Yıl: 2014 Cilt: 29 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 67 - 94 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Coğrafi işaretlerin bölgesel turizm gelişimindeki önemi: Çanakkale ili örneği

Öz:
Türkiye, coğrafi konumu ve üç ayrı iklim kuşağına sahip olmasından, farklı toprakyapısı ile kültürel mirasının ve be şeri sermayesinin çe ş itli olmasından dolayı zengin bircoğrafi ürün potansiyeline sahiptir. Coğrafi ortam özelliklerinin ortaya çıkardığı ürünzenginliği, bu ürünlerin coğrafi işaret yoluyla korunmasını da zorunlu kılmaktadır.Çalışmada, Çanakkale ilinde coğrafi işaret tescili almış olan ürünlerin, bölgesel turizmgelişimindeki öneminin incelenmesi ve bu ürünlerin bir turizm ürünü olarak nasılde ğerlendirilebilece ği hakkında ilgili kurum/kuruluş temsilcilerinin görüş lerinin alınmasıamaçlanmıştır. Araştırma bulgularına göre genel görüş, Çanakkalenin coğrafi iş aretliürünlerinin doğru ve etkili bir şekilde tanıtım ve pazarlama çalışmalarının yapılmasıylabölgesel turizm gelişiminde birer araç görevi üstlenebilece ği yönündedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm Coğrafya

The importance of geographical indications in regional tourism development: The case of Çanakkale

Öz:
Many products unique to Turkey, the origins of which are recognized with the name ofregion. Turkey, its geographical location and climatic zone having three different soilstructure and cultural heritage and human capital due to a rich variety of geographicalproduct has the potential. Features of geographical environment revealed this productwealth, this product also requires the protection of geographical indications through. Inthis study, in Çanakkale who have registered geographical indication products, to examinethe importance of the development of regional tourism and how these products can beassessed on a tourism product relevant institutions/organizations are intended to be of theopinion. According to the findings, the general opinion of Canakkale geographicalindication products are properly and effectively with the regional tourism promotion andmarketing work done in the development of a tool is that it will undertake the task.
Anahtar Kelime:

Konular: Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm Coğrafya
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • AKIN, E. B. (2006), Coğrafi İş aret Olarak Tescil Edilmiş Malatya Kayısısının Teknolojik Özelliklerinin Saptanması ve Gıda Güvenliği Açısından Araş tırılması, Hacettepe Üniversitesi, Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • ALONSO, A. D., L İU Y. (2011), “The Potential For Marrying Local Gastronomy And Wine: The Case Of The Fortunate Islands”, International Journal of Hospitality Management, 30(4), 974-981.
  • ARFINI, F., ALBISU, L.M., GIOCOINI, C. (2011), “Current Situation and Potential Development of Geographical indications in Europe”, CAB e Books, Labels of Origin for Food, Chapter: 4 (Page no: 29).
  • BABCOCK A. B., CLEMENS, R. (2004), Geographical Indications and Property Rights: Protecting Value Added Agricultural Products, Midwest Agribusiness Trade Research and Information Center, Iowa State University, USA.
  • BOWEN, S., ZAPATA, A.V. (2009), “Geographical Indications, Terroir, and Socio Economic and Ecological Sustainability: The Case of Tequila”, Journal of Rural Studies , 25(1), 108-119.
  • BOZGEYİK, H. (2009), “Coğrafi İş aretlerin Kullanımı ve Denetimi (Antep Baklavasının Co ğrafi İş aret Olarak Tescili Üzerine)”, FMR Dergisi, 9(2), 9-22.
  • BRAMLEY, C. (2011), “A Review of the Socio-Economic Impact of Geographical Indications: Considerations for the Developing World”, Paper prepared for presentation at the WIPO Worldwide Symposium on Geographical Indications , Haziran, Lima, Peru.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş., ÇAKMAK, E. K., AKGÜN, Ö. E., KARADENİ Z, Ş.,
  • DEM İREL, F. (2012), “Bilimsel Araş tırma Yöntemleri”, Pegem Akademi, 12. Basım, Ankara.
  • ÇAĞLI, I. B. (2012), Türkiye’de Yerel Kültürün Turizm Odaklı Kalkınmadaki Rolü: Gastronomi Turizmi Örneği, İ stanbul Teknik Üniversitesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • DPT (Devlet Planlama Teşkilatı) (2003), DPT Ön Ulusal Kalkınma Planı Bölgesel Geli şme Stratejileri, Bölgesel Gelişme ve Yapısal Uyum Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • ERTAN, A. (2010), “Prestijli Tarım Ürünlerinin Pazarlanmasında Kalite ve Coğrafi İşaret Kavramlarının Tutundurulması ve Bu Bağlamda Tarım Satış Kooperatiflerinin Önemi”, Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , 2(12), 157-169.
  • ESCUDERO, S. (2001), “International Protection of Geographical Indications and Developing Countries, Trade-Related Agenda Development and Equity (T.R.A.D.E.)” Working Paper Nr.:10, South Centre, Geneva.
  • Gİ RAY, H., ÖZKAN, F. Z., ORAN, H. (2012), “Yerel Ürünlerin Ekonomik Kalkınmadaki Önemi”, T.C. Bilim, Sanayi ve Teknoloji Başkanlığı Verimlilik Genel Müdürlüğü, Verimlilik Dergisi, 4, 109-115.
  • GÖKOVALI, U. (2007), “Coğrafi İş aretler ve Ekonomik Etkileri: Türkiye Örneği”, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi , 21(2), 141-160.
  • GREEN G. P. ve DOUGHERTY, L. M. (2008), “Localising Linkages For Food And Tourism: Culinary Tourism As A Community Development Strategy”, Community Development, 39(3), 148-158.
  • GÜLBUÇUK, B., YILDIRAK, N., KIZILASLAN, N., ÖZER, D., KAN, M., KEPOĞLU, A. (2010), “Kırsal Kalkınma Yaklaş ımları ve Politika Değişimleri”, Türkiye Ziraat Mühendisliği VII. Teknik Kongresi, Ankara.
  • HALL, C. M. (2003), Food Tourism Around The World: Development Management And Markets , Butterworth Heinemann, Oxford, UK.
  • İBRET, Ü., KÜLLÜ, N. (2012), “Kastamonu’nun Coğrafi İşaretli Marka Ürünü: Taşköprü Sarımsağı”, Kastamonu’nun Do ğal Zenginlikleri Sempozyumu, Kastamonu.
  • JAY, T., TAYLOR, M. (2013), “A Case of Champagne: A Study of Geographical Indications”, Corporate Governance eJournal, Faculty of Law . 1-32.
  • KAN, M., GÜLÇUBUK, B., KÜÇÜKÇONGAR, M. (2012), “Coğrafi İş aretlerin Kırsal Turizmde Kullanılma Olanakları”, KMÜ Sosyal ve Ekonomı̇ k Araştırmalar Dergı̇ si, 14(22), 93-101.
  • KARASAR, N. (2014), “Bilimsel Araştırma Yöntemi”, Nobel Yayınları, 26. Basım, Ankara.
  • LUCATELL İ , S. (2004), “Appellations of Origin and Geographical Indications in OECD Member Countries: Economic and Legal Implications”, http://www.ictsd.org/issarea/ag/resources/docs/OECD_ GI.pdf.
  • MET, Ö. (2012), “Turizm İ le Yöresel Geli şme: Sinop İ çin Bir Turizm Geliş im Stratejisi Önerisi”, Karadeniz Araştırmaları , 34, 163-179.
  • Nİ ZAM, D. (2011), “Coğrafi İşaretler ve Küresel Piyasalarda Yerelleş en Tarım Ürünleri: Ege Pamuğu Logosu Üzerine Bir Saha Çalış ması”, Ekolojik Krize Yanıtlar Dergisi, 25, 87-116.
  • ORHAN, A. (2010), “Yerel Değerlerin Turizm Ürününe Dönüş türülmesinde “Coğrafi İş aretlerin” Kullanımı: İzmit Piş maniyesi Örneği”, Anatolia Turizm Araştırmaları Dergisi, 21(2), 243-254.
  • ÖZKAYA, F., SÜNNETÇ İOĞLU, S., CAN, A. (2013), “Sürdürülebilir Gastronomi Turizmi Hareketliliğinde Co ğrafi İş aretlemenin Önemi”, Journal of Tourism and Gastronomy Studies , 1(1), 13-30.
  • RANGNEKAR, D. (2004), “The Socio-Economics of Geographical Indications”, ICTSD UNCTD, Issue paper, No: 8, United Kingdom.
  • PATTON, M. Q. (2002), “Qualitative Research & Evaluation Methods”, Sage Publications, London.
  • SOYSAL, M. İ., ELMACI, C., DOĞRU, Ü. (2010), “Organik Hayvansal Üretim ve Yerel Evcil Çiftlik Hayvan Irklarımızın Sürdürülebilir Korunma Sürecinde Coğrafi İş aretleme Kavramı”, Türkiye I. Organik Hayvancılık Kongresi, Gümüşhane, 1-16.
  • SUH, J., MACPHERSON, A. (2007), “The Impact of Geographical Indication on the Revitalization of a Regional Economy: A Case Study of ‘Boseong’ Green Tea”, Area, 39(4), 518-527.
  • SURATNO, B. (2004), “Protection of Geographical Indications”, IP Management Review , 2, 87-93.
  • SÜNNETÇ İ OĞLU, S., CAN, A., DURLU-ÖZKAYA, F. (2012), “Yavaş Turizmde Co ğrafi İş aretlemenin Önemi”, 13. Ulusal Turizm Kongresi, Antalya, 953-962.
  • ŞAHİN, G. (2013), “Coğrafi İşaretlerin Önemi ve Vize (Kırklareli)’nin Coğrafi İş aretler”, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , 15, 23-37.
  • ŞENTÜRK, B. (2011), “Coğrafi İş aretlerin Ekonomik Etkileri: Mikro ve Makro Açıdan Bir Değerlendirme”, Muğla Üniversitesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • TANRIKULU, M. (2007), Türkiye’de Co ğrafi İş aretlerin Tespiti ve Tescil Edilmesinin Önemi, Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 1(2), 92-103.
  • TÜRK PATENT ENST İ TÜSÜ (TPE). (2012), Marka ve Co ğrafi İşaret Ba şvurularının Hazırlanması, Marka ve Co ğrafi İşaret İşlemleri ile İlgili Bilgiler ve Gerekli Belgeler, TPE Yayınları, Ankara.
  • TÜRKİ YE ODALAR VE BORSALAR BİRLİĞİ , (2013), Coğrafi İş aretler Hakkında Bilgi Notu, http://www.aso.org.tr/kurumsal/media/kaynak/TUR/ tamim2011/Dosyalar/tamim331pdf (27.10.2013)
  • YILDIRIM, A., ŞİMŞEK, H. (2013), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, 9. Baskı, Ankara.
  • ZOGRAFOS, D. (2008), Geographical Indications and Socio-Economic Development, Working Paper 3, United Kingdom.
APA MERCAN Ş, ÜZÜLMEZ M (2014). Coğrafi işaretlerin bölgesel turizm gelişimindeki önemi: Çanakkale ili örneği. , 67 - 94.
Chicago MERCAN ŞEFİK OKAN,ÜZÜLMEZ MERAL Coğrafi işaretlerin bölgesel turizm gelişimindeki önemi: Çanakkale ili örneği. (2014): 67 - 94.
MLA MERCAN ŞEFİK OKAN,ÜZÜLMEZ MERAL Coğrafi işaretlerin bölgesel turizm gelişimindeki önemi: Çanakkale ili örneği. , 2014, ss.67 - 94.
AMA MERCAN Ş,ÜZÜLMEZ M Coğrafi işaretlerin bölgesel turizm gelişimindeki önemi: Çanakkale ili örneği. . 2014; 67 - 94.
Vancouver MERCAN Ş,ÜZÜLMEZ M Coğrafi işaretlerin bölgesel turizm gelişimindeki önemi: Çanakkale ili örneği. . 2014; 67 - 94.
IEEE MERCAN Ş,ÜZÜLMEZ M "Coğrafi işaretlerin bölgesel turizm gelişimindeki önemi: Çanakkale ili örneği." , ss.67 - 94, 2014.
ISNAD MERCAN, ŞEFİK OKAN - ÜZÜLMEZ, MERAL. "Coğrafi işaretlerin bölgesel turizm gelişimindeki önemi: Çanakkale ili örneği". (2014), 67-94.
APA MERCAN Ş, ÜZÜLMEZ M (2014). Coğrafi işaretlerin bölgesel turizm gelişimindeki önemi: Çanakkale ili örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 29(2), 67 - 94.
Chicago MERCAN ŞEFİK OKAN,ÜZÜLMEZ MERAL Coğrafi işaretlerin bölgesel turizm gelişimindeki önemi: Çanakkale ili örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 29, no.2 (2014): 67 - 94.
MLA MERCAN ŞEFİK OKAN,ÜZÜLMEZ MERAL Coğrafi işaretlerin bölgesel turizm gelişimindeki önemi: Çanakkale ili örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, vol.29, no.2, 2014, ss.67 - 94.
AMA MERCAN Ş,ÜZÜLMEZ M Coğrafi işaretlerin bölgesel turizm gelişimindeki önemi: Çanakkale ili örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2014; 29(2): 67 - 94.
Vancouver MERCAN Ş,ÜZÜLMEZ M Coğrafi işaretlerin bölgesel turizm gelişimindeki önemi: Çanakkale ili örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2014; 29(2): 67 - 94.
IEEE MERCAN Ş,ÜZÜLMEZ M "Coğrafi işaretlerin bölgesel turizm gelişimindeki önemi: Çanakkale ili örneği." Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 29, ss.67 - 94, 2014.
ISNAD MERCAN, ŞEFİK OKAN - ÜZÜLMEZ, MERAL. "Coğrafi işaretlerin bölgesel turizm gelişimindeki önemi: Çanakkale ili örneği". Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 29/2 (2014), 67-94.