Yıl: 2013 Cilt: 12 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 261 - 270 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Hemşirelik öğrencilerinde sağlığı geliştirme davranışları

Öz:
AMAÇ: Tanımlayıcı tipteki bu çalışma gelecekteki yaşantılarında hasta ve sağlıklı kişilere bakım ve eğitim hizmetlerini üstlenecek hemşirelik öğrencilerinde sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının (SYBD) belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. YÖNTEM: Araştırma, 2011 yılında Kasım-Aralık aylarında Hitit Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu’nda yapılmıştır. Hemşirelik bölümünde öğrenim gören 262 öğrencinin tamamı çalışma kapsamına alınıp, ulaşılabilen 234 öğrenciye anket uygulanmıştır. Veri toplama aracı olarak tanımlayıcı sorulardan oluşan soru formu ile 48 maddeden oluşan SYBD Ölçeği kullanılmıştır. BULGULAR: Çalışmaya alınan öğrencilerin yaş ortalaması 20,40±1,96 olup, %72,6’sı kız, %27,4’ü erkektir. Öğrencilerin %67,1’i ekonomik durumunun orta düzeyde olduğunu, %14,1’i halen sigara içtiğini ve %70,1’i genel sağlık durumunun iyi olduğunu belirtmiştir. Öğrencilerin sağlıklı yaşam biçimi davranışları ölçeğinden aldıkları puan ortalaması 121,57±19,65 olup, dörtlü likert üzerinden madde puan ortalaması 2,53±0,11’dir. Alt ölçeklerden alınan puan ortalamasına bakıldığında en düşük puan egzersiz, en yüksek puan ise kişilerarası destek ve kendini gerçekleştirmeden elde edilmiştir. Kız ve erkek öğrencilerin sağlıklı yaşam biçimi davranışları ölçeğinden aldıkları toplam puanlar arasında anlamlı bir fark yoktur. Egzersiz ve stres yönetimi puanları erkeklerde daha yüksek olup gruplar arasındaki fark anlamlı bulunmuştur (p<0.05). Sağlık sorumluluğu alt grubu puanı en yüksek grup ikinci sınıf öğrencileridir. Genel sağlık algısını “iyi” olarak değerlendiren öğrencilerin kendini gerçekleştirme ve beslenme alt gruplarından aldıkları puanların ortalaması daha yüksektir. SONUÇ: Öğrencilerimizin SYBD ölçeğinden aldıkları puanın orta düzeyde olduğu tespit edildi. Hemşirelik müfredatı içinde “Sağlığı Koruma ve Geliştirme” ile ilgili konular daha fazla yer almalıdır.
Anahtar Kelime:

Konular: Tıbbi İnformatik Eğitim, Eğitim Araştırmaları Hemşirelik

[Health promoting behaviors in nursing students]

Öz:
AIM: This descriptive study was planned to determine the behavior of a healthy lifestyle in nursing students who assume the role of nursing care services and education in their future lives. METHOD: The research was conducted in Hitit University School of Health in November-December 2011. All of the 262 students who were studying in the Department of Nursing were included in the study. The survey was applied to 234 students whom can be accessed. A questionnaire included descriptive items and health perceptions of students with the 48-item scale consists of healthy lifestyle behaviors (HPLP) was used as a tool for collecting the data. RESULTS: The mean age of students who participated in this study was 20.40±1.96. The 72.6% of students were female and 27.4% were male, 67.1% of declared that their levels of economic status was moderate, 14.1% of currently smoked, and 70.1% of general health situation was good. It was seen that the average scale scores of HPLP was 121.57±19. 65. The total mean score is 2.53 ± 0.11 according to four scale of likert. The lowest mean score obtained from the subscales was exercise and the highest scores were interpersonal support and self-realization. Total scores of female students taken from the scale of healthy lifestyle behaviors were lower than the male students, but no significant difference was found between the groups. Exercise and stress management scores were higher in male students and the difference between the groups was statistically significant (p<0.05). Health responsibility subscale was highest in second year students. The average scores of self-realization and nutrition sub-groups were high in students whose perception of general health as "good". CONCLUSION: We determined that student&#8217; scores taken from healthy lifestyle behaviors scale was moderate level. The issues about health protection and health promotion should be more take place in nursing school curricula.
Anahtar Kelime:

Konular: Tıbbi İnformatik Eğitim, Eğitim Araştırmaları Hemşirelik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA YILMAZEL G, ÇETİNKAYA F, Naçar M (2013). Hemşirelik öğrencilerinde sağlığı geliştirme davranışları. , 261 - 270.
Chicago YILMAZEL GÜLAY,ÇETİNKAYA Fevziye,Naçar Melis Hemşirelik öğrencilerinde sağlığı geliştirme davranışları. (2013): 261 - 270.
MLA YILMAZEL GÜLAY,ÇETİNKAYA Fevziye,Naçar Melis Hemşirelik öğrencilerinde sağlığı geliştirme davranışları. , 2013, ss.261 - 270.
AMA YILMAZEL G,ÇETİNKAYA F,Naçar M Hemşirelik öğrencilerinde sağlığı geliştirme davranışları. . 2013; 261 - 270.
Vancouver YILMAZEL G,ÇETİNKAYA F,Naçar M Hemşirelik öğrencilerinde sağlığı geliştirme davranışları. . 2013; 261 - 270.
IEEE YILMAZEL G,ÇETİNKAYA F,Naçar M "Hemşirelik öğrencilerinde sağlığı geliştirme davranışları." , ss.261 - 270, 2013.
ISNAD YILMAZEL, GÜLAY vd. "Hemşirelik öğrencilerinde sağlığı geliştirme davranışları". (2013), 261-270.
APA YILMAZEL G, ÇETİNKAYA F, Naçar M (2013). Hemşirelik öğrencilerinde sağlığı geliştirme davranışları. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 12(3), 261 - 270.
Chicago YILMAZEL GÜLAY,ÇETİNKAYA Fevziye,Naçar Melis Hemşirelik öğrencilerinde sağlığı geliştirme davranışları. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni 12, no.3 (2013): 261 - 270.
MLA YILMAZEL GÜLAY,ÇETİNKAYA Fevziye,Naçar Melis Hemşirelik öğrencilerinde sağlığı geliştirme davranışları. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, vol.12, no.3, 2013, ss.261 - 270.
AMA YILMAZEL G,ÇETİNKAYA F,Naçar M Hemşirelik öğrencilerinde sağlığı geliştirme davranışları. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni. 2013; 12(3): 261 - 270.
Vancouver YILMAZEL G,ÇETİNKAYA F,Naçar M Hemşirelik öğrencilerinde sağlığı geliştirme davranışları. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni. 2013; 12(3): 261 - 270.
IEEE YILMAZEL G,ÇETİNKAYA F,Naçar M "Hemşirelik öğrencilerinde sağlığı geliştirme davranışları." TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 12, ss.261 - 270, 2013.
ISNAD YILMAZEL, GÜLAY vd. "Hemşirelik öğrencilerinde sağlığı geliştirme davranışları". TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni 12/3 (2013), 261-270.