Yıl: 2014 Cilt: 5 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 137 - 142 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Hemşirelerin profesyonel değerleri ve etkileyen faktörler

Öz:
Amaç: Bu araştırma hemşirelerin profesyonel değerlerini ve etkileyen faktörleri belirlemek amacıyla tanımlayıcı olarak yapıldı. Gereç ve Yöntem: Çalışmaya bir ilin Devlet Hastanesinde çalışan, çalışma kriterlerine uyan ve çalışmayı kabul eden 120 hemşire alındı. Araştırmanın verileri tanıtım formu ve profesyonel değerler ölçeği kullanılarak toplandı. Bulgular: Araştırma bulgularına göre; hemşirelerin; %57.5i 30-39 yaş grubunda, %85.8i kadın, %79.2si evli ve %56.7si lisans mezunudur. Araştırmada hemşirelerin profesyonel değerler puanı ortalaması 90.7±14.7 olarak bulundu. Çalışmada 40 yaş ve üstü gruptakilerin, erkeklerin, bekâr olanların, yüksek lisans yapanların, idari görevi olanların, dernek üyeliği bulunanların, bilimsel toplantılara katılanların ve profesyonel değerler konusunda eğitim alanların profesyonel değerler ölçeği puanları daha yüksek bulundu fakat istatistiksel olarak bir anlamlılık saptanmadı (p>0.05). Sonuç: Hemşirelerin profesyonel değerler ölçeğinden aldıkları puanların orta düzeyin üzerinde olduğu belirlendi. Hemşirelere profesyonel değerlerle ilgili eğitimlerin planlanması ve bu konuda daha kapsamlı araştırmaların yapılması önerilmektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Hemşirelik Psikoloji

Nurses professional values and affecting factors

Öz:
Objectives: This study was descriptively conducted in order to determine nurses professional values and affecting factors. Methods: A total of 120 nurses who work at a governmental hospital in a city, who met the study inclusion criteria and who accepted to participate in the study were recruited. Data for the research was collected by Information Form and Professional Values Scale. Results: According to results of the research, it was found that 57.5% of the nurses were in the 30-39 age group, 85.8% were women, 79.2% were married and 56.7% had a graduate degree. In this research, the mean score of nurses professional values was found to be 90.7±14.7. It has been determined that nurses professional values in the 40 year and older group included males that were single, had a master s degree, had administrative tasks, were members of an association, participated in scientific meetings and received training in professional values were higher than other groups but this was not statistically significant (p>0.05). Conclusion: It was determined that mean score of nurses professional values was found to be above the middle level. According to these results, it is suggested that training on professional values should be planned for nurses and comprehensive studies should be conducted.
Anahtar Kelime:

Konular: Hemşirelik Psikoloji
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1. Akça Ay F. Mesleki temel kavramlar. İçinde: Akça Ay F, editör. Temel hemşirelik kavramlar, ilkeler, uygulamalar. İstanbul: İstanbul Medikal Yayıncılık; 2010. s. 47.
  • 2. International Counsel of Nursing. Erişim: 28.06.2013, ICN http://www.icn. ch.
  • 3. Öz F. Sağlık alanında temel kavramlar. 2. Basım. Ankara: Mattek Matbaacılık Basım ve Yayıncılık; 2010. s. 38.
  • 4. Taylan S, Alan S, Kadıoğlu S. Hemşirelik rolleri ve özerklik. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi 2012;14:66-74.
  • 5. Karadağ G, Uçan Ö. Hemşirelik eğitimi ve kalite. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 2006;1:42-51.
  • 6. Kacaroğlu Vicdan A. Hemşirelikte profesyonellik. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, Sempozyum Özel Sayısı 2010;260-3.
  • 7. Adıgüzel O, Tanrıverdi H, Sönmez Özkan D. Mesleki profesyonellik ve bir meslek mensupları olarak hemşireler örneği. Yönetim Bilimleri Dergisi 2011;9:239-59.
  • 8. Sabancıoğulları S, Doğan S. Profesyonel kimlik gelişimi ve hemşirelik. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2012;15:275-82.
  • 9. Vezeau TM. Teaching professional values in a BSN program. Int J Nurs Educ Scholarsh 2006;3:25.
  • 10. Weis D, Schank MJ. Professional values: key to professional development. J Prof Nurs 2002;18:271-5.
  • 11. Pehlivan İ. Mesleki Etik. Yönetsel, mesleki ve örgütsel etik. 2. Baskı. Ankara: Pegem; 2002. s. 84-7.
  • 12. Atalay M, Tel H. Gelecek yüzyılda hemşirelikte lisans eğitiminin vizyonu. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 1999;3:47-54.
  • 13. Shaw HK, Degazon C. Integrating the core professional values of nursing: a profession, not just a career. J Cult Divers 2008;15:44-50.
  • 14. Rassin M. Nurses’ professional and personal values. Nurs Ethics 2008;15:614-30.
  • 15. Sellman D. Professional values and nursing. Med Health Care Philos 2011;14:203-8.
  • 16. McNeese-Smith DK, Crook M. Nursing values and a changing nurse work- force: values, age, and job stages. J Nurs Adm 2003;33:260-70.
  • 17. Fisher M. A comparison of professional value development among prelicensure nursing students in associate degree, diploma, and bachelor of science in nursing programs. Nurs Educ Perspect 2014;35:37-42.
  • 18. Lin YH, Wang LS. A Chinese version of the revised Nurses Professional Values Scale: reliability and validity assessment. Nurse Educ Today 2010;30:492-8.
  • 19. Geçkil E, Ege E, Akin B, Göz F. Turkish version of the revised nursing professional values scale: validity and reliability assessment. Jpn J Nurs Sci 2012;9:195-200.
  • 20. Weis D, Schank MJ. Development and psychometric evaluation of the Nurses Professional Values Scale-Revised. J Nurs Meas 2009;17:221-31.
  • 21. Schank MJ, Weis D. Service and education share responsibility for nurses’ value development. J Nurses Staff Dev 2001;17:226-33.
  • 22. Iacobucci TA, Daly BJ, Lindell D, Griffin MQ. Professional values, selfesteem, and ethical confidence of baccalaureate nursing students. Nurs Ethics 2013;20:479-90.
  • 23. Kaya H, Işık B, Şenyuva E, Kaya N. Hemşirelik öğrencilerinin bireysel ve profesyonel değerleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2012;1:18-26.
  • 24. Martin P, Yarbrough S, Alfred D. Professional values held by baccalaureate and associate degree nursing students. J Nurs Scholarsh 2003;35:291-6.
  • 25. Alfred D, Yarbrough S, Martin P, Mink J, et al. Comparison of professional values of Taiwanese and United States nursing students. Nurs Ethics 2013;20:917-26.
  • 26. Parvan K, Zamanzadeh V, Hosseini FA. Assessment of professional values among Iranian nursing students graduating in universities with different norms of educational services. Thrita J MedSci 2012;2:37-43.
  • 27. Hendel T, Eshel N, Traister L, Galon V. Readiness for future managerial leadership roles: nursing students’ perceived importance of organizational values. J Prof Nurs 2006;22:339-46.
  • 28. Hayes TL. An exploration of professional values held by baccalaureate and associate degree nursing students electronic theses. Treatises and Dissertations 2006;30:1-50.
  • 29. LeDuc K, Kotzer AM. Bridging the gap: A comparison of the professional nursing values of students, new graduates, and seasoned professionals. Nurs Educ Perspect 2009;30:279-84.
APA GÖRİŞ S, KILIÇ Z, ceyhan o, ŞENTÜRK A (2014). Hemşirelerin profesyonel değerleri ve etkileyen faktörler. , 137 - 142.
Chicago GÖRİŞ Songül,KILIÇ ZÜLEYHA,ceyhan ozlem,ŞENTÜRK ARZU Hemşirelerin profesyonel değerleri ve etkileyen faktörler. (2014): 137 - 142.
MLA GÖRİŞ Songül,KILIÇ ZÜLEYHA,ceyhan ozlem,ŞENTÜRK ARZU Hemşirelerin profesyonel değerleri ve etkileyen faktörler. , 2014, ss.137 - 142.
AMA GÖRİŞ S,KILIÇ Z,ceyhan o,ŞENTÜRK A Hemşirelerin profesyonel değerleri ve etkileyen faktörler. . 2014; 137 - 142.
Vancouver GÖRİŞ S,KILIÇ Z,ceyhan o,ŞENTÜRK A Hemşirelerin profesyonel değerleri ve etkileyen faktörler. . 2014; 137 - 142.
IEEE GÖRİŞ S,KILIÇ Z,ceyhan o,ŞENTÜRK A "Hemşirelerin profesyonel değerleri ve etkileyen faktörler." , ss.137 - 142, 2014.
ISNAD GÖRİŞ, Songül vd. "Hemşirelerin profesyonel değerleri ve etkileyen faktörler". (2014), 137-142.
APA GÖRİŞ S, KILIÇ Z, ceyhan o, ŞENTÜRK A (2014). Hemşirelerin profesyonel değerleri ve etkileyen faktörler. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 5(3), 137 - 142.
Chicago GÖRİŞ Songül,KILIÇ ZÜLEYHA,ceyhan ozlem,ŞENTÜRK ARZU Hemşirelerin profesyonel değerleri ve etkileyen faktörler. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi 5, no.3 (2014): 137 - 142.
MLA GÖRİŞ Songül,KILIÇ ZÜLEYHA,ceyhan ozlem,ŞENTÜRK ARZU Hemşirelerin profesyonel değerleri ve etkileyen faktörler. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, vol.5, no.3, 2014, ss.137 - 142.
AMA GÖRİŞ S,KILIÇ Z,ceyhan o,ŞENTÜRK A Hemşirelerin profesyonel değerleri ve etkileyen faktörler. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi. 2014; 5(3): 137 - 142.
Vancouver GÖRİŞ S,KILIÇ Z,ceyhan o,ŞENTÜRK A Hemşirelerin profesyonel değerleri ve etkileyen faktörler. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi. 2014; 5(3): 137 - 142.
IEEE GÖRİŞ S,KILIÇ Z,ceyhan o,ŞENTÜRK A "Hemşirelerin profesyonel değerleri ve etkileyen faktörler." Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 5, ss.137 - 142, 2014.
ISNAD GÖRİŞ, Songül vd. "Hemşirelerin profesyonel değerleri ve etkileyen faktörler". Psikiyatri Hemşireliği Dergisi 5/3 (2014), 137-142.