Fen ve teknoloji dersinin öğrencilerde girişimcilik becerisinin gelişimine etkisi üzerine öğretmen görüşleri

Yıl: 2013 Cilt: 13 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 609 - 629 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Fen ve teknoloji dersinin öğrencilerde girişimcilik becerisinin gelişimine etkisi üzerine öğretmen görüşleri

Öz:
Bu araştırmanın amacı, ilköğretim 6., 7. ve 8. sınıf fen ve teknoloji dersinin öğrencilerin girişimcilik becerileri üzerine etkisine dair fen ve teknoloji öğretmenlerin görüşlerini ortaya koymaktır. Bu çalışmada olgu bilim yöntemi kullanılmış ve veriler 8 sorudan oluşan yarı yapılandırılmış mülakat yöntemi ile toplanmıştır. Araştırmanın örneklemini Amasya ilinde görev yapmakta olan 5 fen ve teknoloji öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışma kapsamında elde veriler NVIVO 9 programı ile analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre öğretmenlerin, girişimcilik kavramı ile ilgili yeterli bilgiye sahip olmadıkları, dolayısıyla öğrencilerine girişimcilik becerisi kazandırma konusunda farklı anlayış ve uygulamalara sahip oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Bununla birlikte, öğrenci merkezli öğretim yöntem ve tekniklerinin girişimcilik becerisini geliştirmede etkili olacağı yönünde ortak görüşe sahip oldukları tespit edilmiştir. Çalışma sonunda, öğretmenlere girişimcilik becerisi ile ilgili ortak bir anlayış geliştirilmesi adına zümre toplantılarının daha işlevsel hale getirilmesi ve olumlu uygulamaların yaygınlaştırılması için gerekli çalışmaların yapılması önerilmektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel

Teachers views about science and technology lesson effects on the development of students entrepreneurship skills

Öz:
The purpose of this study was to determine the views of science and technology teachers about the effects of 6th, 7th and 8th grade science and technology courses on students entrepreneurship skills. In the study, phenomenographic method was used and data were collected through a semi-structured interview method with 8 questions. 5 science and technology teachers, who were working in the province of Amasya, participated in this research. The obtained data were analyzed with the NVIVO 9 software. Based on data analysis, it was concluded that teachers did not have enough knowledge about entrepreneurship concept, so that they had different understanding and practices to gain their students the entrepreneurial skills. However, it was identified that teachers having a common vision about student-centered teaching methods and techniques were effective in developing entrepreneurial skills. At the end of the study, to develop a collective mentality about entrepreneurship skills, it was recommended to the teachers that class meetings should be made more functional and more studies should be required for the dissemination of good practices.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Akar, C. (2007). İlköğretim öğrencilerinde eleştirel düşünme becerileri. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Akşit, G. (2003). Farklı kültürlerde girişimcilik niyeti ve üniversite öğrencilerine yönelik karşılaştırmalı bir araştırma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • Arslantaş, C. C. (2001). Girişimcilikte yaratıcılık ve yenilik. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi İktisadi Enstitüsü Yönetim Dergisi, 12 (38), 17-23.
  • Aydın, M. Z. (2001). Aktif öğretim yöntemlerinden buldurma (Sokrates) yöntemi. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 5 (1), 55-80.
  • Aytaç, Ö. (2006) , Girişimcilik: Sosyo-Kültürel bir perspektif. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15, 139-160.
  • Aytaç, Ö. ve İlhan, S. (2007). Girişimcilik ve girişimci kültür: Sosyolojik bir perspektif. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18, 101-120.
  • Bacanak, A. (2008). Fen ve teknoloji dersi performans değerlendirme formlarına yönelik oluşturulan web tabanlı programın etkililiğinin araştırılması. Yayımlanmamış doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Bağcı, U., İlik, A., Sünbül, A. M., Yağız, D. ve Afyon, A. (2005, Kasım). İlköğretim fen bilgisi öğretiminde uygulanan proje tabanlı öğrenme yönteminin öğrencilerin başarı düzeylerine etkisinin araştırılması. I. Ulusal Fen ve Teknoloji Eğitiminde Çağdaş Yaklaşımlar Sempozyumunda Sunulan Bildiri, Ankara.
  • Baykara, N. (2006). Sosyal bilgiler dersinin düşünme becerileri açısından değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyonkarahisar.
  • Baysal, H. ve Özkul, A.S. (2009, Eylül). Türkiye’de girişimcilik eğitiminde ilköğretimin rolü ders kitapları üzerine bir içerik analizi. 1. Uluslararası Davraz Kongresi’nde sunulan bildiri, Isparta.
  • Bilen, K. (2004). Fen bilgisi öğretmenleri ile fen bilgisi öğretmen adaylarının etkili fen öğretimi ve öğretmeni ile ilgili görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Binbaşıoğlu, C. (2003). Hayat bilgisi öğretimi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Bingölbali, E., Özmantar, M. F. ve Akkoç, H. (2008, Mayıs). Sınıf öğretmenlerinin farklı matematiksel çözüm yollarını değerlendirme süreçleri. VII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu’nda sunulan bildiri, Çanakkale.
  • Boyacıoğlu, H. ve Güneri, P. (2006). Sağlık araştırmalarında kullanılan temel istatistik yöntemler. Hacettepe Diş Hekimliği Fakültesi Dergisi, 30 (3), 33-39.
  • Börü, D. (2006). Girişimcilik eğilimi: M. Ü. İşletme bölümü öğrencileri üzerinde bir araştırma. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınları.
  • Bulut, M. (2007). Curriculum reform in Turkey: A case of primary school mathematics curriculum. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 3 (3), 203-212.
  • Cassell, C., Buehring, A., Symon, G., Johnson, P., & Bishop, V. (2005). Qualitative management research: A thematic analysis of interviews with stakeholders in the field, Report to ESRC. Retrieved May 12, 2012 from http://bgpinqmr.group.shef.ac.uk/ pdf/final_research_report.pdf.
  • Çalık, T. ve Sezgin, F. (2005). Küreselleşme, bilgi toplumu ve eğitim. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13 (1), 55-66.
  • Çarıkçı, İ. H. ve Koyuncu, O. (2010). Bireyci-toplumcu kültür ve girişimcilik eğilimi arasındaki ilişkiyi belirlemeye yönelik bir araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2 (3), 1-18.
  • Çelik, V. (2001). Okul kültürü ve yönetimi. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Çelikkaya, T. (2011). Sosyal bilgiler programında yer alan becerilerin kazandırılma düzeyi: Öğretmen görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19 (3), 969-990.
  • Dawson-Saunders, B., & Trap, R. G. (1994). Basic and clinical biostatistics. London: Prentice-Hall International Inc.
  • Deniz, İ. (2005). Öğrenci merkezli fen bilgisi eğitiminin öğrenci başarılarına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Didiş, N., Özcan, Ö. ve Abak, M. (2008). Öğrencilerin bakış açısıyla kuantum fiziği: Nitel çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 86-94.
  • Döm, S. (2006), Girişimcilik ve küçük işletme yöneticiliği. Ankara: Detay Yayıncılık
  • Eraslan, L. (2011). İlköğretim programlarında girişimcilik öğretimi (hayat bilgisi dersi örneği). Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 82-94.
  • Erdoğan, M. (2005). Yeni geliştirilen beşinci sınıf fen ve teknoloji dersi müfredatı: pilot uygulama yansımaları. Eğitimde Yansımalar: VIII Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu Bildiriler Kitabı içinde (s. 299–310). Ankara: Sim Matbaası.
  • Erdoğmuş, N. (2000). Otobiyografilerin analizi yoluyla girişimci işadamlarının kariyer gelişimi hakkında bir araştırma. 8. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi içinde (s. 95-108). Nevşehir.
  • Erkan, S. (1999). İlköğretimde rehberlik (Ed., Y. Kuzgun). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Ersoy, H. (2010). Kültürel çevrenin girişimcilik tercihine etkisi. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2 (1), 71-77.
  • Finkle, T. A. (2007). Trends in the market for entrepreneurship faculty from 1989-2005. Journal of Entrepreneurship Education, 10 (Fall), 1-25.
  • Finkle T. A., & Deeds, D. (2001). Trends in the market for entrepreneurship faculty, 1989-1998. Journal of Business Venturing, 16, 613-630.
  • Finkle, T. A., Kuratko, D. F., & Goldsby, M. (2006). The state of entrepreneurship centers in the United States: A nationwide survey. 50th Anniversary Special Issue of the Journal of Small Business Management, 44 (2), 184-206.
  • Gibb, A. A. (2002). In pursuit of a new ‘enterprise’ and ‘entrepreneurship’ paradigm for learning: Creative destruction, new values, new ways of doing things and new combinations of Knowledge. International Journal of Management Review, 4 (3), 233-269.
  • Giddens, A. (2000), Sosyoloji (çev. H. Özel ve C. Güzel). Ankara: Ayraç Yayınları.
  • Gömleksiz, M. N. ve Kan, A. Ü. (2007). Yeni sosyal bilgiler dersi öğretim programının araştırma, iletişim ve Türkçeyi doğru, etkili ve güzel kullanma becerilerini kazandırmadaki etkililik düzeyine ilişkin öğrenci görüşleri (Diyarbakır ili örneği). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17 (2),135-162.
  • Gömleksiz, M. N. ve Kan, A. Ü. (2009). Sosyal bilgiler dersi öğretim programının eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve girişimcilik becerilerini kazandırmadaki etkililiğinin belirlenmesi (Diyarbakır ili örneği). Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları, 1, 39-49.
  • Gözek, S. (2003). Girişimci adayının özellikleri, girişimcilik eğilimleri ve girişimci adaylarına sağlanan destekler. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Kahramanmaraş.
  • Gülhan, A. (2003). Farklı kültürlerde girişimcilik niyeti ve üniversite öğrencilerine yönelik karsılaştırmalı bir araştırma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • Gürses, A., Doğar, Ç., Yalçın, M., Açıkyıldız, M. ve Bayrak, R. (2005). Öğretmenlik uygulamalarında mikroöğretim yönteminin etkililiğinin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13 (1), 1-10.
  • Harmin, M., & Toth, M. (2006). Inspring active learning: A complete handbook for today’s teachers (2nd ed.). Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Hazır, A. ve Türkmen, L. (2008). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç beceri düzeyleri. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 81-96.
  • Hesapçıoğlu, M. (1994). Öğretim ilke ve yöntemleri (Eğitim programları ve öğretim) (3. bs.). İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Hisrich, R. D., & Peters, M. (2001). Entrepreneurship (5th ed.). McGraw-Hill Higher.
  • Hotaman, D. (2008). Yeni ilköğretim programının kazandırmayı öngördüğü temel becerilerin öğretmen, veli ve öğrenci algıları doğrultusunda değerlendirilmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Jahoda, M. (1993). Socialization. In W. Outwhite & T. Bottomore (Eds.), Blackwell dictionary of twentieth-century social thought (pp. 624-625). Cambridge, MA: Blackwell.
  • Kaptan, F. (1999). Fen bilgisi öğretimi. İstanbul: MEB Yayınları.
  • Kaptan, F. ve Arslan, B. (2002, Eylül). Fen öğretiminde soru-cevap tekniği ile analoji tekniğinin karşılaştırılması. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresinde sunulan poster bildiri, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Karakuş, U. (2006), Coğrafya’da iklim konularının öğretiminde deney yönteminin öğrenci başarı düzeyine etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karakuş, U. (2007). Deney yöntemi ve coğrafya öğretiminde kullanılması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 8 (1), 1-19.
  • Katz, J. (2003). The chronology and intellectual trajectory of American entrepreneurship education 1876-1999. Journal of Business Venturing, 18 (2), 283-300.
  • Kılıççı, Y. (1992). Okulda ruh sağlığı. Ankara: Şafak Matbaası.
  • Kırıkkaya, E. B. (2009). İlköğretim okullarındaki fen öğretmenlerinin fen ve teknoloji programına ilişkin görüşleri. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 6 (1), 133-148.
  • Kishore, R., Agrawal, M., & Rao, H. R. (2005). Determinants of sourcing during technology growth and maturity: An empirical study of e-commerce sourcing. Journal of Management Information Systems, 21 (1), 47-82.
  • Korkmaz, İ. (2007). Öğrenci merkezli ders uygulamalarına ilişkin öğrenci görüşleri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17, 393-402.
  • Köse, E. (2004, Temmuz). İlköğretim öğrencilerinin ders dışı etkinlikleri tercih etme nedenleri. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı’nda sunulan bildiri, İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Kuratko, D., & Hodgets, R. (1998). Entrepreneurship: A contemporary approach. Orlando: Dryedn Press.
  • Kültekin, S. (2006). Bilgi toplumu ve eğitim programları. Yayımlanmammış yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi, Sosyal bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2005). İlköğretim 1-5 sınıf programları tanıtım el kitabı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • Naffziger, D. (l995). Entrepreneurship: A person based theory approach. Advances in Entrepreneurship, Firm Emergence And Growth, 2, 21-50.
  • Numanoğlu, G. (1999). Bilgi toplumu-eğitim-yeni kimlikler-II: Bilgi toplumu ve eğitimde yeni kimlikler. Ankara: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 32 (1-2), 341-350.
  • Öcal, A. (2007). İlköğretim sosyal bilgiler dersinde 6. sınıf öğrencilerinin mekansal biliş becerilerinin incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Özdemir, D. (2006). Sosyal bilgiler dersinin düşünme becerilerini kazandırma düzeyine ilişkin öğretmen görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Özmantar, M. F., Bingölbali, E. ve Akkoç, H. (2008, Mayıs). İlköğretim sınıf öğretmenlerinin açık uçlu matematik soruları değerlendirme süreçleri. VII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu’nda sunulan bildiri, Çanakkale.
  • Polat, S. ve Aktop, E. (2010), Öğretmenlerin duygusal zeka ve örgütsel destek algılarının girişimcilik davranışlarına etkisi. Akademik Bakış Dergisi, 22, 1-20.
  • Sargut, S. (2001). Kültürlerarası farklılaşma ve yönetim. Ankara: Verso Yayınları.
  • Seferoğlu, S. S. ve Akbıyık, C. (2006). Eleştirel düşünme ve öğretimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36, 193-200.
  • Shulman, L. S., & Tamir, P. (1973). Research on teaching in the natural sciences. In R. M. W. Traver (Ed.), Second handbook of research on teaching (pp. 1098– 1148). Chicago: Rand McNally.
  • Sogunro, O. A. (2004). Efficacy of role-playing pedagogy in training leaders: Some reflections. Journal of Management Development, 23 (4), 355-371.
  • Solomon, G. T. (2007). An examination of entrepreneurship education in the United States. Journal of Small Business Enterprise Development, 14 (2), 168-182.
  • Solomon, G. T., Duffy, S., & Tarabishy, A. (2002). The state of entrepreneurship education in the United States: a nationwide survey and analysis. International Journal of Entrepreneurship Education, 1 (1), 65-86.
  • Tan, M. ve Temiz, K. (2003). Fen öğretiminde bilimsel süreç becerilerinin yeri ve önemi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (13), 89-100.
  • Toptaş, V. (2006). İlköğretim matematik dersi (1-5) öğretim programının uygulanmasında sınıf öğretmenlerinin karsılaştıkları sorunlarla ilgili görüşleri. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi, Bildiri Kitabı içinde (c. 1, s. 277-285). Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Üstünoğlu, E. (2006). Üst düzey düşünme becerilerini geliştirmede bilişsel soruların rolü. Çağdaş Eğitim Dergisi, 31 (331), 17-24.
  • Yağcı, R. (2005). Sosyal bilgiler öğretiminde eleştirel düşünme: ilköğretim 5. sınıf sosyal bilgiler öğretiminde öğretmenlerin eleştirel düşünme becerilerini geliştirmek için uyguladıkları etkinlerin değerlendirilmesi, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Yelkikalan, N. (2006). 21. Yüzyılda girişimcinin yeni özelliği: Duygusal zeka. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 1, 39-50.
  • Zahra, S. A., Sapienza, H. J., & Davidsson, P. (2006). Entrepreneurship and dynamic capabilities: A review, model and research agenda. Journal of Management Studies, 43 (4), 917-955.
APA BACANAK A (2013). Fen ve teknoloji dersinin öğrencilerde girişimcilik becerisinin gelişimine etkisi üzerine öğretmen görüşleri. , 609 - 629.
Chicago BACANAK Ahmet Fen ve teknoloji dersinin öğrencilerde girişimcilik becerisinin gelişimine etkisi üzerine öğretmen görüşleri. (2013): 609 - 629.
MLA BACANAK Ahmet Fen ve teknoloji dersinin öğrencilerde girişimcilik becerisinin gelişimine etkisi üzerine öğretmen görüşleri. , 2013, ss.609 - 629.
AMA BACANAK A Fen ve teknoloji dersinin öğrencilerde girişimcilik becerisinin gelişimine etkisi üzerine öğretmen görüşleri. . 2013; 609 - 629.
Vancouver BACANAK A Fen ve teknoloji dersinin öğrencilerde girişimcilik becerisinin gelişimine etkisi üzerine öğretmen görüşleri. . 2013; 609 - 629.
IEEE BACANAK A "Fen ve teknoloji dersinin öğrencilerde girişimcilik becerisinin gelişimine etkisi üzerine öğretmen görüşleri." , ss.609 - 629, 2013.
ISNAD BACANAK, Ahmet. "Fen ve teknoloji dersinin öğrencilerde girişimcilik becerisinin gelişimine etkisi üzerine öğretmen görüşleri". (2013), 609-629.
APA BACANAK A (2013). Fen ve teknoloji dersinin öğrencilerde girişimcilik becerisinin gelişimine etkisi üzerine öğretmen görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(1), 609 - 629.
Chicago BACANAK Ahmet Fen ve teknoloji dersinin öğrencilerde girişimcilik becerisinin gelişimine etkisi üzerine öğretmen görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 13, no.1 (2013): 609 - 629.
MLA BACANAK Ahmet Fen ve teknoloji dersinin öğrencilerde girişimcilik becerisinin gelişimine etkisi üzerine öğretmen görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, vol.13, no.1, 2013, ss.609 - 629.
AMA BACANAK A Fen ve teknoloji dersinin öğrencilerde girişimcilik becerisinin gelişimine etkisi üzerine öğretmen görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2013; 13(1): 609 - 629.
Vancouver BACANAK A Fen ve teknoloji dersinin öğrencilerde girişimcilik becerisinin gelişimine etkisi üzerine öğretmen görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2013; 13(1): 609 - 629.
IEEE BACANAK A "Fen ve teknoloji dersinin öğrencilerde girişimcilik becerisinin gelişimine etkisi üzerine öğretmen görüşleri." Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13, ss.609 - 629, 2013.
ISNAD BACANAK, Ahmet. "Fen ve teknoloji dersinin öğrencilerde girişimcilik becerisinin gelişimine etkisi üzerine öğretmen görüşleri". Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 13/1 (2013), 609-629.