Yıl: 2013 Cilt: 6 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 77 - 101 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Basit elektrik devreleriyle ilgili bilgisayar destekli uygulamaların deneysel süreç becerilerinin gelişimine etkisi

Öz:
Simülasyon ile desteklenen fen ve teknoloji laboratuvar uygulamalarının öğrencilerin deneysel süreç becerilerine etkisinin incelendiği bu araştırma için Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalı ikinci sınıfta öğrenim gören 30 öğrenciden deney ve kontrol grubu oluşturulmuştur. Öğretim etkinlikleri, Fen ve Teknoloji Laboratuvar Uygulamaları II dersi içeriğinde yer alan deneyleri, basit elektrik devreleri kurma ve devre elemanlarının kullanımı (dirençlerin seri, paralel ve karışık bağlanması) ile ilgili çalışmaları kapsamaktadır. Nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin bir arada kullanıldığı bu çalışmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen “Kontrol Listesi” ve yarı-yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Uygulama sonrası elde edilen verilerin istatistiksel analizleri, deney grubundaki öğrencilerin deneysel süreç beceri düzeylerinin kontrol grubundaki öğrencilerinkinden anlamlı düzeyde yüksek olduğunu göstermektedir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adams, W. K., Perkins, K. K., Podolefsky, N. S., Dubson, M., Finkelstein, N. D., & Wieman, C. E. (2006). A new instrument for measuring student beliefs about physics and learning physics: the Colorado Learning Attitudes about Science Survey. Physical Review Special Topics - Physics Education Research, 2(1), 1-14. doi: 10.1103/PhysRevSTPER.2.010101
  • Akdeniz, A. R. (1997). Ders geçme ve kredi sisteminde fizik müfredatlarının uygulanmasının değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 79-85.
  • Akpınar, Y. (2003). Öğretmenlerin yeni bilgi teknolojileri kullanımında yükseköğretimin etkisi: İstanbul okulları örneği. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(11), 79-96.
  • Anagün, Ş. S., & Yaşar, Ş. (2009). İlköğretim beşinci sınıf fen ve teknoloji dersinde bilimsel süreç becerilerinin geliştirilmesi. İlköğretim Online, 8(3), 843-865. http://www.ilkogretim-online.org.tr/vol8say3/v8s3m17.doc adresinden alınmıştır.
  • Ayas, A., Çepni, S., & Akdeniz, A. R. (1994). Fen bilimleri eğitiminde laboratuvarın yeri ve önemi: Tarihsel bir bakış. Çağdaş Eğitim, 204, 22-23.
  • Aydoğdu, B., & Ergin, Ö. (2009). Fen ve teknoloji dersi “Yaşamımızdaki Elektrik” ünitesine yönelik bilimsel süreç becerileri ölçeğinin geliştirilmesi. New World Sciences Academy, 4(2), 296-316.
  • Azar, A. (2003). Okul deneyimi ve öğretmenlik uygulaması derslerine ilişkin görüşlerinin yansımaları. Milli Eğitim Dergisi, 159. http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/159/azar.htm.adresinden alınmıştır.
  • Azar, A., & Aydın-Şengüleç, Ö. (2011). Computer-assisted and laboratory-assisted teaching methods in physics teaching: the effect on student physics achievement and attitude towards physics [Special Issue]. Eurasian Journal of Physics and Chemistry Education, 43-50.
  • Bağcı, N., & Şimşek, S. (1999). Fizik konularının öğretiminde farklı öğretim metotlarının öğrenci başarısına etkisi. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 79-88.
  • Bağcı-Kılıç, G. (2003). Üçüncü uluslararası matematik ve fen araştırması (TIMSS): Fen öğretimi, bilimsel araştırma ve bilimin doğası. İlköğretim Online, 2(1), 42-51. http://www.ilkogretim-online.org.tr/vol2say1/v02s01f.pdf adresinden alınmıştır.
  • Bayraktar, Ş. (2010). Uluslararası fen ve matematik çalışması (TIMSS 2007) sonuçlarına göre Türkiye’de fen eğitiminin durumu: Fen başarısını etkileyen faktörler. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 249-270.
  • Bell, T., Urhahne D., Schanze S., & Ploetzner R. (2010). Collaborative inquiry learning: Models, tools, and challenges. International Journal of Science Education, 32(3), 349-377.
  • Bilgin, İ. (2006). The effects of hands-on activities incorporating a cooperative learning approach on eight grade students’ science process skills and attitudes toward science. Journal of Baltic Science Education, 1(9), 27-37.
  • Boyacıoğlu, H., & Güneri, P.(2006). Sağlık araştırmalarında kullanılan temel istatistik yöntemler. Hacettepe Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi Dergisi, 30(3), 33-39.
  • Bozkurt, E. (2007). Fizik eğitiminde hazırlanan bir sanal laboratuar uygulamasının geleneksel laboratuara göre öğrenci başarısına etkisi: Doğru akımda RC devresi örneği.http//pietc2008.home.anadolu.edu.trietc200860.doc adresinden alınmıştır.
  • Bozkurt, E., & Sarıkoç, A. (2008). Fizik eğitiminde sanal laboratuar, geleneksel laboratuarın yerini tutabilir mi? Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 89-100.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Chambers, K. S., & Andre, T. (1997). Gender, prior knowledge, interest, and experience in electricity and conceptual change: Text manipulations in learning about direct current. Journal of Research in Science Teaching, 34(2), 107-123.
  • Çelik H., Pektaş H. M., & Demirbaş M. (2012). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin elektrik devrelerini kurma ve şematize etme durumlarının incelenmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 35, 85-103.
  • Çepni, S., Akdeniz, A. R., & Ayas, A. (1995). Fen bilimlerinde laboratuarın yeri ve önemi (III): Ülkemizde laboratuar kullanımı ve bazı öneriler. Çağdaş Eğitim, 206, 24-28.
  • Çepni, S., & Kaya, A. (2002). ÖSS sınavının liselerdeki fizik eğitim-öğretimine etkileri. V. Eğitim Bilimleri Sempozyumunda sunulmuş sözlü bildiri, Marmara Üniversitesi, İstanbul, Türkiye.
  • Çepni, S. (2005). Kuramdan uygulamaya fen ve teknoloji öğretimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çepni, S.(2009). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çetin, Ş. (2006). Öğretmenlik mesleği tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 28-37.
  • Değirmençay, Ş. A. (1999). Fizik öğretmenlerinin laboratuar becerileri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Ekici, F. T., Ekici, E., & Taşkın, S. (2002). Fen laboratuarlarının içinde bulunduğu durum. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresinde sunulmuş sözlü bildiri, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara, Türkiye.
  • Ergün, M., & Özdaş, A. (1997). Öğretim ilke ve yöntemleri. İstanbul: Kaya Matbaacılık.
  • Geban, Ö. (1990). Effects of two different innstructional treatments on the students, chemistry achievement, science process skills, and attitudes towards chemistry at the high school level (Unpublished doctoral dissertation). Middle East Technical University, Ankara.
  • Geban, Ö., & Demircioğlu, H. (1996). Fen bilgisi öğretiminde bilgisayar destekli öğretim ve geleneksel problem çözme etkinliklerinin ders başarısı bakımından karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 183-185.
  • Gürdal, A. (1997). Fen eğitiminde laboratuarın başarıya etkisi. Yaşadıkça Eğitim, 55, 14-19.
  • Güven, L., & Gürdal, A. (2002). Ortaöğretim fizik derslerinde deneylerin öğrenme üzerindeki etkileri. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresinde sunulmuş sözlü bildiri, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara, Türkiye.
  • Huppert, J., Lomask, S. M., & Lazarowitz, R. (2002). Computer simulations in the high school: Students’cognitive stages, science process skills and academic achievement in microbiology. International Journal of Science Education, 24(8), 803-821.
  • Jaakkola, T., & Nurmi, S. (2008). Fostering elementary school students’ understanding of simple electricity by combining simulation and laboratory activities. Journal of Computer Assisted Learning, 24(4), 271-283. doi: 10.1111/j.1365- 2729.2007.00259.x
  • Jaakkola, T., Nurmi, S., & Veermans, K. (2011). A comparison of students’ conceptual understanding of electric circuits in simulation only and simulation-laboratory contexts. Journal of Research in Science Teaching, 48(1), 71-93. doi: 10.1002/tea.20386 Jimoyiannis, A., & Komis, V. (2001). Computer simulations in physics teaching and learning a case study on students’ understanding of trajectory motion. Computer &
  • Education, 36, 183-204. Kaptan, F. (1998). Fen bilgisi öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Karamustafaoğlu, O. (2000). Fizik öğretiminde laboratuar uygulamalarının yürütülmesinde karşılaşılan güçlükler. 19. TFD Fizik Kongresinde sunulmuş sözlü bildiri, Fırat Üniversitesi, Elazığ, Türkiye.
  • Katırcı, E., & Satıcı, A. F.(2010). Interactive physics programında simülasyon ve portfolyo uygulamalarının akademik benlik ve yaratıcılık üzerine etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(4), 46-59.
  • Lazarowitz, R., & Huppert, J. (1993). Science process skills of 10th-grade biology students in a computer-assisted learning setting. Journal of Computing In Education, 25, 366–382.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2004). İlköğretim fen ve teknoloji programı. Ankara: MEB Basımevi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2005). Fen ve teknoloji programı. http://ttkb.meb.gov.tr adresinden alınmıştır.
  • Mintz, R. (1993). Computerized simulation as an inquiry tool. School Science and Mathematics, 93(2), 76-80.
  • Olcay, S., & Uşak, M. (2011). Biyoloji öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerilerinin değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 333-348.
  • Özdener, N. (2005). Deneysel öğretim yöntemlerinde benzetişim (simulation) kullanımı. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(4), 93-98. http://www.tojet.net/articles/4413.pdf adresinden alınmıştır.
  • Pekmez, E. Ş. (2001). Fen öğretmenlerinin bilimsel süreçler hakkındaki bilgilerinin saptanması. Yeni Binyılın Başında Türkiye’de Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 543-549.
  • Richards, J., Barowy, W., & Levin, D. (1992). Computer simulations in the science classroom. Journal of Science Education and Technology, 1(1), 67-79.
  • Rutten, N., Joolingen, W. R., & Van der Veen, J. T. (2012). The learning effects of computer simulations in science education. Computers & Education, 58, 136-153.
  • Shapiro, S. S., & Wilk, M. B. (1965). An analysis of variance test for normality (complete samples). Biometrika, 52(3-4), 591-611.
  • Sencar, S., Yılmaz, E. E., & Eryılmaz, A. (2001). High school students’ misconceptions about simple electric circuits. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 113-120.
  • Serin, G. (2002). Fen eğitiminde laboratuvar. Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 403-406.
  • Siegel, S., & Castellan, N. J. (1988). Nonparametric statistics for the behavioral sciences. New York, NY: McGraw-Hill.
  • Tan, M., & Temiz, B. K. (2003). Fen öğretiminde bilimsel süreç becerilerinin yeri ve önemi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(13), 89-101.
  • Taşar, M. F., Temiz, B. K., & Tan, M. (2002). İlköğretim fen öğretim programının bilimsel süreç becerilerini geliştirmede hedefler, içerik ve eğitim durumları bakımından incelenmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresinde sunulmuş sözlü bildiri, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara, Türkiye.
  • Tavukcu, F. (2008). Fen eğitiminde bilgisayar destekli öğrenme ortamının öğrencilerin akademik başarı, bilimsel süreç becerileri ve bilgisayar kullanmaya yönelik tutuma etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Zonguldak.
  • Uşun, S. (2004). Bilgisayar destekli öğretimin temelleri. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Wieman, C. E., & Perkins, K. K. (2006). A powerful tool for teaching science. Nature Physics, 2, 290-292.
  • Yenilmez, K., & Gökmen, R. (2007). Öğretmen adaylarının bilgisayar destekli matematik öğretimine ilişkin düşünceleri. Proceedings of the 7th International Educational Technology Conference, 375-381.
  • Yıldırım, H. İ., Yalçın, N., Şensoy, Ö., & Akçay, S. (2008). İlköğretim 6., 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin elektrik akımı konusunda sahip oldukları kavram yanılgıları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(11), 67-82.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yiğit, N., & Akdeniz, A. (2003). Fizik öğretiminde bilgisayar destekli etkinliklerin öğrenci kazanımları üzerine etkisi: Elektrik devreleri örneği. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 99-113.
APA ULUKÖK Ş, ÇELİK H, SARI U (2013). Basit elektrik devreleriyle ilgili bilgisayar destekli uygulamaların deneysel süreç becerilerinin gelişimine etkisi. , 77 - 101.
Chicago ULUKÖK Şeyma,ÇELİK Harun,SARI Uğur Basit elektrik devreleriyle ilgili bilgisayar destekli uygulamaların deneysel süreç becerilerinin gelişimine etkisi. (2013): 77 - 101.
MLA ULUKÖK Şeyma,ÇELİK Harun,SARI Uğur Basit elektrik devreleriyle ilgili bilgisayar destekli uygulamaların deneysel süreç becerilerinin gelişimine etkisi. , 2013, ss.77 - 101.
AMA ULUKÖK Ş,ÇELİK H,SARI U Basit elektrik devreleriyle ilgili bilgisayar destekli uygulamaların deneysel süreç becerilerinin gelişimine etkisi. . 2013; 77 - 101.
Vancouver ULUKÖK Ş,ÇELİK H,SARI U Basit elektrik devreleriyle ilgili bilgisayar destekli uygulamaların deneysel süreç becerilerinin gelişimine etkisi. . 2013; 77 - 101.
IEEE ULUKÖK Ş,ÇELİK H,SARI U "Basit elektrik devreleriyle ilgili bilgisayar destekli uygulamaların deneysel süreç becerilerinin gelişimine etkisi." , ss.77 - 101, 2013.
ISNAD ULUKÖK, Şeyma vd. "Basit elektrik devreleriyle ilgili bilgisayar destekli uygulamaların deneysel süreç becerilerinin gelişimine etkisi". (2013), 77-101.
APA ULUKÖK Ş, ÇELİK H, SARI U (2013). Basit elektrik devreleriyle ilgili bilgisayar destekli uygulamaların deneysel süreç becerilerinin gelişimine etkisi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 6(1), 77 - 101.
Chicago ULUKÖK Şeyma,ÇELİK Harun,SARI Uğur Basit elektrik devreleriyle ilgili bilgisayar destekli uygulamaların deneysel süreç becerilerinin gelişimine etkisi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi 6, no.1 (2013): 77 - 101.
MLA ULUKÖK Şeyma,ÇELİK Harun,SARI Uğur Basit elektrik devreleriyle ilgili bilgisayar destekli uygulamaların deneysel süreç becerilerinin gelişimine etkisi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, vol.6, no.1, 2013, ss.77 - 101.
AMA ULUKÖK Ş,ÇELİK H,SARI U Basit elektrik devreleriyle ilgili bilgisayar destekli uygulamaların deneysel süreç becerilerinin gelişimine etkisi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi. 2013; 6(1): 77 - 101.
Vancouver ULUKÖK Ş,ÇELİK H,SARI U Basit elektrik devreleriyle ilgili bilgisayar destekli uygulamaların deneysel süreç becerilerinin gelişimine etkisi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi. 2013; 6(1): 77 - 101.
IEEE ULUKÖK Ş,ÇELİK H,SARI U "Basit elektrik devreleriyle ilgili bilgisayar destekli uygulamaların deneysel süreç becerilerinin gelişimine etkisi." Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 6, ss.77 - 101, 2013.
ISNAD ULUKÖK, Şeyma vd. "Basit elektrik devreleriyle ilgili bilgisayar destekli uygulamaların deneysel süreç becerilerinin gelişimine etkisi". Kuramsal Eğitimbilim Dergisi 6/1 (2013), 77-101.