Yıl: 2013 Cilt: 0 Sayı: 11 Sayfa Aralığı: 17 - 34 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Fast food ürünleri satın alan tüketicilerin yaşam tarzlarını belirlemeye yönelik bir uygulama

Öz:
Günümüz pazarlarının sürekli gelişmesi ve değişmesi pazarlamanın dinamizminden kaynaklanmaktadır. Buna bağlı olarak da yeni pazar alanları ortaya çıkmaktadır. Bu sektörlerden biri de fast food sektörüdür. Avrupada ve ülkemizde de bu sektör oldukça yaygındır. Bu sektördeki işletmelerin pazarı daha yakından tanımaları, tüketicilerin demografik ve ekonomik özelliklerinin yanında psikografik özelliklerini de bilmeleri tanımaları gerekmektedir. Yaşam tarzı değişkenleri de bu amaçla kullanılmaktadır. Buradan hareketle çalışmada Kırıkkale ili merkezinde fast food ürünleri satın alan tüketicilerin yaşam tarzları ve bu ürünlere yönelik tutumları arasındaki ilişkilerin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmadan elde edilen veriler SPSS 11.5, Lisrel 8.7 ve Statistica 7.0 istatistiki programlar yardımıyla analiz edilmiş, verilerin analizinde açımlayıcı faktör analizi, doğrulayıcı faktör analizi, kanonik korelasyon analizi ve betimleyici analizlerden yararlanılarak sonuçlar yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular göstermektedir ki deneyimciler, yapıcılar, inananlar ve düşünürler yaşam tarzlarına sahip tüketicilerin fast food ürünlerini, acil durumlarda yardım sağladığı, zaman tasarrufu sağladığını, kolaylık sağladığını, fast food ürünlerin lezzetli olduğunu ve fiyatlarının uygun olduğunu düşündükleri belirlenmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: İşletme İktisat

An application on determining the life-style of consumers who consume fast-food products

Öz:
Nowadays, expansion and change in markets continuously are caused by dynamism of marketing. In related to this, new marketing areas have been arisen. One of those industry is fast-food industry. This sector is quite common in Europe and in our country. Companies in this sector, in order to know market more closely, need to know psychographic characteristics besides demographic and economic characteristics. It is the reason to use life-style variable. From this standpoint, this study investigates finding relationship between consumers life-style and their attitudes towards those products in the city of Kırıkkale. The data from the study are analyzed by using SPSS 11.5, Lisrel 8.7 and Statistica 7.0 statistical programs. In the analysis of data, exploratrory factor analysis, confirmatory factor analysis, canonical correlation and descriptive analysis are used and the results are interpreted accordingly. The findings of the research shows that the people, who have experimentalist, constructive, believers and thinkers life-style, find fast-food products helpful in the case of emergency, time-saving, convenient, delicious and priced reasonably.
Anahtar Kelime:

Konular: İşletme İktisat
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • ALTUNIŞIK, R. COŞKUN R.,YILDIRIM E.,BAYRAKTAROĞLU S. (2002), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, 2.bs., Sakarya: Sakarya Kitapevi.
  • BELCH M.A. (1982), “A Segmentation Strategy for the 1980’s: Profiling the Socially Concerned Market Through Life Style Analysis”, Journal of the Academy of Marketing Science, 10(4),345-357.
  • CAPİTAL DERGİSİ (2000), “Bireysellik Öne Çıkıyor”, (Temmuz),126-130.
  • CHANEY D. (1999), Yaşam Tarzları, (çev:Kutluk İ). Ankara: Dost Kitapevi.
  • CUNEO A. (1998), “DDB Wins Makeover Bid From Heins”, Advertising Age, 69 (33),47.
  • ERDAL M. (2001), Yaşam Tarzı Analizi ve Psikografik”, Pazarlama Dünyası Dergisi, 15 (5), 36-42.
  • FEATHERSTONE M. (2005), Postmodernizm ve Tüketim Kültürü, (çev: Küçük M.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • GONZALES A.M.,BELLO L.(2002), “The Construct “Lifestyle” in Market Segmentation The Behaviour of Tourist Consumers” European Journal of Marketing, 36 (1/2),51-85.
  • GÜL A.,AKBAY A.,Ö., DÖLEKÖOĞLU C.,Ö.ÖZEL R.,AKBAY C. (2003), “Adana İli Kentsel Alanda Ailelerin Ev Dışı Gıda Tüketimlerinin Belirlenmesi”, Çukurova Üniversitesi, Ziraat Fakültesi Tarım Ekonomisi Bölümü, Ya.,No.95, 2-65. http://www.sric-bi.com/VALS/types.shtml, Erişim tarihi.26.11.2009.
  • KAHLE L.R, BEATTY S.E.,HOMER P. (1986), “Alternative Measurement Approaches to Consumer Values: The List of Values (LOV) and Values and Life Style (VALS)”, Journal of Consumer Research, 13(December),405-409.
  • KAHLE L.R.,KENNEDY P. (1989),”Using The List of Value (LOV) to Understand Consumers” The Journal of Consumer Marketing, 6(3),5-12.
  • KAMAKURA W.A.,NOVAK T.P (1992), “Value System Segmentation: Exploring the Meaning of LOV”, Journal of Consumer Research, 9(June),119-131.
  • KESIC T.RAJH S.P. (2003), “Market Segmentation on the Basis Food Related Lifestyles of Croatian Families”, Britihs Food Journal, 105 (3),162-174.
  • KORKMAZ S. (2005), “Fast Food (Hızlı Yemek) Pazarında Rekabetçi Stratejilerin Etkinliği: Üniversite Gençliğinin Tercihlerinin Analizi”, Gazi Üniversitesi, Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, (2), 22-39.
  • KOTLER P. (2000), Pazarlama Yönetimi, İstanbul: Beta Yayınları.
  • KURTULUŞ K. (2004), Pazarlama Araştırmaları, 7.bs., İstanbul: Literatür Yayınları.
  • LIN F.Y. (2003), An Analysis of Hospitality Consumer Lifestyles in The United States, Ph.D. Dissertation,Texas Tech University.
  • MADRAN C. (1999), “Türk Tüketicisinin Gıda Tüketim Davranışları ve Türkiye Dondurulmuş Gıda Pazarında Tüketici Davranışları Üzerine Bir İnceleme”, 4.Ulusal Pazarlama Kongresi, (18-20 Kasım, Antakya/Hatay), 321-328.
  • ODABAŞI Y.,BARIŞ G. (2002), Tüketici Davranışları, 2.bs., İstanbul: MediaCat Yayınları.
  • PIIRTO R.(1991),”VALS The Second Time”, American Demographics, 13(7),6.ss.
  • PLUMMER J.T. (1974), “The Concept and Application of Life Style Segmentation”, Journal of Marketing, 38(1),33-37.
  • SHAO Y.L. (2002), An Exploratory Examination of The Impact of Personal Values on Sport Consumption Preferences and Behaviors: A Cross-Cultural Study,Ph.D.Dissertation, The Ohio State University.
  • TAYFUN A.,TOKMAK C. (2007), “Tüketicilerin Türk Usulü Fast Food İşletmelerini Etme Sebepleri Üzerine Bir Araştırma”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(22),169-183.
  • TEK Ö.B. (1999), Pazarlama İlkeleri Global Yönetsel Yaklaşım Türkiye Uygulamaları, 8.bs., İstanbul: Beta Yayınları.
  • WELS W.D.,TIGERT, D.J.(1971), “Activities, Interests and Opinions”, Journal of Advertising Research, 11(4),27-35.
  • WITCHEL A. (2002), The Use of Psychographics As an Indicator of Job Success for Online Faculty, Ph.D. Dissertation, University of Sarasota.
  • YAMAN H.B. (2007), Tüketicilerin Hazır Yemek Tüketim Alışkanlıklarında Küreselleşmenin Etkileri ve Konuya İlişkin Bir Uygulama, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Basılmamış Yüksek Lisan Tezi.
  • ZORLU A. (2006), Tüketim Sosyolojisi, Ankara: Glocal Yayınları.
  • ZORLU A. (2009), “Yaşam Tarzı, Tüketim Kültürü ve Gençlik”, Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 1(1),53-59.
APA HAMŞIOĞLU A (2013). Fast food ürünleri satın alan tüketicilerin yaşam tarzlarını belirlemeye yönelik bir uygulama. , 17 - 34.
Chicago HAMŞIOĞLU A. Buğra Fast food ürünleri satın alan tüketicilerin yaşam tarzlarını belirlemeye yönelik bir uygulama. (2013): 17 - 34.
MLA HAMŞIOĞLU A. Buğra Fast food ürünleri satın alan tüketicilerin yaşam tarzlarını belirlemeye yönelik bir uygulama. , 2013, ss.17 - 34.
AMA HAMŞIOĞLU A Fast food ürünleri satın alan tüketicilerin yaşam tarzlarını belirlemeye yönelik bir uygulama. . 2013; 17 - 34.
Vancouver HAMŞIOĞLU A Fast food ürünleri satın alan tüketicilerin yaşam tarzlarını belirlemeye yönelik bir uygulama. . 2013; 17 - 34.
IEEE HAMŞIOĞLU A "Fast food ürünleri satın alan tüketicilerin yaşam tarzlarını belirlemeye yönelik bir uygulama." , ss.17 - 34, 2013.
ISNAD HAMŞIOĞLU, A. Buğra. "Fast food ürünleri satın alan tüketicilerin yaşam tarzlarını belirlemeye yönelik bir uygulama". (2013), 17-34.
APA HAMŞIOĞLU A (2013). Fast food ürünleri satın alan tüketicilerin yaşam tarzlarını belirlemeye yönelik bir uygulama. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 0(11), 17 - 34.
Chicago HAMŞIOĞLU A. Buğra Fast food ürünleri satın alan tüketicilerin yaşam tarzlarını belirlemeye yönelik bir uygulama. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi 0, no.11 (2013): 17 - 34.
MLA HAMŞIOĞLU A. Buğra Fast food ürünleri satın alan tüketicilerin yaşam tarzlarını belirlemeye yönelik bir uygulama. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, vol.0, no.11, 2013, ss.17 - 34.
AMA HAMŞIOĞLU A Fast food ürünleri satın alan tüketicilerin yaşam tarzlarını belirlemeye yönelik bir uygulama. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi. 2013; 0(11): 17 - 34.
Vancouver HAMŞIOĞLU A Fast food ürünleri satın alan tüketicilerin yaşam tarzlarını belirlemeye yönelik bir uygulama. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi. 2013; 0(11): 17 - 34.
IEEE HAMŞIOĞLU A "Fast food ürünleri satın alan tüketicilerin yaşam tarzlarını belirlemeye yönelik bir uygulama." Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 0, ss.17 - 34, 2013.
ISNAD HAMŞIOĞLU, A. Buğra. "Fast food ürünleri satın alan tüketicilerin yaşam tarzlarını belirlemeye yönelik bir uygulama". Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi 11 (2013), 17-34.