Yıl: 2012 Cilt: 13 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 181 - 185 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Ergen ruh sağlığı ve spor

Öz:
Ergenlik çağının en önemli özelliği hızlı bir değişim yaşan-masıdır. Ergenlik dönemi, çocukluk dönemi ile kıyaslandığında bu dönemde ergenin başetmek zorunda kaldığı biyopsikososyal değişimler artmaktadır Günümüzde geçmişe göre daha fazla ergenin ruh sağlığı sorunu yaşadığı bildirilmektedir. Araştırmalar; yapılandırılmış ortam ve programlar doğrultusunda, belli bir amaca yönelik aktivitelere veorganize sporlara katılmanın ergenin ruh sağlığı üzerindeosporun ergen ruh sağlığı üzerindeki etkilerini değerlendirenulusal ve uluslararası bilimsel çalışmalar gözden geçirilmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Genel ve Dahili Tıp

Adolescent mental health and sports

Öz:
The most prominent feature of adolescence is going through rapid changes. Compared to children, adolescents have to overcome more biopsychosocial changes. As reported, compared to past, today adolescents have more mental health problems. Many studies show that youth involving in organized sports and structured programs have positive effects on adolescents mental health. The purposeof this paper was to review the studies about the effects of sports on adolescent mental health.
Anahtar Kelime:

Konular: Genel ve Dahili Tıp
Belge Türü: Makale Makale Türü: Derleme Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1.Hamburg DA, Takanishi R. Preparing for life. The critical transition of adolescence. Am Psychol 1989; 44: 825-7.
  • 2.Kim YH. Correlation of mental health problems with psychological constructs in adolescence: final results from a 2–year study. Int J Nurs Stud 2003; 40: 115-24.
  • 3.Collishaw S, Maughan B, Goodman R, Pickles A. Time trends in adolescent mental health. J Child Psychol Psyc 2004; 45: 1350–62.
  • 4.Reif CJ, Elster AB. Adolescent Preventive Services. Adolesc Med 1998; 25: 119.
  • 5.Çuhadaroğlu F, Sonuvar B. Adolesanlarda depres- yon. Nöropsikiyatri Arşivi 1992; 29:145–50.
  • 6.Coatsworth JD, Sharp EH, Palen L, Darling N, Cumsille P, Marta E. Exploring adolescent self– defining leisure activities and identity experiences across three countries. Int J Behav Dev 2005; 29 (Suppl 5): 361–70.
  • 7.Kleiber DA. Leisure experiences and human development: A dialectical interpretation. New York: Basicbooks, 1999.
  • 8.Gilman R, Meyers J, Perez L. Structured extracurricular activities among adolescents: Findings and implications for school psychologists. Psychol Sch 2004; 41(Suppl 1): 31–40.
  • 9.Eskin M. Suicidal Behavior as related to social support and assertiveness among Swedish and Turkish high school students: A crosscultural investigation. J Clin Psychol 1995; 51: 158–72.
  • 10.Keten M. Türkiye'de Spor. Ankara: Polat Ofset; 1993. 12.
  • 11.Mathey E. This Thing Colled Sport, Y. Health Physical 2. Rec, Vol. 40, England: 1969. 38.
  • 12.Doğan O. Spor Psikolojisi. İstanbul: Nobel Kitapevi; 2005. 77–81.
  • 13.Malina R. The young athlete: biological growth and maturation in a biosocial context. In: Smoll F, Smith R (Eds). Children and Youth in Sports: A Biosocial Perspective: Brown and Benchmark; 1996. 161– 86.
  • 14.Stryer BK, Katz S, Cantwell D. Youth sports and adolescent development. In: Noshpitz J (Ed). Handbook of Child and Adolescent Psychiatry. Adolescence: Development and Syndromes, vol. 3. New York: Wiley; 1997. 209–24.
  • 15.Bell C, Suggs H. Using sports to strengthen resiliency in children: training heart. Child Adolesc Psychiatr Clin N Am 1998;7:859–96.
  • 16.Weiss MR. Psychological effects of intensive sport participation on children and youth: selfesteem and motivation. In: Cahill BR, Pearl AJ (Eds). Intensive participation in children’s sports. Champaign (IL): Human Kinetics; 1993. 39–70.
  • 17.Er G, Çamlıyer H, Çobanoğlu G, Er N. Spor etkinlik- lerinin çocuk ve ergenlerde davranış ve sosyal gelişim üzerine etkileri. BESBD 1999; 3: 29–38.
  • 18.Dogan O, Dogan S, Çorapçıoglu A ve Çelik G. Aktif ve Sosyal Etkinliklere Katılmanın Benden imgesi ve Benlik Saygısına Etkisi. Psikiyatri Psikoloji Psikofarmakoloji (3P) Dergisi, 1994; 2:33–8.
  • 19.Kiluk BD, Weden S, Culotta VP. Sport participation and anxiety in children with adhd. J Atten Disord 2009; 12; 499–506.
  • 20.Steptoe A, Butler N. Sports participation and emotional wellbeing in adolescents. Lancet 1996;347:1789–92.
  • 21.Çekin M, Tatar Y, Torun K. 14–16 Yas Grubunda Spor–anksiyete ilişkisinin SCL–90 ile araştırılması. Yeni Symposium Dergisi 1996; 34:43–5.
  • 22.Nabkasorn C, Miyai N, Sootmongkol A, Junprasert S, Yamamoto H, Arita M, Miyashita K. Effects of physical exercise on depression, neuroendocrine stress hormones and physiological fitness in adolescent females with depressive symptoms Eur J Public Health 2005; 16:179–84.
  • 23.Kirkcaldy BD, Shephard R, Siefen G. The relationship between physical activity and self–image and problem behaviour among adolescents. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol 2002; 37: 544–50.
  • 24.Ferron C, Narring F, Cauderay M, Michaud PA. Sport activity in adolescence. Health Educ Res 1999;14:225–33.
  • 25.Lehman J, Koerner S. Adolescent women’s sports involvement and sexual behavior/health: A Process– level investigation. J Youth Adolesc 2004; 33: 443–55.
  • 26.Brown DR, Blanton CJ. Physical activity, sports participation, and suicidal behavior among college students. Med Sci Sports Exerc 2002; 34:1087–96.
  • 27.Brook U, Heim M. A pilot study to investigate whether sport influences psychological parameters in the personality of asthmatic children. Fam Pract 1991;8:213–5.
  • 28.Karadağ Ö. Ankara'da Bulunan Yetiştirme Yurtla- rında Yaşayan Adolesanlarda Sosyodemografik Özel- liklerin Ve Fiziksel Aktivite Düzeyinin Ruhsal Belirtiler Ve Yaşam Kalitesi Açısından Değerlendirilmesi (Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Hacettepe Üniversitesi; 2008.
  • 29.Berger BG, Owen DR. Mood alteration with swimming-summers really do “feel better”. Psychosom Med 1983; 45:425-33.
  • 30.Field T, Diego M, Sender CE. Exercise is positively related to adolescents’ relationships and academics. Adolescence 2001; 36:105-10.
  • 31.Krechtle B. Influence of physical activity on mental well-being and psychiatric disorders. Schweiz Rundsch Med Prax 2004; 93:1403-11.
  • 32.Meyer T, Broocks A. Therapeutic impact of exercise on psychiatric diseases guidelines for exercise testing and prescription. Sport Med 2000; 30:269-79.
  • 33.Paluska SA, Schwank TL. Physical activity and mental health: current concepts. Sport Med 2000; 29:167-80.
  • 34.Fox KR. The influence of physical activity on mental well-being. Public Health Nutr 1999; 2(3A):411-8.
APA ALPASLAN A (2012). Ergen ruh sağlığı ve spor. , 181 - 185.
Chicago ALPASLAN Ahmet Hamdi Ergen ruh sağlığı ve spor. (2012): 181 - 185.
MLA ALPASLAN Ahmet Hamdi Ergen ruh sağlığı ve spor. , 2012, ss.181 - 185.
AMA ALPASLAN A Ergen ruh sağlığı ve spor. . 2012; 181 - 185.
Vancouver ALPASLAN A Ergen ruh sağlığı ve spor. . 2012; 181 - 185.
IEEE ALPASLAN A "Ergen ruh sağlığı ve spor." , ss.181 - 185, 2012.
ISNAD ALPASLAN, Ahmet Hamdi. "Ergen ruh sağlığı ve spor". (2012), 181-185.
APA ALPASLAN A (2012). Ergen ruh sağlığı ve spor. Afyon Kocatepe Üniversitesi Kocatepe Tıp Dergisi, 13(3), 181 - 185.
Chicago ALPASLAN Ahmet Hamdi Ergen ruh sağlığı ve spor. Afyon Kocatepe Üniversitesi Kocatepe Tıp Dergisi 13, no.3 (2012): 181 - 185.
MLA ALPASLAN Ahmet Hamdi Ergen ruh sağlığı ve spor. Afyon Kocatepe Üniversitesi Kocatepe Tıp Dergisi, vol.13, no.3, 2012, ss.181 - 185.
AMA ALPASLAN A Ergen ruh sağlığı ve spor. Afyon Kocatepe Üniversitesi Kocatepe Tıp Dergisi. 2012; 13(3): 181 - 185.
Vancouver ALPASLAN A Ergen ruh sağlığı ve spor. Afyon Kocatepe Üniversitesi Kocatepe Tıp Dergisi. 2012; 13(3): 181 - 185.
IEEE ALPASLAN A "Ergen ruh sağlığı ve spor." Afyon Kocatepe Üniversitesi Kocatepe Tıp Dergisi, 13, ss.181 - 185, 2012.
ISNAD ALPASLAN, Ahmet Hamdi. "Ergen ruh sağlığı ve spor". Afyon Kocatepe Üniversitesi Kocatepe Tıp Dergisi 13/3 (2012), 181-185.