Türkiye'de öğretmen eğitimi araştırmaları: Yönelimler, sorunlar ve öncelikli alanlar

Yıl: 2013 Cilt: 38 Sayı: 169 Sayfa Aralığı: 175 - 191 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Türkiye'de öğretmen eğitimi araştırmaları: Yönelimler, sorunlar ve öncelikli alanlar

Öz:
Ülkemizde yapılan öğretmen eğitimi araştırmaları beş başlık altında sınıflandırılabilir: öğretmen adaylarının mesleğe ilişkin tutum ve algıları; öğretmen adaylarının yeterlik algıları; okullarda uygulama; öğretmen eğitimi programlarına ilişkin değerlendirmeler; öğretmen eğitiminin, öğretmen adaylarının bilgi, beceri ve tutumu üzerindeki etkileri. Bu araştırmalardan öğretmenlik mesleğine ilişkin tutum ve öğretmen yeterlikleri ile ilgili olanlar daha çok anketler yoluyla, öğretmen eğitimi programları ve okullarda uygulama araştırmaları ise nicel, nitel ya da karma desenlerle gerçekleştirilmektedir. Öğretim süreçleri ile öğretmen adaylarının kazandıkları bilgi ve becerileri ilişkilendiren araştırmalar ise deneysel, ilişkisel ya da nitel desenlerle yapılmaktadır. Bu araştırmaların, öğretmen eğitiminin betimsel boyutlarına odaklandığı ve öğretmen eğitimi ile öğretmenlik performası ilişkisini irdeleyen araştırmaların fazla yapılmadığı anlaşılmaktadır. Öğretmen eğitimi araştırmalarının bu kapsamda yetersiz oluşunun birkaç temel nedeni vardır. Birincisi, bu alanda kullanılan terimlerde bir anlam birliği henüz oluşmamıştır. İkincisi, öğretmen eğitimi programlarının YÖK tarafından standart bir çerçeve içinde belirlenmesidir. Üçüncüsü, araştırmaların öncelikle eğitim fakültelerinde öğrenim gören öğrencilere ve bu eğitimi veren öğretim elemanlarına yönelik olmasıdır. Dördüncüsü, eğitim fakültesi elemanlarının ders yüklerinin fazla ve araştırmaya ayrılan zamanın sınırlı olmasıdır. Son olarak öğretmen eğitimi araştırmaları üzerine meta analiz çalışmalarının olmaması, öğretmen eğitimi araştırmalarına yön verme konusunda bir eksiklik olarak göze çarpmaktadır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel

Teacher education research in Turkey: Trends, ıssues and priority areas

Öz:
Teacher education research in Turkey can be categorized under five headings: attitudes and perceptions of teacher candidates toward teaching; competency perceptions of teacher candidates; school experience; assessment of teacher education programs; and the impact of teacher education research on teacher candidates knowledge, skills and attitudes. Research on attitudes and perceptions of teaching is carried out mostly through surveys, whereas quantitative, qualitative and mixed designs are used in studying teacher education programs and school experience. The relations between teacher education process and the knowledge, skills and attitudes of teacher candidates are explored through experimental, correlational and qualitative designs. Most of these research studies focus on descriptive aspects of teacher education rather than exploring relations among teacher education and teacher performance in schools. There are several reasons for narrow scope of teacher education research: First, there is no agreement on the terms used in the field of teacher education. Second, teacher education programs are determined by the Higher Education Council. Third, the research is mostly geared toward the students and instructors at the faculties of education rather than teachers in schools. Fourth, the teaching load of the instructors at faculties of education is heavy, thereby not leaving
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA YILDIRIM A (2013). Türkiye'de öğretmen eğitimi araştırmaları: Yönelimler, sorunlar ve öncelikli alanlar. , 175 - 191.
Chicago YILDIRIM ALİ Türkiye'de öğretmen eğitimi araştırmaları: Yönelimler, sorunlar ve öncelikli alanlar. (2013): 175 - 191.
MLA YILDIRIM ALİ Türkiye'de öğretmen eğitimi araştırmaları: Yönelimler, sorunlar ve öncelikli alanlar. , 2013, ss.175 - 191.
AMA YILDIRIM A Türkiye'de öğretmen eğitimi araştırmaları: Yönelimler, sorunlar ve öncelikli alanlar. . 2013; 175 - 191.
Vancouver YILDIRIM A Türkiye'de öğretmen eğitimi araştırmaları: Yönelimler, sorunlar ve öncelikli alanlar. . 2013; 175 - 191.
IEEE YILDIRIM A "Türkiye'de öğretmen eğitimi araştırmaları: Yönelimler, sorunlar ve öncelikli alanlar." , ss.175 - 191, 2013.
ISNAD YILDIRIM, ALİ. "Türkiye'de öğretmen eğitimi araştırmaları: Yönelimler, sorunlar ve öncelikli alanlar". (2013), 175-191.
APA YILDIRIM A (2013). Türkiye'de öğretmen eğitimi araştırmaları: Yönelimler, sorunlar ve öncelikli alanlar. Eğitim ve Bilim, 38(169), 175 - 191.
Chicago YILDIRIM ALİ Türkiye'de öğretmen eğitimi araştırmaları: Yönelimler, sorunlar ve öncelikli alanlar. Eğitim ve Bilim 38, no.169 (2013): 175 - 191.
MLA YILDIRIM ALİ Türkiye'de öğretmen eğitimi araştırmaları: Yönelimler, sorunlar ve öncelikli alanlar. Eğitim ve Bilim, vol.38, no.169, 2013, ss.175 - 191.
AMA YILDIRIM A Türkiye'de öğretmen eğitimi araştırmaları: Yönelimler, sorunlar ve öncelikli alanlar. Eğitim ve Bilim. 2013; 38(169): 175 - 191.
Vancouver YILDIRIM A Türkiye'de öğretmen eğitimi araştırmaları: Yönelimler, sorunlar ve öncelikli alanlar. Eğitim ve Bilim. 2013; 38(169): 175 - 191.
IEEE YILDIRIM A "Türkiye'de öğretmen eğitimi araştırmaları: Yönelimler, sorunlar ve öncelikli alanlar." Eğitim ve Bilim, 38, ss.175 - 191, 2013.
ISNAD YILDIRIM, ALİ. "Türkiye'de öğretmen eğitimi araştırmaları: Yönelimler, sorunlar ve öncelikli alanlar". Eğitim ve Bilim 38/169 (2013), 175-191.