Yıl: 2013 Cilt: 19 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 515 - 541 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Meslek yüksekokulu öğrencilerinin okul ve iş yaşamına yönelik görüşleri

Öz:
Araştırmanın amacı meslek yüksekokulu öğrencilerinin okul ve iş yaşantısına yönelik görüşlerini belirlemektir. Tarama modelinde yürütülen araştırmanın evrenini Türkiye’deki devlet üniversitelerine bağlı bütün meslek yüksekokullarında okuyan öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırma, tabakalı örneklem alma ve tesadüfi örnekleme yöntemi ile seçilen Çanakkale, İzmir, Antakya, Bolu, Porsuk, Malatya ve Adıyaman Meslek Yüksek Okullarında öğrenim gören öğrenciler üzerinde yürütülmüştür (n = 2101). Veri toplama aracı olarak yapılandırılmış anket formu kullanılmıştır. Formların değerlendirilmesinde yüzde ve frekans hesaplamaları yapılmıştır. Araştırmada elde edilen sonuçlardan bazıları şu şekildedir: Öğrenciler açıkta kalmama, kısa sürede iş bulma, diploma sahibi olmak gibi nedenlerle okullarını tercih etmiş, buna karşın okullarından memnun değildirler. Eğitim süresi mesleğe hazırlanıp iş hayatına atılmak için yeterli görülmemektedir. İki yıllık eğitim süreci öğrencilerde ortalama ve olumsuz duygular oluşturmaktadır. Öğrenciler eğitimini aldıkları alanda çalışmak istemekle birlikte, aldıkları eğitimi iş bulma açısından yeterli bulmakta ve iş piyasasının değer verdiğine inanmamaktadır. Bu okullarda okumanın sağladığı yararların başında mesleki açıdan gelişim, diploma, kolay iş bulma fırsatı gelmektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Aile Çalışmaları

Views of vocational college students regarding school and work life

Öz:
This study aims to find out the views of vocational college students regarding school and work. The universe of the study consists students studying at vocational colleges connected to the state universities throughout Turkey. By using stratified sampling and random sampling, the study was carried out on students enrolled in Çanakkale, İzmir, Antakya, Bolu, Porsuk, Malatya and Adıyaman Vocational Colleges (n = 2101). Structured interviews were used as data collection tools. In the evaluation process of data collection tools, percentages and frequencies were used. Some of the findings of the study are: The students stated the reasons for attending a vocational college as wanting to have a highe r education but not being able to get into a university, finding a job in short time, and getting a diploma but they also stated their dissatisfaction with schools. The duration of training wasn’t found to be sufficient to get prepared for and start the work life. It was found that 2-year training creates average and negative feelings in students. Although students want to work in the field for which they’re being trained, they feel that the training provided to them at school is not sufficient to find a well-qualified job and the labor market does not find the training provided to them valuable. Some of the advantages of these schools are vocational development opportunities, having a diploma, and finding jobs relatively easier.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Aile Çalışmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akpınar, B. (2003). Meslek yüksekokullarına sınavsız geçiş. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 9(33), 11-12.
  • Arıkan, R. (2004). Araştırma teknikleri ve rapor hazırlama. Ankara: Asil.
  • Balcı, A. (2005). Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegem A.
  • Balcı, M. (1990). Mesleki ve teknik eğitimde yeni boyutlar. Eğitim Bilimleri Birinci Ulusal Kongresi. A.Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi.
  • Binici, H. ve Arı, N. (2004). Mesleki ve teknik eğitimde arayışlar. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(3), 383-396. http://www.gefad.gazi. edu.tr/son/25.pdf, 15 Eylül 2012 tarihinde alınmıştır.
  • Bircan, İ. (1996). Türkiye’de mesleki ve teknik eğitim. İstanbul: Friedrich Ebert Vakfı Ekonomi Forumu Raporu.
  • Büyüköztürk, Ş. (2005). Anket geliştirme. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(3), 133-151. http://www.tebd.gazi.edu.tr/arsiv/2005_cilt3/sayi_2/133-151.pdf, 15 Eylül 2012 tarihinde alınmıştır.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Dereli, F. ve Kabataş, S. (2009). Sağlık yüksekokulu son sınıf öğrencilerinin iş bulma endişeleri ve umutsuzluk düzeylerinin belirlenmesi. Yeni Tıp Dergisi, 26, 31-36.
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı.
  • Emirgil, B. F. (2009). Yeni meslekçi eğitim yaklaşımı ve yeni meslekçi paradigmaların Türkiye’deki yansıması olarak “MEGEP”. Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, 56, 509–534.
  • Er, H., Kocaman, F. ve Açıkgöz, A. F. (2003). Trakya Üniversitesi Çorlu Meslek Yüksekokulu öğrencileri üzerinde sınavsız geçiş öncesi ve sonrası öğrenci profili üzerine yapılan bir araştırma. Ankara Üniversitesi IVETA Konferansı Türkçe Bildirileri, 20-22 Ekim 2003. http://myo.karatekin.edu.tr/iveta/makaleler/(18).doc, 15 Ekim 2012 tarihinde alınmıştır.
  • ERG. (2011). Eğitim izleme raporu 2010. İstanbul: Eğitim Reformu Girişimi. http://erg.sabanciuniv.edu/sites/erg.sabanciuniv.edu/files/EIR2010 izleme%20raporu.pdf, 15 Eylül 2012 tarihinde alınmıştır.
  • Eşme, İ. (2007). Mesleki ve teknik eğitimin bugünkü durumu ve sorunlar. T.C. Yükseköğretim Kurulu, Uluslararası Mesleki ve Teknik Eğitim Konferansı, 27 Nisan 2008, Ankara. http://www.yok.gov.tr/duyuru/isa_esme.ppt, 15 Eylül 2012 tarihinde alınmıştır.
  • Eti İçli, G., Çopur, E. M. ve Vural, B. B. (2009). Kırklareli Üniversitesi Meslek Yüksekokulları öğrenci memnuniyeti araştırması. I. Uluslararası V. Ulusal Meslek Yüksekokulları Sempozyumu, 27- 29 Mayıs 2009, Konya.
  • Günal, S. Ö. (2006). Yükseköğretimde yönetim sorunları (Yayımlanmamış doktora tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Günal, S. ve Koçak, N. (2003). Meslek yüksekokullu öğrencilerinde sınavsız geçiş sonrası ortaya çıkan yapısal değişimin ilk değerlendirmesi. Ege Meslek Yüksekokulu II. Ulusal Meslek Yüksekokulları Sempozyumu, 15- 17 Ekim 2003, İzmir.
  • Günay, D. (2010). Mesleki ve teknik yükseköğretim ve meslek yüksekokullarının yeniden düzenlenmesi çalışmaları. İstanbul: TUSİAD. http://www.tusiad.org/rsc/ shared/file/Prof-Dr-DurmusGunay-YOK.pdf, 15 Eylül 2012 tarihinde alınmıştır.
  • Gündoğar, D., Gül, S. S., Uskun E., Demirci, S. ve Keçeci, D. (2007). Üniversite öğrencilerinde yaşam doyumunu yordayan etkenlerin incelenmesi. Klinik Psikiyatri Dergisi, 10, 14-27. http://klinikpsikiyatri.org/files/journals/1/254.pdf, 15 Eylül 2012 tarihinde alınmıştır.
  • Henden, R. ve Tunç, A. (2005). Mesleki teknik öğretimde sınavsız geçiş uygulamaları. Milli Eğitim Dergisi. 165, http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/ Milli_EgitimDergisi /165/henden.htm, 15 Eylül 2012 tarihinde alınmıştır.
  • Hızlan, D. (1997). Okul-sanayi ilişkileri. İstanbul: İnkılap.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Kaya, F. (2005). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin demografik yapısı ve meslek yüksekokullarının etkinliği üzerine bir araştırma. Milli Eğitim Dergisi, 33 (168). http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/168/index3-kaya.htm, 15 Eylül 2012 tarihinde alınmıştır.
  • Kayır, Ö. ve Kılıç, H. (2008). Mesleki eğitim ve teknik eğitim fakülteleri. İstanbul: Ticaret Odası Yayınları. yzstrateji.com/dokumanlar/MTEF-rapor.pdf, 15 Eylül 2012 tarihinde alınmıştır.
  • Kurul-Tural, N. (2002). Eğitim finansmanı. Ankara: Anı.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2002). MEB 4702 sayılı mesleki eğitim kanunu. http://mevzuat.meb.gov.tr/ html/164.html 15.09.2012 tarihinde alınmıştır.
  • Nartgün, Ş. S. ve Yüksel, E. (2009). Ahi Evran Üniversitesi Kaman Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin sosyo-ekonomik düzeylerinin belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 1-18. http://kefad.ahievran.edu.tr/archieve/pdfler/Cilt10Sayi2/JKEF_10_2_2009_1_18.p df, 20 Şubat 2013 tarihinde alınmıştır.
  • Sarıoğlu, S. ve Özkan, M. (2009). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin ön lisans program tercih sebepleri cumhuriyet üniversitesi Suşehri Timur Karabal Meslek Yüksekokulunda bir uygulama. I. Uluslararası 5. Ulusal Meslek Yüksekokulları Sempozyumu, 27–29 Mayıs, Konya.
  • Sevim, Ş. ve Karamete, F. (2003). Meslek yüksekokullarında üniversite-sanayi işbirliği, yöresel kalkınmaya etkisi ve yerel bazda uygulama örneği. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8, 1-18. http://sbe.dumlupinar.edu.tr/8/1.pdf, 15 Eylül 2012 tarihinde alınmıştır.
  • Sezgin, S. İ. (2000). Mesleki ve teknik eğitimde program geliştirme. Ankara: Nobel.
  • Şahin, İ. ve Fındık, T. (2008). Türkiye’de mesleki eğitim: mevcut durum, sorunlar, çözüm önerileri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(3), 65-86.
  • TEKEV, (2007). Meslek ve teknik eğitimde sorunlar-öneriler. http://www.tekev.org.tr/ orgdetail.php?id=142, 15 Eylül 2012 tarihinde alınmıştır.
  • TÜSİAD, (1999). Türkiye’de mesleki ve teknik eğitimin yeniden yapılandırılması. İstanbul: TÜSİAD.
  • Ünal, L. I. (1996). Eğitim ve yetiştirme ekonomisi. Ankara: Epar.
  • World Bank Policy Paper. (1995). Vocational and technical education and training. http://unesdoc.unesco.org/images/0009/000952/095257eo.pdf2, 20 Şubat 2013 tarihinde alınmıştır.
  • YÖK (2009). Eğitim öğretim, endüstriyel eğitim projesi, meslek yüksekokullarının günümüzdeki durumu. www.yok.gov.tr, 15 Eylül 2012 tarihinde alınmıştır.
  • Yöney-Fırat, Z. ve Özel, N. (2003). Uludağ Üniversitesi meslek yüksekokullarında okuyan öğrencilerin çalışma hayatından beklentileri üzerine bir değerlendirme. İşgüç Dergisi, 5(1), 2-26, http://www.isgucdergi.org/?p=makale&id=26& cilt=5&sayi=1&yil=2003, 15 Eylül 2012 tarihinde alınmıştır.
  • Yörük, S., Dikici, A. ve Uysal, A. (2002). Bilgi toplumu ve Türkiye’de mesleki eğitim The Information of Community and Vocational Education in Turkey. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi/ Fırat University Journal of Social Science. 12(2), 299-312. http://web.firat.edu.tr/sosyalbil/dergi/arsiv/cilt12/sayi2/299-312.pdf, 15 Eylül 2012 tarihinde alınmıştır.
APA BALCI E, Argon T, KÖSTERELİOĞLU A (2013). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin okul ve iş yaşamına yönelik görüşleri. , 515 - 541.
Chicago BALCI ESERGÜL,Argon Türkan,KÖSTERELİOĞLU A.Meltem Meslek yüksekokulu öğrencilerinin okul ve iş yaşamına yönelik görüşleri. (2013): 515 - 541.
MLA BALCI ESERGÜL,Argon Türkan,KÖSTERELİOĞLU A.Meltem Meslek yüksekokulu öğrencilerinin okul ve iş yaşamına yönelik görüşleri. , 2013, ss.515 - 541.
AMA BALCI E,Argon T,KÖSTERELİOĞLU A Meslek yüksekokulu öğrencilerinin okul ve iş yaşamına yönelik görüşleri. . 2013; 515 - 541.
Vancouver BALCI E,Argon T,KÖSTERELİOĞLU A Meslek yüksekokulu öğrencilerinin okul ve iş yaşamına yönelik görüşleri. . 2013; 515 - 541.
IEEE BALCI E,Argon T,KÖSTERELİOĞLU A "Meslek yüksekokulu öğrencilerinin okul ve iş yaşamına yönelik görüşleri." , ss.515 - 541, 2013.
ISNAD BALCI, ESERGÜL vd. "Meslek yüksekokulu öğrencilerinin okul ve iş yaşamına yönelik görüşleri". (2013), 515-541.
APA BALCI E, Argon T, KÖSTERELİOĞLU A (2013). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin okul ve iş yaşamına yönelik görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 19(4), 515 - 541.
Chicago BALCI ESERGÜL,Argon Türkan,KÖSTERELİOĞLU A.Meltem Meslek yüksekokulu öğrencilerinin okul ve iş yaşamına yönelik görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 19, no.4 (2013): 515 - 541.
MLA BALCI ESERGÜL,Argon Türkan,KÖSTERELİOĞLU A.Meltem Meslek yüksekokulu öğrencilerinin okul ve iş yaşamına yönelik görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, vol.19, no.4, 2013, ss.515 - 541.
AMA BALCI E,Argon T,KÖSTERELİOĞLU A Meslek yüksekokulu öğrencilerinin okul ve iş yaşamına yönelik görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2013; 19(4): 515 - 541.
Vancouver BALCI E,Argon T,KÖSTERELİOĞLU A Meslek yüksekokulu öğrencilerinin okul ve iş yaşamına yönelik görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2013; 19(4): 515 - 541.
IEEE BALCI E,Argon T,KÖSTERELİOĞLU A "Meslek yüksekokulu öğrencilerinin okul ve iş yaşamına yönelik görüşleri." Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 19, ss.515 - 541, 2013.
ISNAD BALCI, ESERGÜL vd. "Meslek yüksekokulu öğrencilerinin okul ve iş yaşamına yönelik görüşleri". Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 19/4 (2013), 515-541.