Yıl: 2014 Cilt: 14 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 175 - 186 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Örgütsel çekicilik bağlamında otel işletmelerini rakiplerinden ayıran özellikler*

Öz:
Bireylerin işyeri seçimi ile ilgili karar sürecinde örgüt- sel çekiciliğin önemli bir rolü vardır çünkü bireyler öncelikle çekici buldukları işletmelere başvurmayı dü- şünürler. İşletmelerin örgütsel çekiciliği ise, potansiyel işgören adaylarının işletmelerin araçsal ve sembolik özelliklerine ilişkin algılamalarından etkilenmektedir. Bu sebeple işletmeler için araçsal ve sembolik özellik- leri hakkındaki algılamalardan haberdar olmak büyük önem taşımaktadır. Özellikle aynı pazar içerisinde re- kabet eden ve benzer imkânlara sahip olan işletmelerin çekici birer işveren olabilmek için kendilerini rakiple- rinden farklılaştırmaya ihtiyaçları vardır. Bu çalışma, İstanbul kent merkezinde faaliyet gösteren beş yıldızlı otel işletmelerinin rakiplerinden farklılaştırılmasında etkili olan faktörleri araçsal ve sembolik özellikler çer- çevesi kapsamında tespit etmek amacı ile gerçekleştiril- miştir. Otel işletmelerinin birbirinden farklılaştırılma- sında etkili olan faktörleri belirlemek için ANOVA ve Ayırma (Diskriminant) analizinden yararlanılmıştır. Araştırma sonuçları otel işletmelerinin işveren olarak rakiplerinden farklılaştırılmasında daha çok sembolik özelliklerin (seçkinlik, duyarlılık ve prestij boyutları ile) etkili olduğunu, bununla birlikte araçsal özelliklerden de müşteri boyutunun bu farklılaştırmada etkili oldu- ğunu göstermiştir.
Anahtar Kelime:

The attributes distinguishing hotel businesses within the context of organizational attractiveness

Öz:
Organizational attractiveness is a critical factor in attracting right personnel to businesses since job se- ekers prefer to apply for the businesses they find att- ractive. Organizational attractiveness is influenced by the prospective employees perceptions of instrumental and symbolic attributes. Hence, being aware of those perceptions is crucial for businesses. Companies that compete in the same environment and have similar characteristics especially need to differentiate themsel- ves to be more attractive employers. The purpose of this paper to explore the factors, within the instrumental and symbolic framework, that are important in distin- guishing hotel businesses from their rivals. The study was implemented in the five-star hotel businesses loca- ted in İstanbul. One-way ANOVA and Discriminant analysis were used to discover the factors that distingu- ish hotel businesses. The findings reveal that Symbolic attributes are more effective (through the dimensions of exclusiveness, sensitivity, and prestige) in this regard; yet, customer dimension of the Instrumental attributes is also effective in distinguishing hotel businesses.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aiman-Smith, L., Bauer, T.N., Cable, D.M. (2001). Are You Attracted? Do You Intend to Pursue? A Rec- ruiting Policy-Capturing Study. Journal of Business and Psychology, 16 (2), 219-237.
  • Allen, T. D., O’Brien, K. E. (2006). Formal Mentoring Programs and Organizational Attraction. Human Resource Development Quarterly, 17 (1), 43-58.
  • Alpar, R. (2011). Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik- sel Yöntemler (3. Baskı). Ankara: Detay.
  • Anderson, M.H., Haar, J., Gibb, J. (2010). Personality Trait İnferences About Organizations and Orga- nizational Attraction: An Organizational-Level Analysis Based on a Multi-Cultural Sample. Jour- nal of Management and Organization, 16, 140–150.
  • Arbak, Y., Yeşilada, T. (2003) Örgüt Kişi Uyumu ve Örgütsel Çekicilik: Hangi Kişiler Ne Tür Örgütleri Daha Çekici Bulur?. Journal of İstanbul Kültür Uni- versity, 3, 23-37.
  • Ateg, M., Andersson, I-M., Rosen, G. (2009). Change Processes for Attractive Work in Small Manufac- turing Companies. Human Factors and Ergonomics in Manufacturing, 19 (1), 35–63.
  • Berthon, P., Ewing,M., Hah, L.L. (2005). Captivating Company: Dimensions of Attractiveness in Emp- loyer Branding. International Journal of Adverti- sing, 24 (2), 151-172.
  • Bretz, R. D. Jr., Ash, R. A., Dreher, G. F. (1989). Do Pe- ople Make The Place? An Examination of The Att- raction-Selection-Attrition Hypothesis. Personnel Psychology, 42, 561-581.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal Bilimler İçin Veri Ana- lizi El Kitabı (13. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cable, D. M., Judge, T. A. (1994). Pay Preferences and Job Search Decisions: A Person-Organization Fit Perspective. Personnel Psychology, 4, 317-348.
  • Cable, D.M., Graham, M.E. (2000). The Determinants of Job Seekers’ Reputation Perceptions. Journal of Organizutional Behavior, 21, 929-947.
  • Carless, S. A., Wintle, J.(2007) Applicant Attraction: The Role of Recruiter Function, Work-Life Balance Policies and Career Salience. International Journal of Selection and Assessment, 15 (4), 394-404.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik Spss ve Lisrel Uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.
  • DeArmond, S., Crawford, E.C. (2011). Organization Personality Perceptions and Attraction:The role of social identity consciousness. International Journal of Selection and Assessment, 19 (4), 405 - 414.
  • Dündar Akçay, A. (2012). Araçsal ve Sembolik Özellik- ler Kapsamında Otel İşletmelerinin Örgütsel Çekici- liği. (Yayınlanmamış doktora tezi). Anadolu Üni- versitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Gatewood, R. D., Gowan, M. A., Lautenschlager, G. J. (1993). Corporate Image, Recruitment Image, and Initial Job Choice Decisions. The Academy of Ma- nagement Journal, 36 (2), 414-427.
  • Hair, J.F., Anderson, R.E., Tatham, R.L., Black, W.C. (1998). Multivariate Data Analysis. (5. Baskı). N.J.: Prentice Hall.
  • Hannon, J. M. (1996). Organizational Attractiveness in Japan: A Screening Perspective. The Internatio- nal Journal of Human Resource Management, 7 (2), 489-507.
  • Highhouse, S., Zickar, M.J., Thorsteinson, T.J., Stier- walt, S.L., & Slaughter, J.E. (1999). Assessing Com- pany Employment Image: An Example in the Fast Food İndustry. Personnel Psychology, 52, 151–172.
  • Honeycutt, T.L., Rosen, B. (1997). Family Friendly Hu- man Resource Policies, Salary Levels and Salient Identity as Predictors of Organizational Attraction. Journal of Vocational Behavior, 50 (2), 271-290.
  • Judge, T. A., Cable, D. M. (1997) Applicant Personality, Organizational Culture and Organization Attracti- on. Personel Psychology, 50, 359-394.
  • Lievens, F., Decaesteker, C., Coetsier, P., Geirnaert, J. (2001). Organizational Attractiveness for Prospec- tive Applicants: A Person Organisation Fit Pers- pectiv. Applied Psychology: An International Revi- ew, 50 (1): 30-51.
  • Lievens, F., Highhouse, S. (2003). The Relation of Ins- trumental and Symbolic Attributes to a Company’s Attractiveness as an Employer. Personnel Psycho- logy, 56, 75-102.
  • Lievens, F., Van Hoye, G., Anseel, F. (2007). Organi- zational Identity and Employer Image: TowardsUnifying Framework. British Journal of Manage- ment, 18, 45–59.
  • Lievens, F., Van Hoye, G., Schreurs, B. (2005). Exami- ning The Relationship Between Employer Know- ledge Dimensions and Organizational Attractive- ness: An Application in a Military Context. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 78, 553–572.
  • Oktay, F. S., Demirhan, A. (2003). Ticaret Bankalarının 1999 ve 2000 Yıllarındaki Finansal Performansları- nın Faktör Analizi ve Diskriminant Analizi Kulla- nılarak Karşılaştırılması. İstanbul Üniversitesi İşlet- me Fakültesi Dergisi, 32 (2), 9-27.
  • Özdamar, K. (2004). Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi (Çok Değişkenli Analizler)(5. Baskı). Eskişehir: Kaan.
  • Özdamar, K. (2010). Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi (Çok Değişkenli Analizler)(7. Baskı). Eskişehir: Kaan.
  • Rynes, S. L., Barber, A. E. (1990). Applicant Attracti- on Strategies: An Organizational Perspective. The Academy of Management Review, 15 (2), 286-310.
  • Rynes, S.L., Schwab, D. P., Heneman III, H. G. (1983). The Role of Pay and Market Pay Variability in Job Application Decisions. Organizational Behavior and Human Performance, 3,: 353-364.
  • Schreurs, B., Druart, C., Proost, K., De Witte, K. (2009). Symbolic Attributes And Organizational Attractiveness: The Moderating Effects Of Appli- cant Personality. International Journal of Selection and Assessment, 11 (1), 35-46.
  • Slaughter, J. E., Greguras, G. J. (2009). Initial Attraction to Organizations: The Influence of Trait Inferences. International Journal of Selection and Assessment, 17 (1), 1-18.
  • Slaughter, J. E., Zickar, M., Highhouse, S., Mohr, D.C. (2004). Personality Trait Inferences About Or- ganizations: Development of a Measure and As- sessment of Construct Validity. Journal of Applied Psychology, 89 (1), 85-103.
  • Tavşancıl, E. (2006). Tutumların Ölçülmesi ve Spss ile Veri Analizi (3. Baskı). Ankara: Nobel.
  • Turban, D. B., Greening D. W. (1997). Corporate Soci- al Performance and Organizational Attractiveness to Prospective Employees. The Academy of Mana- gement Journal, 40 (3), 658-672.
  • Turban, D. B., Keon, T. L. (1993). Organizational Att- ractiveness: An İnternactionist Perspective. Journal of Applied Psychology, 78(2), 184-193.
  • Van Hoye, G., Bas,T., Cromheecke,S., Lievens,F. (2013). The Instrumental and Symbolic Dimen- sions of Organisations’ Image as an Employer: A Large-Scale Field Study on Employer Branding in Turkey. Applied Psychology: An International Revi- ew, 2013, 62 (4), 543–557.
  • Van Hoye, G., Saks, A.M.(2010). The Instrumental- Symbolic Framework: Organisational Image and Attractiveness of Potential Applicants and their Companions at a Job Fair. Applied Psychology: An International Review, 1-25.
  • Wood, R., Payne, T. (1998). Competency Based Recruit- ment and Selection, A Practical Guide, West Sussex: JohnWiley & Sons.
  • Yıldız, M.L. (2013). Algılanan Kişi – Örgüt Uyumu, Tanınırlık, İmaj, Örgütsel Çekicilik ve İşe Başvur- ma Niyeti Arasındaki İlişkilerin Yapısal Eşitlik Mo- dellemesi ile İncelenmesi. Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 34(1), 153-173.
  • Yılmaz, V., Çelik, H. E. (2009). LISREL ile Yapısal Eşit- lik Modellemesi – I: Temel Kavramlar, Uygulamalar, Programlama. Ankara: Pegem Akademi.
APA AKÇAY A (2014). Örgütsel çekicilik bağlamında otel işletmelerini rakiplerinden ayıran özellikler*. , 175 - 186.
Chicago AKÇAY Alev DÜNDAR Örgütsel çekicilik bağlamında otel işletmelerini rakiplerinden ayıran özellikler*. (2014): 175 - 186.
MLA AKÇAY Alev DÜNDAR Örgütsel çekicilik bağlamında otel işletmelerini rakiplerinden ayıran özellikler*. , 2014, ss.175 - 186.
AMA AKÇAY A Örgütsel çekicilik bağlamında otel işletmelerini rakiplerinden ayıran özellikler*. . 2014; 175 - 186.
Vancouver AKÇAY A Örgütsel çekicilik bağlamında otel işletmelerini rakiplerinden ayıran özellikler*. . 2014; 175 - 186.
IEEE AKÇAY A "Örgütsel çekicilik bağlamında otel işletmelerini rakiplerinden ayıran özellikler*." , ss.175 - 186, 2014.
ISNAD AKÇAY, Alev DÜNDAR. "Örgütsel çekicilik bağlamında otel işletmelerini rakiplerinden ayıran özellikler*". (2014), 175-186.
APA AKÇAY A (2014). Örgütsel çekicilik bağlamında otel işletmelerini rakiplerinden ayıran özellikler*. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(1), 175 - 186.
Chicago AKÇAY Alev DÜNDAR Örgütsel çekicilik bağlamında otel işletmelerini rakiplerinden ayıran özellikler*. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 14, no.1 (2014): 175 - 186.
MLA AKÇAY Alev DÜNDAR Örgütsel çekicilik bağlamında otel işletmelerini rakiplerinden ayıran özellikler*. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.14, no.1, 2014, ss.175 - 186.
AMA AKÇAY A Örgütsel çekicilik bağlamında otel işletmelerini rakiplerinden ayıran özellikler*. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2014; 14(1): 175 - 186.
Vancouver AKÇAY A Örgütsel çekicilik bağlamında otel işletmelerini rakiplerinden ayıran özellikler*. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2014; 14(1): 175 - 186.
IEEE AKÇAY A "Örgütsel çekicilik bağlamında otel işletmelerini rakiplerinden ayıran özellikler*." Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14, ss.175 - 186, 2014.
ISNAD AKÇAY, Alev DÜNDAR. "Örgütsel çekicilik bağlamında otel işletmelerini rakiplerinden ayıran özellikler*". Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 14/1 (2014), 175-186.