İlköğretim öğretmen adaylarının eğitim programı kavramına yükledikleri metaforlar

Yıl: 2013 Cilt: 38 Sayı: 169 Sayfa Aralığı: 126 - 141 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlköğretim öğretmen adaylarının eğitim programı kavramına yükledikleri metaforlar

Öz:
Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının eğitim programına ilişkin kullandıkları metaforları ortaya koymaktır. Araştırma, Eskişehir Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü, Sınıf Öğretmenliği, Matematik Öğretmenliği, Okulöncesi Öğretmenliği ve Sosyal Bilgiler Öğretmenliği programlarında 4. sınıfta öğrenim gören 120 öğretmen adayı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplamak amacıyla araştırmaya katılan öğretmen adaylarının eğitim programına ilişkin sahip oldukları düşünceleri ortaya çıkarmak için açık uçlu bir anket formu hazırlanmış; anket formunda öğretmen adaylarından Eğitim programı . gibidir; çünkü . cümlesini tamamlamaları istenmiştir. Öğretmen adaylarının eğitim programı kavramına ilişkin düşünceleri içerik analizi tekniği ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının eğitim programlarına ilişkin olarak toplam 84 metafor ürettikleri görülmüş; eğitim programına ilişkin olarak kilometre taşı, sistemli bir bütün, geniş bir yelpaze, gelişmeye açık bir olgu, rehber, şekillendirici ve sorun yaratan karmaşık bir yapıkategorileri oluşturulmuştur. Sonuç olarak öğretmen adaylarının eğitim programı kavramına ilişkin algılarının genelde olumlu olduğu ortaya çıkmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel

The metaphors that primary education teacher candidates use regarding curriculum

Öz:
The aim of this study is to determine the metaphors primary education teacher candidates used regarding curriculum. This study was conducted with the participation of 120 teacher candidates from primary education, mathematical education, pre-school education and social study education in Educational faculty at Anadolu University. A questionnaire consisted of open ended questions has been created to determine the views of teacher candidates regarding education program. The questions are generally similar to Education program is like .. ; because .. . Teacher candidates views regarding education program has been analyzed with content analysis technique. After the study, it s been seen that teachers created 84 metaphors such as milestone, a systematic structure, a wide range, a fact which is open to developments, guide, constructive, and problematic/complex structure.. As a result, it has been found that teacher candidates have positive thoughts regarding curriculum.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akar, H. ve Yıldırım, A. (2009). Change in teacher candidates’ metaphorical images about classroom management in a social constructivist learning environment. Teaching in Higher Education, 14 (4), 401-415.
  • Anglin, L. W. ve Dugan, T. (1982). Teachers’ perceptions of existing and ideal school curriculum: An analysis of metaphors. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association (New York, NY, March 20, 1982).
  • Aydoğdu, E. (2008). İlköğretim Okullarındaki Öğrenci ve Öğretmenlerin Sahip Oldukları Okul Algıları ile İdeal Okul Algılarının Metaforlar Yardımıyla Analizi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Aykaç, N. ve Çelik, Ö. (2011). Öğretmenlerin ve Öğretmen Adaylarının Eğitim Programına İlişkin Metaforik Algılarının Karşılaştırılması. I. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Kongresinde sunulan bildiri, Eskişehir, Türkiye.
  • Ben-Peretz, M., Mendelson, N. ve Kron, F.W. (2003). How teachers in different educational contexts view their roles. Teaching and Teacher Education, 19, 277-90.
  • Bullough, R. V. (1994a) Personal history and teaching metaphors: A self study of teaching as conversation, Teacher Education Quarterly, 21(1), 107-120.
  • Bullough, R.V., Stokes, D.K. (1994). Analyzing personal teaching metaphors in preservice teacher education as a means for encouraging professional development. American Educational Research Journal, 31(1), 191-224.
  • Bota, E. (2009). Why metaphor matters in education. South African Journal of Education, (29), 431- 444.
  • Cameron, L. (1999). Operationalising ‘metahphor’ for applied linguistic research. Researching and applying metaphor. Editors: M. H. Long ve J. C. Richards. ss.1-28. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Carter, S. ve Pitcher, R. (2010). Extended metaphors for pedagogy: Using sameness and difference. Teaching in Higher Education, 15 (5), 579-589.
  • Cerit, Y. (2008a). Öğretmen Kavramı ile İlgili Metaforlara İlişkin Öğrenci, Öğretmen ve Yöneticilerin Görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6 (4), 693-712.
  • Cerit, Y. (2008b). Öğrenci, Öğretmen ve Yöneticilerin Müdür Kavramı ile İlgili Metaforlara İlişkin Görüşleri. Eğitim ve Bilim, 33 (147), 3-13.
  • Clarken, R. H. (1997). Five metaphors for educators. Paper Prensented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association (Chicago IL, March 24-28, 1997). http:// www.eric.ed.gov/ERICWebPortal/search/detailmini.jsp.
  • Çelikten, M. (2006). Kültür ve Öğretmen Metaforları. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. (21), 269-183.
  • Elmholdt, C. (2003). Metaphors for learning: Cognitive acquisition versus social participation. Scandinavian Journal of Educational Research 47 (2), 116-32.
  • Engin-Demir, C. (2007). Metaphors as a reflection of middle school students’ perceptions of school: A cross-cultural analysis. Educational Research and Evaluation 13 (2), 89-107.
  • Font, V., Bolite, J. ve Acevedo, J. (2010). Metaphors in mathematics classrooms: Analyzing the dynamic process of teaching and learning of graph functions. Educational Studies in Mathematics, 54 (2), 131-152
  • George, L. ve Johnson, M. (2003). Metahphors we live by . Chicago: The University of Chicago Press.
  • Guerrero, M. C. M. ve Villamil, O. S. (2002). Metaphorical conceptualizations of ESL teaching and learning. Language Teaching Research, 6, 95–120.
  • Hardcastle, B., Yamamoto, K., Parkay, F.W. ve Chan, J. (1985). Metaphorical views of school: A cross-cultural comparison of college students. Teaching and Teacher Education, 1(4), 309–315.
  • Inbar, D. (1996). The free educational prison: Metaphors and images. Educational Research, 38 (1), 77–92.
  • Kövecses, Z. (2005). Metaphor in culture: Universality and variation. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Kövecses, Z. (2002). Metahpor: A practical introduction. Oxford: Oxford University Press.
  • Lakoff, G ve Johson, M. (2003). Metaphors we live by. Chicago: University of Chicago Press.
  • Lasley, T. J. (1994). Teacher technicians: A ‘‘new’’ metaphor for teachers. Action in Teacher Education, 16 (1), 11-19.
  • Levine, P.M. (2005). Metaphors and images of classrooms. Kappa Delta Pi Record, 41 (4), 172-175. http://eric.ed.gov/ERICWebPortal/search/detailmini.jsp?_nfpb=true&_&ERICExtSearch_ SearchValue_0=EJ724893&ERICExtSearch_SearchType_0=no&accno=EJ724893
  • Mahlios, M. , Massengill-Shaw, D ve Barry, A. (2010). Making sense of teaching through metaphors: A review across three studies. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 16 (1), 49–71.
  • Martinez, M.A., Salueda, N. and Huber, G.L. (200). Metaphors as blueprints of thinking about teaching and learning. Teaching and Teacher Education 17, 965-77.
  • Massengill, D., Mahlios, M., ve Barry, A. (2005). Metaphors and sense of teaching: How these constructs influence novice teachers. Teaching Education, 16 (3), 213–229.
  • Michael, K. (2009). Exploring Greek teachers’ beliefs using metaphors. Australian Journal of Teacher Education, 34 (2), 64-83.
  • Müller, C. ve Cienki, A. (2009). Multimodal metaphor: Applications of cognitive linguistic. Berlin: Gruyter GmbH & Co. KG.
  • Oxford, R.L., Tomlinson, S., Barcelos, A., Harrington, C., Lavine, R.Z., Saleh, A., et al. (1998). Clashing metaphors about classroom teachers: Toward a systematic typology for the language teaching field. System, 26 (1), 3–50.
  • Özdemir, S. M. (2012). Eğitim programı kavramına ilişkin öğretmen adaylarının metaforik algıları. Kuramsal Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(3), 369-393.
  • Pektaş, M. ve Kılan, O. (2009). Farklı Branşlardaki Öğretmen Adaylarının “Öğretmen” Kavramı ile İlgili Geliştirdikleri Metaforların Karşılaştırılmas. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2).
  • Perry, C. ve Cooper, M. (2001). Metaphors are good mirrors: Reflectiong on change for teacher educators. Reflective Practice, 2 (1), 41-52.
  • Pratte, R. (1981). Metaphorical models and curriculum theory. Curriculum Inquiry. 11 (4), 307-320.
  • Price, C.G. (2002). Exploring teaching metaphors: How they shape beliefs, Professional knowledge and emergent practice of first through fifth year teachers. Paper presented at the Association of Teacher Educators, February, in Denver, CO.
  • Radman, Z. (1997). Metaphors: Figures of the mind. Netherlands, Kluwer Academic Publishers.
  • Saban, A. (2008). Okula İlişkin Metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 55, 459-496.
  • Saban, A., Koçbeker, B. N. ve Saban, A. (2002). Öğretmen Adaylarının Öğretmen Kavramına İlişkin Algılarının Metafor Analizi Yoluyla İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6 (2), 461-522.
  • Saban, A. (2008). İlköğretim I. Kademe Öğretmen ve Öğrencilerinin Bilgi Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Zihinsel İmgeler. İlköğretim Online 7(2), 421-455.
  • Saban, A. (2004). Prospective classroom teachers metaphorical images of selves and comparing them to those they have of their elementary and cooperating teachers. International Journal of Educational Development. 24, 617-635.
  • Saban, A. (2004). Giriş Düzeyindeki Sınıf Öğretmeni Adaylarının Öğretmen Kavramına İlişkin İleri Sürdükleri Metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2, 135-155.
  • Semerci, Ç. (2007). Program Geliştirme Kavramına İlişkin Metaforlarla Yeni İlköğretim Programlarına Farklı Bir Bakış. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31 (2), 125- 140.
  • Steen, G. J. (2007). Finding metaphor in grammar and usage. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company.
  • Taşdemir, A. ve Taşdemir, M. (2011a). Metaphors on teaching process and teachers; produced by the teachers “Öğretmenlık ve Öğretıim Sürecı Üzerıne Öğretmen Meteforları”. 2nd International Conference On New Trends İn Education And Their Implications 27-29 April, 2011 Antalya-Turkey, 785-794.
  • Taşdemir, M. ve Taşdemir, A. (2011b). Teachers’ metaphors on K-8 curriculum in Turkey “İlköğretım programı üzerine öğretmen metaforları”. 2nd International Conference On New Trends in Education and Their Implications 27-29 April, 2011 Antalya-Turkey, 795- 809.
  • TDK. (2011). Büyük Türkçe sözlük. Türk Dil Kurumu. http://tdkterim.gov.tr/bts/Wahyudi, W. (2007). Using metaphors to explore teachers’ perceptions of school science curriculum: an Indonesian lower secondary schools case. Paper presented at the Second International Conference on Science and Mathematics Education, Penang, Malaysia. Retrieved September 17, 2011 from
  • Wahyudi, W. (2007). Using metaphors to explore teachers'perceptions of school science curriculum: an Indonesian lower secondary schools case. Paper presented at the Second International Conference on Science and Mathematics Education, Penang, Malaysia. Retrieved September 17, 2011 from http://www.recsam.edu.my/cosmed/cosmed07/AbstractsFullPapers2007/ SCIENCE%5CS040F.pdf.
  • Woon, J.& Ho, Y. (2005). Metaphorical construction of self in teachers’ narratives. Language and Education, 19 (5), 359-379.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zanotto, M. S., Cameron, L. ve Cavalcanti, M. C. (2008). Confronting metaphor in use: An Applied linguistic approach. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company.
APA GÜLTEKİN M (2013). İlköğretim öğretmen adaylarının eğitim programı kavramına yükledikleri metaforlar. , 126 - 141.
Chicago GÜLTEKİN Mehmet İlköğretim öğretmen adaylarının eğitim programı kavramına yükledikleri metaforlar. (2013): 126 - 141.
MLA GÜLTEKİN Mehmet İlköğretim öğretmen adaylarının eğitim programı kavramına yükledikleri metaforlar. , 2013, ss.126 - 141.
AMA GÜLTEKİN M İlköğretim öğretmen adaylarının eğitim programı kavramına yükledikleri metaforlar. . 2013; 126 - 141.
Vancouver GÜLTEKİN M İlköğretim öğretmen adaylarının eğitim programı kavramına yükledikleri metaforlar. . 2013; 126 - 141.
IEEE GÜLTEKİN M "İlköğretim öğretmen adaylarının eğitim programı kavramına yükledikleri metaforlar." , ss.126 - 141, 2013.
ISNAD GÜLTEKİN, Mehmet. "İlköğretim öğretmen adaylarının eğitim programı kavramına yükledikleri metaforlar". (2013), 126-141.
APA GÜLTEKİN M (2013). İlköğretim öğretmen adaylarının eğitim programı kavramına yükledikleri metaforlar. Eğitim ve Bilim, 38(169), 126 - 141.
Chicago GÜLTEKİN Mehmet İlköğretim öğretmen adaylarının eğitim programı kavramına yükledikleri metaforlar. Eğitim ve Bilim 38, no.169 (2013): 126 - 141.
MLA GÜLTEKİN Mehmet İlköğretim öğretmen adaylarının eğitim programı kavramına yükledikleri metaforlar. Eğitim ve Bilim, vol.38, no.169, 2013, ss.126 - 141.
AMA GÜLTEKİN M İlköğretim öğretmen adaylarının eğitim programı kavramına yükledikleri metaforlar. Eğitim ve Bilim. 2013; 38(169): 126 - 141.
Vancouver GÜLTEKİN M İlköğretim öğretmen adaylarının eğitim programı kavramına yükledikleri metaforlar. Eğitim ve Bilim. 2013; 38(169): 126 - 141.
IEEE GÜLTEKİN M "İlköğretim öğretmen adaylarının eğitim programı kavramına yükledikleri metaforlar." Eğitim ve Bilim, 38, ss.126 - 141, 2013.
ISNAD GÜLTEKİN, Mehmet. "İlköğretim öğretmen adaylarının eğitim programı kavramına yükledikleri metaforlar". Eğitim ve Bilim 38/169 (2013), 126-141.