the clinic and KSA’s low dimension of average point, it was seen that there was not a significant difference between introduction of the clinic before the clinic experience and students’ receptivity to the clinic and average point of KSA. It was found out that the stress levels of stdents of Nursing and Midwifery at the end of first day in clinical practice were above average. To reduce the factors generating stress on students is recomended
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Hemşirelik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adini H. Nursing Students’ Stress During The Initial Clinical Experience. Journal Of Nursing Education 1997;36(7):323–327.
  • Chan KLC, Wınnıe KW, Danıel YT. Hong Kong Baccalaureate Nursing Students' Stress and Their Copıng Strategıes in Clınıcal Practıce. Journal of Professional Nursing 2009;25(5):307–313.
  • Erbil N, Kahraman AN, Bostan Ö. Hemşirelik Öğrencilerinin İlk Klinik Deneyim Öncesi Anksiyete Düzeylerinin Belirlenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2006;9(1):10-16.
  • Jimenez C, Navia-Osorio P, Vacas Diaz C. Stress And Health in Novice And Experienced Nursing Students. Journal of Advanced Nursing 2010; 66(2):442–455.
  • Jones MC, Johnston DW. Distress, Stress And Coping in First Year Student Nurses. Journal of Advanced Nursing 1997; 26(3):470–474.
  • Karabulut SD, Ulusoy MF. Students’ Views on Clinical Practice of Fundamentals of Nursing Course. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi 2008:26-40.
  • Mahat G. Stress And Coping: Junior Baccalaureate Nursing Students in Clinical Settings. Nursing Forum 1988;33(1):11–19.
  • Neary M. Project 2000 Students’ Survival Kit:A Return To The Practical Room. Nurse Education Today 1997; 17(1):46–52.
  • Pagana KD. Stresses And Threats Reported By Baccalaureate Students in Relation to An Initial Clinical Experience. Journal Of Nursing Education 1988;27(9):418–424.
  • Parkes KR. Stressful Episodes Reported By First Year Student Nurses: A Descriptive Account. Society Of Science And Medicine 1985;20(9)945–953.
  • Price B. Moving Wards How Do Student Nurses Cope? Nursing Times 1985;81(9):32–35.
  • Rhead MM. Stress Among Student Nurses: Is It Practical or Academic?. Journal of Clinical Nursing 1995;4(6):369–376.
  • Sharif F, Masoumi S. A Qualitative Study of Nursing Student Experiences of Clinical Practice. BMC Nursing 2005; 4(6):1-7.
  • Shipton SP. The Process Of Seeking Stres-Care: Coping And Experienced By Senior Baccalaureate Nursing Studients in Response To Appraissed Clinical Stress. Journal of Nursing Education 2002;41(6):243-256.
  • Sheu S, Lin HS, Hwang SL. Perceived Stress And Physio-Psycho-Social Status Of Nursing Students During Their Initial Period Of Clinical Practice: The Effect Of Coping Behaviors. International Journal Of Nursing Studies 2002;39(2):165–175.
  • Şendir M, Acaroğlu R. Reliability And Validity Of Turkish Version of Clinical Stress Questionnaire. Nurse Education Today (2008);28(6):737–743.
  • Şirin A, Kavak O, Ertem G. Doğumhane Stajına Çıkan Öğrencilerin Durumluk-Sürekli Kaygı Düzeylerinin Belirlenmesi. C. Ü. Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi 2003; 7(1):27-32.
APA atay s, yılmaz kurt f (2011). Sağlık yüksek okulu öğrencilerinin ilk klinik stres düzeyleri. , 32 - 37.
Chicago atay selma,yılmaz kurt fatma Sağlık yüksek okulu öğrencilerinin ilk klinik stres düzeyleri. (2011): 32 - 37.
MLA atay selma,yılmaz kurt fatma Sağlık yüksek okulu öğrencilerinin ilk klinik stres düzeyleri. , 2011, ss.32 - 37.
AMA atay s,yılmaz kurt f Sağlık yüksek okulu öğrencilerinin ilk klinik stres düzeyleri. . 2011; 32 - 37.
Vancouver atay s,yılmaz kurt f Sağlık yüksek okulu öğrencilerinin ilk klinik stres düzeyleri. . 2011; 32 - 37.
IEEE atay s,yılmaz kurt f "Sağlık yüksek okulu öğrencilerinin ilk klinik stres düzeyleri." , ss.32 - 37, 2011.
ISNAD atay, selma - yılmaz kurt, fatma. "Sağlık yüksek okulu öğrencilerinin ilk klinik stres düzeyleri". (2011), 32-37.
APA atay s, yılmaz kurt f (2011). Sağlık yüksek okulu öğrencilerinin ilk klinik stres düzeyleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14(4), 32 - 37.
Chicago atay selma,yılmaz kurt fatma Sağlık yüksek okulu öğrencilerinin ilk klinik stres düzeyleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 14, no.4 (2011): 32 - 37.
MLA atay selma,yılmaz kurt fatma Sağlık yüksek okulu öğrencilerinin ilk klinik stres düzeyleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, vol.14, no.4, 2011, ss.32 - 37.
AMA atay s,yılmaz kurt f Sağlık yüksek okulu öğrencilerinin ilk klinik stres düzeyleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2011; 14(4): 32 - 37.
Vancouver atay s,yılmaz kurt f Sağlık yüksek okulu öğrencilerinin ilk klinik stres düzeyleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2011; 14(4): 32 - 37.
IEEE atay s,yılmaz kurt f "Sağlık yüksek okulu öğrencilerinin ilk klinik stres düzeyleri." Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14, ss.32 - 37, 2011.
ISNAD atay, selma - yılmaz kurt, fatma. "Sağlık yüksek okulu öğrencilerinin ilk klinik stres düzeyleri". Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 14/4 (2011), 32-37.