Teknoloji destekli beyin temelli öğrenmenin öğrencilerin akademik başarıları, hatırlama düzeyleri ve üstbilişsel farkındalık düzeylerine etkisi

Yıl: 2013 Cilt: 10 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 3 - 23 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Teknoloji destekli beyin temelli öğrenmenin öğrencilerin akademik başarıları, hatırlama düzeyleri ve üstbilişsel farkındalık düzeylerine etkisi

Öz:
Bu çalışmanın amacı, ortaokul 8. sınıf fen ve teknoloji dersinde uygulanan teknoloji destekli beyin temelli öğrenme yaklaşımının öğrenci başarısına, hatırlama düzeyine ve üstbilişsel farkındalık düzeyine etkisini ortaya koymaktır. Çalışmaya Amasya ili Suluova ilçesinde ortaokul düzeyinde bir okulda okumakta olan 44 öğrenci katılmıştır. Yarı deneysel olarak tasarlanmış çalışmada, şubelerden biri deney grubu diğeri kontrol grubu olarak belirlenmiştir. Grupların her ikisine de uygulamadan önce ön test uygulanmış, daha sonra deney grubuna Teknoloji Destekli Beyin Temelli Öğrenme Yaklaşımı, kontrol grubuna ise müfredat da geçerli olan program uygulanmıştır. Analiz sonuçlarına göre akademik başarıda ve öğrenmenin kalıcılığı düzeyinde deney grubu lehine anlamlı farklılık bulunurken; öğrencilerin üstbilişsel farkındalık düzeylerinde herhangi bir fark bulunamamıştır.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akyürek, E. (2012). Beyin temelli öğrenmen yaklaşımının ilköğretim fen ve teknoloji dersi 8. sınıf öğrencilerinin akademik başarı, derse yönelik tutum,motivasyon ve hatırlama düzeylerine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ahi Evran Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kırşehir.
  • Alexander, J. M., Johnson, K. E., Albano, J., Freygang, T. & Scott, B. (2006) Relations between intelligence and the development of metaconceptual knowledge. Metacognition and Learning, 1, 51-67.
  • Avcı, D. E. (2006). Beyin baskınlık aracının Türkçe’ ye uyarlanma ve geçerlik güvenirlik çalışması. VII. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimleri Kongresi. 07-09 Eylül 2006, Ankara.
  • Buzan, T. (2001), Aklını En İyi Şekilde Kullan (5. Baskı), (Çev. B. Ergüder). İstanbul: Arion Kitabevi.
  • Caine, G. & Caine, R. N. (2002). Making Connections: Teaching and the Human Brain. (Çev. Ülgen, G.). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Caine, R.N. & Caine, G. (1991). Making connections : Teaching and the human brain. Alexendria VA:Association for Supervision and Curriculum Development, 82,86.
  • Caine, R. N. & Caine, G. (1990). Understanding a brain based approach to learning and teaching. Educational Leadership. 48 (2), 66-70
  • Çepni, S.(2010). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş, Trabzon: Celepler Matbaacılık Çepni, S. & Keleş, E . (2006). Beyin ve öğrenme. Türk Fen Eğitimi Dergisi. 3(2), 66,82.
  • Davis E C, (1994). English Teaching Forum, July-September 32 (3).
  • Doğanay, A., Koç, G., Korkmaz, İ., Coşkun M., Sarı M., Ünver, N., Kıldan, O., Tok, Ş. & Tok, T. N., (2007). “Öğretim İlke ve Yöntemleri”, Ankara, Pegem A Yayıncılık.
  • Duffy, J. L., McDonald, J. B. & Mizell, A. P. (2003). Teaching and Learning with Technology. Boston, USA: Allyn & Bacon.
  • Duru, K. & Gürdal, A. (2002). İlköğretim fen ve teknoloji dersinde kavram haritasıyla ve gruplara kavram haritası çizdirilerek öğretimin öğrenci başarısına etkisi . V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Bildiriler Kitabı, Cilt: 1 ( s: 310-316), ODTÜ, Ankara.
  • Flavell, J. H. (1987). Speculation About the Nature and Development of Metacognition. In F. Weinert & R. Kluwe (Eds.), Metacognition, Motivation, and Understanding, 21–29.
  • Gedikoğlu, T. (2005). Avrupa birliği sürecinde Türk eğitim sistemi: Sorunlar ve çözüm önerileri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (1), 66-80.
  • Gourgey, A. F. (2002). Metacognition in basic skills instruction. H. J. Hartman, (Ed.), Metacognition in learning and instruction: Theory, Research and Practice (17- 32). The Netherlands: Kluwer Academic Publishing.
  • Gözüyeşil, E. (2012).Beyin temelli öğrenmenin akademik başarıya etkisi: Bir meta analiz çalışması.Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Niğde Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Niğde.
  • Gülbahar, Y. (2005). Öğrenme stilleri ve teknoloji. Eğitim ve Bilim, 30, 10-17.
  • Hart, Leslie A. (1975). How the Brain Works. New York: NY, Basic Books.
  • Hasra, K. (2007). Beyin temelli öğrenme yaklaşımıyla öğrenme stratejilerinin öğretiminin öğrencilerin okuduğunu anlama becerisi üzerindeki etkisi. Yayımlanmamış yüksek Lisans Tezi, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • İnci, N. (2010). Fen ve teknoloji dersinde beyin temelli öğrenmenin akademik başarı, tutum ve hatırlama düzeyine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Karakelle, S. & Saraç, S.(2007). Çocuklar için üst bilişsel farkındalık ölçeği (ÜBFÖ-Ç) A ve B formları: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikoloji Yazıları, 10(20), 85-103.
  • Keleş, E., (2007). Altıncı sınıf kuvvet ve hareket ünitesine yönelik beyin temelli öğrenmeye dayalı web destekli öğretim materyalinin geliştirilmesi ve etkililiğinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi ,Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Kramarski, B, & Feldman Y. (2000). Internet in the classroom: Effects on reading comprehension, motivation and metacognitive awareness. Educational Media International, 37(3), 149-155
  • Laney, D. (1990). Micro computers and social studies. OCSS Rewiev, 26, 30-37.
  • Miller, A. (2004). Brain-Based Learning With Technological Support. Association for Educational Communications and Technology. Chicago.
  • Miller, A. L.,(2003). A descriptive case study of the Implementation of brain based learning with technological support in a rural high school. Ph. D. Thesis, Northern Illinois University,
  • Özden, Y. (2005). Eğitimde Yeni Değerler. Ankara: Pegem A Yayıncılık. 16.
  • Renshaw, C. E, & Taylor, H. A (2000). The Educational effectiveness of computer-based instruction. Computers and Geosciences, 26(6), 677-682.
  • Sümbüloğlu K. & Sümbüloğlu V. (1988). Sağlık Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Hatipoğlu Yayınevi.
  • Sperling, R. A., Howard, B. C. Miller, L. A. & Murphy, C.(2002). Measures of children’s knowledge and regulation of cognition. Contemporary Educational Psychology, 27, 51-79.
  • Ülgen, G., Turgut, O., Ergen, H. & Uğur, O. Y. (2002). Beyin temelli öğrenme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yenice, N. (2003). Bilgisayar destekli fen bilgisi öğretiminin öğrencilerin fen ve bilgisayar tutumlarına etkisi. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(4), 79-85.
  • Yücel, C., (2011). Beyin temelli öğrenme yaklaşımına göre fen ve teknoloji öğretiminin akademik başarı ve tutum üzerine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • URL-1, http://www.hayatboyuogrenme.gov.tr/images/yukleme/hbo_strateji.pdf, Milli Eğitim Bakanlığı, 04.09.2013
  • URL-2, http://fatihprojesi.meb.gov.tr/tr/index.php , Fatih Projesi, 04.09.2013
  • URL-3, http://yegitek.meb.gov.tr/www/tanitim/icerik/16, Milli Eğitim Bakanlığı, 04.09.2013
  • URL-4, http://fatihprojesi.meb.gov.tr/tr/icerikincele.php?id=6, Fatih Projesi, 04.09.2013
APA OKTAY S, Çakır R (2013). Teknoloji destekli beyin temelli öğrenmenin öğrencilerin akademik başarıları, hatırlama düzeyleri ve üstbilişsel farkındalık düzeylerine etkisi. , 3 - 23.
Chicago OKTAY Senem,Çakır Recep Teknoloji destekli beyin temelli öğrenmenin öğrencilerin akademik başarıları, hatırlama düzeyleri ve üstbilişsel farkındalık düzeylerine etkisi. (2013): 3 - 23.
MLA OKTAY Senem,Çakır Recep Teknoloji destekli beyin temelli öğrenmenin öğrencilerin akademik başarıları, hatırlama düzeyleri ve üstbilişsel farkındalık düzeylerine etkisi. , 2013, ss.3 - 23.
AMA OKTAY S,Çakır R Teknoloji destekli beyin temelli öğrenmenin öğrencilerin akademik başarıları, hatırlama düzeyleri ve üstbilişsel farkındalık düzeylerine etkisi. . 2013; 3 - 23.
Vancouver OKTAY S,Çakır R Teknoloji destekli beyin temelli öğrenmenin öğrencilerin akademik başarıları, hatırlama düzeyleri ve üstbilişsel farkındalık düzeylerine etkisi. . 2013; 3 - 23.
IEEE OKTAY S,Çakır R "Teknoloji destekli beyin temelli öğrenmenin öğrencilerin akademik başarıları, hatırlama düzeyleri ve üstbilişsel farkındalık düzeylerine etkisi." , ss.3 - 23, 2013.
ISNAD OKTAY, Senem - Çakır, Recep. "Teknoloji destekli beyin temelli öğrenmenin öğrencilerin akademik başarıları, hatırlama düzeyleri ve üstbilişsel farkındalık düzeylerine etkisi". (2013), 3-23.
APA OKTAY S, Çakır R (2013). Teknoloji destekli beyin temelli öğrenmenin öğrencilerin akademik başarıları, hatırlama düzeyleri ve üstbilişsel farkındalık düzeylerine etkisi. Journal of Turkish Science Education, 10(3), 3 - 23.
Chicago OKTAY Senem,Çakır Recep Teknoloji destekli beyin temelli öğrenmenin öğrencilerin akademik başarıları, hatırlama düzeyleri ve üstbilişsel farkındalık düzeylerine etkisi. Journal of Turkish Science Education 10, no.3 (2013): 3 - 23.
MLA OKTAY Senem,Çakır Recep Teknoloji destekli beyin temelli öğrenmenin öğrencilerin akademik başarıları, hatırlama düzeyleri ve üstbilişsel farkındalık düzeylerine etkisi. Journal of Turkish Science Education, vol.10, no.3, 2013, ss.3 - 23.
AMA OKTAY S,Çakır R Teknoloji destekli beyin temelli öğrenmenin öğrencilerin akademik başarıları, hatırlama düzeyleri ve üstbilişsel farkındalık düzeylerine etkisi. Journal of Turkish Science Education. 2013; 10(3): 3 - 23.
Vancouver OKTAY S,Çakır R Teknoloji destekli beyin temelli öğrenmenin öğrencilerin akademik başarıları, hatırlama düzeyleri ve üstbilişsel farkındalık düzeylerine etkisi. Journal of Turkish Science Education. 2013; 10(3): 3 - 23.
IEEE OKTAY S,Çakır R "Teknoloji destekli beyin temelli öğrenmenin öğrencilerin akademik başarıları, hatırlama düzeyleri ve üstbilişsel farkındalık düzeylerine etkisi." Journal of Turkish Science Education, 10, ss.3 - 23, 2013.
ISNAD OKTAY, Senem - Çakır, Recep. "Teknoloji destekli beyin temelli öğrenmenin öğrencilerin akademik başarıları, hatırlama düzeyleri ve üstbilişsel farkındalık düzeylerine etkisi". Journal of Turkish Science Education 10/3 (2013), 3-23.