Yıl: 2013 Cilt: 10 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 101 - 115 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Endokrin sistem konusunun altı şapkalı düşünme tekniğiyle anlatılmasının öğrenci başarısı üzerine etkisi

Öz:
Bu çalışmada, altı şapkalı düşünme tekniğinin, Samsun Eğitim Fakültesi, Fen Bilgisi Öğretmenliği ikinci sınıf öğretmen adaylarının endokrin sistemini öğrenme başarısı üzerine etkisi, geleneksel öğretim yöntemiyle karşılaştırılarak incelenmiştir. Çalışmaya kontrol ve deney grubu olmak üzere toplam 60 öğretmen adayı katılmıştır. Kontrol grubunda geleneksel öğretim yapılırken, deney grubunda geleneksel öğretimin yanı sıra öğretmen adaylarına altı şapkalı düşünme tekniği uygulanmıştır. Araştırmanın verileri 30 soruluk endokrin sistem başarı testi ile elde edilmiştir. Verilerin değerlendirilmesinde SPSS 11,5 istatistik programı kullanılmıştır. İki grup arasındaki başarı, t-testi analiziyle karşılaştırılmış ve altı şapkalı düşünme tekniğinin uygulandığı deney grubunun, geleneksel öğretim yöntemiyle öğrenim gören gruba göre daha başarılı olduğu saptanmıştır (t=7,689, p 0,000). Ayrıca öğretmen adaylarının uygulamaya yönelik görüşleri de alınarak içerik analizi ile değerlendirilmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

The effect of six thinking hats technique on the learning achievement of students in teaching endocrine system

Öz:
-
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aslan, Z. & Doğdu, S. (1993). Eğitim Teknolojisi Uygulamaları Araç-Gereçleri. Ankara: Tekışık Ofset.
  • Aşan, R. & Tahran, L. (2002). Fen bilgisi dersi genetik ünitesindeki hücrede yapı ve canlılık olaylarının yönetimi nasıl sağlanır konusunun öğretiminde rehber materyal geliştirilmesi ve uygulanması. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Ankara.
  • Atılboz, N.G. (2001). Lise 1.Sınıf Öğrencilerinde Hücre ve Moleküler Biyoloji Konuları İle İlgili Görsel ve Deneysel Malzeme Kullanımının Başarı Üzerine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Birbir, M. (1999). Fen bilimleri eğitiminde en etkili öğretim metodunun araştırılması. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi IV.Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildirileri, Eskişehir, 122-128.
  • Brown, C.R. (1995). The Effective Teaching of Biology. London and New York: Longman.
  • Demir, S., (2006). İlköğretim Programında Okutulmakta Olan Hayat Bilgisi Derslerinin, Öğrencileri Fen Bilgisi Derslerine Hazırlamadaki Etkileri, Yüksek Lisans Tezi, Samsun.
  • Demircioğlu, H., Demircioğlu, G. & Ayas, A. (2004). Kavram Yanılgılarının Çalışma Yapraklarıyla Giderilmesine Yönelik Bir Çalışma. Milli Eğitim Dergisi, 163, 121-131.
  • Demirel, Ö., (2000). Planlamadan Uygulamaya Öğretme Sanatı, Pegem A Yayıncılık, 2.Baskı, s.s.81-91, Ankara.
  • De Bono, E. (2009). Altı Şapkalı Düşünme Tekniği, (Çev, E. Tuzcular), Sekizinci Basım, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Ekici, G. (1996). Biyoloji Öğretmenlerinin Öğretimde Kullandıkları Yöntemler ve Karşılaştıkları Sorunla, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Ekici, G. (2001). Biyoloji Öğretmenlerinin Öğretim Yöntemleri Konusundaki Teorik Bilgi Yeterliliklerinin İncelenmesi, Çağdaş Eğitim, (274), 40-46.
  • Erginer, E. (2000). Öğretimi Planlama Uygulama ve Değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Gallagher, J.J. (2000). Teaching for Understanding and Application of Science Knowledge. School Science and Mathematics, 100(9), 310-319.
  • Güneş, M.H. & Güneş,T (2005). İlköğretim Öğrencilerinin Biyoloji Konularını Anlama Zorlukları ve Nedenleri. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 169-175.
  • Güneş, T., Güneş, H. & Çelikler, D., (2006). Fen Bilgisi Öğretmenliği Programı Biyoloji II Ders Konularının Öğretilmesinde Kavram Haritası Kullanımının Öğrenci Başarısı Üzerine Etkileri, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi,7(2), 39-49.
  • Güvener, A. R. (2005). Öğretim Materyallerinin Başarı, Tutum ve Kalıcılığa Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Harlen, W., (1990). Primary Science: Taking The Plunge. (Ed), London: Heinemann Books.
  • Harris, K., Marcus, R., Mc Laren, K. & Fey, J. (2001). Curriculum Materials Supporting Problem-Based Teaching. School Science & Mathematics,101(6), 9-310.
  • Korkmaz, H. (2001). Çoklu Zeka Tabanlı Etkin Öğrenme Yaklaşımının Öğrenci Başarısına ve Tutumuna Etkisi. Eğitim ve Bilim. 26(119), 71–78.
  • Mc Donald, D.S. (2003). The Influence Of Multimedia Training On Users’ Attitudes: Lessons Learned. Computer & Education. 42 (2), 199–214.
  • Novak, J. (1993). “Human Constructivism: A Unification of Psychological and Epistemological Phenomena in Meaning Making”. International Journal of Personal Construct Psychology. 6. 167-193.
  • Öztap, H., Özay, E. & Öztap, F. (2003). Teaching Cell Division To Secondary School Students: An Investigation Of Difficulties Experienced By Turkish Teachers. Journal Of Biology Education. 38(1).13-15.
  • Öztürk, E. (1999). Teacher Roles In High School Biology Curriculum Implementation. Master Thesis. Middle East Technical University, Ankara.
  • Penick, J.E. (1995). New Goals For Biology Education. Bioscience, 45(6), 52-58.
  • Sökmen, N.& Bayram, H., (1999). Lise-1. Sınıf Öğrencilerinin Temel Kimya Kavramlarını Anlama Düzeyleri İle Mantıksal Düşünme Yetenekleri Arasındaki İlişki, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16-17, 89-94.
  • Sezgin, M. E. (2002). İkili Kodlama Kuramına Dayalı Olarak Hazırlanan Multimedya Ders Yazılımının Fen Bilgisi Öğretimindeki Akademik Başarıya, Öğrenme Düzeyine ve Kalıcılığa Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Strage, A.A. & Bol, L. (1996). High School Biology: What Makes It A Challenge For Teachers? Journal of Research in Science Teaching, 33(7), 753-772.
  • Şahin, F. & Parim, G. (2002). Problem Tabanlı Öğrenme Yaklaşımı İle DNA, Gen, Kromozom Kavramlarının Öğrenilmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Ankara.
  • Tekkaya, C., Özkan, Ö., Sungur, S. & Uzuntiryaki, E., (2000). Öğrencilerin Biyoloji Konularındaki Anlama Zorlukları, IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi, Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Turan, E. (1996). The Problems Of Teaching Biology In High Schools. Masterscience Thesis, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Yager, R.E. (2000). A Vision For What Science Education Should Be Like For The First 25 Years of a New Millennium. School Science and Mathematics, 100(6), 327-342.
  • Yaman, M. & Soran, H., (2000). Türkiye’de Ortaöğretim Kurumlarında Biyoloji Öğretiminin Değerlendirilmesi, Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 229-237.
  • Tobin, K. (1987). Forces Which ShapeThe Implemented Curriculum In High School Science And Mathematics, Teaching and Teacher Education, 3(4), 287-298.
APA GÜNEŞ M, DEMİR KAÇAN S (2013). Endokrin sistem konusunun altı şapkalı düşünme tekniğiyle anlatılmasının öğrenci başarısı üzerine etkisi. , 101 - 115.
Chicago GÜNEŞ M. Handan,DEMİR KAÇAN SİBEL Endokrin sistem konusunun altı şapkalı düşünme tekniğiyle anlatılmasının öğrenci başarısı üzerine etkisi. (2013): 101 - 115.
MLA GÜNEŞ M. Handan,DEMİR KAÇAN SİBEL Endokrin sistem konusunun altı şapkalı düşünme tekniğiyle anlatılmasının öğrenci başarısı üzerine etkisi. , 2013, ss.101 - 115.
AMA GÜNEŞ M,DEMİR KAÇAN S Endokrin sistem konusunun altı şapkalı düşünme tekniğiyle anlatılmasının öğrenci başarısı üzerine etkisi. . 2013; 101 - 115.
Vancouver GÜNEŞ M,DEMİR KAÇAN S Endokrin sistem konusunun altı şapkalı düşünme tekniğiyle anlatılmasının öğrenci başarısı üzerine etkisi. . 2013; 101 - 115.
IEEE GÜNEŞ M,DEMİR KAÇAN S "Endokrin sistem konusunun altı şapkalı düşünme tekniğiyle anlatılmasının öğrenci başarısı üzerine etkisi." , ss.101 - 115, 2013.
ISNAD GÜNEŞ, M. Handan - DEMİR KAÇAN, SİBEL. "Endokrin sistem konusunun altı şapkalı düşünme tekniğiyle anlatılmasının öğrenci başarısı üzerine etkisi". (2013), 101-115.
APA GÜNEŞ M, DEMİR KAÇAN S (2013). Endokrin sistem konusunun altı şapkalı düşünme tekniğiyle anlatılmasının öğrenci başarısı üzerine etkisi. Journal of Turkish Science Education, 10(2), 101 - 115.
Chicago GÜNEŞ M. Handan,DEMİR KAÇAN SİBEL Endokrin sistem konusunun altı şapkalı düşünme tekniğiyle anlatılmasının öğrenci başarısı üzerine etkisi. Journal of Turkish Science Education 10, no.2 (2013): 101 - 115.
MLA GÜNEŞ M. Handan,DEMİR KAÇAN SİBEL Endokrin sistem konusunun altı şapkalı düşünme tekniğiyle anlatılmasının öğrenci başarısı üzerine etkisi. Journal of Turkish Science Education, vol.10, no.2, 2013, ss.101 - 115.
AMA GÜNEŞ M,DEMİR KAÇAN S Endokrin sistem konusunun altı şapkalı düşünme tekniğiyle anlatılmasının öğrenci başarısı üzerine etkisi. Journal of Turkish Science Education. 2013; 10(2): 101 - 115.
Vancouver GÜNEŞ M,DEMİR KAÇAN S Endokrin sistem konusunun altı şapkalı düşünme tekniğiyle anlatılmasının öğrenci başarısı üzerine etkisi. Journal of Turkish Science Education. 2013; 10(2): 101 - 115.
IEEE GÜNEŞ M,DEMİR KAÇAN S "Endokrin sistem konusunun altı şapkalı düşünme tekniğiyle anlatılmasının öğrenci başarısı üzerine etkisi." Journal of Turkish Science Education, 10, ss.101 - 115, 2013.
ISNAD GÜNEŞ, M. Handan - DEMİR KAÇAN, SİBEL. "Endokrin sistem konusunun altı şapkalı düşünme tekniğiyle anlatılmasının öğrenci başarısı üzerine etkisi". Journal of Turkish Science Education 10/2 (2013), 101-115.