Yıl: 2013 Cilt: 12 Sayı: 45 Sayfa Aralığı: 88 - 104 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Öğretmen adaylarının öğretmen öz-yeterlik algıları

Öz:
Bu araştırma, öğretmen adaylarının öğretmen öz-yeterlik algısını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma, tarama modelinde olup, betimsel bir nitelik arz etmektedir. Araştırmanın evrenini, 2010–2011 akademik yılı bahar döneminde Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Pedagojik formasyon eğitimi alan öğretmen adayları oluşturmaktadır. Araştırmada örnekleme yöntemi olarak “basit rastlanstısal (tesadüfi) örnekleme yöntemi” seçilmiş ve araştırma 312 öğretmen adayı üzerinde yürütülmüştür. Bu araştırmanın verileri, Tschannen-Moran ve Hoy (2001) tarafından geliştirilen, Çapa, Çakıroğlu ve Sarıkaya (2005) tarafından Türkçeye uyarlanan “Öğretmen Öz-yeterlik Ölçeği” ile elde edilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde SPSS paket programı kullanılmış ve verilerin analizi frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma, bağımsız gruplar t testi, tek yönlü varyans analizi (anova) ve LSD testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular genel olarak ele alındığında, ortaya çıkan sonuç, adayların öğretmen öz-yeterlik algı düzeyinin istenilen seviyede olduğunu göstermektedir. Ancak, öğretmen adaylarının öğretmen öz-yeterlik algı düzeyine ilişkin görüşlerin, beşli likert türünde olan ölçeğin en yüksek katılım derecesi olan “çok yeterli” seçeneği yerine, bir alt seviyede yer alan “oldukça yeterli” seçeneğinde birleşmesi, aynı zamanda bu konuda onların algı düzeyinin çok üst seviyede olmadığını da resmetmektedir. Bağımsız değişkenler dikkate alındığında, öğretmen adaylarının öz- yeterlik algı düzeyleri arasında cinsiyet, öğretmen olarak görev yapma-yapmama ve öğrenim görülen program türü değişkenleri açısından anlamlı fark tespit edilirken, akademik başarı notu değişkeni açısından anlamlı bir fark ortaya çıkmamıştır. Araştırmanın son bölümünde, ulaşılan sonuçlar dikkate alınarak çeşitli öneriler sunulmuştur.
Anahtar Kelime:

Teacher self-efficacy perceptions of teacher candidates

Öz:
This study aims to determining the self-efficacy perception of teacher candidates. It is a survey model. Population of the study consists of teacher candidates in 2010-2011 academic years at Ahmet Keleşoğlu Education Faculty of Education Formation of Selçuk University. A simple random sample was selected as sampling method and the study was conducted on 312 teacher candidates. The data of this study was obtained by “teacher self-efficacy scale” which was developed by Tschannen-Moran and Hoy (2001) and adapted into Turkish by Çapa, Çakıroğlu and Sarıkaya (2005). This scale consisted of three sub-dimensions which were “student participation”, “learning strategies”, and classroom management” and 24 items. Reliability value of the dimensions were 82; ,86; ,84 respectively. Cronbach Alfa reliability value of the dimensions become 82; ,86; ,86 as the result of the data analysis of the study. SPSS package program was used to analyse the data; and the data analysis, frequency, percentage, arithmetic mean, standard deviation, independent samples t-test, one-way analysis of variance (ANOVA) and LSD test were used. When the findings of the research were considered in general, the results has shown that the teacher self-efficacy perception level of the candidates was at desired level. However, teachers' views about the teacher self-efficacy perception level showed that most of them preferred lower level option "adequate", instead of "totally adequate" option that was the highest degree of participation of five likert-type scales. This illustrated that their perception about this issue was not at a very high level. When independent variables were taken into account, among the teacher self- efficacy perception levels of teacher candidates, a significant difference was detected in terms of gender, working as a teacher or not and type of education program variables but it revealed no significant difference in terms of academic achievement variable. Based on obtained results, several suggestions are made.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA YEŞİLYURT E (2013). Öğretmen adaylarının öğretmen öz-yeterlik algıları. , 88 - 104.
Chicago YEŞİLYURT ETEM Öğretmen adaylarının öğretmen öz-yeterlik algıları. (2013): 88 - 104.
MLA YEŞİLYURT ETEM Öğretmen adaylarının öğretmen öz-yeterlik algıları. , 2013, ss.88 - 104.
AMA YEŞİLYURT E Öğretmen adaylarının öğretmen öz-yeterlik algıları. . 2013; 88 - 104.
Vancouver YEŞİLYURT E Öğretmen adaylarının öğretmen öz-yeterlik algıları. . 2013; 88 - 104.
IEEE YEŞİLYURT E "Öğretmen adaylarının öğretmen öz-yeterlik algıları." , ss.88 - 104, 2013.
ISNAD YEŞİLYURT, ETEM. "Öğretmen adaylarının öğretmen öz-yeterlik algıları". (2013), 88-104.
APA YEŞİLYURT E (2013). Öğretmen adaylarının öğretmen öz-yeterlik algıları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), 12(45), 88 - 104.
Chicago YEŞİLYURT ETEM Öğretmen adaylarının öğretmen öz-yeterlik algıları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik) 12, no.45 (2013): 88 - 104.
MLA YEŞİLYURT ETEM Öğretmen adaylarının öğretmen öz-yeterlik algıları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), vol.12, no.45, 2013, ss.88 - 104.
AMA YEŞİLYURT E Öğretmen adaylarının öğretmen öz-yeterlik algıları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik). 2013; 12(45): 88 - 104.
Vancouver YEŞİLYURT E Öğretmen adaylarının öğretmen öz-yeterlik algıları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik). 2013; 12(45): 88 - 104.
IEEE YEŞİLYURT E "Öğretmen adaylarının öğretmen öz-yeterlik algıları." Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), 12, ss.88 - 104, 2013.
ISNAD YEŞİLYURT, ETEM. "Öğretmen adaylarının öğretmen öz-yeterlik algıları". Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik) 12/45 (2013), 88-104.