Yıl: 2014 Cilt: 33 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 207 - 230 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İstatistik ve olasılık dersinin senaryo ile öğretim süreci sonunda öğrencilerin eleştirel düşünme eğilimlerindeki değişimi

Öz:
Eleştirel düşünme yeteneğinin geliştirilebilmesinde en etkili yol uygun öğrenme yöntemlerininuygulanmasıdır (Burris, 2005). Eleştirel düşünme sürecinde bireyin kavramsal olarak düşünmesi, kendi özdüzenlemesini yapabilmesi ve değerlendirebilmesi için öğretme ortamının uygun olması gerekmektedir.Probleme Dayalı Öğrenme (PDÖ)yöntemi öğrencinin üst düzey düşünebilme becerisine ve problemçözmesine olanak tanıyan bir öğretim yöntemidir. PDÖ yöntemi problem çözme ile başlar ve bu sebep ileöğrenciler öğrenme çerçevesinde problemleri çözebilen, yaratıcı düşünebilen ve eleştirel düşünebilen bireylerolmaktadırlar.Matematik öğretiminde kullanılan Probleme Dayalı Öğrenme (PDÖ) yöntemi, öğrencilerin eleştireldüşünme becerilerini belirlemede en etkili yollardan biridir. Araştırma, senaryo uygulamaları ile işlenenİstatistik ve Olasılık- I dersinin öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerini artırıp artırmadığı ve buöğretimin öğrenciler üzerinde etki bırakıp bırakmadığını ortaya koyması açısından önem taşımaktadır.Araştırmada, deneme modellerinden ön test-son test kontrol gruplu deneme modeli kullanılmıştır. Çalışmadaveri toplama araçları olarak, araştırmacılar tarafından geliştirilen senaryo ile Kökdemir (2003) tarafındanTürkçe‟ye uyarlanan California Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği-(CCTDI) kullanılmıştır.İstatistik ve Olasılık-I dersinde kullanılan senaryo ile öğretim sonucunda, öğrencilerin eleştirel düşünmeeğilimi ve eleştirel düşünme eğiliminin alt ölçekleri olan analitiklik, açık fikirlilik, meraklılık, kendine güven,doğruyu arama ve sistematiklik alt ölçek puanları arasında anlamlı farklılıklar ortaya çıkmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

The alteration in students‟ tendency to critical thinking at the end of the teaching process of statistics and probability subject via scenario

Öz:
The most effective way in improving critical thinking skills is theapplication of appropriate learning method (Burris, 2005). Problem-Based Learning (PBL)method used in mathematics is one of the effective ways in determining the students criticalthinking skills. The research is of importance in terms of manifesting whether the subject of―Statistics and Probability-I‖ increases the students critical thinking skills and whether thiseducation leaves an impression on the students. Of the testing models, the testing model withpretest-posttest control group was used in the study. The study was conducted with the thirdgrade students of Dokuz Eylül University, Buca, Faculty of Education, Department ofElementary Mathematics Teaching. The students of Branch-A (n=56) constitutes theexperimental group and students of Branch-B (n=56) the control group. The students ofexperimental group completed the process with scenario practices, while the students of controlgroup completed the process with the traditional methods.As data collection tools, the scenario developed by the researchers and ―California CriticalThinking Disposition Scale‖ adapted to Turkish by Kökdemir (2003) were used in the study.The teaching objectives were primarily determined in the preparation phase of the scenariodeveloped by the researchers. The teaching objectives belonging to the scenario wereestablished as: conditional probability, BAYES theorem, product theorem belonging toconditional probability and the proof of BAYES theorem. The scenario used in the study wasarranged in accordance with the steps of analysis, synthesis and assessment enabling thetransition to high-level thinking.The questions towards the attitudes such as inferencing, determining the guidelines of thescenario, hypothesizing, finding the problem, finding a way of solution to the problem,associating the sessions, showing the ways of solution with figure, table and graph werearranged in the analysis step of the students.In the synthesis step, on the other hand, students obtaining new information by adding thenew ones to those they learned in the scenario was aimed. In addition, they were expected toreach permanent information by associating the acquired gains with prelearnings. In thesynthesis step, students exhibit new behaviours by producing new information by starting fromthe samples in the scenario, making sense of information again and combining the allinformation.In the assessment step, on the other hand, students reach a conclusion for the solution of theproblem in the scenario. In the assessment step, the roles of the training directors are effective.The assessment of the scenarios is of use in the organization of learning-teaching activities andin performing the assessment in a reliable way.The arranged scenario is made up of three sessions. The first and second sessions are formed oftwo parts, and the third sessions is, on the other hand, composed of one part. In the first session; The first part was intended for conditional probability learning objective. After the definition ofconditional probability had been reminded, sessions over the possibility that more than twoevents happen concurrently were prepared.In the second part of the first session, probabilities of the results, that is to say, the learningobjectives according to BAYES theorem were prepared. In the second part, the results wereincluded as to the appearance of the events such as the appearance of a single event, of twoevents simultaneously and of the events depending on the conditions. At this stage, when theprobability of this result related to a specific event was determined after the result became clear,it was stated that the probabilities of the results are in question. In the second session; the learning objective of the first part was arranged as product theorem belonging toconditional probability, the learning objective of the second part was arranged as the proof of BAYES theorem.The proof of product theorem belonging to conditional probability was included in the first partin order to repeat the first session. Students were asked to prove the product theorem belongingto conditional probability in order to test whether they understood conditional probability inthe previous session. With the participation of the training director in the process, the producttheorem belonging to the conditional probability of P(A∩B)=P(B).P(AB) was proved bymaking use of A∩B=B∩A feature.In the second part, by reminding the BAYES theorem, a distribution A1, A2, , An of samplespace S and for in B, there is an event apart from Ai (i=1, n)s, for each i; the equation ofP(AiB)=P(Ai)P(BAi)P(A1)P(BA1)+...+ P(An)P(BAn) was obtained.The third session was arranged as the application session covering the samples containing thefirst two sessions. The problems were re-assessed by going back as long as there was a problemin attaining the learning objectives. In the third session, it was observed that students haddifficulty in understanding the BAYES theorem.In consequence, it became apparent that the effect of applied teaching method was positive. Thefact that posttest critical thinking tendency scores of the experimental group students werehigher than posttest scores of the control group revealed that the provided training improvedthe students critical thinking skills. As a result of the teaching via scenario used in ―Statisticsand Probability-I‖ subject, significant differences came up between the students criticalthinking tendency and analyticity, open-mindedness, inquisitiveness, self-confidence, truth seeking and systematicty which are the sub-scales of critical thinking scales. It became apparentthat according to the analyticity sub-scale, students c
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • BOUD David ve FELETTI Grahame (1997). The Challenge of Problem-Based Learning, 2nd ed., London: Kogan Page.
  • BURRIS Scott H (2005). Effect of Problem-Based Learning on Critical Thinking Ability and Content Knowledge Of Secondary Agriculture Students, Dissertacion Doctoral, university of Missouri-Columbia, Proquest Dissertations and Thesis 3322153.
  • BÜYÜKÖZTÜRK Şener (2007). Deneysel Desenler. 2. Baskı. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • ÇEKİÇ Sevim (2007). Matematik Öğretmenliği Lisans Öğrencilerinden Eleştirel Düşünme Gücü Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Ortaöğretim de Fen ve Matematik Alanlar Eğitimi Anabilim Dalı Matematik Öğretmenliği Programı, y.y.l.t., İzmir.
  • ÇUBUKÇU Zuhal (2006). "Türk Öğretmen Adaylarının Eleştirel Düşünme Eğilimleri", Turkish Online Journal of Education Technology. 5 (4).
  • DİRİMEİE Elif (2006). Hemşirelerin ve Öğrenci Hemşirelerin Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin İncelenmesi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Cerrahi Hastalıklar Hemşireliği, y.y.l.t., İzmir.
  • DUCH Barbara J., ALLEN Deborah E. ve WHITE Harold. B. (1999). "Problem-Based Learning: Preparing Students to Succeed in the 21st Century", Teaching Matters, 3(2) [online serial].
  • ELLIOTT Brett, OTY Karla, MCARTHUR John ve CLARK Bryon (2001), "The Effect of An Interdisciplinary Algebra/Science Course on Students‘ Problem Solving skills, Critical Thinking Skills and Attitudes Towards Mathematics", Int. J. Math.Educ. Sci. Technol. vol. 32, no. 6, 811-816.
  • FACIONE Peter A. (1990). "Critical Thinking: A Statement of Expert Consensus for Purpose of Educational Assessment and Instruction. Research Findings and Recommendations", American Philosophical Asociation. Newark, Del.112p.
  • FACIONE Peter A., FACIONE Noreen C. ve GIANCARLO Carol Ann F. (1997). "The Motivation to Think in Working and Learning", Preparing Competent College Graduates: Setting New and Higher Expectations for Student Learning, San Francisco, CA: Jossey-Bass Publishers. 67-79.
  • GÜVEN Meral ve Kürüm Dilruba (2008). "The Relationship Between Teacher Candidates‘ Learning Styles and Critical Thinking Dispositions (An Investigation on the Students in Faculty of Education in Anadolu University)", Elementary Education Online. 7(1), 53-70.
  • IP Wan Yim, LEE Diana T.F., LEE Iris F.K., CHAU Janita P.C., WOOTTON, Yvonne S.Y., CHANG Anne M. (2000). "Disposition Towards Critical Thinking: A Study of Chinese Undergraduate Nursing Students", Journal of Advanced Nursing. Volume 32, Issue 1. 84- 90.
  • KONG Siew Lang, "Critical Thinking Disposition of Pre-Service Teachers in Singapore: A Preliminary Investigation", AAREIdentification Code: KON-01173. https://www.aare.edu.au/01pap/kon01173.htm, ET:1.12.2011.
  • KÖKDEMİR Doğan (2003). Belirsizlik Durumlarında Karar Verme ve Problem Çözme, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Psikoloji Anabilim Dalı Doktora Tezi, Ankara.
  • MCBRİDE Ron E., XIANG Ping ve WITTENBURG David (2002). "Dispositions Toward Critical Thinking: The Preservice Teachers‘ Perspective", Teachers and Teaching, 8:1, 29-40.
  • MİRİ Barak, DAVİD Ben-Chaim ve URİ Zolleer (2007). "Purposely Teaching for the Promotion of Higher-order Thinking Skills: A Case of Critical Thinking", Res Sci Educ, 37:353-369, DOI 10.1007/S11165-006-9029-2.
  • QUITADAMO Ian Joseph (2002). Critical Thinking in Higher Education: The Influence of Teaching Styles and Peer Collaboration on Science and Math Learning. Doctor of Philosophy Individual Interdisciplinary. Washington State University The Graduate School.
  • PHILLIPS Charles R., CHESNUT Renae J. ve ROSPOND Raylene M. (2004). "The California Critical Thinking Instruments for Benchmarking, Program Assessment and Directing Curricular Change", American Journal of Pharmaceutical Education, 68(4), Article 101. RIMIENE Vaiva (2002). "Assessing and Developing Students‘ Critical Thinking", Psychology Learning and Teaching, 2(1), 17-22.
  • RUDD Rick, BAKER Matt ve HOOVER Tracy (2000). "Undergraduate Agriculture Student Learning Styles and Critical Thinking Abilities: Is There A Relationship?", Journal of Agrıcultural Education, Volume 41, Number 3, pp. 2-12. DOI: 10.5032/jae.2000.03002
  • TIWARI Agnes, LAI Patrick, SO Mike ve YUEN Kwan (2006). "A Comparision of the Effects of Problem-Based Learning and Lecturing on the Development of Students‘ Critical Thinking", Medical Education, 40: 547-554.
  • TOK Emel (2008). Düşünme Becerileri Eğitimi Programının Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Eleştirel, Yaratıcı Düşünme ve Problem Çözme Becerilerine Etkisinin İncelenmesi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı Okul Öncesi Öğretmenliği Bilim Dalı, y.y.l.t., İstanbul.
  • UMAY Aysun (2007). Eski Arkadaşımız Okul Matematiğinin Yeni Yüzü, Birinci Baskı. Ankara.
  • VANDERSTOEP Scott W. ve PINTRICH Paul R. (2003). Learning to learn. The skill and will of college success. Upper Saddle River, NJ. Prentice Hall.
  • WALSH Catherina M. ve HARDY Robert C. (1999). "Dispositional Differences in Critical Thinking Related to Gender and Academic Major", Journal of Nursing Education, 38, 4. Pg.149.
  • YEH Mei-Ling (2002). "Assessing the Reliability and Validity of the Chinese Version of the California Critical Thinking Disposition Inventory", International Journal of Nursing Studies. 39, 123-132.
  • YENİCE Nilgün (2011). "Investigating Pre-Service Teachers‘ Critical Thinking Disposition in Terms of Different Variables", European Journal of Social Sciences. Volume 20, Number 4. 593-603.
  • YUAN Haobin, WILLIAMS Beverly A. ve FAN Lin (2008). "A Systematic Review of Selected Evidence on Developing Nursing Students‘ Critical Thinking Through Problem-Based Learning", Nurse Education Today. 28, 657-663.
  • ZABİT Mohd Nazir (2010), "Problem-Based Learning On Students‘ Critical Thinking Skills In Teaching Business Education In Malaysia: A Literature Review", American Journal of Business Education, Jun; Volume 3, Number 6, ABI/INFORM Global pg.19.
  • ZOHAR Anat (2004). "Elements of Teacher‘s Pedagogical Knowledge Regarding Instruction of Higher Order Thinking", Journal of Science Teacher Education. 15(4): 293-312.
APA ERSOY A, BAŞER N (2014). İstatistik ve olasılık dersinin senaryo ile öğretim süreci sonunda öğrencilerin eleştirel düşünme eğilimlerindeki değişimi. , 207 - 230.
Chicago ERSOY Assist. Prof. Dr. Esen,BAŞER Neşe İstatistik ve olasılık dersinin senaryo ile öğretim süreci sonunda öğrencilerin eleştirel düşünme eğilimlerindeki değişimi. (2014): 207 - 230.
MLA ERSOY Assist. Prof. Dr. Esen,BAŞER Neşe İstatistik ve olasılık dersinin senaryo ile öğretim süreci sonunda öğrencilerin eleştirel düşünme eğilimlerindeki değişimi. , 2014, ss.207 - 230.
AMA ERSOY A,BAŞER N İstatistik ve olasılık dersinin senaryo ile öğretim süreci sonunda öğrencilerin eleştirel düşünme eğilimlerindeki değişimi. . 2014; 207 - 230.
Vancouver ERSOY A,BAŞER N İstatistik ve olasılık dersinin senaryo ile öğretim süreci sonunda öğrencilerin eleştirel düşünme eğilimlerindeki değişimi. . 2014; 207 - 230.
IEEE ERSOY A,BAŞER N "İstatistik ve olasılık dersinin senaryo ile öğretim süreci sonunda öğrencilerin eleştirel düşünme eğilimlerindeki değişimi." , ss.207 - 230, 2014.
ISNAD ERSOY, Assist. Prof. Dr. Esen - BAŞER, Neşe. "İstatistik ve olasılık dersinin senaryo ile öğretim süreci sonunda öğrencilerin eleştirel düşünme eğilimlerindeki değişimi". (2014), 207-230.
APA ERSOY A, BAŞER N (2014). İstatistik ve olasılık dersinin senaryo ile öğretim süreci sonunda öğrencilerin eleştirel düşünme eğilimlerindeki değişimi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 207 - 230.
Chicago ERSOY Assist. Prof. Dr. Esen,BAŞER Neşe İstatistik ve olasılık dersinin senaryo ile öğretim süreci sonunda öğrencilerin eleştirel düşünme eğilimlerindeki değişimi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 33, no.1 (2014): 207 - 230.
MLA ERSOY Assist. Prof. Dr. Esen,BAŞER Neşe İstatistik ve olasılık dersinin senaryo ile öğretim süreci sonunda öğrencilerin eleştirel düşünme eğilimlerindeki değişimi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.33, no.1, 2014, ss.207 - 230.
AMA ERSOY A,BAŞER N İstatistik ve olasılık dersinin senaryo ile öğretim süreci sonunda öğrencilerin eleştirel düşünme eğilimlerindeki değişimi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2014; 33(1): 207 - 230.
Vancouver ERSOY A,BAŞER N İstatistik ve olasılık dersinin senaryo ile öğretim süreci sonunda öğrencilerin eleştirel düşünme eğilimlerindeki değişimi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2014; 33(1): 207 - 230.
IEEE ERSOY A,BAŞER N "İstatistik ve olasılık dersinin senaryo ile öğretim süreci sonunda öğrencilerin eleştirel düşünme eğilimlerindeki değişimi." Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, ss.207 - 230, 2014.
ISNAD ERSOY, Assist. Prof. Dr. Esen - BAŞER, Neşe. "İstatistik ve olasılık dersinin senaryo ile öğretim süreci sonunda öğrencilerin eleştirel düşünme eğilimlerindeki değişimi". Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 33/1 (2014), 207-230.