Yıl: 2014 Cilt: 14 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 995 - 1030 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Maratonda yarışmak ya da gizemli bir yere yolculuk yapmak: Sınıf öğretmeni adaylarının tecrübe ettikleri ve ideallerindeki öğrenme algıları

Öz:
Bu çalışmada, sınıf öğretmeni adaylarının tecrübe ettikleri öğrenme ve ideallerindeki öğrenme süreçlerine ilişkin olarak sahip oldukları zihinsel algılar metaforlar aracılığıyla incelenmiştir. Fenomenoloji deseninde gerçekleştirilen bu çalışmanın katılımcıları 2011-2012 öğ­retim yılı güz döneminde Necmettin Erbakan Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği progra­mında öğrenim gören ve Öğretim İlke ve Yöntemleri dersini alan 193 ikin- ci sınıf öğretmen adayından oluşmuştur. Araştırmanın verileri iki açık-uçlu ibarenin ( Benim için öğrenme... gibiydi, çünkü... ve Bana göre öğrenme... gibidir/gibi olmalıdır, çünkü... ) tamamlanmasıyla elde edilmiş ve içerik analizi tekniğiyle çözümlenmiştir. Araştırmanın bulgularına göre, katılımcılar tecrübe ettikleri öğrenmeyi 18, ideallerinde- ki öğrenmeyi de 25 metaforik imge ile kavramsallaştırmışlardır. Tecrübe edilen öğrenmeyi yansıtan üç kategori (ve bazı metaforlar) şunlardır: (1) zorunlu/gönülsüz bir faaliyet olarak öğrenme (maratonda yarışmak), (2) ezberleme/ bilgi biriktirme olarak öğrenme (kamerayla kaydetmek) ve (3) geçici/kısa süreli bir faaliyet olarak öğrenme (makyaj yapmak). İdealdeki öğrenmeyi yansıtan altı kategori (ve bazı metaforlar) ise şunlardır: (1) keşfetme olarak öğrenme(gizemli bir yere yolculuk yapmak), (2) aktif katılım olarak öğrenme (arının bal yapması), (3) anlam oluşturma olarak öğrenme (yapbozun parçalarını birleştirmek), (4) şema oluşturma olarak öğrenme (beyni şarj etmek), (5) sosyal bir süreç olarak öğrenme (arkadaşlarla oyun oynamak) ve (6) kendini gerçekleştirme olarak öğrenme (balık tutmayı öğrenmek). Sonuç olarak katılımcılar, tecrübe ettikleri öğrenmeyi daha olumsuz metaforlarla ve daha yüzeysel öğ- renme özellikleriyle (bilgi artırma, ezberleme) ilişkilendirirken, ideallerindeki öğrenmeyi daha olumlu metaforlarla ve daha derin öğrenme özellikleriyle (anlam oluşturma, kendini gerçekleştirme) ilişkilendirmişlerdir. Sadece bir eğitim fakültesindeki öğretmen adaylarının katılımı ve görüşleriyle gerçekleştirilen bu çalışma verilerinin diğer öğretmen yetiştiren kurumlarda öğrenim gören öğretmen adaylarının görüşleriyle de desteklenmesine gereksinim vardır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Racing in the marathon or traveling to a mysterious place: Prospective primary teachers conceptions of experienced and ıdeal learning

Öz:
In this study, Turkish primary teacher candidates experienced and ideal conceptions of learning were examined through metaphors. The participants of this phenomenological study included 193 sophomores taking the Principles and Methods of Teaching course at Ahmet Keleşoğlu Education Faculty, Necmettin Erbakan University, in the fall of the 2011-2012 academic year. Data were gathered from the compositions written by the participants by using two open-ended prompts ( For me, learning was like ... because ... and To me, learning is/should be like ... because ... ) and analyzed using the content analysis technique. According to the findings of the study, participants conceptualized their experienced learning with 18 metaphorical images and ideal learning with 25 metaphorical images. The three categories and some of the corresponding metaphors representing the participants experienced learning include the following: (1) learning as an involuntary/compulsory activity (racing in the marathon), (2) learning as memorization/ accumulation of knowledge (recording with a video camera), and (3) learning as a temporary/momentary activity(putting makeup on). The six categories and some of the corresponding metaphors representing the participantsideal learning include the following: (1) learning as exploring (traveling to a mysterious place), (2) learning as active participation (bees making honey), (3) learning as meaning making (putting together the pieces of a puzzle), (4) learning as schema generation (recharging the brain), (5) learning as a social process (playing games with friends), and (6) learning as self-actualization (learning how to catch fish). While participants associated their experienced learning with more negative metaphorical images and more features of surface learning (knowledge increase, memorization), they paralleled their ideal learning with more positive metaphorical images and more features of deep learning (meaning making, self-actualization). In addition, the experienced and ideal learning conceptions gathered from the participation and views of only one education faculty s pre-service teachers need to be validated by the views of more teacher candidates studying at other teacher training institutions.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Alexander, P. A., Schallert, D. L., & Reynolds, R. E. (2009). What is learning anyway? A topographical perspective considered. Educational Psychologist, 44(3), 176-192.
  • Alger, C. L. (2009). Secondary teachers’ conceptual metaphors of teaching and learning: Changes over the career span, Teaching and Teacher Education, 25(5), 743-751.
  • Barber, J. P. (2012). Integration of learning: A grounded theory analysis of college students’ learning. American Educational Research Journal, 20(10), 1-27.
  • Beydoğan, Ö. (2007). Derinliğine ve yüzeysel öğrenmede kavram haritaları ve şemaların işlevi. Milli Eğitim, 173, 258-270.
  • Boydak-Özan, M. ve Demir, C. (2011). Farklı lise türlerine göre öğretmen ve öğrencelerin okul kültürü metaforu algıları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(2), 106-126.
  • Bozlk, M. (2002). The college student as learner: Insight gained through metaphor analysis. College Student Journal, 36, 142-151.
  • Cerit, Y. (2008a). Öğretmen kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(4), 693-712.
  • Cerit, Y. (2008b). Öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin müdür kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin görüşleri. Eğitim ve Bilim, 33(147), 3-13.
  • Çulha-Özbaş, B. (2012). “Sosyal bilgiler öğretmeni olarak, ben kimim?” Sosyal bilgiler öğretmenlerinin mesleki kimliklerine yönelik görüşlerinin metafor analizi yoluyla incelenmesi. Turkish Studies, 7(2), 821-838.
  • Elmholdt, C. (2003). Metaphors for learning: Cognitive acquisition versus social participation. Scandinavian Journal of Educational Research, 47(2), 115-131.
  • Erdem, S. (2010). Atasözlerinde metaforların işleyişi. Milli Folklor, 22(88), 33-37.
  • Forceville, C. (2002). The identification of target and source in pictorial metaphors. Journal of Pragmatics, 34, 1-14.
  • Gültekin, M. (2013). İlköğretim öğretmen adaylarının eğitim programı kavramına yükledikleri metaforlar. Eğitim ve Bilim, 38(169), 126-141.
  • Güner, N. (2013). Bir labirentte çıkış aramak mı? Yoksa yeni ufuklara yelken açmak mı? On ikinci sınıf öğrencilerinden matematik öğrenmek ile ilgili metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13, 1929-1950.
  • Hadar, L. (2009). Ideal versus school learning: Analyzing Israeli secondary school students’ conceptions of learning. International Journal of Educational Research, 48, 1-11.
  • Kember, D. (1997). A reconceptualization of the research into university academics’ conceptions of teaching. Learning and Instruction, 7(3), 255-275.
  • Krull, E., Koni, I., & Oras, K. (2013). Impact on student teachers’ conception of learning and teaching from studying a course in educational psychology. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 41(2), 218-231.
  • Lakoff, G., & Johnson, M. (1980). Metaphors we live by. Chicago, IL: University of Chicago Press.
  • Leavy, A. M., McSorley, F. A., & Bote, L. A. (2007). An examination of what metaphor construction reveals about the evolution of preservice teachers’ beliefs about teaching and learning. Teaching and Teacher Education, 23, 1217-1235.
  • Levin, B., & He, Y. (2008). Investigating the content and sources of teacher candidates’ personal practical theories (PPTS). Journal of Teacher Education, 59(1), 55-68.
  • Mahlios, M., & Maxson, M. (1998). Metaphors as structures for elementary and secondary preservice teachers’ thinking. International Journal of Educational Research, 29, 227-240.
  • Martinez, M. A., Sauleda, N., & Huber, G. L. (2001). Metaphors as blueprints of thinking about teaching and learning. Teaching and Teacher Education, 17, 965-977.
  • Marton, F., Watkins, D., & Tang, C. (1997). Discontinuities and continuities in the experience of learning: An interview study of high-school students in Hon Kong. Learning and Instruction, 7(1), 21-48.
  • Mayer, R. E. (2002). Rote versus meaningful learning. Theory into Practice, 41(4), 226-232.
  • Oxford, R., Tomlinson, S., Barcelos, A., Harrington, C., Lavine, A., Saleh, A., & Longhini, A. (1998). Clashing metaphors about classroom teachers: Toward a systematic typology for the language teaching field. System, 26, 3-50.
  • Özdemir, S. M. (2012). Eğitim programı kavramına ilişkin öğretmen adaylarının metaforik algıları. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 5(3), 369-393.
  • Özdemir, S. ve Akkaya, E. (2013). Genel lise öğrenci ve öğretmenlerinin okul ve ideal okul algılarının metafor yoluyla analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 19(2), 295-322.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Quale, A. (2002). The role of metaphor in scientific epistemology: A constructivist perspective and consequences for science education. Science and Education, 11, 443-457.
  • Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının “öğretmen” kavramına ilişkin ileri sürdükleri metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 131-155.
  • Saban, A. (2008a). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 459-496.
  • Saban, A. (2008b). İlköğretim I. kademe öğretmen ve öğrencilerinin bilgi kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. İlköğretim Online, 7(2), 421-455.
  • Saban, A. (2010a). Prospective teachers’ metaphorical conceptualizations of learner. Teaching and Teacher Education, 26(2), 290-305.
  • Saban, A. (2010b). Computer teacher candidates’ metaphors about the internet. Education, 131(1), 93-105.
  • Saban, A., Kocbeker, B. N., & Saban, A. (2007). Prospective teachers’ conceptions of teaching and learning revealed through metaphor analysis. Learning and Instruction, 17, 123-139.
  • Sfard, A. (1998). On two metaphors for learning and the dangers of choosing just one. Educational Researcher, 27(2), 4-13.
  • Shuell, T. J. (1990a). Phases of meaningful learning. Review of Educational Research, 60(4), 5131-547.
  • Shuell, T. J. (1990b). Teaching and learning as problem solving. Theory into Practice, 29(2), 102-108.
  • Şahin, A., Çermik, H. ve Doğan, B. (2010). “Su üstüne yazı yazmak” mı “Başına talih kuşu konmak” mı? Öğretmen adaylarının arama motoru deneyimleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10(1), 515-546.
  • Şahin, Ş. ve Baturay, M. H. (2013). Ortaöğretim öğrencilerinin internet kavramına ilişkin algılarının değerlendirilmesi: Bir metafor analizi çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(1), 177-192.
  • Şahin-Taşkın, Ç. (2008). İlköğretim I. kademe II. devre öğrencilerinin öğrenme hakkındaki düşünceleri ve öğrenci- öğretmen diyaloğunun öğrenmeye etkisi (TÜBİTAK Projesi [No: 104K073]). Çanakkale.
  • Töremen, F. ve Döş, İ. (2009). İlköğretim öğretmenlerinin müfettişlik kavramına ilişkin metaforik algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9(4), 1973-2012.
  • Uiba, K., Kikas, E., & Tropp, K. (2011). Instructional approaches: Differences between kindergarten and primary school teachers. Compare: A Journal of Comparative and International Education, 41(1), 91-111.
  • Yalçın, M. ve Erginer, A. (2012). İlköğretim okullarında okul müdürüne ilişkin metaforik algılar. Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcileri Dergisi, 1(2), 229-256.
APA Saban A, KOÇBEKER EİD B, SABAN A (2014). Maratonda yarışmak ya da gizemli bir yere yolculuk yapmak: Sınıf öğretmeni adaylarının tecrübe ettikleri ve ideallerindeki öğrenme algıları. , 995 - 1030.
Chicago Saban Ahmet,KOÇBEKER EİD BEYHAN NAZLI,SABAN ASLIHAN Maratonda yarışmak ya da gizemli bir yere yolculuk yapmak: Sınıf öğretmeni adaylarının tecrübe ettikleri ve ideallerindeki öğrenme algıları. (2014): 995 - 1030.
MLA Saban Ahmet,KOÇBEKER EİD BEYHAN NAZLI,SABAN ASLIHAN Maratonda yarışmak ya da gizemli bir yere yolculuk yapmak: Sınıf öğretmeni adaylarının tecrübe ettikleri ve ideallerindeki öğrenme algıları. , 2014, ss.995 - 1030.
AMA Saban A,KOÇBEKER EİD B,SABAN A Maratonda yarışmak ya da gizemli bir yere yolculuk yapmak: Sınıf öğretmeni adaylarının tecrübe ettikleri ve ideallerindeki öğrenme algıları. . 2014; 995 - 1030.
Vancouver Saban A,KOÇBEKER EİD B,SABAN A Maratonda yarışmak ya da gizemli bir yere yolculuk yapmak: Sınıf öğretmeni adaylarının tecrübe ettikleri ve ideallerindeki öğrenme algıları. . 2014; 995 - 1030.
IEEE Saban A,KOÇBEKER EİD B,SABAN A "Maratonda yarışmak ya da gizemli bir yere yolculuk yapmak: Sınıf öğretmeni adaylarının tecrübe ettikleri ve ideallerindeki öğrenme algıları." , ss.995 - 1030, 2014.
ISNAD Saban, Ahmet vd. "Maratonda yarışmak ya da gizemli bir yere yolculuk yapmak: Sınıf öğretmeni adaylarının tecrübe ettikleri ve ideallerindeki öğrenme algıları". (2014), 995-1030.
APA Saban A, KOÇBEKER EİD B, SABAN A (2014). Maratonda yarışmak ya da gizemli bir yere yolculuk yapmak: Sınıf öğretmeni adaylarının tecrübe ettikleri ve ideallerindeki öğrenme algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(3), 995 - 1030.
Chicago Saban Ahmet,KOÇBEKER EİD BEYHAN NAZLI,SABAN ASLIHAN Maratonda yarışmak ya da gizemli bir yere yolculuk yapmak: Sınıf öğretmeni adaylarının tecrübe ettikleri ve ideallerindeki öğrenme algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 14, no.3 (2014): 995 - 1030.
MLA Saban Ahmet,KOÇBEKER EİD BEYHAN NAZLI,SABAN ASLIHAN Maratonda yarışmak ya da gizemli bir yere yolculuk yapmak: Sınıf öğretmeni adaylarının tecrübe ettikleri ve ideallerindeki öğrenme algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, vol.14, no.3, 2014, ss.995 - 1030.
AMA Saban A,KOÇBEKER EİD B,SABAN A Maratonda yarışmak ya da gizemli bir yere yolculuk yapmak: Sınıf öğretmeni adaylarının tecrübe ettikleri ve ideallerindeki öğrenme algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2014; 14(3): 995 - 1030.
Vancouver Saban A,KOÇBEKER EİD B,SABAN A Maratonda yarışmak ya da gizemli bir yere yolculuk yapmak: Sınıf öğretmeni adaylarının tecrübe ettikleri ve ideallerindeki öğrenme algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2014; 14(3): 995 - 1030.
IEEE Saban A,KOÇBEKER EİD B,SABAN A "Maratonda yarışmak ya da gizemli bir yere yolculuk yapmak: Sınıf öğretmeni adaylarının tecrübe ettikleri ve ideallerindeki öğrenme algıları." Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14, ss.995 - 1030, 2014.
ISNAD Saban, Ahmet vd. "Maratonda yarışmak ya da gizemli bir yere yolculuk yapmak: Sınıf öğretmeni adaylarının tecrübe ettikleri ve ideallerindeki öğrenme algıları". Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 14/3 (2014), 995-1030.