Fizik laboratuarına yönelik tutum ölçeği geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik çalışması
Yıl: 2012 Cilt: 13 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 83 - 101 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
Fizik laboratuarına yönelik tutum ölçeği geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik çalışması
Öz: Bu çalışmanın amacı, fen bilgisi öğretmenliği bölümünde öğrenim gören 1. sınıf öğre tmenadaylarının fizik laboratuarına yönelik tutumlarını değerlendirmek için geliştirilen tutumölçeğinin geçerlik ve güvenirlik sonuçlarının ortaya konulmasıdır. Çalışmanın ilkaşamasında, Fizik Laboratuarı I dersine katılmış olan öğretmen adaylarının fiziklaboratu arı hakkındaki görüşleri alınmıştır. Öğretmen adaylarının bu görüşleridoğrultusunda ölçeğin ilk tutum maddeleri oluşturulmuş tur. Araştırmanın çalışmagrubunu, Kırıkkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümünde okuyan toplam118 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Güvenirlik ve geçerlik çalışması sonucunda 21 iolumlu, 6 sı olumsuz olmak üzere toplam 27 tutum maddesi oluşturulmuştur. Elde edilen27 maddelik tutum ölçeğine Fizik Laboratuarına Yönelik Tutum Ölçeği (FLYTÖ) adıverilmiştir. FLYTÖ ölçeğinin yapılan faktör analizi sonucunda toplam 6 faktördenoluştuğu görülmüştür. Bu 6 faktör, Derste Uygulanan Yöntem ve Teknikler , DerseKarşı Öğretmenin Tutumu ,Laboratuardaki Teknik İmkanlar , Dersi Günlük Hayatlaİlişkilendirme , Derse Karşı Öğrencinin Kişisel Tutumları , Alan Bilgisi boyutlarındaolmuştur.Oluşturulan tutum ölçeğinin tamamının açıkladığı varyans % 59,143 olupCronbach - Alfa iç tutarlık katsayısı ise α = 0,90 olarak bulunmuştur. Elde edilen sonuçlaragöre, ölçeğin geçerli ve güvenirli bir ölçek olduğu söylenebilir. 5li likert türünde olanölçek ile fen bilgisi öğretmen adaylarının fizik laboratu arına yönelik tutumlarınınbelirlenebileceği ifade edilebilir.
Anahtar Kelime: Konular:
Developing an attitude scale towards physics laboratory: A study on validity and reliability
Öz: The aim of the study is to reveal the results of a validity and reliability study for theattitude scale which is developed to assess the attitudes of first -year undergraduates inTeacher Training in Sciences department towards physic s laboratories. At the first step ofthe study, students who attended Physics Laboratory -I course were asked for their viewsabout physics laboratories. The first items of the scale on attitude were created in parallelto the teacher candidates views. The experimental group of the study consists of 118primary school teacher candidate students at Faculty of Education in Kırıkkale University.As a result of the study on validity and reliability 27 attitude scale items were created 21of which were positive and 6 of which were negative. This resulting attitude scale with 27items was called "Attitude Scale Towards Physics Laboratories" (ASCTPL). Havingmade the factor analysis it was seen that the ASCTPL had 6 factors at total. Thedimensions of these 6 facto rs were "Methods and Techniques Applied during the Course","Teacher's Attitude towards the Course", "Technical Opportunities in the Laboratories","Associating the Course with Daily Life", "Students' Personal Attitudes towards theCourse" and "Field Knowledge". The variant that the whole of the scale expressed was59,143%, and Cornbach -Alpha coefficient of internal consistency was estimated α = 0,90.Considering the results, it can be concluded that the scale is both valid and reliable. Also,this five point Likert-type scale can be used to determine the attitudes of students atTeacher Training in Sciences department towards the physics laboratories.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Anderson, L.W., çev. Çıkrıkçı, N., (1991). Tutumların Ölçülmesi. Ankara Üniversitesi Dergisi Cilt: 24 Sayı: 1 .
- Balım Günay A., Sucuoğlu H., Aydın G., (2009 ). Fen ve Teknolojiye Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (1) 25. Sayı
- Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
- Demirbaş, M. & Yağbasan, R. (2004). Fen Bilgisi Öğretiminde, Duyuşsal Özelliklerin Değerlendirilmesinin İşlevi ve Öğretim Süreci İçinde, Öğretmen Uygulamalarının Analizi Üzerine Bir Araştırma. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 5 (2), 177-193.
- Ekici, G., (2002). Biyoloji Öğretmenlerinin Laboratuvar Dersine Yönelik Tutum Ölçeği (BÖLDYTÖ). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 22. 62 -66.
- Hançer, A., Şensoy, Ö., Yıldırım, H. (2003). İlköğretimde Çağdaş Fen Bilgisi Öğretiminin Önemi ve Nasıl Olması Gerektiği Üzerine Bir Değerlendirme. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13 (1), 80 -88.
- Köklü, N., (1995). Tutumların Ölçülmesi Ve Likert Tipi Ölçeklerde Kullanılan Seçenekler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi Cilt: 28 Sayı: 2 .
- Kurnaz, M., A. & Yiğit, N., (2010). Fizik Tutum Ölçeği: Geliştirilmesi, Geçerliliği ve Güvenilirliği. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED) Cilt 4, Sayı 1 , sayfa 29 -49.
- Nuhoğlu, H. & Yalçın, N., (2004). Fizik Laboratuvarına Yönelik Bir Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi v e Öğretmen Adaylarının Fizik Laboratuarına Yönelik Tutumlarının Değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 5, Sayı 2, 317-327.
- Tan, Ş., (2007). Öğretimi Planlama Ve Değerlendirme. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
- Tavşancıl, E., (2002). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS İle Veri Analizi. Nobel yayıncılık, Ankara.
- Yalvaç, B. & Sungur, S., (2000). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Laboratuar Derslerine Karşı Tutumlarının İncelenmesi. D.E.Ü. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 56- 64.
- Yaşar, Ş. & S. Anagül, Ş., (2008). İlköğretim Beşinci Sınıf Fen Ve Teknoloji Dersi Tutum Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Cilt/Vol. :8 - Sayı/No: 2 : 223 236.
- Yılmaz, H. & Huyugüzel Çavaş, P., (2007). Fen Öğ renimine Yönelik Motivasyon Ölçeğ inin Geçerlik ve Güvenirlik Çalış ması. İlköğretim Online, 6(3), 430-440, [Online]: http://ilkogretim -online.org.tr
- Yeşilyurt, M., Kurt, T. & Temur, A., (2005). İlköğretim Fen Laboratuarı İçin Tutum Anketi Geliştirilmesi ve Uygulanması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (17) 23- 37.
APA | TANRIVERDİ G, Demirbaş M (2012). Fizik laboratuarına yönelik tutum ölçeği geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. , 83 - 101. |
Chicago | TANRIVERDİ Gülşah,Demirbaş Murat Fizik laboratuarına yönelik tutum ölçeği geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. (2012): 83 - 101. |
MLA | TANRIVERDİ Gülşah,Demirbaş Murat Fizik laboratuarına yönelik tutum ölçeği geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. , 2012, ss.83 - 101. |
AMA | TANRIVERDİ G,Demirbaş M Fizik laboratuarına yönelik tutum ölçeği geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. . 2012; 83 - 101. |
Vancouver | TANRIVERDİ G,Demirbaş M Fizik laboratuarına yönelik tutum ölçeği geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. . 2012; 83 - 101. |
IEEE | TANRIVERDİ G,Demirbaş M "Fizik laboratuarına yönelik tutum ölçeği geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik çalışması." , ss.83 - 101, 2012. |
ISNAD | TANRIVERDİ, Gülşah - Demirbaş, Murat. "Fizik laboratuarına yönelik tutum ölçeği geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik çalışması". (2012), 83-101. |
APA | TANRIVERDİ G, Demirbaş M (2012). Fizik laboratuarına yönelik tutum ölçeği geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 83 - 101. |
Chicago | TANRIVERDİ Gülşah,Demirbaş Murat Fizik laboratuarına yönelik tutum ölçeği geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 13, no.3 (2012): 83 - 101. |
MLA | TANRIVERDİ Gülşah,Demirbaş Murat Fizik laboratuarına yönelik tutum ölçeği geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.13, no.3, 2012, ss.83 - 101. |
AMA | TANRIVERDİ G,Demirbaş M Fizik laboratuarına yönelik tutum ölçeği geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2012; 13(3): 83 - 101. |
Vancouver | TANRIVERDİ G,Demirbaş M Fizik laboratuarına yönelik tutum ölçeği geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2012; 13(3): 83 - 101. |
IEEE | TANRIVERDİ G,Demirbaş M "Fizik laboratuarına yönelik tutum ölçeği geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik çalışması." Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, ss.83 - 101, 2012. |
ISNAD | TANRIVERDİ, Gülşah - Demirbaş, Murat. "Fizik laboratuarına yönelik tutum ölçeği geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik çalışması". Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 13/3 (2012), 83-101. |