Bireysel öğrenme amacıyla hazırlanan metinlerde açıklama ve kavram haritası kullanımının akademik başarıya etkisi

Yıl: 2009 Cilt: 22 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 313 - 326 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Bireysel öğrenme amacıyla hazırlanan metinlerde açıklama ve kavram haritası kullanımının akademik başarıya etkisi

Öz:
Bu çalışmada bireysel öğrenme amacıyla hazırlanan metinlerde açıklama ve kavram haritası kullanımının akademik başarıya etkisi incelenmiştir. Bu amaçla araştırmacı tarafından sunuş ve buluş yoluyla öğretim stratejilerini içeren iki farklı metin hazırlanmıştır. Metinlerden birinde açıklama ve kavram haritası kullanılmış, diğeri ise klasik kitap formatında hazırlanmıştır. Araştırma 2007-2008, 2008-2009 öğretim yılında Kırıkkale Üniversitesi Eğitim Fakültesinde yapılmıştır. Çalışmada deney ve kontrol gruplu deneysel tasarım kullanılmıştır. Her iki uygulama sonunda deney grubunda bulunan öğretmen adaylarının akademik başarısı ile kontrol grubunda bulunan öğretmen adaylarının akademik başarısı arasında anlamlı düzeyde farklılık bulunmamıştır. Her iki uygulamada deney grubunda bulunan öğretmen adaylarının standart sapma değerlerinin daha düşük çıkması, metinlerde açıklama ve kavram haritalarının ön bilgisi yeterli olmayan öğrencilerin başarılarını artırdığı şeklinde yorumlanabilir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

-

Öz:
In this research, the influence of using explanation and concept maps in texts prepared with the aim of individual learning on academical success was examined. With this aim, two different texts of teaching strategies were prepared by the researcher. In the preparation of one of the texts, explanation and concept maps were used. The other text, however, was prepared in standard book format. The research was carried out in the Faculty of Education, Kırıkkale University, in the academic years 2007-2008 and 2008-2009. In the research, an experimental design with an experimental group and a control group was applied. At the end of two implementations, no significant difference was found between the academic success of the prospective teachers in the experimental group and that of the prospective teachers in the control group. The fact that the standard deviation values of the prospective teachers in the experimental group were found to be lower in both of the implementations may indicate that explanation and concept maps in texts increase the success of low prior knowledge learners.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Alpan, G. (2008). Ders kitaplarındaki metin tasarımı. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 107-134. Açıköğretim Fakültesi. (2007). (15.09.2008 tarihinde http://www.acikogretimdestek.net/ adresinden elde edilmiştir.)
  • Akbulut, Y. (2007). Variables predicting foreign language reading comprehesion and vocabulary acquisition in a linear hypermedia environment. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 6(1).
  • Akkoyunlu, B.& Yılmaz, M. (2005). Türetimci çoklu ortam öğrenme kuramı (Generative Theory of Multimedia Learning). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28 9-18.
  • Büyüköztürk, Ş. (2005). Deneysel Desenler. Öntest-Sontest Kontrol Grubu Desen ve Veri Analizi, Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Clark, R. C., Nguyen, F., Sweller, J. (2006). Efficiency learning evidence-based guidelines to manage cognitive load, San Francisco: Pfeiffer A Wiley Imprint. Çakıcı, D., Altunay, U. (2006). Ön örgütleyiciler ve öğretimde kullanımları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(1) 11-20.
  • Fung, Y.Y.H. (2005). Teachers’ views on and use of printed materials in a distance learning teacher education course. Open Learning, 20(2): 175-183.
  • Holland, J.G., Skinner, B.F. (1961). The analysis of behavior: A program for self- instruction. McGrow-Hill Companies. Holmberg, B. (1989). Theory and practice of distance education. London: Routledge.. Hartley, J. (1994). Designing instructional text. New York: Nichols Publishing.
  • Hartley, J. (1996). Text design. (Ed. David H. Jonassen) Handbook of research for educational communications and technology. New York: Simon & Schuste Macmillan. Leitner, F. Valencia, A. (2008). Text-mining perspective on the requirements for electronically annotated abstracts. FEBS Letters, 582, 1178–1181.
  • İstek, R. (2004). Görsel İletişimde Tipografi ve Sayfa Düzeni. İstanbul: Pusula Yayıncılık ve İletişim Limited Şirketi. I.E.C. (1984). Uzaktan Eğitimde Basılı Malzeme. (Çeviren Nabi Avcı). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları No: 84.
  • Gökdağ, D. (1986). Uzaktan Öğretimde Basılı Materyaller. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları No: 134. Gunawardena, C.N., McIsaac, M.S. (2004). Distance education. (Ed. David H. Jonassen) Handbook of research for educational communications and technology. New York: Simon & Schuste Macmillan. Moreno, R. A. Mayer, R.E. (1999). Cognitive principles of multimedia learning: The role of modality and contiguity. Journal of Educational Psychology, 91(2) 358-368.
  • Mayer, R.E., Steinhoff, K., Bower, G., Mars, Rebecca. (1995). A generative theory of textbook design: Using annotated illustrations to foster meaningful learning of science text. Educational Technology Research and Development, 43(1) 31-41.
  • Novak, D. J. (1997). Ausubel’s assimilation theory and metacognitive tools as a foundation for instructional design. (Ed. Charles R. Dills, Alexander J. Romiszowski) Instuctional development paradigms. New Jersey: Educational Technology Publications. Tyree, R. B.(1994). Instructıonal materials for diverse learners. Features and considerations for textbook design. Remedial and Special Education, 15(6), 363-77.
  • Yalçın, S. (1994). Metinden öğrenme ilkelerine göre hazırlanan ders kitabının öğrenci erişisine etkisi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi. Yalın, H. (2005). Öğretim teknolojisi ve materyal geliştirme, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
APA akbaş o (2009). Bireysel öğrenme amacıyla hazırlanan metinlerde açıklama ve kavram haritası kullanımının akademik başarıya etkisi. , 313 - 326.
Chicago akbaş oktay Bireysel öğrenme amacıyla hazırlanan metinlerde açıklama ve kavram haritası kullanımının akademik başarıya etkisi. (2009): 313 - 326.
MLA akbaş oktay Bireysel öğrenme amacıyla hazırlanan metinlerde açıklama ve kavram haritası kullanımının akademik başarıya etkisi. , 2009, ss.313 - 326.
AMA akbaş o Bireysel öğrenme amacıyla hazırlanan metinlerde açıklama ve kavram haritası kullanımının akademik başarıya etkisi. . 2009; 313 - 326.
Vancouver akbaş o Bireysel öğrenme amacıyla hazırlanan metinlerde açıklama ve kavram haritası kullanımının akademik başarıya etkisi. . 2009; 313 - 326.
IEEE akbaş o "Bireysel öğrenme amacıyla hazırlanan metinlerde açıklama ve kavram haritası kullanımının akademik başarıya etkisi." , ss.313 - 326, 2009.
ISNAD akbaş, oktay. "Bireysel öğrenme amacıyla hazırlanan metinlerde açıklama ve kavram haritası kullanımının akademik başarıya etkisi". (2009), 313-326.
APA akbaş o (2009). Bireysel öğrenme amacıyla hazırlanan metinlerde açıklama ve kavram haritası kullanımının akademik başarıya etkisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 313 - 326.
Chicago akbaş oktay Bireysel öğrenme amacıyla hazırlanan metinlerde açıklama ve kavram haritası kullanımının akademik başarıya etkisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22, no.2 (2009): 313 - 326.
MLA akbaş oktay Bireysel öğrenme amacıyla hazırlanan metinlerde açıklama ve kavram haritası kullanımının akademik başarıya etkisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.22, no.2, 2009, ss.313 - 326.
AMA akbaş o Bireysel öğrenme amacıyla hazırlanan metinlerde açıklama ve kavram haritası kullanımının akademik başarıya etkisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2009; 22(2): 313 - 326.
Vancouver akbaş o Bireysel öğrenme amacıyla hazırlanan metinlerde açıklama ve kavram haritası kullanımının akademik başarıya etkisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2009; 22(2): 313 - 326.
IEEE akbaş o "Bireysel öğrenme amacıyla hazırlanan metinlerde açıklama ve kavram haritası kullanımının akademik başarıya etkisi." Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, ss.313 - 326, 2009.
ISNAD akbaş, oktay. "Bireysel öğrenme amacıyla hazırlanan metinlerde açıklama ve kavram haritası kullanımının akademik başarıya etkisi". Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22/2 (2009), 313-326.