Yıl: 2012 Cilt: 20 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 219 - 226 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve bunu etkileyen faktörler

Öz:
Amaç: Bu çalışma Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik bölümü öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerinin ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Araştırmanın örneklemini Şubat- Mart 2009 tarihleri arasında Amasya Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Hemşi- relik bölümünde okuyan 158 öğrenci oluşturmuştur. Veriler kişisel bilgi formu ve California Eleştirel Düşünme Eğilimleri Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Bulgular: Öğrencilerin eleştirel düşünme ölçek puan ortalaması 247.81 ± 23.78 olarak bulunmuştur. Ölçek alt boyutları arasında puan ortalaması en yüksek olan 48.77±5.08 ile analitik düşünme olmuştur. Sonuç: Öğrencilerin eleştirel düşünme düzeyinin orta seviyede olduğu belirlenmiştir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adams, M. H., Stover, L. M., Whitlow, J. F. (1999 a). A longitudinal evaluation of baccalaureate nursing students’ critical thinking abilities. Journal of Nursing Education, 38(3): 139.
  • Adams, B. (1999 b). Nursing education for critical thinking: An integrative review. Journal of Nursing Education, 38(3): 111-119.
  • Bulut, S., Ertem, G., Sevil, Ü. (2009). Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerinin incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2(2): 27-38.
  • Çam, O., Nehir, S. (2009). Hemşirelik ve hemşirelik araştırmaları açısından eleştirel düşünme. 12. Ulusal Hemşirelik Kongresi, 20- 24 Ekim, Sivas.
  • Çınar, N., Akduran, F., Aşkın, M., Altınkaynak, S. ( 2012). Nursing students’ level of critical thinking and factors influencing critical thinking. Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri Dergisi, 4(1): 8-14.
  • Demirel, Ö. (1999). Kurumdan uygulamaya eğitimde program ge- liştirme. Pegem Yayıncılık, Ankara, 226.
  • Dirimeşe, E, (2006). Hemşirelerin ve öğrenci hemşirelerin eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir, 54-60.
  • Giancarlo, C. A., Facione, P. A. (2001). A look across four years at the disposition toward critical thinking disposition among undergraduate students. The Journal of General Education, 50(1): 29–55.
  • Güneş, N., Kocaman, G. (2005). Hemşirelik öğrencilerinde kontrol odağı ve eleştirel düşünme becerisinin akademik başarıya olan etkisinin incelenmesi. II. Aktif Eğitim Kurultayı, 4-5 Haziran, İzmir.
  • Güven, M., Kürüm, D. (2006). Öğrenme stilleri ve eleştirel düşünme arasındaki ilişkiye genel bir bakış. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz 2004, Malatya.
  • Ip, W. Y. ve ark. (2000). Dispositions toward critical thinking: A study of Chinese undergraduate nursing students. Journal of Advanced Nursing, 32(1): 84-90.
  • Karabacak, Ü., Şenturan, L., Fırat, H., Alpar, Ş. E. (2009). Lisansüstü eğitim alan hemşirelerde eleştirel düşünme. 12. Ulusal Hemşirelik Kongresi Kitabı, Alter Yayıncılık, Sivas, 122.
  • Kaya, H. (1997). Üniversite öğrencilerinde eleştirel akıl yürütme gücü. Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, 48-97.
  • Kökdemir, D., (2003). Eleştirel düşünme. Eleştirel-yaratıcı düşünme laboratuarı. http://www.elyadal.org/ed/index.htm (24.02.2011) Martin, S. (2002). The theory of critical thinking of nursing. Nursing Education Perspectives, 23(5): 244-247.
  • Özdemir, S. M. (2005). Üniversite öğrencilerinin eleştirel düşünme becerilerinin çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(3): 1-17.
  • Öztürk, N., Ulusoy, H. (2008). Lisans ve yüksek lisans hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeyleri ve eleştirel düşünmeyi etkileyen faktörler. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 1(1): 15-25.
  • Profetto- Mc Grath. (2003). The relationship of critical thinking skills and critical thinking dispositions of baccalaureate nursing students. Journal of Advanced Nursing, 43(6): 566-577.
  • Sevil, U., Ertem, G., Buket, S. (2005). Ege Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik bölümü öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerinin incelenmesi. 3. Uluslararası 10. Ulusal Hemşirelik Kongresi Kitabı, İzmir, 131.
  • Şenturan, L., Alpar, Ş. E. (2008). Hemşirelik öğrencilerinde eleştirel düşünme. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 12(1): 22-30.
  • Tiwari, A., Avery, A., Lai, P. (2003) Critical thinking disposition of Hong Kong Chinese and Australian nursing students. Journal of Advanced Nursing, 44(3): 298–307.
  • Tümkaya, S., Aybek, B. (2008). Üniversite öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimlerinin sosyo-demografik özellikler açısından incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(2): 387-402.
  • Uçan, Ö.,Taşçı, S., Ovayolu, N. (2008). Eleştirel düşünme ve hemşirelik. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 3(7): 17-27.
  • Wangensteen, S., Johansson, I. S., Bjorkstrom, M. E., Nordstrom, G. (2010). Critical thinking dispositions among newly graduated nurses. Journal of Advanced Nursing, 66(10): 2170–2181.
  • Zaybak, A., Khorsid, L. (2006). Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerinin incelenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 22(2): 137-146.
APA OZDELIKARA A, BİNGÖL G, GÖRGEN Ö (2012). Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve bunu etkileyen faktörler. , 219 - 226.
Chicago OZDELIKARA AFITAP,BİNGÖL Gülay,GÖRGEN ÖZNUR Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve bunu etkileyen faktörler. (2012): 219 - 226.
MLA OZDELIKARA AFITAP,BİNGÖL Gülay,GÖRGEN ÖZNUR Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve bunu etkileyen faktörler. , 2012, ss.219 - 226.
AMA OZDELIKARA A,BİNGÖL G,GÖRGEN Ö Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve bunu etkileyen faktörler. . 2012; 219 - 226.
Vancouver OZDELIKARA A,BİNGÖL G,GÖRGEN Ö Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve bunu etkileyen faktörler. . 2012; 219 - 226.
IEEE OZDELIKARA A,BİNGÖL G,GÖRGEN Ö "Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve bunu etkileyen faktörler." , ss.219 - 226, 2012.
ISNAD OZDELIKARA, AFITAP vd. "Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve bunu etkileyen faktörler". (2012), 219-226.
APA OZDELIKARA A, BİNGÖL G, GÖRGEN Ö (2012). Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve bunu etkileyen faktörler. İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 20(3), 219 - 226.
Chicago OZDELIKARA AFITAP,BİNGÖL Gülay,GÖRGEN ÖZNUR Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve bunu etkileyen faktörler. İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 20, no.3 (2012): 219 - 226.
MLA OZDELIKARA AFITAP,BİNGÖL Gülay,GÖRGEN ÖZNUR Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve bunu etkileyen faktörler. İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, vol.20, no.3, 2012, ss.219 - 226.
AMA OZDELIKARA A,BİNGÖL G,GÖRGEN Ö Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve bunu etkileyen faktörler. İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2012; 20(3): 219 - 226.
Vancouver OZDELIKARA A,BİNGÖL G,GÖRGEN Ö Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve bunu etkileyen faktörler. İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2012; 20(3): 219 - 226.
IEEE OZDELIKARA A,BİNGÖL G,GÖRGEN Ö "Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve bunu etkileyen faktörler." İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 20, ss.219 - 226, 2012.
ISNAD OZDELIKARA, AFITAP vd. "Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve bunu etkileyen faktörler". İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 20/3 (2012), 219-226.