Yıl: 2015 Cilt: 40 Sayı: 177 Sayfa Aralığı: 243 - 270 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Toplumsal cinsiyet eşitliği açısından bir çizgi film çözümlemesi: Pepee

Öz:
Kitle iletişim araçlarının, toplumsal cinsiyet eşitliği anlayışının, toplumda oluşmasında ve yerleşmesinde önemli rolleri bulunmaktadır. Bu araştırmanın amacı, Pepee adlı çizgi filmi toplumsal cinsiyet eşitliği açısından çözümlemek ve değerlendirmektir. Çünkü toplumsal cinsiyet rollerinin çeşitli araçlar yoluyla sunumu, çocukların toplumsal cinsiyet konusundaki düşüncelerinin oluşmasında ve şekillenmesinde önemlidir. Araştırmanın modeli betimseldir ve nitel araştırma özelliği taşımaktadır. Araştırmanın çalışma evreni, Pepee çizgi filminin 45 bölümüdür. Veriler, içerik analizi ve göstergebilim ile analiz edilmiştir. Çizgi filmin hem kadın hem erkek karekterleri, toplumsal cinsiyete ilişkin kalıp yargılara uygun rol, eylemler, giysi rengi ve giysi türü içinde sınırladığı ve cinsiyetçi bakış açısını yeniden üretebilecek mesajların olduğu belirlenmiştir. Elde edilen bulgular bütünsel anlamda değerlendirildiğinde çizgi filmin toplumsal cinsiyet eşitsizliği oluşturan mesajlar içerdiği saptanmıştır. Çizgi filmde gösterilen etkinliklerin tamamı hem kadınlar,hem erkekler tarafından yapılabilecek işler olmasına karşın, çiçek sulama, sofra hazırlama, bebekle ilgilenme gibi işler, kadın karakterlere; otomobil, bisiklet ve balon kullanma gibi beceriler ise erkek karakterlere atfedilmiştir. Çizgi filmin izlenen tüm bölümlerinde, giysi renklerinden, giysi türlerine, duygusal durumlardan, oynanan oyunlara kadar toplumsal cinsiyet eşitsizliği oluşturabilecek mesajlar saptanmıştır. Eğitici amaçlı tüm çizgi filmler, senaryolarını ve içeriğindeki mesajlarını, insan hakları ve eşitlik temelinde kurgulamak zorundadır. Çünkü toplumda da kadın-erkek ayrımcılığını engellemek ve cinsiyet eşitliğini sağlama ve duyarlı olma konusunda sistemin her bir parçasının sorumluluğu bulunmaktadır.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim Film, Radyo, Televizyon Sosyoloji
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ağaç, S. ve Harmankaya, H. (2009). İlköğretim birinci kademe öğrencilerinin giysi tercihleri ve giysi satın alma davranışlarına etki eden faktörler. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22, 1-13.
  • Akers, R. L., Krohn, M. D., Lanza, L. ve Radosevich, M. (1979). Social learning and deviant behavior: A specific test of a general theory. American Sociological Review, 44, 636-638.
  • Akın, A. ve Demirel, S. (2003). Toplumsal cinsiyet kavramı ve sağlığa etkileri. Cumhuriyet Üniversitesi Tıp Fakültesi Halk Sağlığı Dergisi, 25(4), 73-83.
  • Aktaş, A. Y. (2005). 3-18 yaş grubu çocuk ve gençlerin interaktif iletişim araçlarını kullanma alışkanlıklarının değerlendirilmesi. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 1303-6521. Mayıs 2013 tarihinde http://www.tojet.net/volumes/v4i4.pdf. adresinden erişildi.
  • Alesina, A., Di Tella, R. ve MacCulloch, R. (2004). Inequality and happiness: Are Europeans and Americans different? Journal of Public Economics, 88(9-10), 2009-2042.
  • Alan, İ. (2009). Sevgi içerikli çizgi filmlerin ilköğretim 5. sınıftaki çocukların görsel sanatlar dersinde yaptıkları resimler üzerindeki etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Apple, M. W. ve Beane, J. A. (2007). Demokratik okullar ve güçlü eğitimden dersler. (M.Sarı, Çev.). Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Aran, M. Demir, S., Sarıca, Ö. ve Yazıcı, H.(2010). Türkiye’de yoksulluk ve eşitsizlikteki değişimler (2003-2006). TC. Devlet Planlama Teşkilatı ve Dünya Bankası Refah ve Sosyal Analitik Çalışma Programı, Çalıştay Raporu: 1, Ankara.
  • Aral, N., Ceylan, R. ve Bıçakçı M.Y. (2011). Çocukların televizyon seyretme alışkanlıklarının yaş ve cinsiyete göre incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(2), 489-498.
  • Asan, H.T. (2010). Ders kitaplarında cinsiyetçilik ve öğretmenlerin cinsiyetçilik algılarının saptanması. Fe Dergisi, 2(2), 65-74.
  • Aşkaroğlu, B. (2006). Şiddet içeren çizgi filmlerin ilköğretim dönemi çocukların resimleri üzerine etkileri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Aşkın, U. (2013). Post-modern dünyamızın yeni ruh hali: rengi kırmızı, adı şiddet. Haziran 2013’te http://sosyalpolitika.fisek.org.tr/?p=69 adresinden erişildi.
  • Ayrancı, Ü., Köşgeroğlu, N. ve Günay, Y. (2004). Televizyonda çocukların en çok seyrettikleri saatlerde gösterilen filmlerdeki şiddet düzeyi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 5,133-135.
  • Balkır, Z. G. (2013). Kadın kitabı. Kocaeli: Umuttepe Yayınları.
  • Bandura, A. (1965). Influence of models’ reinforcement contingencies on the acquisition of imitative responses. Journal of Personality and Social Psychology, 1(6), 593-594.
  • Bandura, A.(1989). Human agency in social cognitive theory. American Sychologist -American Psychological Association, 44(9), 1175-1179.
  • Bandura, A. (2001). Social cognitive theory of mass communication. Mediapsychology III-Theoretical Integration and Research Synthesis Essay, 275.
  • Barthes,R. (2012). Göstergebilimsel serüven: İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Bauer, M. W. (2003). Classical content analysis: A review. M. W. Bauer ve G. Gaskell (Eds.), Qualitative Researching with Text, Image and Sound (pp. 131-151). London: Sage.
  • Bayraktar, A., Metinnam- Kürkçü, Ö. ve Metinnam, İ. (14-17 Kasım 2013). Çocuk kitaplarında cinsiyetin incelenmesi. 23. Uluslararası eğitimde yaratıcı drama kongresinde sunulmuş bildiri. Çağdaş Drama Derneği ve AnkaraÜniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi, Ankara.
  • Bear, D. M., Peterson, R. F. ve Sherman, J. A. (1967). The development of imitation by reinforcing behavioral similarity to a model. Journal of the Experimental Analysis of Behavior, 5,405-406.
  • Bhasin, K. (2003). Toplumsal cinsiyet “bize yüklenen roller”. (K. Ay, Çev). İstanbul: Kadın Dayanışma Vakfı Yayınları.
  • Browne, K. D. ve Hamilton-Giachritsis, C. (2005). The influence of violent media on children and adolescents: A public-health approach. The Lancet, 365, 702-710.
  • Büker, S., Onaran, O. ve Bir, A. A. (1998). Eskişehir’de erkek rol ve tutumlarına ilişkin alan araştırması, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Candaş, A., Yılmaz, V., Günseli, S. ve Çakar, B.Y. (2010). Türkiye’de eşitsizlikler: kalıcı eşitsizliklere genel bir bakış. Sosyal Politika Forumu. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Cesur S. ve Paker O. (2007). Televizyon ve çocuk: çocukların TV programlarına ilişkin tercihleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(19),106-125.
  • Cohen, L., Manion, L. ve Morrison, K. (2007). Research methods in education. New York, NY: Routledge.
  • Council of Europe (1992). Conference on equality between women and men in a changing Europe. Proceedings, Strasbourg.
  • Çelik, D. ve Uysal, M. (2012). Köşe yazılarının toplumsal cinsiyet ve kadın eğitimi açısından değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 45(1), 285-306.
  • Dawn, E. E., Descartes L. ve Colliers-Meek M. (2011). Gender Role Portrayal and the Disney Princesses. Sex Roles, 64, 555-567.
  • Delaney, C. (2001). Tohum ve toprak. (S. Somuncuoğlu, Çev.). Ankara: İletişim Yayınları.
  • Demirel, S. (2007). Toplumsal cinsiyet, L. Taşkın, (Ed.) Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği (29-34). Ankara: Sistem Ofset Matbaacılık.
  • Denzin, N. K. ve Lincoln, Y. S. (2005). The Sage handbook of qualitative research. Thousand Oaks, California: Sage.
  • Dilber, Y. (2013). Pepee ve çizgi filminin çocuklar üzerindeki etkileri. Mart 2013 tarihinde http://test.turkpdr.com/cornerşpost.php? adresinden erişilmiştir.
  • Dökmen, Z. (2012). Toplumsal cinsiyet, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Durlu, L. Ö. (1995). Bilgisayar oyunları ve cinsiyet rolleri, çocuk ve toplum, Ankara: Gündoğan Yayınları.
  • Dündar, C. (1996). Televizyon ve şiddet. Cogito. 6, 7, 385-389, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Einhorn, H. J., Hogarth, R. M. ve Klempner, E. (1977). Quality of uncergroup judgment. Psychological Bulletin, 84, 158-172.
  • Erjem, Y. ve Çağlayandereli, M. (2006). Televizyon ve gençlik: yerli dizilerin gençlerin model alma davranışı üzerindeki etkisi. Ç. Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, 30(1),15-30.
  • Ergöz, S. (26-28 Nisan 2006). Çizgi filmlerin çocuk müzik eğitimi açısından değerlendirilmesi. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumunda sunulmuş bildiri. Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Denizli.
  • Erkman- Akerson, F. (2005). Gösterge Bilimine Giriş. İstanbul: Multilingual Yayınevi.
  • Esen, Y. ve Bağlı, M.T. (2002). İlköğretim ders kitaplarındaki kadın ve erkek resimlerine ilişkin bir inceleme. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 35(1-2), 143-154.
  • Eskandari, M. (2007). İran’da TV’de yayınlanan çizgi filmlerin ilkokul öğrencilerinin eğitimine etkisi.Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Evra,V. J. (2004). Televizyon ve çocuk gelişimi. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
  • Filmer, D. ve Scott, K. (2008). Assessing asset indices. Policy research working paper: 4605, The World Bank Development Research Group.
  • Fraenkel, J. R. ve Wallen, N. (2002). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw- Hill.
  • Friedan B. (1963).The feminine mystique. New York: W. W. Norton & Company.
  • Gencel. M. ve Binark, M. (2000). Medya ve cinsiyetçilik eğitim el kitabı. Ocak 2012 tarihinde kasaum.ankara.edu.tr/gorsel/dosya/1095679063Mine.rtf. adresinden erişilmiştir.
  • Giroux, H. A. (1983). Theory and resistance in education. London: Heinemann.
  • Golombok, S. ve Fivush, R. (1994). Gender development. New York: Cambridge University Press.
  • Graves, S. B. (1999). Television and prejudice reduction: when does television as a vicarious experience make a difference? Journal of Social Issues, 55, 707-725.
  • Güler, T. ve Akman, B. (2006). Altı yaş çocuklarının bilim insanı hakkındaki görüşleri, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31,55-66.
  • Gürel, E. ve Alem, J. (2010). Postmodern bir durum komedisi üzerine içerik analizi: Simpsonlar. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(10), 332-342.
  • Gürses, F. (2003). Medya ve kadın öğretmenler. (Türkiye’de yazılı basında kadın öğretmenin temsili). Ankara: Eğitim-Sen Yayınları.
  • Gümüşoğlu, F. (2013). Ders kitaplarında toplumsal cinsiyet (1928-2013). İstanbul: Kaynak Yayınları.
  • Günaydın, B. (2011). Çocuklara yönelik programlarda toplumsal cinsiyet rollerinin sunumu: TRT Çocuk ve Yumurcak TV. Uzmanlık Tezi, Radyo Televizyon Üst Kurumu, Ankara.
  • Gündüz Kalan, Ö. (2010). Reklamda çocuğun toplumsal cinsiyet teorisi bağlamında konumlandırılışı: ‘Kinder’ reklam filmleri üzerine bir inceleme. İstanbul İletişim Fakültesi Dergisi, 38, 75-89.
  • Helvacıoğlu, G. F. (1994). 1928’den 1994’e ders kitaplarında cinsiyetçilik. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Hubka, D., Hovdestad, W. ve Tonmyr, L. (2009). Child maltreatment in Disney animated feature films: 1937-2006. The Social Science Journal, 46, 427-441
  • http://tr.wikipedia.org/wiki/Pepee. Mayıs 2013 tarihinde erişildi.
  • http://www.dusyeri.com.tr/index.php?p=studyo. Haziran, 2013 tarihinde erişildi.
  • http://www.teknokulis.com/Haberler/Guncel/2013/08/06/pakistanin-animasyon-kahramani-burkali Ninja, Şubat 2014 tarihinde erişildi.
  • http://www.tarihteilkler.com/ilk/iLK_YUZME_SPORU/390/ Şubat 2014 tarihinde erişildi.
  • İmamoğlu, E. O. ve Yasak-Gültekin, Y. (1993). Gazetelerde kadın ve erkeğin temsil edilişi. Türk Psikoloji Dergisi, 8(29), 23-30.
  • İlhan, V. ve Çetinkaya, Ç. (2013). İlkokul öğrencilerinin tematik çocuk kanallarındaki çizgi filmleri izleme alışkanlıkları. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 34(34), 317-326.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (2005). İnsan ve İnsanlar. İstanbul: Evrim Yayınları.
  • Kalaycı, N. ve Hayırsever, F. (2014). Toplumsal cinsiyet eşitliği bağlamında Vatandaşlık ve Demokrasi Eğitimi ders kitabına yönelik bir inceleme ve bu konuya ilişkin öğrenci algılarını belirleme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 14(3),1065-1072.
  • Kalaycı, N. ve Şahin, S. (15-17 Mayıs 2013). Keloğlan demokrasiyi öğrenemiyor kitle iletişim araçlarında toplumsal cinsiyet eşitsizliği. 3.Uluslararası Eleştirel Eğitim Konferansı’nda sunulmuş bildiri. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi, Ankara.
  • Kalaycı, N., Keleşoğlu, S. ve Hayırsever, F. (20-22 Nisan 2012). Vatandaşlık ve demokrasi eğitiminde bir arpa boyu yol alabildik mi? Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Sempozyumu’nda sunulmuş bildiri. Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, İstanbul.
  • Kalaycı, N. ve Hayırsever, F. (4-6 Ekim 2012). Vatandaşlık ve demokrasi eğitimi ders kitabında yer alan etkinliklerin toplumsal cinsiyet eşitliği açısından analizi ve öğrencilerin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin algıları. Kamusal Eğitim Sempozyumu’nda sunulmuş bildiri. Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Katırcıoğlu, R. S. (2007). Yükselen değerler ve kadın. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Atılım Üniversitesi, Ankara.
  • Kaypakoğlu, S. (2004). Medyada cinsiyet stereotipleri,toplumsal cinsiyet ve iletişim. İstanbul: Naos Yayıncılık.
  • Keloğlu-İşler, E. İ. (2014). Kültürel ekme kuramı bağlamında Türkiye üretimi çizgi filmler ve çocuk bilincinin inşası, İletişim ve Diploması Dergisi, 15(2), 65-78.
  • Kelman, H. C. (1961). Processes of opinion change. Public Opinion Quarterly, 25, 62-66.
  • Kılıç, L. K. ve Eyüp, B. (2011). İlköğretim Türkçe ders kitaplarında ortaya çıkan toplumsal cinsiyet rolleri üzerine bir inceleme. Ordu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2(3), 129-148.
  • Kılıç,Z., Beyazova, A., Durmuş, G. ve Soran, M. (2013). Ebeveynlerin toplumsal cinsiyet algısı ve çocuk yetiştirmeye etkileri. Araştırma Raporu. İstanbul:Bilgi Üniversitesi.
  • Kılcı, Ş. (2009). Tüketim toplumunun bir formu olarak çizgi filmlerde çocukluk ve toplumsal cinsiyet temsilleri: Barbie, Bratz ve Winx Clup. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Kocaeli Üniversitesi, Kocaeli.
  • Klein, H., Shiffman, K. S. ve Welka, D. A. (2000). Gender-related content of animated cartoons, 1930 to the present. Advances in Gender Research, 4, 291-317.
  • Koray, M. (1995). Türkiye’de kadınlar. İstanbul: Yeni Yüzyıl Yayınları.
  • Koca, C. (2006). Beden eğitimi ve spor alanında toplumsal cinsiyet ilişkileri. Hacettepe Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 17(2), 81-99.
  • Kottak, P.G. (2002). İnsan çeşitliliğine bir bakış. S. Altuntek, B. Aydın, D. Erdal (Ed.) Antropoloji (442-463) Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Köseler, F. (2009). Okul öncesi öykü ve masal kitaplarında toplumsal cinsiyet olgusu. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Krippendorff, K. (2004). Content analysis: An introduction to its methodology (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Kurasaki, K. S. (2000). Intercoder reliability for validating conclusions drawn from open-ended ınterview data, Field Methods, 12(3), 179-194.
  • Kuntsche, E. (2004). Hostility among adolescents in Switzerland? Multivariate relations between excessive media use and form of violance. Journal of Adoloscent Health, 34, 230-236.
  • Lacroix, C. (2004). Images of animated others: The orientalization of Disney’s cartoon heroines from the Little Mermaid to the Hunchback of Notre Dame. Popular Communication, 2, 213-229.
  • Le Bon, G. (2001). The Crowd- A study of the popular mind. New York: Dover Publications, Inc. Lippmann, W. (1998). Public opinion: With a new introduction by Micheal Curtis, New Branswick and London: Transaction Publishers (Orginal work published 1922).
  • Martin, C. L., Ruble, D. N. ve Szkrybalo, J. (2002). Cognitive theories of early gender development. Psychological Bulletin, 128, 903-933.
  • Marchand, R. (1986). Advertising the American dream, University of California Press: California, USA.
  • Mcquail, D. ve Windahl, S. (2005). İletişim modelleri: Kitle iletişim çalışmalarında (2. Baskı), (K.Yumlu, Çev.), Ankara: İmge Kitapevi.
  • Milgram, S. (1965). Some conditions of obedience and disobedience to authority. Human Relations, 18(1), 58.
  • Miles, M. B. ve Huberman, M. A. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. London: Sage.
  • Ogletree, S. M., Martinez, C. N., Turner T., R. ve Mason B. (2004). Pok ́emon: Exploring the role of gender. Sex Roles, 50, 851-859.
  • Oliver, M. B. ve Green, S. (2001). Development of gender differences in children’s responses to animated entertainment. Sex Roles, 45,67-88.
  • Orenstein, P. (2006). What’s wrong with Cinderella? New York Times Magazine. Haziran 2012 tarihinde http://www.nytimes.com/ adresinden erişildi.
  • Oruç, C., Tecim, E. ve Özyürek, H.(2011).Okul öncesi dönem çocuğunun kişilik gelişiminde rol modellik ve çizgi filmler. EKEV Akademi Dergisi, 15(48), 281-297.
  • Ökten, Ş. (2009). Toplumsal cinsiyet ve iktidar: Güneydoğu Anadolu bölgesi’nin toplumsal cinsiyet düzeni. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(8), 302-312.
  • Özdemir, D. ve Dündar, H. Ç. (2012). Türkiye’nin kriz sonrası eve dönen kadınları işgücüne katılımda kriz etkisi ve fırsat maliyeti. Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı. 2013 tarihinde www.tepav.org.tr. adresinden erişildi.
  • Öztürk, E. H. (2002). Kişilik gelişimi açısından çocuk ve televizyon, İstanbul: Beyan Yayınları.
  • Pighin, G. (2005). Çocuklara değer aktarımı. (A. Y. Gök, Çev.). İzmir: İlya Yayınları.
  • Rıfat, M. (1990). Dilbilim ve göstergebilim çağdaş kuramları. İstanbul: Düzlem Yayınevi.
  • Radyo Televizyon Üst Kurulu, (2006). İlköğretim çağındaki çocukların televizyon izleme alışkanlıkları kamuoyu araştırması. RTUK web sitesinden 2013 tarihinde erişildi: http://www.rtuk.org.tr/
  • Sabatelli, R. M. ve Bartle, S. E. (1995). Survey approaches to the assessment of family functioning: Conceptual, operational, and analytical issues, Journal of Marriage and the Family, 57, 1025-1039.
  • Sabuncuoğlu, A. (2006). Televizyon reklamlarında toplumsal cinsiyet. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Sayılan, F. (2012). Toplumsal cinsiyet ve eğitim. Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Seymenoğlu, Y. (2009). Televizyon reklamlarında iknanın belirleyicileri animasyon karakter kullanımının tüketicilerin ikna sürecine etkisinin belirlenmesine yönelik bir araştırma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Şeker, N. T. ve Balcı V. E. (2013).Yeni Türk dizi fenomeni “Pepee” çizgi dizinin alımlama analizi. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 33, 243-263.
  • Tavşancıl, E. ve Aslan, E. A. (2001). İçerik analizi ve uygulama örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayınevi.
  • Tanrıöver, H. U. (2007). Medyada kadınların temsil biçimleri ve kadın hakları ihlalleri. S. Alankuş (Ed.) Kadın Odaklı Habercilik (149-165). İstanbul: IPS İletişim Vakfı Yayınları.
  • T.C. Anayasası. (1982). TBMM websitesinden 2012 tarihinde erişildi: http://www.tbmm.gov.tr/anayasa. html
  • The World Bank. (2005). The World Bank annual report. International Bank for Reconstruction and Development (IBRD) and the International Development Association (IDA). Mayıs 2012 tarihinde http://siteresources.worldbank.org/ INTANNREP2K5/Resources/51563_English.pdf adresinden erişildi.
  • Thompson, T. L. ve Zerbinos, E. (1995). Gender roles in animated cartoons: Has the picture changed in 20 years? Sex Roles, 32, 651-673.
  • Thompson, T. L. ve Zerbinos, E.(1997). Television cartoons! Do children notice it's a boy's world? Sex Roles, 37, 415-432.
  • Timisi, N. (1996). Medyada cinsiyetçilik. Ankara: T.C Başbakanlık Kadın Statüsü ve Sorunları Genel Müdürlüğü Yayınları.
  • Tokdemir, M., Deveci, S. E., Baransel, A., Açık, Y., Yağmur, M., Gülbayrak, C. ve Türkoğlu, A. (2009). İlköğretim öğrencilerinin fiziksel şiddete başvurma ve fiziksel şiddete yaklaşımlarında televizyon programlarının etkisi. Adli Tıp Dergisi, 6(2), 74-85.
  • Topçuoğlu, H. (1978). Türk toplumunda kadının statüsü, Türkiye Kadın Yılı Kongresi, Türk Üniversiteli Kadınlar Derneği Yayınları,Yayın No:1: Ankara.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK). (2006). Toplumsal cinsiyet ve aile yaşam istatistikleri raporu. Ankara: TÜİK Yayınları.
  • Türkmen, N. (2012). Çizgi filmlerin kültür aktarımındaki rolü ve Pepee. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 36(2), 140-157.
  • Ulusoy, M. D. (1999). Plastik sanatlarda toplumsal cinsiyet. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 16(2), 47-76.
  • Uluyağcı, C. V. ve Yılmaz, R. A. (2007). Televizyon reklamlarında çocuğa ilişkin toplumsal cinsiyet rollerinin sunumu. Galatasaray Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 6,141-155.
  • UNICEF (2003). Eğitimin toplumsal cinsiyet açısından incelenmesi: Türkiye Raporu. UNICEF web sitesinden Şubat 2014 tarihinde erişildi: http://www.unicef.org/turkey/pdf/_ge21.pdf
  • Üner, S. (2008). Toplumsal cinsiyet eşitliği, kadına yönelik aile içi şiddetle mücadele projesi. Ankara: T.C Başbakanlık Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü.
  • World Health Organization (WHO). (1998). The world health report. World Health Organization Publishing.
  • Wiserma, B. A. (2001). The gendered World of Disney: A content analysis of gender themes in full- length animated disney feature films. Dissertation Abstracts International, 61, 4973.
  • Yapıcıoğlu, G. (2010). Bir popüler kültür ürünü olarak animasyon sinema: Kayıp Balık Nemo, Buz Devri, Wall- E. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Yeşilorman, M. (2001). Toplumsal eşitsizlikte kör nokta: Kadın eşitsizliğine genel bir bakış, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(2), 269-81.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yogev, Ş. P. (2006). Ergenlerde toplumsal cinsiyetin kazanılması aile, okul ve arkadaş etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Yorulmaz, B. (2013). Pepee çizgi filminin din ve değerler eğitimi açısından değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(24), 438-448.
  • Yörükoğlu, A. (2004). Çocuk ruh sağlığı, çocuğun kişilik gelişimi eğitimi ve ruhsal sorunları. İstanbul: Özgür Yayınları.
APA Kalaycı N (2015). Toplumsal cinsiyet eşitliği açısından bir çizgi film çözümlemesi: Pepee. , 243 - 270.
Chicago Kalaycı Nurdan Toplumsal cinsiyet eşitliği açısından bir çizgi film çözümlemesi: Pepee. (2015): 243 - 270.
MLA Kalaycı Nurdan Toplumsal cinsiyet eşitliği açısından bir çizgi film çözümlemesi: Pepee. , 2015, ss.243 - 270.
AMA Kalaycı N Toplumsal cinsiyet eşitliği açısından bir çizgi film çözümlemesi: Pepee. . 2015; 243 - 270.
Vancouver Kalaycı N Toplumsal cinsiyet eşitliği açısından bir çizgi film çözümlemesi: Pepee. . 2015; 243 - 270.
IEEE Kalaycı N "Toplumsal cinsiyet eşitliği açısından bir çizgi film çözümlemesi: Pepee." , ss.243 - 270, 2015.
ISNAD Kalaycı, Nurdan. "Toplumsal cinsiyet eşitliği açısından bir çizgi film çözümlemesi: Pepee". (2015), 243-270.
APA Kalaycı N (2015). Toplumsal cinsiyet eşitliği açısından bir çizgi film çözümlemesi: Pepee. Eğitim ve Bilim, 40(177), 243 - 270.
Chicago Kalaycı Nurdan Toplumsal cinsiyet eşitliği açısından bir çizgi film çözümlemesi: Pepee. Eğitim ve Bilim 40, no.177 (2015): 243 - 270.
MLA Kalaycı Nurdan Toplumsal cinsiyet eşitliği açısından bir çizgi film çözümlemesi: Pepee. Eğitim ve Bilim, vol.40, no.177, 2015, ss.243 - 270.
AMA Kalaycı N Toplumsal cinsiyet eşitliği açısından bir çizgi film çözümlemesi: Pepee. Eğitim ve Bilim. 2015; 40(177): 243 - 270.
Vancouver Kalaycı N Toplumsal cinsiyet eşitliği açısından bir çizgi film çözümlemesi: Pepee. Eğitim ve Bilim. 2015; 40(177): 243 - 270.
IEEE Kalaycı N "Toplumsal cinsiyet eşitliği açısından bir çizgi film çözümlemesi: Pepee." Eğitim ve Bilim, 40, ss.243 - 270, 2015.
ISNAD Kalaycı, Nurdan. "Toplumsal cinsiyet eşitliği açısından bir çizgi film çözümlemesi: Pepee". Eğitim ve Bilim 40/177 (2015), 243-270.