Yıl: 2013 Cilt: 5 Sayı: 9 Sayfa Aralığı: 20 - 40 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Maddenin tanecikli yapısı yla ilgili kavram yanılgılarının tespiti

Öz:
Bu araştırma, Maddenin Tanecikli Yapısı konusundaki kavram yanılgılarını ortayaçıkarmak amacıyla yapılmıştır. Bu amaç doğrultusunda maddenin tanecikli yapısı kavram testigeliştirilmiştir. Bu test, 2011 -2012 eğitim-öğretim yılında, maddenin tanecikli yapısı konusunu almışolan 6.sınıf düzeyinde öğrenim gören 31 öğrenciye uygulanmıştır. Uygulamalardan elde eldenverilerin analizi sonucu, öğrencilerin maddenin tanecikli yapısı konusunda paylaştıkları kavramyanılgıları belirlenmiştir. Öğrencilerin kavramlara ilişkin bilimsel gerçeklere uygun olan bilgileriylebirlikte bilimsel gerçeklere uygun olmayan bilgilerinin de olduğu ve öğrencilerin maddenin tanecikliyapısı konusunda özellikle maddenin küçük parçalara ayrıldıkça madde olma özelliğini kaybedeceğiyanılgısı dikkat çekmiştir. Öğrencilerden katı-sıvı-gaz maddeleri çizimle göstermeleri istendiğinde ençok sıvı halin yanlış gösterildiği dikkat çekmiştir. Öğrenciler sıvı tanecikleri arasındaki mesafelerizihinlerinde canlandırmakta ve bunu çizimle ifade etmekte zorlanmışlardır. Bu bağlamdaöğretmenlerin öğrencilerde olabilecek kavram yanılgılarının farkında olmaları ve bu yanılgılarıortadan kaldırmak için tavsiye edilen kavramsal değişim metinleri, kavram haritaları, bilgisayardestekli öğretimin olanakları vb. kullanılabilir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abraham, M.R.; Gryzybowski, E.B.; Renner, J.W. ve Marek, A.E. (1992). Understanding and Misunderstanding of Eighth Graders of Five Chemistry Concepts Found in Textbooks. Journal of Res earch in Science Teaching, 29, 105- 120
  • Abraham, M. R., Williamson, V. M., ve Westbrook, S. L. (1994). A cross -age study of the understanding five concepts. Journal of Research in Science Teaching, 31 (2), 147- 165.
  • Anderson, B. (1986). Pupils’ explanations of some aspects of chemical reactions. Science Education, 70(5), 549 -563.
  • Atasoy, B., Genç, E., Kadayıfçı,H. ve Akkuş, H. (2007). 7. Sınıf Öğrencilerinin Fi ziksel ve Kimyasal Değişmeler Konusunu Anlamalarında işbirlikli Öğrenmenin Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 12- 21.
  • Ayas, A., Karamustafaoğlu, S., Cerrah, L. ve Karamustafaoğlu, O. (2001). Fen Bilimlerinde Öğrencilerdeki Kavram Anlama Seviyelerini ve Yanılgılarını Belirleme Yöntemleri Üzerine Bir Ġnceleme. X. Ulusal Eğitim Biliml eri Kongresi, Abant Ġzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Balım, A. G. ve Ormancı, Ü. (2012). Ġlköğretim öğrencilerinin “maddenin tanecikli yapısı” ünitesine yönelik anlama düzeylerinin çizim yoluyla belirlenmesi ve farklı değişkenlere göre analizi, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, cilt 1 sayı 4
  • Ben- Zvi, R., Eylon, B. S., Silberstein, J. (1986). Is an Atom of Copper Malleable?, Journal of Chemical Educat ion, 63 (1), 64- 66.
  • Birinci Konur, K., ve Ayas, A. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının bazı kimya kavramlarını anlama seviyeleri. Kastamonu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (16), 83 -90.
  • Briggs, H., ve Holding, B. (1986). Aspects of secondary students’ understanding of elementary ideas in chemistry: Full Report, CLISP , University of Leeds, UK. 72 -81
  • Canpolat, N., Pınarbaşı, T., Bayrakçeken, S. ve Geban, Ö., (2004). “Kimyadaki bazı yaygın yanlış kavramlar”, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 24, Sayı 1, 135.
  • Çepni, S. (2010). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş (5.Baskı), Trabzon.
  • Demircioğlu, H., Ayas, A., Demircioğlu, G. (2002). Sınıf Öğretmen Adaylarının Kimya Kavramlarını Anlama Düzeyleri ve Karşılaşılan Yanılgılar, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, ODTÜ Eğitim Fakültesi, Ankara.
  • Demircioğlu, G., Özmen, H., ve Demircioğlu, H., (2006). Sınıf öğretmeni adaylarının fiziksel ve kimyasal değişme kavramlarını anlama düzeyleri ve yanılgıları . Milli Eğitim Dergisi, 170, 260- 272.
  • Duran, M. , Ballıel, B. ve Bilgili,S.(2011). Fen öğretiminde 6. sınıf öğrencilerinin kavram yanılgılarını gidermede kavram karikatürlerinin etkisi. 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications , 27 -29 April, 2011 Antalya- Turkey
  • Fisher, K. M. (1985), “A Misconception in Biology: Aminoacids and Translation”, Journal of Research in Science Teaching, 22, 53–62.
  • Griffiths, A. K. ve Preston, K. R. (1992). Grade 12 students‟ misconceptions relating to fundemental characteristics of atom and molecules. Journal of Research in Science Teaching , 29, (6), 611 - 628.
  • Hesse, J. J., ve Anderson, C.W. (1992). Students’ conceptions of chemical change. Journal of Research in Science Teaching, 29(3), 277- 299.
  • Lee, O., Eichinger, D. C., Anders on, C. W., Berkheimer, G. D. ve Blakeslee, T. D. (1993). Changing middle school students’ conceptions of matter and molecules . Journal of Research in Science Teaching, 30 (3), 249- 270.
  • Merriam, S.B. (1988). Case Study Research in Education. Jossey- Bass I nc. Publishers Mestre, J., (1987). Why should mathematics and science teachers be interested in cognitive research findings ? Academic Connections , pp. 3- 5, 8- 11. New York: The Collage Board.
  • Özmen, H. Karamustafaoğlu, S. Sevim, S., ve Ayas, A. ( 2002). Kimya öğretmen adaylarının temel kimya kavramlarını anlama seviyelerinin belirlenmesi. V.Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğit imi Kongresi, Ankara
  • Özmen, H. ve Kenan, O. (2007). Determinaton of the Turkish primary students’ views about the particulate nature of matter. Asia- Pacific Forum on Science Learning and Teaching , 8 (1), 1 -15.
  • Papageorgiou, G. ve Sakka, D., (2000). “Primary school teachers’ views on fundamental chemical concepts”, Chemistry Education Research and Practice Ġn Europe, Vol.1, No.2, 237.
  • Papageorgiou, G. ve Johnson, P., (2005). “Do particle ideas help or hinder pupils’ understanding of phenomena”, Int.J.Sci.Educ., 12- 99.
  • Pideci, N. (2001). Öğrencilerin atom- molekül kavramlarına ilişkin yanılgıları gidermek üzere özel bir öğretim yöntem inin geliştirilmesi ve değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ġstanbul.
  • Prieto, T., Blanco, A. ve Rodriguez, A., “The ideas of 11 to 14 - year - old students about the nature of solutions”, Int.J.Sci.Educ., 11(4), (1989), 451.
  • Resnick, L., (1983). “Mathematics and Science Learning: A new Conception”, Science, Vol. 220, pp. 477- 478.
  • Salmaz, Ç. (2002). Lise 1. sınıftaki öğrencilerin atom ve yapısı konusundaki yanlış kavramların belirlenmesi ve giderilmesi üzerine yapılandırıcı yaklaşımın etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Smith, K.J. ve Metz, P.A. (1996). Evaluating Student Understanding of Solution Chemistry through Microscopic Representations. Journal of Chemical Education, 73(3), 233- 235
  • Sökmen, N., Bayram, H., ve Yılmaz, A. (2000). 5., 8. ve 9. Sınıf öğrencilerinin fiziksel değişim ve kimyasal değişim kavramlarını anlama seviyeleri. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi , 1 2, 261 - 266.
  • Sökmen, N. ve Bayram, H. (2000). “5.,8. ve 9. sınıf öğrencilerinin saf madde, karışım, homojen ve heterojen karışım kavramlarını anlama seviyeleri ve kavram yanılgıları”, IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi , Hacettepe Üniversitesi, Ankara.6 -8 Eylül.
  • White, R., ve Gunstone, R. (1992). Probing understanding . London: The Falmer Press.
  • Yin, R.K. (1994). Case Study Research Design and Methods, Second edition, SAGE Publications.
APA MEİECİ B, TEKİN S, Karamustafaoğlu S (2013). Maddenin tanecikli yapısı yla ilgili kavram yanılgılarının tespiti. , 20 - 40.
Chicago MEİECİ Bahri,TEKİN Seher,Karamustafaoğlu Sevilay Maddenin tanecikli yapısı yla ilgili kavram yanılgılarının tespiti. (2013): 20 - 40.
MLA MEİECİ Bahri,TEKİN Seher,Karamustafaoğlu Sevilay Maddenin tanecikli yapısı yla ilgili kavram yanılgılarının tespiti. , 2013, ss.20 - 40.
AMA MEİECİ B,TEKİN S,Karamustafaoğlu S Maddenin tanecikli yapısı yla ilgili kavram yanılgılarının tespiti. . 2013; 20 - 40.
Vancouver MEİECİ B,TEKİN S,Karamustafaoğlu S Maddenin tanecikli yapısı yla ilgili kavram yanılgılarının tespiti. . 2013; 20 - 40.
IEEE MEİECİ B,TEKİN S,Karamustafaoğlu S "Maddenin tanecikli yapısı yla ilgili kavram yanılgılarının tespiti." , ss.20 - 40, 2013.
ISNAD MEİECİ, Bahri vd. "Maddenin tanecikli yapısı yla ilgili kavram yanılgılarının tespiti". (2013), 20-40.
APA MEİECİ B, TEKİN S, Karamustafaoğlu S (2013). Maddenin tanecikli yapısı yla ilgili kavram yanılgılarının tespiti. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(9), 20 - 40.
Chicago MEİECİ Bahri,TEKİN Seher,Karamustafaoğlu Sevilay Maddenin tanecikli yapısı yla ilgili kavram yanılgılarının tespiti. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 5, no.9 (2013): 20 - 40.
MLA MEİECİ Bahri,TEKİN Seher,Karamustafaoğlu Sevilay Maddenin tanecikli yapısı yla ilgili kavram yanılgılarının tespiti. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol.5, no.9, 2013, ss.20 - 40.
AMA MEİECİ B,TEKİN S,Karamustafaoğlu S Maddenin tanecikli yapısı yla ilgili kavram yanılgılarının tespiti. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2013; 5(9): 20 - 40.
Vancouver MEİECİ B,TEKİN S,Karamustafaoğlu S Maddenin tanecikli yapısı yla ilgili kavram yanılgılarının tespiti. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2013; 5(9): 20 - 40.
IEEE MEİECİ B,TEKİN S,Karamustafaoğlu S "Maddenin tanecikli yapısı yla ilgili kavram yanılgılarının tespiti." Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5, ss.20 - 40, 2013.
ISNAD MEİECİ, Bahri vd. "Maddenin tanecikli yapısı yla ilgili kavram yanılgılarının tespiti". Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 5/9 (2013), 20-40.