Kız ve Erkek öğretmen adaylarının “eğitim” kavramına ilişkin metaforik algıları
Yıl: 2013 Cilt: 19 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 331 - 354 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
Kız ve Erkek öğretmen adaylarının “eğitim” kavramına ilişkin metaforik algıları
Öz: Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının “eğitim kavramı” hakkındaki düşüncelerini metaforlar aracılığıyla nasıl kavramsallaştırdıklarını ortaya koymaktır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2009-2010 eğitim öğretim döneminde bir vakıf üniversitesinde okuyan toplam 165 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Katılımcılar “Eğitim Bilimine Giriş” dersine katılan birinci sınıf lisans öğrencileri ile yine aynı dersi alan tezsiz yüksek lisans öğrencileridir. Bu araştırma nitel araştırma yöntemlerinden biri olan olgubilim yaklaşımı ile desenlenmiştir. Araştırmaya katılan öğrenciler kolay ulaşılabilir örneklem yöntemiyle seçilmiştir. Katılımcıların görüşleri nitel bir araştırma yöntemi olan içerik yöntem ile analiz edilmiştir. Katılımcıların görüşleri araştırmacılar tarafından geliştirilmiş açık uçlu sorudan oluşan bir görüşme formu ile toplanmıştır. Araştırmanın bulgularına göre; kız öğretmen adayı öğrencilerin somut metaforlardan su, fidan, bebek, çocuk ve yemek yeme olmak üzere beş kavramsal temayı kullandıkları; erkek öğretmen adayı öğrencilerin ise meyve ağacı kavramını kullandıkları görülmektedir. Öğrencilerin eğitime yönelik soyut metafor kavramlar bulmada sınırlı kaldıkları tespit edilmiştir. Kız öğretmen adayı öğrencilerin eğitime ilişkin kullandıkları metaforları seçme nedenleri eğitimin bireyi şekillendirmesi/ biçimlendirmesi, kaliteli yaşam sunması, sürekli gelişim sağlaması, bireysel gelişimi desteklemesi, değişim yaratması, bir ürün ortaya çıkarması ve temel gereksinim olması olarak sıralanabilir. Erkek öğretmen adayı öğrencilerin eğitime ilişkin kullandıkları metaforları seçme nedenleri ise eğitimin değişim yaratması, bir ürün olması ve varlığını sürdürmeyi sağlamasıdır.
Anahtar Kelime: Konular:
Metaphorical perception on the concept of “education” of prospective girls and men teachers
Öz: The aim of this study is to reveal how prospective teachers conceptualize their opinions regarding “the concept of education” through metaphorical images. The sample consists of 165 prospective teachers studying at a founded university in 2009–2010 academic year. The participants of the study are freshman students and non-thesis master`s degree students who both take “Introduction to Educational Science” course. This study was designed with a phenomenology approach which is one of the qualitative research methods. The participants in the study were chosen with the method of availability sampling. Qualitative research design was used in data collection process. Open-ended questions were used as the method of data collection. Data analysis was done through content analysis. The results of the study reveal that while female prospective teachers use five conceptual themes of water, sapling, baby, child and eating among the concrete metaphors, male prospective teachers use the concept of fruit tree. It is found that prospective teachers have difficulty finding abstract metaphors related to education. The reason why female teacher candidates associate the metaphorical images of water, sapling, baby, child and eating with education is that they believe education shapes the individual; provides quality life; enables continuous development; supports personal development, leads to change; creates a new product and is an essential requirement for life. The reason for male teacher candidates’ choosing the metaphorical image of fruit tree is that they believe education creates change; it produces a product and ensures survival.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Alger, C. L. (2009). Secondary teachers’ conceptual metaphors of teaching and learning: Changes over the career span. Teaching and Teacher Education, 25(5), 743-751.
- Arslan, M. M., & Bayrakcı, M. (2006). Metaforik düşünme ve öğrenme yaklaşımının eğitim-öğretim açısından incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 35(171), 100-108.
- Botha, E. (2009). Why metaphor matters in education. South African Journal of Education, 29, 431-444.
- Bozlk, M. (2002). The college ctudent as learner: Insight gained through metaphor analysis. College Student Journal, 36, 142-151.
- Bayraktaroğlu, S., Kutanis, R. Ö., & Tunç, T. (2011). İnsan kaynakları yönetimi bilişsel düzeyde nasıl algılanıyor? Metafora dayalı bir değerlendirme. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 6(1), 7-29.
- Cameron, L. (2003). Advances in applied linguistics. Metaphor in educational discourse. (Edit. C. Chandlin and S. Sarangi). London: Continuum.
- Cerit, Y. (2008). Öğretmen kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(4), 693-712.
- Cerit, Y. (2006). Öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin okul kavramıyla ilgili metaforlara ilişkin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6(3), 669-699.
- Çelikten, M. (2006). Kültür ve öğretmen metaforları. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2, 269-283.
- Deant-Read, C. H., & Szokolszky, A. (1993). Where do metaphors come from? Metaphor and Symbolic Activity, 8(3), 227-242.
- Dickmeyer, N. (1989). Metaphor, model and theory in education research. Teachers College Record, 91(2), 151-160.
- Draaisma, D. (2007). Metaphors of memory: A history of ideas about the mind (Çev. G. Koca). İstanbul: Metis Press.
- Fang, X. (2007). Analysis on the metaphorical structure of education discourses. SINO-US English Teaching, 4(2), 52-55.
- Giroux, H. A., & Pena, A. N. (1979). Social education in the classroom: The dynamics of the hidden curriculum. Theory & Research in Social Education, 7(9), 21-42.
- Kalra, M. B., & Baveja, B. (2012). Teacher thinking about knowledge, learning and learners: a metaphor analysis. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 55, 317-326.
- Kasoutas, M., & Malamitsa, K. (2009). Exploring Greek teachers' beliefs using metaphors. Australian Journal of Teacher Education, 34(2), 64-83.
- Keizer, J. A., Post, G., & Grant, D. (1996). The metaphoric gap as a catalyst of change. In C. Oswick and D. Grant (Eds.), Organisation development: Metaphorical explorations. London: Pitman Publishing.
- Lakoff, G., & Johnson, M. (2003). Metaphors we live by. Chicago: The University of Chicago Press.
- Martinez, M. A., Sauleda, N., & Huber, G. L. (2001). Metaphors as blueprints of thinking about teaching and learning. Teaching and Teacher Education, 17(8), 965-977.
- Marshall, J. (2010). Five ways to Integrate: Using strategies from contemporary art. Art Education, 63(3), 13-19.
- Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis (2nd ed.). Thousand Oaks. CA: Sage.
- Morgan, G. (1980). Paradigms, metaphors and puzzle solving in organization theory. Administrative Science Quarterly, 25, 605-622.
- Morgan, G. (1998). Yönetim ve örgüt teorilerinde metafor (Çev. G. Bulut). İstanbul: Mess.
- Morrison, K. (1998). Management theories for educational change. London: Sage.
- Ocak, G. ve Gündüz, M. (2006). Eğitim fakültesini yeni kazanan öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine giriş dersini almadan önce ve aldıktan sonra öğretmenlik mesleği hakkındaki metaforlarının karşılaştırılması. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, VIII(2), 293- 309.
- Ormell, C. (1996). Eight metaphors of education. Education Research, 38(1), 67-75.
- Örücü, D. (2012). Primary school teachers’ metaphorical perspectives towards classroom and classroom management: a comparative case study. Elementary Education Online, 11(2), 342-352.
- Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326.
- Saban, A. (2008). İlköğretim I. Kademe öğretmen ve öğrencilerinin bilgi kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. İlköğretim Online, 7(2), 421-455.
- Saban, A., Koçbeker, B. N. ve Saban, A. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6(2), 461-522.
- Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının öğretmen kavramına ilişkin ileri sürdükleri metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri, 2(2), 135-155.
- Shindell, T., & Willis, V. (2001). Analyzing HRD metaphor‐in‐use. Advances in Human Resources, 3(3), 309‐321.
- Strenski, E. (1989). Disciplines and communities, armies and aonasteries and the teaching of composition. Rhetoric Review, 8(1), 137-146. Tompkins, P., & Lawley, J. (2002). The magic of metaphor. The Caroline Newsletter, March.
- Yıldırım, A., Ünal, A. ve Çelik, M. (1-3 Ekim 2009). İlköğretim müfettişi, ilköğretim okul yöneticisi ve öğretmenlerin öğretmene ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. 18. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı Bildiri Özetleri. Ankara: Pegem.
- Vadeboncoeur, J. A., & Torres, M. N. (2003). Constructing and reconstructing teaching roles: a focus on generative metaphors and dichotomies. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 24(1), 87-103.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (8. Baskı). Ankara: Seçkin.
- Yob, I. M. (2003). Thinking constructively metaphors. Studies in Philosophy and Education, 22(2), 127-138.
- Walck, C. L. (1996). Organization as places: a metaphor for change. Journal of Organizational Change, 9(6), 26-40.
APA | ALTUN AKBABA S, APAYDIN c (2013). Kız ve Erkek öğretmen adaylarının “eğitim” kavramına ilişkin metaforik algıları. , 331 - 354. |
Chicago | ALTUN AKBABA Sadegül,APAYDIN cigdem Kız ve Erkek öğretmen adaylarının “eğitim” kavramına ilişkin metaforik algıları. (2013): 331 - 354. |
MLA | ALTUN AKBABA Sadegül,APAYDIN cigdem Kız ve Erkek öğretmen adaylarının “eğitim” kavramına ilişkin metaforik algıları. , 2013, ss.331 - 354. |
AMA | ALTUN AKBABA S,APAYDIN c Kız ve Erkek öğretmen adaylarının “eğitim” kavramına ilişkin metaforik algıları. . 2013; 331 - 354. |
Vancouver | ALTUN AKBABA S,APAYDIN c Kız ve Erkek öğretmen adaylarının “eğitim” kavramına ilişkin metaforik algıları. . 2013; 331 - 354. |
IEEE | ALTUN AKBABA S,APAYDIN c "Kız ve Erkek öğretmen adaylarının “eğitim” kavramına ilişkin metaforik algıları." , ss.331 - 354, 2013. |
ISNAD | ALTUN AKBABA, Sadegül - APAYDIN, cigdem. "Kız ve Erkek öğretmen adaylarının “eğitim” kavramına ilişkin metaforik algıları". (2013), 331-354. |
APA | ALTUN AKBABA S, APAYDIN c (2013). Kız ve Erkek öğretmen adaylarının “eğitim” kavramına ilişkin metaforik algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 19(3), 331 - 354. |
Chicago | ALTUN AKBABA Sadegül,APAYDIN cigdem Kız ve Erkek öğretmen adaylarının “eğitim” kavramına ilişkin metaforik algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 19, no.3 (2013): 331 - 354. |
MLA | ALTUN AKBABA Sadegül,APAYDIN cigdem Kız ve Erkek öğretmen adaylarının “eğitim” kavramına ilişkin metaforik algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, vol.19, no.3, 2013, ss.331 - 354. |
AMA | ALTUN AKBABA S,APAYDIN c Kız ve Erkek öğretmen adaylarının “eğitim” kavramına ilişkin metaforik algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2013; 19(3): 331 - 354. |
Vancouver | ALTUN AKBABA S,APAYDIN c Kız ve Erkek öğretmen adaylarının “eğitim” kavramına ilişkin metaforik algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2013; 19(3): 331 - 354. |
IEEE | ALTUN AKBABA S,APAYDIN c "Kız ve Erkek öğretmen adaylarının “eğitim” kavramına ilişkin metaforik algıları." Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 19, ss.331 - 354, 2013. |
ISNAD | ALTUN AKBABA, Sadegül - APAYDIN, cigdem. "Kız ve Erkek öğretmen adaylarının “eğitim” kavramına ilişkin metaforik algıları". Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 19/3 (2013), 331-354. |